Annons

Bildskärm för bildbehandling

Låter onekligen bra. Min gamla 20tummare är precis sold så det kanske blir denna då...

Jag har använt en dell 30" i studion där jag jobbat men är inte helt nöjd med återgivningen, den känns lite väl mustig och kontrastrik även efter kalibrering. Om man jämför t ex med lacie och apple. Finns det några tendenser till detta med den här?
 
Jag tycker färgerna blir väldigt "korrekta" och så som jag upplevt mina bilder i fält blir de på skärmen.

Jag fick sänka ljusstyrkan ifrån 100% ner till ca 60 för annars lös den för hårt tycker jag men efter kalibrering tycker jag den ger lugna men kraftfulla färger. Allt sådant här är väl lite tycke och smak men jag tror jag har korrekta färger nu och det känns bra i alla fall.

Har lite bilder skickade till Crimson nu så om en vecka kan jag se om de blev som på skärmen.
 
HP LP2065, någon ?

En monstertråd, men läsvärd...

Finns någon här som har erfarenhet av HP LP2065 ?

Dustin anger den som S-IPS vilket tydligen skall vara en bra teknik, men på HPs hemsida säger man bara TFT med aktiv matris,
tycker den ser attraktiv ut och skulle kunna passa
mig som inte är så förtjust i widescreen :)


M.v.h.
Tommy
 
flatpanels.dk säger så här om skärmen

"LP2065 har et 20 tommer 8 ms (g2g) S-IPS (LG.Philips LM201U05) eller et 8 ms (g2g) A-MVA (AUO M201UN02-V6) panel."

Således verkar skärmen finnas i två varianter.

/Per
 
Håkan-S skrev:

2190 UXi visar 73% av Adobe RGB och kostar 10100 kr enligt Prisjakt. 2690UXi visar 95% av Adobe RGB är både större och är en widescreen.Den kostar 11300 på Pixmania

Jag är ju också rejält sugen på en 2690WUXI till jul, måste bestämma mig snart för att få in den på detta budgetåret. Frågan är om Pixmania kan leverera tillräckligt snabbt, det verkar ju som att lagersaldot på websidan sällan reflekterar verkligheten. Någon som beställt nyligen?

En annan fundering, om något strular med skärmen, kan man då lämna in den till NEC i sverige (det är inte helt uppenbart i villkoren) , eller är man tvungen att skicka in den till Pixmania? (inte lockande med tanke på deras logistik) Jag har mailat NEC men inte fått svar ännu...
 
Jeppe skrev:
Jag köpte min 2690Wuxi på www.computeruniverse.net

Mycket nöjd med både leveranstid och skärm.

1121€ http://www3.computeruniverse.net/products/e90204255.asp

Tack för tipset, jag beställde genom dem nu! Hade redan tittat på dem tidigare efter att jag sett att du beställt där, men dom hade den inte inne för omgående leverans. Men sen märkte jag att Pixmania ville ha kopior på regbevis och skattesedel för att dra av skatten, känns lite omständigt, då var denna butik enklare, hoppas jag.

Nu är det bara att vänta! :)
 
Äntligen!!!!

Nu kör jag min nya NEC Multisync 20WGX2 pro på DVI-ut från HP dv9645eo Laptop.
Det är en annan värld!
All småflimmer från analogt skärmkort är borta
Kalibrerad med X-Rite Monaco Optics.....supert.

Båda skärmar kalibrerad med var sin ICC, Laptop-skärmen något "blassare", men färgerna acceptabla.
God Jul i PS :)
/Erik J
 
Oj, jag har beställt en skärm

Efter att ha läst denna fantastiska tråd med allehanda tips vill jag tacka för att ni gjort att jag troligen gjort ett bra köp. Jag tackar för den utförliga "avhandlingen" i början som gjort allt så mycket klarare och dessutom tackar jag alla er som hållt denna tråd aktuell, eftersom märken och priser varierar över tiden, så klart. Jag har nu beställt en HP LP2065 Silver/Black för 4 495 kr inkl moms och frakt från heme.se Hoppas bara att det är ett seriöst näthandelsbolag, man vet ju aldrig. Jag lovar att varna er om det INTE är det. God Jul alla!
 
Eizo FlexScan S2431W

Är det någon som har kikat närmre på denna? Jag livnär mig inte på foto, även om jag pular mycket.

Är det någon som jämfört denna mot lillebror med TN-panelen?
 
Bakgrundsbelysningens jämnhet

En fråga till främst Jesper Ekvall ang 26" LCD från NEC (2690Wuxi).

Jag köpte nyss en 24" skärm från Eizo, 2411W heter den, men jag ska skicka tillbak den för jag var inte nöjd med bakgrundsbelysningen. Den hade olika styrka och även olika färgton på höger resp vänster sida. Det syntes väldigt tydligt på den grå bakgrunden som finns i Photshop.

NEC säger att just det här är justerat på varje skärm.
Kan någon, ev Jesper, verifiera att den 26" skärm som NEC har är OK i detta avseende.

undrar
Hans
 
Re: Bakgrundsbelysningens jämnhet

hansl54 skrev:
NEC säger att just det här är justerat på varje skärm.
Kan någon, ev Jesper, verifiera att den 26" skärm som NEC har är OK i detta avseende.

undrar
Hans

Jag tror att det bara är Spectraview-modellerna som är inviduellt justerade/handplockade. Men det är som sagt samma skärm som 2690WUXI (samma manual och inställningsmöjligheter). Jag upplever min skärm som bra, jag har inte fingranskat den, eftersom jag inte upplevt något problem i detta (eller något annat) avseende med skärmen.

Har för mig att Martin Agfors även har uttalat sig om, att detta är en av de jämnaste skärmar i + 24"-klassen som han sett, men det får han själv bekräfta/dementera.

Som ett litet tillägg skall sägas att NEC-skärmen är 25.5" och inte 26, även om den marknadsförs som en sådan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.