Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Jag ger upp. Avinstallerar skiten och gömmer den långt inne i en garderob.

Trodde ju att jag hade hittat lösningen men felet återkom när jag skulle försöka tweaka de sista detaljerna. Kan ha att göra med att jag kör Vista kanske (fast då vore det ju konstigt att samma problem uppstod när jag testade på den gamla laptopen med XP).

Som frwe redan skrivit så kan det vara de nya säkerhetsfunktionerna i Vista som ställer till det. Eller så har du ett sådant där äckligt antivirusprogram som ligger och automatiskt återställer systemfiler i bakgrunden (gäller då även XP), jag skulle definitivt kolla det innan jag ger upp.

Kan tillägga att man vänjer sig ganska snart och istället reagerar på att andra skärmar är så väldigt blå!

Tilläggas bör att senast jag kollade på den var kvällstid och då hade jag endast glödljus, dvs väldigt varmt ljus.

Kalibrerade om den till lite starkare ljusstyrka igår (160) får se om jag tycker det känns bättre.. Men kalibratorn ljuger ju inte när den säger allt ser bra ut, även fast jag tycker det är gult..

En annan sak som stör mig lite är att jag tycker bilder ser bättre ut när jag byter profil till Adobe RGB, mest kanske för att den vita är vit inte gul.. men det kan ju iofs ha med att jag gjort bilderna på den gamla skärmen.. ska testa att göra lite bilder på den nya kalibrerade skärmen och titta på dem på gamla skärmen, sen skriva ut dem och jämföra vad som stämmer bäst överrens.

Hej! Nu har jag fått min Dell u2410 och en Spyder Elite. Har testat att kalibrera efter programvaran (gamma 2.2 och 6500kelvin) för att få till den temperaturen (skärmen var uppmätt över 7000 kelvin) Kompenserade detta med RGB-reglagen på skärmen, tills Spyderns programvara tyckte att skärmen var 6500. Därefter fortsatte jag med resten, ljusstyrka 120 osv.

Nu sitter jag och tittar, och tycker alla vita ytor (t.ex bakgrunden här på fotosidan) ser lite varm ut i tonen (dvs åt det gulröda hållet).

Mina frågor:

1. Är det jag som är ovan och tycker den kalibrerade skärmen ser för "gul" ut? Någon som varit med om liknande erfarenheter, dvs att när ni kalibrerat skärmen känndes vita ytor lite "varma".

2. Den inbyggda preseten Adobe RGB ska ju vara bra, trots det uppmättes dess temperatur till över 7000 kelvin. Kan jag göra något fel? dvs när jag börjar kalibreringen, inställningar i programmet? (2.2 native?)

3. Någon som sitter på denna skärm (dell u2410) som kan dela med sig om erfarenheter?

MVH
Johannes

Hej, minns inte att min u2410 skärm låg på 7000 i grundinställningen, snarare typ 6700 tror jag, kanske kommer ströljus in i profilatorn? Håller med om att den känns lite varm/gul men det är nog, som andra sagt, att man är van vid gamla felaktigt blåa skärmar.
Är mycket nöjd med min Dell u2410 och hoppas Lumor-Per får ordning på sin samsung.

Det var så enkelt som det där med Vista UAC.
Tack så mycket för det tipset!!!
Och tack alla andra som försökt hjälpa mig!

Man kan ju tycka att man under första kalibreringsförsöket borde uppmärksammats av kalibreringsprogrammet om att man bör deaktivera UAC. Kalibreringstillverkarna måste ju känna till buggen.

Nåja, det verkar funka nu, peppar, peppar.

Man kan ju tycka att man under första kalibreringsförsöket borde uppmärksammats av kalibreringsprogrammet om att man bör deaktivera UAC. Kalibreringstillverkarna måste ju känna till buggen.

Härligt att det löste sig. Det enda som blir irriterande nu är att UAC-varningen dyker upp när du startar upp Windows. Kanske någon vet hur man stänger av den?

/FW

DET VAR VÄL BRA, då kanske du kan se efter ev skilnaden på en uppmätt skärm via spyder och dess profilering och en manuellt inställd via ditt program du använde tidigare.

DET VAR VÄL BRA, då kanske du kan se efter ev skilnaden på en uppmätt skärm via spyder och dess profilering och en manuellt inställd via ditt program du använde tidigare.
MYCKET BRA, men det är väldigt liten skillnad jämfört med okalibrerat (det är ju också bra eftersom det betyder att jag inte har haft helt fel inställningar tidigare). Jag har ju förstås valt målvärden som ger en bild som jag tycker om att se på. Har fortfarande inte fattat vad som gör bilden mer objektivt rätt eftersom det mesta beror på vilka målvärden jag väljer att stoppa in.

MYCKET BRA, men det är väldigt liten skillnad jämfört med okalibrerat (det är ju också bra eftersom det betyder att jag inte har haft helt fel inställningar tidigare). Jag har ju förstås valt målvärden som ger en bild som jag tycker om att se på. Har fortfarande inte fattat vad som gör bilden mer objektivt rätt eftersom det mesta beror på vilka målvärden jag väljer att stoppa in.
nu förstår jag inte vad du menar med målvärde och de målvärde du väljer att stoppa in eftersom jag inte använder den programvara du använder.Jag har bra kunskap om spyder, jag har tre stycken samt EyeOne2.
Men om du nu återvänder till vad spyder kan göra, dvs helt mäta upp din skärm, generera en profil , denna profil återger en gråskalekil neutralt, dvs utan missfärgning i de olika nivåer från svartaste till det vitaste (om du inte till äventyrs stör mätinstumentet med ströljus från rummet) är spyder bättre på att generera en profil ( beror givetvis på hur just din skärm uppträder ) samt
är gammakurvan så lagd att separationen blir bättre i lågdager än tidigare????
Förstår du min fråga?

Senast ändrad:
Efter att ha badat i havet idag, ca 20grader i vattnet så kan jag föreslå Corvina Veronese för 88 kronor tillsammans med grillat , mycket prisvärt.

Hej, minns inte att min u2410 skärm låg på 7000 i grundinställningen, snarare typ 6700 tror jag, kanske kommer ströljus in i profilatorn? Håller med om att den känns lite varm/gul men det är nog, som andra sagt, att man är van vid gamla felaktigt blåa skärmar.
Är mycket nöjd med min Dell u2410 och hoppas Lumor-Per får ordning på sin samsung.

Vilken av profilerna hade du när du mätte upp? Adobe RGB, normal, eller custom?

Jag har mätt upp den flera gånger nu och får ungefär liknande, upp mot 7500 kelvin. Just nu i ett kolsvart rum, så något ströljus kommer inte in.

Kalibratorfel? Skärmfel?
Kan du mäta upp din skärm i AdobeRGB-settingen vad får du då?

Bilagor

• Bild6.png
    Bild6.png
    19.3 KB · Visningar: 422
Vilken av profilerna hade du när du mätte upp? Adobe RGB, normal, eller custom?

Jag har mätt upp den flera gånger nu och får ungefär liknande, upp mot 7500 kelvin. Just nu i ett kolsvart rum, så något ströljus kommer inte in.

Kalibratorfel? Skärmfel?
Kan du mäta upp din skärm i AdobeRGB-settingen vad får du då?

Hej, nu är mätaren utlånad igen (och jag har inte tid) men såvitt jag märkte är det väl bara i custom-läget du kan ändra RGB-inställningarna så att figuren i din bifogade bild blir bättre och att det är lämpligaste utgångsläget vid profilering?

nu förstår jag inte vad du menar med målvärde och de målvärde du väljer att stoppa in eftersom jag inte använder den programvara du använder.Jag har bra kunskap om spyder, jag har tre stycken samt EyeOne2.
Men om du nu återvänder till vad spyder kan göra, dvs helt mäta upp din skärm, generera en profil , denna profil återger en gråskalekil neutralt, dvs utan missfärgning i de olika nivåer från svartaste till det vitaste (om du inte till äventyrs stör mätinstumentet med ströljus från rummet) är spyder bättre på att generera en profil ( beror givetvis på hur just din skärm uppträder ) samt
är gammakurvan så lagd att separationen blir bättre i lågdager än tidigare????
Förstår du min fråga?
Med målvärden menar jag den gammasiffra, den kelvin samt "target luminance values" som man väljer att kalibreringen ska sträva efter att uppnå. Beroende på vad jag väljer där blir ju resultatet väldigt olika. T ex standardvärdena 6500K och gamma 2,2 blir helt uppåt väggarna fel.
Tycker att skuggorna fortfarande är för mörka men det är kanske meningen att det ska vara så. Mycket skuggor försvinner ju även vid utskrift så kalibreringen kanske är menad att spegla det? Tyvärr blir visning av bilder på nätet mm lidande. Om jag kalibrerar med gamma 1,8 och sedan skruvar skärmen till gamma -0,2 blir skuggorna bättre återgivna tycker jag.

Hej, nu är mätaren utlånad igen (och jag har inte tid) men såvitt jag märkte är det väl bara i custom-läget du kan ändra RGB-inställningarna så att figuren i din bifogade bild blir bättre och att det är lämpligaste utgångsläget vid profilering?

Jo, i utgångsläget så använder jag custom color-läget, då visar den ~7600 kelvin.

Detta kalibrerar jag sen till en bra (enligt spydern) färgtemperatur, då står gain på R88 G78 B79 brightness är 45 och contrast är 50.

Får jag fråga, din skärm som du tycker ser bra ut, vad står dina RGB-värden på nu? samt brightness och contrast? (tänkte testa ställa min skärm i det, sen göra en profilering för att jämföra..)

/J

Jo, i utgångsläget så använder jag custom color-läget, då visar den ~7600 kelvin.

Detta kalibrerar jag sen till en bra (enligt spydern) färgtemperatur, då står gain på R88 G78 B79 brightness är 45 och contrast är 50.

Får jag fråga, din skärm som du tycker ser bra ut, vad står dina RGB-värden på nu? samt brightness och contrast? (tänkte testa ställa min skärm i det, sen göra en profilering för att jämföra..)

/J

Min är inställd på Brightness 15, kontrast 50 och gain R 100 G 85 B 89. Vet inte om det är nån skillnad att dra ner det röda eller sänka via brightness.
Vad menar du med i utgångsläget ? - växlar du sen till Adobe RGB? - Då blir det väl inte rätt profilerat längre?

Min är inställd på Brightness 15, kontrast 50 och gain R 100 G 85 B 89. Vet inte om det är nån skillnad att dra ner det röda eller sänka via brightness.
Vad menar du med i utgångsläget ? - växlar du sen till Adobe RGB? - Då blir det väl inte rätt profilerat längre?

Var lite otydlig, använder custom-läget alltid, växlar inte mellan dem.

När jag ställde min skärm på dina inställningar påminner den väldigt mycket om hur min skärm såg ut med mina inställningar, en "check" kalibration i spyderprogramvaran bekräftade att det var i stort sett likadant (om jag förstått programvaran).

Om du snabbt byter till skärmens Adobe-RGB-profil, vad händer då t.ex med den bakgrunden här på fotosidan? blir den blåare eller ingen skillnad? Hos mig blir den (med denna profilering) väldigt grön.

Jisses, om den nu blir grön, profilera/ mät om skärmen=skapa en ny profil så bilden ser bra ut igen, annars har ni stora problem med era datorer/system och profilhantering samt visning på skärmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar