Annons

Bildskärm för bildbehandling

Just nu väljer jag mellan Eizon 24" enligt ovan (S2431W) och en LG W2600HP-BF 26"

Några synpunkter som kan hjälpa en i stor beslutsvånda.

Prisskillnaden mellan dessa spelar ingen roll.
 
Skall köpa en ny skärm och valet står mellan 24" ColorEdge CG241WK som har en s-pva panel och 21" ColorEdge CG211K som har ips-panel. Är det en stor skillnad på skärm med spva panel och ips-panel, vilken skall jag välja? Tacksam för hjälp.
 
Skall köpa en ny skärm och valet står mellan 24" ColorEdge CG241WK som har en s-pva panel och 21" ColorEdge CG211K som har ips-panel. Är det en stor skillnad på skärm med spva panel och ips-panel, vilken skall jag välja? Tacksam för hjälp.

Tidigare var det en märkbar skillnad mellan pva och ips. Med denna generation av pva-paneler har man fått fram en panel som fungerar så gott som lika bra som ips-paneler. Det finns en stor fördel med pva-paneler, de har en mycket bra svärta som gör det enkelt att få en tillräckligt hög kontrast på skärmen. Du bör ha en kontrast på minst 1:240, dvs har du en max ljusstyrka på 120 cd/m2 bör det svartaste partiet ha en ljusstyrka på 0,5 cd/m2.

Stefan
 
Tidigare var det en märkbar skillnad mellan pva och ips. Med denna generation av pva-paneler har man fått fram en panel som fungerar så gott som lika bra som ips-paneler. Det finns en stor fördel med pva-paneler, de har en mycket bra svärta som gör det enkelt att få en tillräckligt hög kontrast på skärmen. Du bör ha en kontrast på minst 1:240, dvs har du en max ljusstyrka på 120 cd/m2 bör det svartaste partiet ha en ljusstyrka på 0,5 cd/m2.

Stefan

Tack för ditt svar. Då blir valet ColorEdge CG241WK.
 
Min Eizo2231 ska till Eizo för koll har Komplett och Eizo i alla fall kommit fram till.
Ska bli intressant och se vad reslutatet blir.
Har dom något annat ex med mindre färfel så är jag fortfarande intresserad. Annars får det bli någon 1600x1200-skärm

Jag är själv intresserad av Eizos Flexscan 2231W och undrar bara hur det gick för dig. Fick du felet justerat? eller har du skaffat en helt annan skärm?

Jan Peter
 
Billig Eizo med TN vs Samsung utan

Okej nu har jag läst och läst och blivit lite klokare men inte mycket.

Jag undrar ifall det är någon som har något att säga om den här skärmen?:
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TAB=1&PRODUCT=1829

Jag har en väldigt snäv budget och vill helt enkelt ha en så billig och bra skärm som möjligt att redigera mina bilder på.
Har sett att scandinavianphoto bland andra, säljer Samsung skärmar i samma prisklass. Är de något att ha eller ska man "passa på" när en Eizo är såhär billig?
Även fast det är TNpanel?

Vad är helt enkelt bäst, en billig Eizo med TNpanel eller en samsung eller annat utan TNpanel?


/Hanna
 
Köpte en Philips, se länk. Bäst i test i prisklassen upp till 4000 kr om jag mins rätt, testad av Datormagazin. Kan lägga till att jag är riktigt nöjd med den. Dustin har bästa pris enligt pricerunner, snabb leverans, dagen efter beställningen.

PHILIPS 240BW8EB
 
i grunden så går den inte att hårdvarukalibrera vad jag förstår.
hur bra den är och vilket omfång den har får väl en test utvisa.

Av bilderna ser det dessutom ut som den kan ha samma spegelglas som den annars så trevliga iMac 24 ... Men vi får hålla tummarna och hoppas att Apple fått någon Lidnersk knäpp och lagt in kalibrering och ett reflexfritt glas :)
 
Av bilderna ser det dessutom ut som den kan ha samma spegelglas som den annars så trevliga iMac 24 ... Men vi får hålla tummarna och hoppas att Apple fått någon Lidnersk knäpp och lagt in kalibrering och ett reflexfritt glas :)

Men en matt yta innebär ju inte att den är reflexfri, bara att reflexen är diffus. Jag föredrar faktiskt en blank skärm där jag ser reflexen och kan vrida skärmen så att jag slipper reflexerna än en matt skärm som alltid reflekterar något.

Stefan
 
Men en matt yta innebär ju inte att den är reflexfri, bara att reflexen är diffus. Jag föredrar faktiskt en blank skärm där jag ser reflexen och kan vrida skärmen så att jag slipper reflexerna än en matt skärm som alltid reflekterar något.

Stefan

Som du säger är väl reflexiteten (nytt ord ;) mer av en glidande skala än av/på. Och har man en någorlunda kontrollerad ljusmiljö är jag beredd att hålla med dig, men har man ett rum bakom sig fullt av grälla störningsmoment ... Så föredrar jag nog de diffusa reflexerna så jag slipper bli bländad i alla fall. Det som stört mig med iMac 24 är att den agerar spegel -- det går bra att raka sig framför den :)
 
En bildskärm som helt saknar kontroller, saknar alla vanliga anslutningsmöjligheter och dessutom är högblank känns inte så jättelockande, även om den är väldans snygg ;)
 
Jag tänker köpa en skärm för bildbehandling med bra färghanteringsförmåga. Nu till frågan, borde jag köpa en eizo 2431WSE eller ska jag avvakta och se vad som kommer på LED-skärmsmarknaden? Kommer LED bli bättre på färghantering så att jag kastar bort mina pengar genom att köpa LCD-skärm nu? Kör mac, så den nya skärmen verkar ju trevlig, dock dyr.

//Batte
 
Jag tänker köpa en skärm för bildbehandling med bra färghanteringsförmåga. Nu till frågan, borde jag köpa en eizo 2431WSE eller ska jag avvakta och se vad som kommer på LED-skärmsmarknaden? Kommer LED bli bättre på färghantering så att jag kastar bort mina pengar genom att köpa LCD-skärm nu? Kör mac, så den nya skärmen verkar ju trevlig, dock dyr.

//Batte

LED-belysning ger vissa fördelar, men skillnaderna är än så länge inte så dramatiska. Nu till att börja med handlar det mest om att få LED-skärmar att vara lika stabila som de med lysrörsbelysning och samtidigt ge ungefär likartade bildegenskaper i övrigt utan att kosta så mycket mer.

Vartefter tillverkarna lär sig arbeta med LED-belysning kommer vi förmodligen se skärmar med allt större färgrymder. Nu är det i sanningens namn långt ifrån alla av oss som egentligen har någon stor praktisk nytta av en riktigt stor färgrymd.

Om jag behövde en ny skärm nu skulle jag köpa en som är bra idag, det kommer alltid en ny modell nästa vecka och nästa år som är bättre på något sätt. Att det gradvis dyker upp fler och fler skärmar med LED-belysning kommer inte att innebära någon revolutionerande förändring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.