Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Hej!

Är på jakt efter en ny skärm. Var påväg att beställa en Dell U2410 som det pratats mycket om här men nu verkar det som om Dell inte säljer till privatpersoner i Finland längre.

Nu hittade jag en Fujitsu Siemens P24W-5 istället som verkar vara intressant. Är det någon som har erfarenhet av den här?

/Moz

Skall du köpa den så köp av Dustin.se om det går, inte Dell! Dell tar ca 7.500 svenska kr mot Dustins ~5000:-

Annars finns det en HP LP2475w omnämnd tidigare i denna tråd som har samma panel som Dell U2410, Den är också är bra men inte riktigt lika billig som Dell vill jag minnas.

Skall du köpa den så köp av Dustin.se om det går, inte Dell! Dell tar ca 7.500 svenska kr mot Dustins ~5000:-

Annars finns det en HP LP2475w omnämnd tidigare i denna tråd som har samma panel som Dell U2410, Den är också är bra men inte riktigt lika billig som Dell vill jag minnas.

Ok, tack för tipset! Vet inte hur det är om Dustin skickar till Åland, ska kolla.

/Moz

Jag fick hem Dellskärmen idag, 24" U2410. Var inne på HP:n först eftersom jag var så nöjd med föregångaren. MEN, så läser jag att sRGB-läget på HP "inte fungerar", vad det nu betyder. Någon som skrev att den bara gör bilden mörkare, inget annat.

Vad menas? Fungerar den på Dell? Fungerade det på föregångaren HP LP2465? Jag var iaf nöjd med den..

Jag har sRGB-läget valt och grönsticket från standardinställningen är borta. Frågan är om ljusstyrkan går att ställa ner tillräckligt på denna. Kör på 12 nu och risken är väl att man vill ner mer efter ett tag.

Är problemet stort kan man alltid se till att omgivningen är lite starkare belyst. Det tar inte bort olinjäriteterna i ögats konresponser, men felmarginalen är så liten att det i jämförelse är ganska löjligt.
30% för ljus skärm > 30% ljusare omgivning > 0.2% linjäritetsfel i färguppfattningen vid mörkgrått. Ta inte för hårt på absolutangivelsen i Cd.
Har du en print-station bredvid så är det avsyningsplatsen du ska jämföra mot.

Det är i nästan alla förekommande fall bättre med lite för hög ljusstyrka än att man bandar gråtonerna... Men man måste komma ihåg att kompensera för det.

Dell'en verkar ok. Men jag kommer att satsa på en Eizo Flexscan S2433. Inte top-of-the-line men klart stabil tror jag. 8000,- kostar den ungefär. Nån här som har erfarenhet av en sån?

Omgivningen (mitt sovrum) är belyst med en 40W-lampa :) Det blir nog bra det här. Man kanske skulle skaffa sig en bordslampa också.

liten färgfråga..

fick en Dell 2209WA e-IPS igår, som jag då tänkte bildbehandla på. Har dessvärre ingen kalibreringsutrustning, dock typ 1 miljon ICC-profiler att välja bland i Windows 7, samt Dells egna som jag laddat ner. Finns även en väldigt simpel kalibrering i w7.

Vad bör man välja? Redigerar i Lightroom 2 i Adobe Rgb, är det Adobe Rgb som gällr som färgprofil för skärmen då me? Eller blir det, fel? Kan inte mkt om detta.

Har en Dell Ultrasharp 2410 och undrar nu om jag inte läst någonstans där det stod att färgen är aningen varm när man kör sRGB inställningen som finns kalibrerat i skärmen. Med en hög utav inställningar så frågar jag faktiskt er om vad jag ska ändra på och hur mycket. Har inte tillgång till någon spyder eller annan kalibrator.

Ärligt talat så har jag inte en aning om hur jag ska ställa in den. Tycker den är förhållandevis bra som den är, men somsagt kanske lite varm i färgerna?

Senast ändrad:
Har en Dell Ultrasharp 2410 och undrar nu om jag inte läst någonstans där det stod att färgen är aningen varm när man kör sRGB inställningen som finns kalibrerat i skärmen. Med en hög utav inställningar så frågar jag faktiskt er om vad jag ska ändra på och hur mycket. Har inte tillgång till någon spyder eller annan kalibrator.

Omöjlig fråga att svara på. Jag kan lika gärna fråga dig om min tröja är för stor eller för liten. Att sRGB skulle vara för varm låter märkligt, eftersom det har den höga färgtemperaturen på 6500K.

Stefan

Ja, jag såg någonstans där de gjort direktjämförelser mellan dessa och de Nec-skärmar som använder samma panel. Skillnaden låg väl i stort sett i funktionerna/handhavandet - prestanda var väldigt liknande. Hittar inte länken just nu dock. Priset är ju dock så pass bra för en av LG-skärmarna så att man får säga att det inte är någon större risk man tar.

Ja, jag såg någonstans där de gjort direktjämförelser mellan dessa och de Nec-skärmar som använder samma panel. Skillnaden låg väl i stort sett i funktionerna/handhavandet - prestanda var väldigt liknande. Hittar inte länken just nu dock. Priset är ju dock så pass bra för en av LG-skärmarna så att man får säga att det inte är någon större risk man tar.

Vilka NEC skärmar använder samma panel?

S-PVA eller S-IPS

Det är frågan och vad är den stora skillnaden? Pris?

Jag skall kika runt lite på modeller och bl.a. kika in på mediamarkt och lite andra butiker.

Är främst intresserad av Eizo, NEC men andra märken som fungerar i bildbehandling fungerar också.

Vill helst ha en stor från 24" och uppåt.

Vilka NEC skärmar använder samma panel?

Två, som jag inte hittar nu längre... Det kan hända att de inte kom ut. Samma sak höll för övrigt på att hända med LG-skärmen - Dell ville ha monopol på panelen. Tillverkningssättet är tydligen såpass mycket billigare att det ger utrymme för en helt annan prissättning även om det är en IPS-skärm...

Hej,

Jag sitter och funderar på att välja en av dessa skärmar:

Helt ok prislapp:

DELL P2310H 23# WIDE TFT TCO-03 FULL-HD BLACK
http://www.dustinhome.se/pd_5010330360.aspx

Snäppet dyrare:

NEC MULTISYNC EA241WM 24# WIDE TFT BLACK
http://www.dustinhome.se/pd_5010314137.aspx

SAMSUNG SYNCMASTER F2380 23# WIDE TFT BLACK
http://www.dustinhome.se/pd_5010317648.aspx

Jag kommer använda den till datorgrafik, mest vector grafik o lite photobehandling. Men jag letar billig eftersom den ev skall med mig och resa runt endel. Vill inte släpa runt på en stor dyr skärm.
Jag har en macbook pro som den skall användas som extern skärm till.

Hjälp mig snälla ! Detta är inte mitt område...

Tack, jag gillar den 22":aren, hade velat ha 24" men priset är betydliga bättre på den. Jag läste ej hela tråden, då den var enormt lång. :S Ops..

Tack för snabbt och bra svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar