Advertisement

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Får jag klämma in en liknande fråga? Jag har läst så långt jag orkat i tråden och funderar på att köpa en Eizo FlexScan S2431WSE.

Jag har sedan ca 1 år en Sony SDM-S205F som rekommenderas här tidigare i tråden och är nöjd med den. Men nu vill jag köpa en 24" skärm och frågan är väl egentligen inte om Eizo-skärmen är bra, för det verkar den vara.

Frågan är istället om jag, som bara redigerar familjebilder i Photoshop, behöver en så pass bra skärm. Jag vill inte ha färgstick och fotar i raw och sätter alltid vitbalans i efterhand. Finns det någon annan skärm som är "tillräcktligt" bra men betydligt billigare?
 
I mitt inlägg på sid 89 i denna tråd rekommenderade jag en Philips, den är jag fortfarande väldigt nöjd med.

Edit, nu har den dessutom sjunkit i pris såg jag.

Den ser intressant ut. 3000 kr i stället för 7500 kr är förstås trevligt. Jag läste testet på Datormagazin och det verkar bra. Jag hittade ett testet i Techworld som ger ett bra men inte lika bra resultat. 16/20 i färgåtergivning. PC Authority gav den 3/6 i "Image quality" vilket låter för dåligt. "Its picture quality, however, is lacking. We found colours washed out and lifeless".

Jag är lite orolig att den inte presterar tillräckligt bra. Är det någon annan som har provat den eller kan ge en beskrivning på skillnaden mellan skärmarna?
 
Det beror lite på vilken Phillips vi talar om, vid en utvärdering för några år sedan av en färgkonsult jag känner så valde en av sveriges största tidningar 104 st Philipsmonitorer som ansågs vara tillräckligt bra i jämförelse med dyrare monitorer.
 
Mac skärm för bildbehandling, duger inte?

Jag söker kommentarer, synpunkter på Mac skärmar för bildbehandling. "Proffsen" tycks döma ut skärmarna, vore trevligt om någon kunde förklara varför dom inte är så bra. Som jag förstått så använder sig många reklam, tidningar av macskärmar och även då för bildbehandling

anders
 
mac skärmarna har två nackdelar, dels kan du inte hårdvarukalibrea dom och dels kan du inta avstämma dom vad det gäller skärmens kontrastsomfång utan bara påverka dom genom sänka ljusheten.
Skärmarna har också tidigare varit behäftade med att inte vara helt jämna vad det gäller färgåtergivningen.(hur det är idag vet jag inte)
Självklart kan man använda Apples skärmar men det finns bättre som inte är lika snygga, och som också kostar mindre historiskt sett.
Stefan Ohlsson kan säkert svara mer utförligt.
 
Jag tänker köpa en skärm för bildbehandling med bra färghanteringsförmåga. Nu till frågan, borde jag köpa en eizo 2431WSE eller ska jag avvakta och se vad som kommer på LED-skärmsmarknaden? Kommer LED bli bättre på färghantering så att jag kastar bort mina pengar genom att köpa LCD-skärm nu? Kör mac, så den nya skärmen verkar ju trevlig, dock dyr.

Den enda 24" LED-skärmen jag kunde hitta förutom Apples är Samsung XL24. Den kostar över 17000 kr!
Hojta gärna till om någon hittar andra LED-skärmar.
 
Nu säger väl det inte särskilt mycket med att det är en Apple eller LED skärm, dvs skärmens färgegenskaper, att kunna ställa den i annan lägre färgtemperatur än native som brukar hålla sig runt 6500-7000K dvs ner mot 5000K, kunna justera kontrast ljushet i de nivåer som rekomenderas vid kalibrering med EyeOne, Spyder osv osv.

Jag skulle höra med Stefan Ohlsson om han har någon erfarenhet av skärmen.Mätt upp den, installerat den i något flöde.
 
Vet inte om den är prisvärd men jag har beställt en Eizo Coloredge 241. Hoppas den är åtminstone hälften så bra som säljarna utlovar.
Är det någon annan som har fastnat för den?
 
Mitsubishi började leverera sina nya LaserVue 65 - laser TV som kan producera om jag fattar rätt 2 ggr större färgrymd - x.v.Color, tidigare känd som xvYCC. I US kostar TVn ca $7000.
 
jag har hjälpt till att installera/kalibrera 4 st Eizo 241 , alla otroligt jämna och har en mycket bra svärta och färgåtergivning.Utmärkt val för bildbehandling och bra mycket bättre än min Eizo som är några år gammal och som var betydligt dyrare.
Använd medföljande programvara colornavigator när du kalibrerar den med exv EyeOne
 
Tack för det beskedet. Jag har en iMac 24" som är trevlig på många vis men förstår att det behövs en skärm som går att kalibrera och lita på. Har inte fått hem den än så jag väntar.
Jag har en eye-One Match 3 som får fixa kalibreringen. Kanske du har tips som du vill förmedla ang extraskärm vid bildbehandling?
undrar
bo
 
Vet inte om den är prisvärd men jag har beställt en Eizo Coloredge 241. Hoppas den är åtminstone hälften så bra som säljarna utlovar.
Är det någon annan som har fastnat för den?
Det tog mig fyra skärmar att få hem en felfri (jag tillhör nog undantaget snarare än normen här), men när den kom så var den exemplarisk, otroligt jämn över hela ytan, ingen synlig backlight bleed heller (som jag är grymt känslig mot).
Eizo's support var utomstående och jag kommer aldrig köpa någon annans tillverkares skärmar såvida inte Eizo gör bort sig i framtiden (jag tycker god support är otroligt viktigt när man köper varor i denna prisklassen).
 
Det tog mig fyra skärmar att få hem en felfri (jag tillhör nog undantaget snarare än normen här), men när den kom så var den exemplarisk, otroligt jämn över hela ytan, ingen synlig backlight bleed heller (som jag är grymt känslig mot).
Säger kanske mer om dig än om skärmen.
 
Samsung Syncmaster 245B

Jag rekommenerar Samsung Syncmaster 245B, en mycket bra skärm som man idag kan få tag på för 3.500:-
 
Ja, att Eizo godkände felen och sa att jag hade rätt i mina reklamationer säger mycket om mig, eller vänta nu..
Ja precis, eller vänta nu..., jo, Eizo accepterar en tveksam reklamation för att hålla gnällkunden vid gott mod... eller hur var det nu...? Jamenvisst, så var det nog..., kunden har ju alltid rätt, eller hur var det nu...?
 
Ja precis, eller vänta nu..., jo, Eizo accepterar en tveksam reklamation för att hålla gnällkunden vid gott mod... eller hur var det nu...? Jamenvisst, så var det nog..., kunden har ju alltid rätt, eller hur var det nu...?
Tveksam? Ja det beror ju på vad man anser som tveksam, de åkte iaf ut efter arbetstid och levererade en skärm personligen.
Jag tycker inte reklamation vid skuggbildningar, böjda paneler eller monteringsfel är att vara gnällig, och jag uppmanar de som köper/äger en CG241 att inte heller acceptera sådana fel. Om inte Eizo gör det ska inte kunden göra det heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.