Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Nu tänkte jag ge mig in i den här tråden igen...

Jag funderar egentligen över två saker. Wide-gamut och sRGB generellt och sedan i så fall vilken skärm, Dell 2209WA, HP LP2275, Dell 2410U eller HP LP2475?

Jag försökte förstå debatten på dpr om huruvida icke-proffs fotografer tjänar på att ha en skärm med wide-gamut. Fast jag är inte säker på slutsatsen. Alltså, räcker det med en Dell 2209WA eller inte, om man inte skriver ut sina bilder själv? Om det är bra med wide-gamut, då lutar det åt en Dell 2410U för mig, men alternativen är de två HP-skärmarna.

Tacksam för all hjälp!

Tips: Den 27:e är det en dag med bildskärmar och skrivare i en av stockholm största fotobutiker, SP. Bra läge att ställa frågor och klämma och känna.

mvh
cf

Varför dyker LGs W3000H-BN så sällan upp här. Jag har själv sneglat lite på den och den kostar ju bara en tusing mer än Dells 27" som diskuteras häftigt här.

Den har också en S-IPS skärm och är 3" större vilket känns skönt när man kör WQXGA+.

/Karl

Jag beställde idag en Dell U2410 från Dustin. Kan återkomma med åsikter om den efter ett tags testande.

Det är lätt obegripligt att folk ens överväger DELL U2410 för bildbehandling - skärmen är ju HEMSK och den går inte justera ner på något vettigt sätt heller - den är för ljusstark och går inte justera heller. Alla gör som de vill som vanligt, men jag var och tittade på denna då det skrevs en del positiva saker om den här i tråden, men det är ju verkligen en riktigt hemsk skärm med sina överdriva färger och för hög ljusstyrka och dessutom så brummar den. Tillråga på allt så glappade knappsatsen och foten var lite sned - oki, en demoskärm, men inte ger det någon vidare köplust direkt...

Nej - oki att EIZO skärmarna är klart dyrare, men de är värda pengarna - så är det någon som har testat nya EIZO COLOREDGE CG241WK? Någon som vet om den finns uppställd någonstans i storstockholm för test?

Det är lätt obegripligt att folk ens överväger DELL U2410 för bildbehandling - skärmen är ju HEMSK och den går inte justera ner på något vettigt sätt heller - den är för ljusstark och går inte justera heller. Alla gör som de vill som vanligt, men jag var och tittade på denna då det skrevs en del positiva saker om den här i tråden, men det är ju verkligen en riktigt hemsk skärm med sina överdriva färger och för hög ljusstyrka och dessutom så brummar den. Tillråga på allt så glappade knappsatsen och foten var lite sned - oki, en demoskärm, men inte ger det någon vidare köplust direkt...

Nej - oki att EIZO skärmarna är klart dyrare, men de är värda pengarna - så är det någon som har testat nya EIZO COLOREDGE CG241WK? Någon som vet om den finns uppställd någonstans i storstockholm för test?

Öh, pvovade du knappen precis ovanför on/off-knappen? I default läge så var brightness ca 200 har jag för mig, men gick lätt att få ned till 120. Färgerna var rätt ok enligt kalibrering med Xrite Eye-One Display 2 och behövde bara lite justering. Har inte haft något problem med glapp i knappsatsen eller sned fot. Lägger jag örat till skärmen låter det... INGENTING! Det du pratar om har nog att göra med att det var en demoskärm eller att du tittade på en annan modell.

Nu har jag dock inte jämfört med en Eizo, men jag har ingen lust att lägga 20-30 tkr på en skärm för en hobby...

Har nu fått hem skärmen (Dell U2410) och är otroligt missnöjd. Har fått ett ex där vänster sida är grön och den högra är magentafärgad. Påminner väldigt mycket om problemen som var med den iMac jag beställde i höstad (också IPS-panel som jag skickade tillbaka). Den är ingen liten skillnad heller utan sätter jag en vit bakgrund ser det helt enkelt för jäkligt ut. Jag läste lite om detta innan jag beställde och var medveten om att det kanske kunde vara lite skillnad men inte så här mycket. Sen hoppades jag väl att jag skulle ha tur att få ett fungerade ex. Det blir till att ringa Dustin på måndag och returnera.

Jag har en Eizo 19" skärm nu och även på den kan man se en liten nyansskillnad, men den är mycket mindre än Dells, och inte alls så det stör.

Visst får man vad man betalar för, men för 5tkr kan man väl räkna med att få lite kvalite?

Detta stärker min övertygelse om att DELL U2410 är oduglig. Billigt och bra - tyvärr så är det sällan fallet. Får bli en EIZO ändå även om det smärtar lite att betala så pass mycket...

Jag sitter och funderar lite över mitt kommande skärmköp och har lite funderingar.

