ANNONS
Annons

Bildskärm för bildbehandling

Finns det någon skärm som är bra för både datorspel och bildbehandling? Eller måste man prioritera och välja skärm därefter? Fotografering är ett av mina största intressen, men jag spelar ganska mycket datorspel på sidan om.

Jag ser att många rekommenderar Eizos bildskärmar. Är dessa dugliga för spel också?

Kanske fel forum att fråga i, men jag hoppas att någon vet.
Det finns praktiskt taget inget input lag på en U2311H som också råkar vara mycket billig.

Hej!
Skakar liv i tråden igen.

Veckans erbjudande på Eizo är en S2202WST. (http://eizo.se/default.aspx?page=50)
Vad har folk att säga om denna? Är den OK eller bör man lägga till några kronor och satsa på något dyrare och bättre?

Jag ska främst ha skärmen till fotoredigering så det är god återgivning av färg, ljus och svärta som jag främst är ute efter (bilden ska se ut på skärmen så som den kommer se ut när den kommer i papperskopia från fotolabbet). Responstider och annat som kanske främst är viktigt då man spelar spel är sekundärt för mig.

Ps. Vad menas med "Upplösning 1920x1200 * Native resolution 1680x1050"? Har den 1200 horisontella linjer eller inte?

Kollar du på spec så har den en TN-panel vilket inte är så bra för fotoredigering. Annars är Eizo väldigt bra och har du råd så lägg några kronor till för en skärm med bättre panel.

Kollar du på spec så har den en TN-panel vilket inte är så bra för fotoredigering. Annars är Eizo väldigt bra och har du råd så lägg några kronor till för en skärm med bättre panel.

Efter att jag skrev mitt inlägg spenderade jag en heldag med att läsa på om LCD-paneler och insåg bristen i TN-panelen. Ytterligare en heldag med research resulterade i att jag bestämde mig för en U2410, trotts att många inte verkar gilla den. Visst är den ljusstark, men det löser man enkelt genom att ställa ner ljusstyrkan till 25/30% av max.

Har en så länge bara spenderat en kväll framför den men jag är hittills nöjd. Har inte sett det som vissa rapporterat att den ena sidan skulle skifta mot grönt och den andra mot rött så jag verkar inte ha fått ett måndagsexemplar.

har du möjlighet så testa att titta på Eizo FlexScan S2433WE - efter mycket letande var det den skärm som jag iaf tyckte bäst. Alla gör som de vill, men jag rekomenderar MYCKET starkt att testa en skärm på riktigt innan man köper - man skall ofta ha skärmen många år (min förra hade jag i 7 år...) och titta mycket på den så därför är det viktigt att skärmen inte har problem som man retar sig på i längden. Om man tänker använda skärmen där det är lite mörkare så var noga med att skärmen inte blöder ljus som förstör allt vad toner heter i mörkare partier.

Jag har en liten fråga angående storlekarna på Imac-skärmarna.

Vilken storlek är bäst när man ska hålla på med bildbehandling? 22 eller 27 tum? Jag är sugen på att köpa en 27 tums Imac, men oroar mig över att en så stor skärm offrar en del sin bildkvalité för att kunna vara såpass stor, eller att det kanske är tröttsamt att redigera bilder på en så stor skärm?

Skratta gärna. Jag har noll koll på hur bildskärmar fungerar.

Ska åka till Apple Center någon dag och jämföra skärmarna, men vill gärna höra åsikter från folket här i forumet också.

Jag har en liten fråga angående storlekarna på Imac-skärmarna.

Vilken storlek är bäst när man ska hålla på med bildbehandling? 22 eller 27 tum? Jag är sugen på att köpa en 27 tums Imac, men oroar mig över att en så stor skärm offrar en del sin bildkvalité för att kunna vara såpass stor, eller att det kanske är tröttsamt att redigera bilder på en så stor skärm?

Skratta gärna. Jag har noll koll på hur bildskärmar fungerar.

Ska åka till Apple Center någon dag och jämföra skärmarna, men vill gärna höra åsikter från folket här i forumet också.
Tror knappast att bildkvalitén blir sämre. Ska du ha fidelitet ska du nog inte ha en Appleskärm, men de är definitivt bättre än de här idiotiska TNskärmarna som säljs överallt.

Jag håller på och kollar läget för 24"s skärmar, och har bl a läst en del på tråden, och på t ex Eizos (och HPs) hemsida.

Eizo har en VA-skärm (FlexScan S2433w) för 7995kr inkl m.
En IPS-skärm (FlexScan 2462w) för 9994kr inkl m.

Eizo har 5 års garanti!

Skärmarna finns i varianter med tillbehör.

HP har två skärmar, båda IPS

ZR 24w för drygt 4000kr inkl m.
LP 2475w för (från) 5700kr inkl m.

HP har 3 års garanti.

Hittade lite recensioner på LP2475, och de verkar "helnöjda" efter kalibrering (för att få bort omtalade röd-gröna nyanser).

Vad finns det för övriga alternativ (med IPS-paneler) i denna prisklass (omkring 6000kr)? För mig verkar HP LP2475w intressantast i nuläget.

