Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Det roliga är att jag tittade på den bild som jag laddade upp på en annan "vanlig" skärm på en bärbar dator och såg att bilden var nästan perfekt trots att på min "Wide gamut" skärm den ser inte alls bra ut med tydlig röd färg i ca 50% av bilden. Syns det på era skärmar?

Alex
 
Halva nedre har en svagt röd ton. Ett band i grönt i mitten fins också. Detta på min kalibrerade 20" (S-IPS) Rev A iMac.
 
Alex Freeman skrev:
Här är en "Gråbild" från min nya Dell 2408 som kostar 5800:-. I det stora hela har skärmen mycket fina färger.
Med tanke på bildredigering är det acceptabelt med sådana färgskiftningar?

MVH

Alex

Med tanke på att din bild av skärmen också förmodligen är en helbild nedskalad till 400 pixlars bredd så tycker jag att det ser rätt bra ut. Skulle nog kunna tänka mig en sån eller en Dell 2007FP (1600x1200)
En "riktig" bildredigerare får fälla domen :)
 
Re: Re: Min EIZO 2231W är ojämn i färg hö/vä

SurPOpp skrev:
Hej!

Jag följer tråden med intresse eftersom jag funderar på att köpa en Eizo S2231WSE wide screen. Jag hittar ingen som heter "2231W" på Eizos sidor, men är det här http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TAB=2&PRODUCT=1833 samma skärm som du har och inte är nöjd med?

Om Eizo kommer fram till att din skärm är OK (och vi menar samma modell) så kanske jag ska fundera på något annat?
Det är samma skärm. Jag orkade bara inte med alla jäkla bokstäver. Sorry om jag rört till det.
Ska du fundera på någon annan skärm?
Du ska i alla fall köpa den från något företag som accepterar att du vill testa en tid.
Kontrollera noga hur länge och om du har öppet köp med rätt att testa produkten.
Idag finns det så jäkla mycket (skit) att välja mellan och så lite möjlighet att se produkterna innan köp så ångerrätt måste ma försäkrasig om,
 
Jag upplever mest bilderna som övermättade men som sagt kanske är ovan med en sådan här fin panel...

Vilka inställningar har ni med denna eizo skärm gjort?

Sen fattar jag inte att jag inte kommer åt manuell setting i prg som medföljer. Får väl ringa till Eizo på Tis. Kan ju vara ett Vista problem...
 
Hinken74 skrev:
Jag upplever mest bilderna som övermättade men som sagt kanske är ovan med en sådan här fin panel...

Vilka inställningar har ni med denna eizo skärm gjort?

Sen fattar jag inte att jag inte kommer åt manuell setting i prg som medföljer. Får väl ringa till Eizo på Tis. Kan ju vara ett Vista problem...

Jag drog ner saturation något. I tester har jag läst om att de justerat ner RGB-värdena separat och alltså lite olika.
Min skärm är nu nedpackad. Trist men jag tycker faktiskt att det är alltför stora färgskillnader.
Jag tror att KOMPLETT får reda ut det här med Eizo.
Skulle verkligen vilja ha en ny om dom kan garantera jämnare färg.
Sitter nu med min gamla Dell 1703 och saknar "draget" samt de något större pixlarna.
 
Re: Re: Re: Min EIZO 2231W är ojämn i färg hö/vä

Enicar skrev:
Det är samma skärm.

OK, tack för info. Jag tänkte beställa direkt från Eizo men kollar nog först om de tycker att din skärm är OK enligt deras egna specifikationer. Om Eizo tycker att skärmen är som den ska så fortsätter jag nog och kollar runt lite till.
 
persept skrev:
Vad är det som visas här nedan?

/
Det är en bild som man snabbt och enkelt skapar i PS för att se vad din skärm eller projektor klarar av att visa.

Skapa en bild mha PS i skärmens storlek, t ex 1920x1200 med vitt bakgrund. I paletten välj Gradient Tool. Klicka o dra musen från den vänstra kanten till den högra och klicka där igen. Ni får en jämn övergång från svart till vitt över hela bilden. I ca mitten på höjden skapar ni två rektanglar som ni fyller i med svart resp. vitt.