1. Min gamla skärm har förhållandet 4:3, men sk widescreen har ju helt tagit över. Det verkar finnas två "standarder" nämligen 16:9 0ch 16:10. Är något av formaten att föredra eller spelar det ingen större roll när det gäller bildskärm för fotoredigering?

2. Hur är det med sk "wide gamut"? Är det alltid en fördel att köpa en sådan skärm (och kalibrera den naturligtvis) eller blir bilder som man hämtar från nätet då "färgförskjutna" då dessa är sRGB. Jag tycker det är lite rörigt med alla dessa färgrymder :) och har säkert rört ihop begreppen lite

3. Jag ser att några har länkat en skärm från Eizo. Vad tror ni, är det bara att slå till?

Jag sitter och funderar lite över mitt kommande skärmköp och har lite funderingar.

1. Min gamla skärm har förhållandet 4:3, men sk widescreen har ju helt tagit över. Det verkar finnas två "standarder" nämligen 16:9 0ch 16:10. Är något av formaten att föredra eller spelar det ingen större roll när det gäller bildskärm för fotoredigering?

2. Hur är det med sk "wide gamut"? Är det alltid en fördel att köpa en sådan skärm (och kalibrera den naturligtvis) eller blir bilder som man hämtar från nätet då "färgförskjutna" då dessa är sRGB. Jag tycker det är lite rörigt med alla dessa färgrymder :) och har säkert rört ihop begreppen lite

3. Jag ser att några har länkat en skärm från Eizo. Vad tror ni, är det bara att slå till?

1.Proportionerna på skärmen spelar liten roll. Wide-skärmar är bra för att få plats med alla paneler och verktygslådor. Men 16 : 10 eller 16 ; 9 spelar ingen roll.

2. På de skärmar med stort färgomfång som jag använt går det också att ställa in skärmen på sRGB-läge som är lämpligt att använda vid bildbehandling för webben.

3. Vilken eizo-skärm menar du?

Stefan

Jo, 16:10 är abolut att föredra, man saknar de sista 120 linjerna som 16:9 skärmarna snor för en och med bilder som oftast har en smalare aspekt än skärmen så är det en dubbel förlust att ha en skärm som är ännu mer wide.

Tack för svaren.

//Stefan
Eizo hade en skärm (s2433we) för drygt 5000 kr som jag nu ser idag har gått upp ett par tusenlappar
http://eizo.se/default.aspx?page=50

//Bengt-re
OK, då är jag med. Det gäller bara att komma att ändra inställningarna på skärmen när man ser på bilder med aRGB eller sRGB.

Skärm som är bra för både bilder och spel?

Finns det någon skärm som är bra för både datorspel och bildbehandling? Eller måste man prioritera och välja skärm därefter? Fotografering är ett av mina största intressen, men jag spelar ganska mycket datorspel på sidan om.

Jag ser att många rekommenderar Eizos bildskärmar. Är dessa dugliga för spel också?

Kanske fel forum att fråga i, men jag hoppas att någon vet.

Senast ändrad:
Finns det någon skärm som är bra för både datorspel och bildbehandling? Eller måste man prioritera och välja skärm därefter? Fotografering är ett av mina största intressen, men jag spelar ganska mycket datorspel på sidan om.

Jag ser att många rekommenderar Eizos bildskärmar. Är dessa dugliga för spel också?

Kanske fel forum att fråga i, men jag hoppas att någon vet.

Ja de är dugliga till spel.
Kanske inte om du spelar på elitnivå men då prioriterar man andra saker :)
Responstiden på min CG222W duger utmärkt till både spel och bildredigering.
Den billigare varienten som kostar runt 5000.- borde ha ännu snabbare respons om man är orolig för just det.

Jag har två Dell skärmar som jag varmt kan rekommendera Dell U2410 och Dell U2711, båda är IPS skärmar och min son spelar Legospelen Indiana Jones och Starwars på 24-tummaren och det funkar utan problem. Färgåtergivningen är riktigt bra och de kommer med en kalibrerad RGB inställning, jag har dock valt att kalibrera dem där de står och används med X-rite Colormunki. Väldigt mycket skärm för pengarna får du oavsett vilken av dessa två som väljs.

/Thomas

Jag har ingen koppling till Eizo, men jag råkade se att de säljer Flexscan SX2462 som veckans erbjudande för 7995 kr. Skärmen är av IPS typ med ett färgomfång på 98% Adobe RGB och de säljs för ca 5000 kr under tidigare pris. Jämfört med NEC 2490 som visar 75% av Adobe RBG och kostar runt 8000 kr utan rabatt, kanske det är av intresse, även för de av er som funderar på diverse Dell skärmar.

Jag skulle tro det är samma skärm som CG 243, men utan hårdvarukalibrering.

http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=SX2462WH-BK

står nu i valet o ska köpa mig en stationär dator och en bildskärm o lämna min skit laptop,

Min klass

Har nyss börjat med foto så jag ligger på nybörjar nivå och budget är ca 3000 kr

Vad har ni och tipsa om

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar