Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bildskärm för bildbehandling
- Trådstartare Thess
- Start datum
persept
Aktiv medlem
Jag orkade inte vänta på min Spectraview 2690 utan slog till på en Lacie 324 istället som jag nu sitter och försöker får ordning på. En månads vänten funkade helt enkelt inte och så sparade man ca 3 papp
Verkar trevlig - återkommer efter att den är kalibrerad med lite omdömen...
Verkar trevlig - återkommer efter att den är kalibrerad med lite omdömen...
persept
Aktiv medlem
Jag låg inte ens i första leveransen så jag gav upp på den! Återkommer!
Köpte utan kalibreringsprogram vilket kanske var ett misstag. Äger en i1 Gretag kolorimeter dock!?
Köpte utan kalibreringsprogram vilket kanske var ett misstag. Äger en i1 Gretag kolorimeter dock!?
wsaar skrev:
Har väntat runt 3 veckor på min Nec Spectraview 26" och fick idag reda på att leveransen blivit stulen hos Schenker i Stockholm, så dina intryck av Lacie 324 är klart intressanta,
persept
Aktiv medlem
h.pettson
Aktiv medlem
Har fått min Dell 2408 WFP och vid första anblick blir men rätt sagt depprimerad! Inget grått band i högerkant men det sticker av rätt rejält mot det röda, här måste det kalibreras mycket.
Bildkvaliteten är enormt mycket sämre ut ur kartong än Dells 2007 WFP eller den 3007WFP jag har på jobbet och man undrar om det faktiskt hjälper med kalibrering. Min var rev. A00, precis som de 4 sista som köptes på jobbet också, varav en har fått ett rött (!) band i högerkant.
Får se vad kalibrieringen ger, men det känns nästan som jag kommer sända den här åter, lägga några tusen till och köpa något annat märke.
/H
Bildkvaliteten är enormt mycket sämre ut ur kartong än Dells 2007 WFP eller den 3007WFP jag har på jobbet och man undrar om det faktiskt hjälper med kalibrering. Min var rev. A00, precis som de 4 sista som köptes på jobbet också, varav en har fått ett rött (!) band i högerkant.
Får se vad kalibrieringen ger, men det känns nästan som jag kommer sända den här åter, lägga några tusen till och köpa något annat märke.
/H
stefohl
Aktiv medlem
persept skrev:
Generell fråga - om inte en skärm ä jämn utanskiftar i färg över panelen - går detta överhuvudtaget typsikt att kalibrera bort?
/
Nej, en kalibrering sker ju bara på ett ställe på skärmen. Barco-skärmar (CRT-skärm) tillät dig att kalibrera den på flera ställen för att få en jämn färg, men de har ju slutat att tillverkas för länge sedan.
Stefan
Alex Freeman
Avslutat medlemskap
Fick veta att bilen som var på väg till Skandinavien Photo med skärmar NEC SpectraView 2690 för de som beställde dem på Nikon mässan är stulen...
normar
Medlem
Alex Freeman skrev:
Fick veta att bilen som var på väg till Skandinavien Photo med skärmar NEC SpectraView 2690 för de som beställde dem på Nikon mässan är stulen...
Hmmm.Utan att låta alltför dryg, så kanske det var lika bra att lastbilen blev stulen. Då får man lite tid att fundera på om man ska avboka skärmen...
Det NEC inte var lika bra på att tala om på mässan, var att skärmen inte är ett solklart val om man arbetar mycket i sRGB. Visst, om man bara använder applikationer som är färghanterade så är allt ok. Men för oss som kör WinXP och använder andra program än Photoshop för att fixa o trixa med bilder kan det bli fel färger. Likaså kan det bli problem med att visa färgerna rätt i webbrowsern. (Kan delvis avhjälpas med Firefox 3).
Problemet är tydligen att man inte kan hårdvarukalibrera SV2690 för sRGB utan endast för aRGB. Det finns ett sRGB läge men det stödjer inte hårdvarukalibreringen och att mjukvarukalibrera i det läget ger tydligen inte optimala resultat.
Detta är postat på DPreview av en NEC anställd:
"The sRGB mode on the LCD2690 is really "sRGB emulation". The monitor tries to do its best to get the best overall match of sRGB, however in doing so there are tradeoffs.
Doing gamut mapping in a monitor to make it behave like it has a different (smaller) gamut than it actually has, requires very sophisticated 3D LUTs and transforms. Applying these transforms in the 2690 means that the LUTs are no longer available for use in calibrating the display with SpectraView.
If someone really needs to have an calibrated "true" sRGB display, I would recommend either going for the 2490, or using a standard LCD as a secondary display for proofing sRGB."
Jag skulle gärna vilja att någon av de mer insatta utvecklar detta lite. Och till er som äger skärmen. Är detta ett stort problem i era arbetsflöden eller en "noissue"?
Spectraview 2690 kanske inte är en skärm för mig eftersom jag inte bara jobbar i "färgmedvetna" applikationer och dessutom gör mycket bilder för visning på web?
Senast ändrad:
persept
Aktiv medlem
Min lacie 324 är:
- tyst (svagt lågtrekevnt fläkt hum bara - ok.
- lukter lite illa (lite bränna in ny elektronik lukt)
- har en svag, icke homogen tint mot rött på säg halva högra sidan som jag bedömmer som att den inte uppfyller typiska krav på vad man läser på Lacie sidan som...
"Designed for creative professionals in both fixed and motion imaging, the 24-inch widescreen LaCie 324 embeds an industry-leading wide gamut (95% Adobe RGB / 99.7% of ISO Coated) S-PVA panel and a 10-bit gamma correction mechanism, which ensure smooth and vivid colors in artwork, photography and layout."
... OK, det är inte så att man oj, vad röd slärmen är men det syns på vita och ljusgrå bakgrundeer.
Detta var ganska tydligt om man kalibrerade mot 5500 men blev något bättre vid 6500 (120 2.2). Har kört med Gretag i1.
Ska man acceptera det, vad säger ni?
- har en svag, icke homogen tint mot rött på säg halva högra sidan som jag bedömmer som att den inte uppfyller typiska krav på vad man läser på Lacie sidan som...
"Designed for creative professionals in both fixed and motion imaging, the 24-inch widescreen LaCie 324 embeds an industry-leading wide gamut (95% Adobe RGB / 99.7% of ISO Coated) S-PVA panel and a 10-bit gamma correction mechanism, which ensure smooth and vivid colors in artwork, photography and layout."
... OK, det är inte så att man oj, vad röd slärmen är men det syns på vita och ljusgrå bakgrundeer.
Detta var ganska tydligt om man kalibrerade mot 5500 men blev något bättre vid 6500 (120 2.2). Har kört med Gretag i1.
ekfeldt
Aktiv medlem
persept skrev:
Min lacie 324 är:
Om du stör dig på och vill slippa det röda så accepterar du det inte.
Bara att returnera tycker jag.
persept
Aktiv medlem
Här jämförelse med en iMac 20" Rev A (S-IPS tror jag). Skillnaderna något överdrivna i denna bild... men grundintrycket är representerat ganska OK tyckr jag...
http://www.10meter.se/iMac_Lacie324.jpg
/
http://www.10meter.se/iMac_Lacie324.jpg
/
persept
Aktiv medlem
Eller kanske inte trots allt - Har fått mycket bra support efter att jag skickat bilden som jag postade länk till ovan samt den ICC profil som jag använt.
Skärmen är konstaterad DOA och "out of spec" och jag kommer att få en ny från Frankrike.
Bra, för jag gillade skärmen annars!
/
Skärmen är konstaterad DOA och "out of spec" och jag kommer att få en ny från Frankrike.
Bra, för jag gillade skärmen annars!
/