ANNONS
Annons

Bildskärm för bildbehandling

U2410 med Linux?

Är inte (ännu) så värst inkommen på färghantering, men har på basen av den här tråden och en hel del övrigt googlande försökt förstå om Dell U2410 är lämplig för bildhantering i Linux (Ubuntu): Raw Therapee, GIMP, Kphotoalbum. Naturligtvis används datorn utöver det här till det mesta.

Linux verkar ju inte ha nått så värst hög mognadsgrad i färghantering, men det verkar finnas sätt att fixa det på. Om jag förstått saken rätt kommer det inte att vara några problem med exempelvis GIMP som stöder färgprofiler, men frågan är om det i praktiken blir ett problem med en "wide gamut" skärm som denna i alla övriga applikationer? Man kan visst använda sRGB, men den fungerar visst inte riktigt 100%-gt.

Någon som har erfarenheter av skärmen i Linux-miljö?
Med nämnda applikationer? Övriga (icke grafiska) applikationer?

Pirsfråga om dellen

Är som så många andra inne på en Dell Ultrasharp 2410, men hur kan det skilja 2000 kr för samma produkt hos dell och dustin ? dustn ligger 2000 kr lägre ? läst och klurat ..får man något mer om man hadlar på dell ? extra garantier eller liknande ?

fridens liljor
Fredde L

Är inte (ännu) så värst inkommen på färghantering, men har på basen av den här tråden och en hel del övrigt googlande försökt förstå om Dell U2410 är lämplig för bildhantering i Linux (Ubuntu): Raw Therapee, GIMP, Kphotoalbum. Naturligtvis används datorn utöver det här till det mesta.

Linux verkar ju inte ha nått så värst hög mognadsgrad i färghantering, men det verkar finnas sätt att fixa det på. Om jag förstått saken rätt kommer det inte att vara några problem med exempelvis GIMP som stöder färgprofiler, men frågan är om det i praktiken blir ett problem med en "wide gamut" skärm som denna i alla övriga applikationer? Man kan visst använda sRGB, men den fungerar visst inte riktigt 100%-gt.

Någon som har erfarenheter av skärmen i Linux-miljö?
Med nämnda applikationer? Övriga (icke grafiska) applikationer?

Hej,

Jag sitter och funderar på att välja en av dessa skärmar:

Helt ok prislapp:

DELL P2310H 23# WIDE TFT TCO-03 FULL-HD BLACK
http://www.dustinhome.se/pd_5010330360.aspx

Snäppet dyrare:

NEC MULTISYNC EA241WM 24# WIDE TFT BLACK
http://www.dustinhome.se/pd_5010314137.aspx

SAMSUNG SYNCMASTER F2380 23# WIDE TFT BLACK
http://www.dustinhome.se/pd_5010317648.aspx

Jag kommer använda den till datorgrafik, mest vector grafik o lite photobehandling. Men jag letar billig eftersom den ev skall med mig och resa runt endel. Vill inte släpa runt på en stor dyr skärm.
Jag har en macbook pro som den skall användas som extern skärm till.

Hjälp mig snälla ! Detta är inte mitt område...

Eller kanske denna? NEC EA231WMi. Den har fått fina omdömen på flatpanels.dk

Det stämmer väl knappast?
nedanstående flexscan säljs ju med kalibrator

Jo, men det betyder ju inte automatiskt att skärmen går att hårdvarukalibrera (om du läser texten ser du att hårdvarukalibrering aldrig nämns). Däremot kan det säkert vara en god idé att profilera skärmen, och då får man ju s a s ett komplett kit.

NEC Multisync vs Spectraview

Hej,

Först måste jag erkänna att jag bara läst de första och några av de sista sidorna i denna annars intressanta tråd och har nu en fråga. Jag tittar på två skärmar

NEC Multisync LCD2490WUXi2
NEC Spectraview 2490

Läser man databladet så är de identiska men Spectraview är dubbelt så dyr som Multisync. Är det någon som vet varför? Någon skilnad måste det ju vara.

Hej,

Först måste jag erkänna att jag bara läst de första och några av de sista sidorna i denna annars intressanta tråd och har nu en fråga. Jag tittar på två skärmar

NEC Multisync LCD2490WUXi2
NEC Spectraview 2490

Läser man databladet så är de identiska men Spectraview är dubbelt så dyr som Multisync. Är det någon som vet varför? Någon skilnad måste det ju vara.

Den ena är hårdvarukalibrerad, den andra inte. Sedan går det rykten om att Nec väljer ut de bästa exen till SpectraView-serien. Rykten som antagligen är sanna.

Stefan

Den ena är hårdvarukalibrerad, den andra inte. Sedan går det rykten om att Nec väljer ut de bästa exen till SpectraView-serien. Rykten som antagligen är sanna.

Stefan

Dito gäller även Eizo, Hp och Dell's monitorer, eller deras underleverantörer. De tar en serie och kör fullständiga tester, räcker inte serien till tar de fler tills man har behovet fyllt. Vilket innebär att i näst bästa produktmodell kan det finnas ett och annat guld korn som aldrig vart testat fullt ut men skulle klarat kraven. Och lika så med serien av underliggande modell o.s.v.

Sättet av urval gjordes av tillverkarna redan på crt tiden då t.ex. enklare Eizo saknade några knappar på skärmen men via seriel eller usb koppling och programet för de dyrare modellerna så fick man samma funktionallitet och bästa fall samma kvalitet. Tyvärr så verkar Eizo med fler lärt sig av "misstaget" och skärmjusterings programmen är historia.

DELL U2711 ULTRASHARP 27# WIDE TFT TCO-03 BLACK

Denna är intressant, undra om den fungerar ihop med MAC. Har läst att folk haft problem med just dell<->mac lösningar tidigare. Någon annan som hört liknande historier?

Någon som köpt än?

MVh // Martin

Nu har jag ingen närmare koll på vad apple gör, men det är väl vanlig pc-hårdvara i deras maskiner? Skärmar använder sig av standardiserade kontakter och protokoll så inget borde kunna gå fel.

Nja, Apple har ju (haft?) lite egna hittepå på just kontakter till skärmar, och Dell-skärmen kräver dessutom två DVI-kablar för att kunna trycka ut den stora upplösningen. Så helt självklart att allt fungerar smärtfritt oavsett vilken mac/pc man äger tror jag är att ta i i överkant. Däremot tror jag absolut att en någorlunda modern Mac klarar av den skärmen, men det är ju bra att kolla upp att skärmen man köper fungerar ihop med din dator så man inte blir besviken i efterhand.

Som sagt, en modern dator oavsett om det är en Mac eller en PC lär klara av den skärmen, men kan ju vara bra att dubbelkolla innan du klickar på köpknappen.

Nja, Apple har ju (haft?) lite egna hittepå på just kontakter till skärmar, och Dell-skärmen kräver dessutom två DVI-kablar för att kunna trycka ut den stora upplösningen. Så helt självklart att allt fungerar smärtfritt oavsett vilken mac/pc man äger tror jag är att ta i i överkant. Däremot tror jag absolut att en någorlunda modern Mac klarar av den skärmen, men det är ju bra att kolla upp att skärmen man köper fungerar ihop med din dator så man inte blir besviken i efterhand.

Du behöver bara 2 kablar ifall du saknar DVI-D eller möjligen har ett klenare grafikkort och sitter med dubbla DVI-I. Rätt kabel för DVI-D skickar Dell med.

DELL U2711 ULTRASHARP 27# WIDE TFT TCO-03 BLACK

Ingen som slagit till än och kan lämna en liten review?
Jag är riktigt sugen på att slå till, några tips på bättre skärm i samma prisklass?

Sitter på en iMac 27" på jobbet, så plötsligt känns min 24" hemma väldigt liten...,

Mvh // Martin

Jag går också och starkt funderar på att köpa en U2711, men skulle på något sätt vilja kunna kontrollera att min laptop klarar av den upplösningen, annars känns det som bortkastade pengar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar