Men, alltså, det jag vill, syftet med en kalibrator, anser jag är att jag skall kunna redigera en bild, trycka/skriva ut den, lägga den bredvid skärmen och se samma färger, oaktat betraktningsljus, för ljuset är ju ändå detsamma när jag betraktar båda bilderna samtidigt, ni för in omgivningsljuset som en extra parameter men jag känner den som bara nåt som komplicerar nåt som kunde va enkelt tusen ggr ungefär.
Exempel, jag kalibrerar skärmen med min Spyder efter dagsljus, redigerar en bild så den ser bra ut, skriver ut, färgerna stämmer perfekt å allt är frid å fröjd, några månader senare kalibrerar jag om skärmen men nu är det vinter, så jag tar fram bilden igen och tittar på skärmen och tar fram den gamla utskriften, nu borde den nya kalibreringen ändrat färgen på skärmen för att passa omgivningen, å då kan ju inte bilderna längre överensstämma, men de är ju egentligen perfekta, de var ju det bara några månader tillbaka, då justerar jag bildfilen så den ska övereensstämma med utskriften, okej, så skriver jag ut nya kopior, men nu bara så har de ju annan färg, nu är de inte alls lika originalet. Fattar ni, detta make no sense?