Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

När jag läser vad du skriver om dina kalibreringsbekymmer kommer jag inte ifrån tanken att du tror att det finns en korrekt kalibrering som gäller alla olika bildskärmar, i alla olika situationer och som alltid återger rätt färger i alla möjliga och omöjliga ljussituationer. Det fungerar inte så.

Syftet med att kalibrera sin bildskärm är att få den att återge korrekt färgtemperatur, ljusintensitet och "korrekta färger" (vad nu det är) i förhållande till rummet där du arbetar med dina bilder och få bildskärmen att överensstämma med de bilder du printar och jämför med din bildskärm i rätt betraktningsljus.

Syftet är inte att utopiskt skapa någon form av absolut referens för hur bilder och färger på en bildskärm alltid kommer att se ut, för den referensen existerar inte. Oavsett hur du ser dina bilder på din bildskärm, kommer andra att se dem annorlunda. Ungefär som man inte ens med en printad bild kommer att uppleva den lika under olika betraktningsljus.

En skärm påverkas mindre av ljuset runt omkring än vad en pappersbild gör.

/Karl

Självklart, en bildskärm är bakbelyst, en pappersbild visar reflekterat ljus. Vad syftade du på i sammanhanget?

Jag var nog lite för snabb på tangentbordet, när jag läste ditt inlägg första gången fick jag det till att du menade att om man kalibrerat sin skärm för ljuset i rummet så skulle det sedan ge rätt resultat mot ett tryck. Det brukar sällan stämma om man har fönster.

/Karl

Vill du ha ett definierat betraktningsljus att jämföra med bildskärmen, använder du en ljuslåda eller exempelvis en Soluxlampa, som återger typ 5500K och ställer din bildskärm efter detta. Kollar du på bilder i köksfönstret blir det, som du noterat, säsongsberoende och varierande, detta fenomen kallas för metamerism, olika färger under olika betraktningsljus.
Fast inte riktigt det jag menade med mitt exempel, ska Spydern ställa in och ta hänsyn till omgivningsljuset i rummet får du ju aldrig ändra omgivningsljuset och göra om kalibreringen sen enl mitt exempel. För den kommer ju ta hänsyn till det nya ljuset och ändra färgerna.
Jag skulle bara vilja ha en skärm som visar exakt färgerna i filen, omgivningsljuset är en annan parameter som jag får ställa in separat, för har jag exakta färger och gör utskrifter så kommer ju alltid skärmens bild och utskriften stämma överens i alla olika skiftande omgivningsljus. Fast jag förstår att ultimat vore att ha lampans färgtemperatur samma som skärmen.

Innan jag började med det här trodde jag att spydern visste vad som var rätt, att den kunde mäta omgivande ljusets kelvin och att den ändrade skärmens ljushet och temperatur i realtid beroende på hur det omgivande ljuset ändrade sig. Det var det jag trodde att jag betalade för och det skulle ha varit värt 2000kr.

Vilken tur att den inte fungerar som du trodde. Det hade gett en kalibrering som du aldrig kunnat lita på, om du inte sitter under helt perfekta förhållanden. Jag gör det, i ett mörklagt rum med noggrant kalibrerad ljus och ändå skulle jag inte vilja ha en mätare som fungerar som du skisserar.

Du har undrat över vilken färgtemperatur och ljusstyrka på skärmen som är den rätta. Jag gör så att jag lägger ett helt vitt papper i mitt betraktningsljus, som har en färgtemperatur på 5000K och en ljusstyrka på 500 lux. Sedan kalibrerar jag skärmen så att en vit yta på skärmen matchar den vita ytan i färg och ljusstyrka. Som vit yta använder jag ett QP-card. De flesta papper är ju blå eller gula, vilket gör att det inte skulle stämma överens.

Om du gör det med tre bra skärmar kommer du få tre olika färgtemperaturer och ljusstyrkor som resultat, men bilderna kommer upplevas identiska.

Stefan

märker för övrigt att vitt är betydligt mer gult när jag tittar lite snett ovanifrån (inte mycket, typ om jag står en meter brevid skrivbordet istället för sitter, normalt för en IPS?

Jo, men du pratar om att kolla om kalibreringen blev rätt. Då måste man jämföra mot något, enklast är då att jämföra mot sina tryck. För att kunna mäta om trycket och bildskärmen visar samma färger behöver du ett mätverktyg som klarar både tryck och skärm.
Jag vet inte om det finns någon sRGB-mall att kontrollera imot eller om man bara blindt får förlita sig på sitt profilerings/kalibrerings-verktyg.

/Karl

Finns programvaror som gör detta. U-Dact är ett exempel. Till avancerade skärmar, t ex från Eizo, LaCie eller Quato, finns det sådana funktioner inbyggda i kalibreringsprogrammet.

Stefan

Finns programvaror som gör detta. U-Dact är ett exempel. Till avancerade skärmar, t ex från Eizo, LaCie eller Quato, finns det sådana funktioner inbyggda i kalibreringsprogrammet.

Stefan

Vi har Quatoskärmar med hårdvarukalibrering på jobbet som är kalibrerade mot UGRA som också används hos våra tryckerier. Ändå stämmer det ganska ofta inte, och kan ibland variera ganska mycket från tryckeri till tryckeri som alla använder UGRA.
Så det är inte bara vi ammatörer som har problem med kalibreringen.

/Karl

När jag läser vad du skriver om dina kalibreringsbekymmer kommer jag inte ifrån tanken att du tror att det finns en korrekt kalibrering som gäller alla olika bildskärmar, i alla olika situationer och som alltid återger rätt färger i alla möjliga och omöjliga ljussituationer. Det fungerar inte så.

Syftet med att kalibrera sin bildskärm är att få den att återge korrekt färgtemperatur, ljusintensitet och "korrekta färger" (vad nu det är) i förhållande till rummet där du arbetar med dina bilder och få bildskärmen att överensstämma med de bilder du printar och jämför med din bildskärm i rätt betraktningsljus.

Syftet är inte att utopiskt skapa någon form av absolut referens för hur bilder och färger på en bildskärm alltid kommer att se ut, för den referensen existerar inte. Oavsett hur du ser dina bilder på din bildskärm, kommer andra att se dem annorlunda. Ungefär som man inte ens med en printad bild kommer att uppleva den lika under olika betraktningsljus.

Nja, jag trodde att det fanns en optimal inställning för varje situation. Hur vet man att man nått den? Om man bara testar sig fram tills man är nöjd är det ju ungefär som att kalibrera skärmen utan apparat, fast mycket mer tidskrävande.

Som sagt, hur vet man att man har ställt in rätt?
Spelar det någon roll, eftersom man ändå anpassar sig till skärmens vitpunkt? Någonstans måste ju gränsen gå, när man har en vitpunkt som är helt av skalorna...
Det kan som sagt skilja väldigt mycket på hur bilden ser ut beroende påhur man ändrar startparametrarna. I det sammanhanget känns de små nyanser i inbördes korrekt färgskala som kalibratorn fixar till vara mycket obetydliga. Min input gör hela skillnaden.
Har fortfarande inte fattat vad jag har kalibratorn till.
Det verkar finnas oöverstigliga pedagogiska hinder för att förklara detta för en nyfiken.

Det kan som sagt skilja väldigt mycket på hur bilden ser ut beroende påhur man ändrar startparametrarna. I det sammanhanget känns de små nyanser i inbördes korrekt färgskala som kalibratorn fixar till vara mycket obetydliga. Min input gör hela skillnaden.

Kanske är det så enkelt att dessa osäkerhetsmoment är svåra att helt eliminera vid kalibrering av en skärm som inte har hårdvarukalibrering. Min tolkning av hårdvarukalibrering är att kalibratorn då kommunicerar med skärmen och ställer in dessa parametrar utan mänsklig inblandning.

Kanske är det så enkelt att dessa osäkerhetsmoment är svåra att helt eliminera vid kalibrering av en skärm som inte har hårdvarukalibrering. Min tolkning av hårdvarukalibrering är att kalibratorn då kommunicerar med skärmen och ställer in dessa parametrar utan mänsklig inblandning.

Jag trodde också att det var det som var poängen men mänsklig inblandning är ju högst påtaglig även där. De stora skillnaderna i hur kalibreringsresultatet ser ut beror på vilka siffror jag matar in i programmet. Kalibratorer ger ju tydligen inte ens likadan bild på olika monitorer trots att man har samma inställningar, snacka om poänglöst.
Om jag inte vet vad jag ska mata in för siffror blir resultatet inte bara godtyckligt, det blir oftast dåligt också, Bra resultat får man genom att skruva på monitorn, gärna med guidning av någon kalibreringsmjukvara, tills det ser bra ut. Det ger genast önskat resultat och det är helt gratis.

Förslag till roligare och smartare saker att göra för pengarna:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS35
http://www.restaurangviktor.com/viktor2/Default.php
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=8800458
http://konstantmagasin.files.wordpress.com/2009/08/branna-pengar.jpg
http://www.google.se/#hl=sv&q=sista+minuten+resor&meta=&fp=9d215a607dbdd510

Läste inlägget igen och ser att jag missförstod. Jag vet inget om skärmar med stöd för hårdvarukalibrering. Det är helt säkert bättre än det jag har, en "kalibrerad" skärm som jag numera tycker ser konstig ut hur jag än ställer in.

Om jag inte vet vad jag ska mata in för siffror blir resultatet inte bara godtyckligt, det blir oftast dåligt också, Bra resultat får man genom att skruva på monitorn, gärna med guidning av någon kalibreringsmjukvara, tills det ser bra ut. Det ger genast önskat resultat och det är helt gratis.

Nu blir det ju inte dåligt för oss alla, snarare tvärtom. Sedan tror jag du hänger upp dig för mycket på detta med vitpunkt och gamma med mera. Vad kalibratorn gör, och som du aldrig kan göra visuellt, det är att objektivt ta reda på hur en skärm ser ut i färgerna. Du hänger upp dig för mycket på kalibreringen, och den är naturligtvis viktig.

Men den viktigaste delen är profileringen, då kalibratorn mäter upp de färger som skärmen visar efter det att du eller kalibratorn har ställt in skärmen på de önskade värdena. Det är via denna profilering som ditt bildbehandlingsprogram vet hur din skärm fungerar. Så även om du ställer in din skärm till rätt färgtemperatur och rätt ljusstyrka manuellt vet inte ditt bildbehandlingsprogram ett dugg om hur din skärm återger färger. Så hur gärna än du vill att det ska fungera via att man skruvar lite på skärmen så fungerar det inte, kort sagt.

Ett exempel. De två hjärtformade ytorna har exakt samma färg.

Stefan

Bilagor

• farg3.jpg
    farg3.jpg
    35.4 KB · Visningar: 498
Ett exempel. De två hjärtformade ytorna har exakt samma färg.

Det håller jag inte alls med om.

Ena hjärtat är röd/blått och det andra är röd/gult. Du har dock rätt i att den röda färgen på båda sidorna är lika.
Om dessa hjärtan är lika kan man väl nästan säga att allt på en bildskärm är lika eftersom varje pixel är RGB uppbygd. Det är bara samma Röda, Gröna och Blåa i alla pixlar.

/Karl

Det håller jag inte alls med om.

Ena hjärtat är röd/blått och det andra är röd/gult. Du har dock rätt i att den röda färgen på båda sidorna är lika.
Om dessa hjärtan är lika kan man väl nästan säga att allt på en bildskärm är lika eftersom varje pixel är RGB uppbygd. Det är bara samma Röda, Gröna och Blåa i alla pixlar.

/Karl

Ta hem denna bild och öppna den i Photoshop. Mät färgen på det röda hjärtat. Du kommer se att det är exakt samma pixelvärde på båda två. Att sedan färgen upplevs som rödblått i det ena fallet och rödgult i det andra fallet är bara ett av de skäl som finns varför det är så svårt att profilera en skärm. Vårt färgseende påverkas av så många externa faktorer.

Stefan

Ta hem denna bild och öppna den i Photoshop. Mät färgen på det röda hjärtat. Du kommer se att det är exakt samma pixelvärde på båda två. Att sedan färgen upplevs som rödblått i det ena fallet och rödgult i det andra fallet är bara ett av de skäl som finns varför det är så svårt att profilera en skärm. Vårt färgseende påverkas av så många externa faktorer.

Stefan

Otroligt skumt! Fattar inget! Går det att förklara effekten på ett extremt enkelt sätt?

Stefan

Den röda är samma, men röd/blått är violett och röd/gult är orange precis vad man ser.

/Karl

Bilagor

• lika.jpg
    lika.jpg
    5.9 KB · Visningar: 455
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar