Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

5000.- verkar vara den kritiska gränsen för tillfället. I alla fall för amatörklassen.
Annars börjar priserna på 10-12k
 
Men vaf...?

Rolf_K skrev:
Kan tipsa om utförsäljning av 24" Eizo 2431W. En 24" skärm (1920x1200) med S-PVA panel för 5613:- inklusive moms. Jag har haft min sen ett år och är mycket nöjd med den.

www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=1626
Det är ju bara några månader sedan jag köpte min 2231W (1680x1050) för 5000 spänn. Och jag fick vara utan skärm rätt länge också eftersom den första var så ojämn i färg
 
Jag slår till S2431W hos EIZO. Tack för tipset.

Undrar- har någon hört om Hyundai W241D? Den skärmen har fått ganska bra recensioner (ingen är perfekt ;-) ), ska vara bra även för nybörjare i bildbehandling.Vad tycker Ni?
 
Rena jävla djungeln det här med skärmar. Ungarna skulle ha min gamla skärm så jag behövde en ny, slog också till på S2431W nu, får hoppas att man blir nöjd.

Tack för tipset!
 
Ni som skaffat en S2431W från Eizo, hur är den att kalibrera? Velar mellan den och S2231W modellen. Någon som vet om det är någon skillnad mellan 22 och 24 tums skärmen för användning till bildbehandling (lätthet-exakthet kalibrera/färger/etc)?
 
Jag har köpt en HP lp3065 och jag kan inte rekommendera den för bildbehandling, jag tycker att den har alla typiska LCD-problem som finns. Ljus svärta, ojämn i färgerna beroende på betraktningsvinkel osv. Tyvärrr har jag blivit kär i storleken och skärpan så jag hade inget annat val än att slänga ut min CRT:-(
 
Rolf_K skrev:
Kan tipsa om utförsäljning av 24" Eizo 2431W. En 24" skärm (1920x1200) med S-PVA panel för 5613:- inklusive moms. Jag har haft min sen ett år och är mycket nöjd med den.

www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=1626
Synd att jag inte läste det lite tidigare för då hade jag nog köpt en sådan istället för en Dell 2408. Men men, ingen idé att gråta över spilld mjölk. Min skärm ska tydligen vara bra den med.
 
Dell 2408 eller Eizo 2431

Den skärmen som Gustaf köpte Dell 2408 är där jag bor 1800 skr billigare än Eizo 2431 , så jag bara undrar om ni tror att jag kommer att bli 1800 kr "nöjdare" med Eizon ??

Tilläggas kan att de extra anslutningarna och kortläsaren på Dell inte är av värde i mitt val, det är bildkvaliten som gäller...
 
Senast ändrad:
CG222 jämfört med 2231 och andra

Efter att ha läst denna alldeles utmärkta tråd i några dagar. Så blev jag så inspirerad att jag bestämde mej för att pensionera min 3 år gamla 17 tums flatronskärm. Till förmån för en Eizo CG222 som nu är beställd med en eye-one mätare.
Bara att hoppas man blir nöjd med uppgraderingen.


Vore roligt att höra om du blev nöjd med CG222.
Fundrera själv på den.
Vore intressant att höra om du har jämfört med tex 2231.
Vad jag förstår är det liknande (identisk skärm, samma färgrymd)
men CG222 har inbyggd kalibrering för ojämnheter i skärmens ljusstyrka, och räknar med fler bitar internat så att mörka
partier i bilder blir med bättre precision. Är det här saker man
som man lekman ser med blotta ögat?

Jan Peter
 
Vore roligt att höra om du blev nöjd med CG222.
Fundrera själv på den.
Vore intressant att höra om du har jämfört med tex 2231.
Vad jag förstår är det liknande (identisk skärm, samma färgrymd)
men CG222 har inbyggd kalibrering för ojämnheter i skärmens ljusstyrka, och räknar med fler bitar internat så att mörka
partier i bilder blir med bättre precision. Är det här saker man
som man lekman ser med blotta ögat?

Jan Peter


Hej.
Jodå jag är mycket nöjd med min Eizo CG 222 WK.
Jag köpte den av Hegethorns i Nässjö, som enligt prisjakt då låg bäst till i pris. Snabb leverans och ett trevligt bemötande.

Skillnaden mot min gamla 17 tummare är väldigt stor. Som natt o. dag.

Nej jag har inte gjort någon direkt jämförelse med Eizos FlexScan 2231
eller någon annan högkvaliativ skärm som täcker 92% av adobe RGB. CG 222 täcker hela 96% av adobe RGB.
Så jag kan inte säga om jag skulle se skillnaden.
Men jag är väldigt nöjd med resultatet på skärmen.

Det är riktigt roligt att göra svartvita bilder med den här skärmen. Gråskalan är mycket bra med fina nyanser. Nästan lite samma känsla som på 70-80 talet. När man gjorde svarvita bilder på fint barytpapper istället för plastpappret.

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TAB=1&PRODUCT=1939

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TAB=1&PRODUCT=1659


Mvh Greger
 
Kan också bara tipsa om EIZO CG222WK. Bra skärm till ett bra pris, tror jag gav 10 tkr + moms för den.

Fungerar bra med ex Optics XR eller One-eye.

Någon dragning mot rött i skärmen men min kollega fick bort detta på sin efter några kalibreringar.

Bra med lite bredare modell för ex Lightroom.

/Kristofer
 
Varför Eizo

Jag startade precis upp min nya Eizo CG222W, kopplade i den i min laptop som har en kalibrerad 17 tummare.....
Öppnade en bild och drog den över till Eizon...

Nu vet jag var mina pengar gått... Och det var värt varenda öre !!

Vilka färger !! som natt och dag mellan de 2 skärmarna, och då har jag inte kalibrerat Eizon än... Återkommer när jag fixat det med med stationära datorn....
 
Kan också bara tipsa om EIZO CG222WK. Bra skärm till ett bra pris, tror jag gav 10 tkr + moms för den.

Fungerar bra med ex Optics XR eller One-eye.

Någon dragning mot rött i skärmen men min kollega fick bort detta på sin efter några kalibreringar.

Bra med lite bredare modell för ex Lightroom.

/Kristofer

Jag har haft samma problem med min cg222w,den drog mot rött,men efter en omkalibrering så är jag tok nöjd med min Eizo skärm.

/Danne
 
Konstigt, då är vi fler.
Med vad kalibrerade du skärmen?

Jag har både Optix XR och Spyder II pro samt colornavigator.

/Kristofer
 
Ni som skaffat en S2431W från Eizo, hur är den att kalibrera? Velar mellan den och S2231W modellen. Någon som vet om det är någon skillnad mellan 22 och 24 tums skärmen för användning till bildbehandling (lätthet-exakthet kalibrera/färger/etc)?

Jag använder EyeOne Display och iMatch till min S2431W, och det fungerar utmärkt. Jag behövde inte pilla mycket alls på RGB-kontrollerna på skärmen då de var nästan rätt från början. Ljusstyrkan fick jag dra ner till 22% eller nåt sånt.

Det sägs att 22"-versionen har större färgrymd, men jag jag vet inte om det stämmer. Rent hanteringsmässigt är de lika.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.