Mvh
Leif

Titta på foton, för närvarande (efter några år) ca 30.000!
Sortera bort, lära mig mer. Få bättre kvalitet på genomsnittsbilden.

Köpa en skärm som jag kan "klara mig" ett antal år med, även om jag också behöver en ny dator. Nuvarande dator kan behöva 30 min för att starta upp! Så jag undviker att stänga av den...

Enligt vad jag kan förstå, så kan specifikationerna för t ex HP LP2475w vara tillräckliga för mig både nu och en "lång" tid framöver.

I själva verket är det priset, tillgängliga medel, som sätter "gränsen". Det handlar om att få så mycket som möjligt för slantarna.

Jag har dock inte kollat på utgångna modeller som fortfarande kan finnas ute i handeln.

Prisspannet är väl 5-8000kr, även om jag skulle behöva hålla igen lite. Fotohobbyn blir ju dyrare än mc-hobbyn om inköpen fortsätter i denna takt! Det vore inte helt fel om mina hobbies skulle kosta mindre än 10000kr/mån... plus all tid...

Mvh
Leif L

Proffskvalitet

Hej Leif.

Våra retuschörer på jobbet sitter på Eizos Coloredge serie.
Fantastisk färgåtergivning, är faktiskt flera steg bättre än deras Flexscan serie.
Om du har råd så kan jag varmt rekomendera dessa skärmar.

//Lycka till

Hej Andreas,
det kan jag tänka mig med tanke på priset eller prisskillnaden!

På tråden sägs det bl a att man skall provtitta på skärmar. Det verkar inte hjälpa. Butikspersonalen kanske inte har kalibrerat skärmen rätt.

Vi måste komma ihåg att man inte får (mycket) mer än vad man betalar för.

Nu får jag läsa vidare på tftcentral.co.uk bl a.

/Leif L

Leif,
Fundera på dubbla Dell U2311H's. De kostar under 2500 styck på Dustin Home och är miltals bättre än TN-skärmar. De har inte riktigt klassen av sextusenkronorsskärmar, men du måste lägga det dubbla för att få bättre och då är det marginella skillnader vi talar om.

Jag får kolla upp detta med Dell, men nu måste jag kolla om det kan vara lämpligt att åka till Trollhättan och "titta" (ta massor med bilder...) på rally i helgen.

Som sagt, det var det där med marginell skillnad, men ca 2500kr gör ju att man kan köpa en bättre senare!

Tackar för ett motiverat tips.
/LL

Dell U2410

Efter att jag skrev mitt inlägg spenderade jag en heldag med att läsa på om LCD-paneler och insåg bristen i TN-panelen. Ytterligare en heldag med research resulterade i att jag bestämde mig för en U2410, trotts att många inte verkar gilla den. Visst är den ljusstark, men det löser man enkelt genom att ställa ner ljusstyrkan till 25/30% av max.

Har en så länge bara spenderat en kväll framför den men jag är hittills nöjd. Har inte sett det som vissa rapporterat att den ena sidan skulle skifta mot grönt och den andra mot rött så jag verkar inte ha fått ett måndagsexemplar.

Grattis till ett bra och prisvärt köp! Jag har själv en U2410 och en storebror, U2711 och är mycket nöjd med färgåtergivningen på båda. Jag rekommenderar dock att kalibrera dem även om de skall vara kalibrerade från fabrik, det vill ju till att skärmen visar rätt färger i den miljö du har den i.

Grattis till ett bra och prisvärt köp! Jag har själv en U2410 och en storebror, U2711 och är mycket nöjd med färgåtergivningen på båda. Jag rekommenderar dock att kalibrera dem även om de skall vara kalibrerade från fabrik, det vill ju till att skärmen visar rätt färger i den miljö du har den i.

Jag instämmer, har en u2410 och den fungerar klockrent. Vissa säger att den är som en ficklampa, jag har dock kört den på 50% ett bra tag och gillat det. Nu har jag ställt ned lite efter att ha läst vad ni sagt, får väl se om det känns bättre, om inte annat nattetid.

Skiftningar i rött resp. grönt har ingenting med måndagsexemplar att göra!

Det handlar om att kalibrera skärmen! Alltid.

Detta får man lära sig om man läser på "lite" på nätet, dvs följer länkar som finns angivna i tidigare inlägg på t ex denna tråden.

Kollade lite på specifikationerna på Dell UltraSharp U2311H (ca 2500kr). Frågan är om man behöver ett antal utgångar, som saknas på denna skärm.

Får se vad man skall hitta på att köpa på fotomässan i år...

Mvh

Dell har återkommande haft problem med sina 24" skärmar med gröna stick i ena sidan eller "bleding" i kanterna. Fast vi här i Svergie och övriga Norden verkar ha klarat oss bra? Vet inte hur många U2410 vi köpt senaste året på jobbet och ett antal av tidigare modell året innan och inte en enda har visat de fel som finns rapporterade.

U2311H har ju en vardera av VGA, DVI-D och DP port vilket borde räcka för de flesta. Intressantast är ju DP för framtiden. Och sen 4 usb portar precis som de större. Kortläsar platser i skärmen som saknas sörjer väll ingen? Dessutom så gö SanDisk riktigt fina läsare som är ruskigt mycket snabbare på inläsning.

/Håkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar