Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Nec-skärmen

wsaar skrev:
Tack, du har stärkt mig i min övertygelse att vänta vidare på Nec-skärmen :)

Jag tror du gör klokt i att vänta på NEC. Jag fick min i fredags och är mycket nöjd. Du har bl.a. Basiccolor kalibreringsprogram till NEC-skärmen, och det ska ju vara det bästa för kalibrering.
 
Fick efter förfrågan till supporten tillskickat mig kalibreringsprogramvaran Blue eye pro för Lacie 324.

EFter en 12 minuters kalibreringsprocess ser skärmen mycket bra ut. Får jag bara en nu som inte skiftar i rött tintar så blir allt bra! Har börjat märka att det variera tom. med tiden. Stundtals så är skärmen nästa felrfri men senare på vissa ställen rödaktig. Konstigt!
 
Ok men risk att bli tjatig... Hårdvarukalibrering är ju "da shit"... Otroligt hur mycket bättre skärmen är jmf. med Eye-One Match. WOW!
 
Nu har jag fått Nec SpectraView 2690. Jag ställde den bredvid en Dell 2408 och öppnade bilder i Lightroom, Aperture, text, hemsidor osv. Jag jämförde skärmar genom att flytta bilder och program från skärm till skärm i dubbelskärms läget.
Jag har inte kalibrerat skärmen än men det syns tydligt att NEC är en "keeper". En jämnt belyst bakgrund på NECs IPS-panel med naturliga färger och "äkta" färgnyanser såg ut fantastiskt mot neon-liknande färger på Dells ojämnt belyst PVA-panel med tydliga färgskiftningar. Vid jämförelsen syns tydlig skillnad IPS mot PVA i skärmkanterna och när jag rör på mig lite - nästan i 60% av bilden.
NEC 2690 är lite "vinglig" när man rör på skärmens överdel och saknat USB-hubb, Display Port, PIP, PBP, komponent och andra typer av ingångar.
Men jag är nöjd med att jag inte avbokade skärmen efter livliga diskussioner efter Nikon mässan och tycker att den är definitivt värd 10 000:-.

MVH
Alex
 
fick också min 2690 idag och den är ju bildmässigt helt suverän, men jag irriterar mig på ett svagt surrande ljud. Är det någon annan som också hör det?
 
ja det går att välja i OSM under tools och IPM sätt den som standrard.

Jag har pratat med NEC ang ljudet och en ny skärm är påväg den gamla hämtas upp i samband med leverans, kan det bli bättre. Jag märkte även att ljudet är mycket starkare när man kört skärmen en stund på mindre än 50% brightness, det kan ju vara värt för er andra och testa.

Jocke
 
ekfeldt skrev:
Finns det nåt för 5000.- utan regnbåge då ?
med någon av de bättre panelerna då alltså.
Jag undrar detsamma som Christopher, finns det någon bra skärm i den prisklassen?

Hur står sig Eizo Flexscan L768 idag? Hittade en begagnad sådan för 2400:-, är det värt att köpa en begagnad skärm idag eller går utvecklingen såpass snabbt att begagnat inte är värt pengarna?
 
Ja.
Ingen verkar ha koll i den prisklassen.
Snart köper jag en fetskärm i stället.
Lacie blue 22" är ruskigt billiga nu (beg).
 
Även jag tänker köpa en billig (<4000:) platt skärm för bildbehandling, men efter att ha läst igenom denna tråden verkar det inte finnas någon som har kunskap om den lägre prisklassen. Tråkigt, jag får väl köpa vilken som helst skärm och hoppas att den är ok.
 
Någon som köpt Eizo s2431w?

Följt tråden och denna skärm har varit uppe på tapeten ett par gånger. Någon som har köpt skärmen och kan delge sina erfarenheter?

//Jari
 
Fabian Fogelberg skrev:
Jag undrar detsamma som Christopher, finns det någon bra skärm i den prisklassen?

Hur står sig Eizo Flexscan L768 idag? Hittade en begagnad sådan för 2400:-, är det värt att köpa en begagnad skärm idag eller går utvecklingen såpass snabbt att begagnat inte är värt pengarna?

Ett intressnat alternativ till en begagnad L768 är 19" EIZO M1950 (=L778) som säljs ut hos www.eizo.se för 1995:-. Inte så snygg men bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.