danielll
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Trevlig stor skärm men är inte speciellt bra för bildbehandling, du kan inte hårdvarukalibrera den, du kan inte påverka kontrast, du har svårigheter att få ner ljushet beroende på i vilket omgivningsljus du har runt omkring dig.Du kan skapa en profil för skärmen.
Ingen av Apple skärmar är därmed speciellt bra om man jämför med andra skärmar. Flera av Apples skärmar har också varit behäftade med ojämnhet vad det gäller färgåtergivning, ena halvan går åt rosa andra åt grönt.
Jag säger därmed inte att den är dålig men det finns alternativ som är billigare och faktiskt bättre.
Ställ frågan vilka alternativ finns det till Apple skärmarna och till Martin Agfors direkt så får du ett uttömmande svar.
Själv har jag hjälpt till att kalibrera/profilera och mätt upp 4 st Eizo 241W till en kund, alla låg mycket jämt och vilken svärta samt färgåtergivning jämfört med min något äldre Eizo CG skärm som var betydligt dyrare för 2år sedan
Mikael
Okej. alltså inte cinema display för bildbehandling.
Vad heter den EIZO:n du rekommenderade istället. Hittar en som kostar 21000 bara.
/D