Öppna bilden i helskärms läge. Ju längre från kanterna mot mitten ni inte kan se skillnad mellan tonerna i den övergången från svart till vitt och (svart/vitt) fyrkanter desto sämre är skärmen.

Prova rätta till med Ljus/kontrast inställningar.

Ni ser ju själva hur stor del av skalan som skärmen inte visar.

Om jag minns rätt så räknar man hela övergångssträckan med 255. Det får inte vara men än 30 på någon sida (svarta eller vita) annars är skärmen inte alls bra. Ni får rätta mig om det är fel.
 
Alex Freeman skrev:
Här är en "Gråbild" från min nya Dell 2408 som kostar 5800:-. I det stora hela har skärmen mycket fina färger.
Med tanke på bildredigering är det acceptabelt med sådana färgskiftningar?

MVH

Alex

Ser ut som du fått en felaktig skärm Alex!
Bilden är liten, men visst har du ett lodrätt, mörkare grått fält till höger i kant? Det är ett känt fel på Dell's 2408. (se t.ex. dells support forum http://forums.us.dell.com/supportforums) Bara till och ringa supporten och förklara så får du den utbytt.

/H
 
Vet inte riktigt vad du menar, men gissar på skärpan i texten på menyn?

En svaghet i inställningsvalen på skärmmenyn, att det endast finns 4 områden att välja på. Över 50 gör text diffus och fungerar inte med Cleartype på Win och motsvarnade på MAC vad jag läst. Testa 0-25 eller 25-50. Det är vad de flesta finner som behagligast med 2408'n.

/H
 
Sökte lite med Google efter "Dell 2408 wfp Red Halo" och hittade 1 träff. Någon som har ditt andra fel samt "Black bleding" i vänster över hörn, oftast, ett annat fel som några fått på köpet också och även du bör kontrollera. Verkar som de med felaktiga paneler har 2-3 fel och att just Dell's rev. A00 av 2408'n dras med dessa, men tydligen skall rev. A01 finnas nu.

Hoppas själv på en rev. A01, min 2408 kommer i veckan eller följande...
Men likaså köpte vi 4 st på jobbet som kom förra veckan, vet inte vilken rev vi fick men de var felfria, alla 4.

/H
 
Tack!
Jag ska ta kontakt med Dell imorgon. Intressant vad de kommer att säga om A01.
Det vore intressant att få veta om era skärmar blir felfria och hur kommer ni att lyckas med kalibrering och neonliknande färger.
Tycker du inte att det vore bättre att satsa på en NEC 2690 för 10 000:- som har en IPS panel, garanterad jämn belysning osv istället för Dell 2408?
 
Alex Freeman skrev:
Tack!
Jag ska ta kontakt med Dell imorgon. Intressant vad de kommer att säga om A01.
Det vore intressant att få veta om era skärmar blir felfria och hur kommer ni att lyckas med kalibrering och neonliknande färger.
Tycker du inte att det vore bättre att satsa på en NEC 2690 för 10 000:- som har en IPS panel, garanterad jämn belysning osv istället för Dell 2408?

De var inte de första av 2408'n vi köpte, och vi gör endast visuell kalibrering mot testbilder då de datorer som har en 2408 används administrativt eller till CAD och 3D. Däremot så har ingen av de 12-13 st vi köpt uppvisat något fel. Dell kanske gör noggrannare tester vid företags köp?
I vart fall skall min egna kalibreras så fort jag fått den och konstaterat att den är felfri, och vad jag förståt så är (fotograferande)ägare med (felfria) 2408, precis som tidigare 2407 HC, väldigt belåtna med sinna. Hoppas jag blir det med, beställde min under erbjudande nu för 5.957:- inkl. frakt och moms, kanonpris med tanke på 3 års garantin och dess omfattning, förutsatt man får en felfri då! ;) Lite skillnad mot 10.000:-

Ska kontrollera vilken Rev. det var på de sista 4 på jobbet och återkomma i morgon kväll ang. detta.

/H
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.