Annons

Bildskärm för bildbehandling

P=Photo=Kalibrator.

varför den är billigare, kan bara Dustin svara på, men förmodligen pga ett lägre inpris. Det är ju så ibland, hos de stora kedjorna, att bättre produkter inte nödvänligtvis behöver vara dyrare.
 
Nu har jag inte hängt med så bra i den här diskussionen (det är så många sidor!)... Men Scandinavian Photo säljer en Nec Spectraview 1990 för 9000 ungefär. Vet ni något om den här skärmen? Jag behöver först och främst en skärm som går att kalibrera (min nuvarande gör det inte), och om den är platt eller inte spelar inte någon roll (men jag har förstått av vissa inlägg att plattskärmar är bättre än tjockskärmar). Jag sitter med 17" nu och det fungerar bra, så jag har inget behov av större egentligen. Inte heller behöver den vara snabb för spel, utan jag är ute efter en ren bildbehandlingsskärm som inte kostar 40000...
 
Re: NEC Multisync 2190

micke80 skrev:
Hade i stort sett bestämt mig för en 2190UXI, MEN nu hittade jag en variant som heter 2190UXP och kommer med en kalibrator (från Dustin), någon som vet skillnaden och vilken man bör välja?

UXP varianten är faktiskt några hundra billigare...

/Micke

UXI => I står för IPS-panel
UXP => P står fär PVA-panel
PVA panel bleknar lite om man tittar från sidan vilket inte IPS-panel gör. Tittar man rakt framifrån ska färgåtergivningen vara likvärdig

/Håkan
 
Men tjenare Håkan!

Tack för sammanfattningen, såg precis i specarna att det skiljde på panelerna i skärmarna. Då blir det alltså inte UXP-versionen utan UXI.. då kommer nästa trevligare problem, skall man välja 2190 eller 2690 (wide) ;o) hade missat att den fanns o det skiljer ju faktiskt bara ett par tre tusen i pris...

Tyckte jag läste någonstans att Jesper E körde en sådan, kan det stämma? Någon annan som sett/provat 2690 live?

/Micke
 
micke80 skrev:
Men tjenare Håkan!

Tack för sammanfattningen, såg precis i specarna att det skiljde på panelerna i skärmarna. Då blir det alltså inte UXP-versionen utan UXI.. då kommer nästa trevligare problem, skall man välja 2190 eller 2690 (wide) ;o) hade missat att den fanns o det skiljer ju faktiskt bara ett par tre tusen i pris...

Tyckte jag läste någonstans att Jesper E körde en sådan, kan det stämma? Någon annan som sett/provat 2690 live?

/Micke

Hej
Jaha, så det ska bli en ordentlig bildskärm i julklapp till dig själv:)

2190 UXi visar 73% av Adobe RGB och kostar 10100 kr enligt Prisjakt. 2690UXi visar 95% av Adobe RGB är både större och är en widescreen.Den kostar 11300 på Pixmania

Multisync-modellerna är inte hårdvarukalibrerbara men i någon annan tråd, som jag inte hittar, finns det beskrivet hur man laddar programvara för att kunna göra hårdvaukalibrering.

Jag såg 2190 och 2690 på Fotomässan i Nacka och 2690 har en fylligare och bättre färgåtergivning med mera stuns i

/Håkan
 
Jepp, jag kör NEC 2690 WUXI och är mycket nöjd.Pixarna kändes stora först, men efter tag vande man sig. Det gäller att ha ordentligt arbetsavstånd. Det är en stor skärm.
 
Jag hade innan ca 50-60 cm, vilket är i minsta laget. 80 cm är nog mer lagom för att skippa allt för stora huvudvridningar. Håller på med min nya arbetsplats just nu, vet inte riktigt vad det vlir för skrivbord, men förmodligen ett hörnskrivbord från IKEA. Det är 80 cm djupt, funderar på att hänga skärmen på väggen, som för övrigt är målad i NCS3000. Ge mig en vecka eller så, så kan jag berätta och visa hur det blev.
 
Har en begränsad budget just nu men min 22" CRT börjar mer och mer göra sig gällande att den inte är helt 100 längre.

Som krav har jag minst 1680x1050 eller 1600x1200, minst 20" och ej TN panel då jag gärna vill ha skapliga färger. Minst 170 graders betraktningsvinkel.

Har kikat på dessa två

Bilinea 20" 102035W
http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=136512

Philips 200WP7E
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=122187

Kan jag köpa Bilinean för bildhanteringeller vilken skall jag ha och varför? Under 5000kr, helt under 4000kr

Jag har tillgång till en Spyder2 så jag kan kallibrera skärmen.

Vore tacksam för svar.
 
Hmm.. vilken blunder av LG i så fall, synd. Det verkade som en hyfsat lovande skärm. LG brukar väl ha ganska så hög kvallité på sina skärmar?
 
Skönt när man kan besvara sin egen fråga. Det verkar vara utan kvalitétsförsämringar man kan konvertera HDMI->DVI och det ingår en konverterare till LG245WP skärmen. Man tappar givetvis ljudsignalen som inte kan presenteras via DVI-kontakten men nu var det en BILD-skärm vi pratade om och ingen annan A/V enhet.

Vad jag kan se så verkar skärmen okej och det lockade mig så pass mycket att få en 24" och 1920x1200 att jag beställde en. Så nu får jag äta gröt tills snön smälter men det kan det nog vara värt! Återkommer med ett första intryck.
 
Ojojoj... Ja det låter ju bra. Skärmen verkar som sagt bra och det skall bli intressant att höra vad du tycker!

Vet du vilken sorts paneltyp den har?
 
DVI och HDMI är elektriskt kompatibel dvs en ren kontakt fråga! Så NOLL kvalitetsförlust!

Alexandersson skrev:
Skönt när man kan besvara sin egen fråga. Det verkar vara utan kvalitétsförsämringar man kan konvertera HDMI->DVI och det ingår en konverterare till LG245WP skärmen. Man tappar givetvis ljudsignalen som inte kan presenteras via DVI-kontakten men nu var det en BILD-skärm vi pratade om och ingen annan A/V enhet.

Vad jag kan se så verkar skärmen okej och det lockade mig så pass mycket att få en 24" och 1920x1200 att jag beställde en. Så nu får jag äta gröt tills snön smälter men det kan det nog vara värt! Återkommer med ett första intryck.
 
Så nu kan jag rapportera lite om LG245WP som jag köpte.

Första intrycket mot min gamla trötta 22" CRT är att den var väldigt ljusstark sedan är skärpan mycket trevligt och varje pixel tecknas skarpt samt att den kändes STOR! Störde mig på en liten blå diod i hörnet som lös att skärmen var igång men den går att stänga av i menyn. Det följer med en separat DVI->HDMI kabel så man slipper koverters eller delade sladdar etc. Smidigt.

Det jag gjorde sen efter en timme var att kalibrera den med Spyder 2 och det blev lite skillnad i färgerna, fabriksinställningen är lite blek och lite för ljus samt lite för mycket grönt och blått. Det jag tyckte var lite skumt vid inställningarna är att man kan välja 5000k, 6500k och 9300k ELLER ett eget läge. Och det är bara i det egna läget som jag kan justera brighness, contrast, och röd, grön, blå. Alltså jag vet inte exakt vilken temperatur min egna profil har.
Förutom det så gick profileringen smidigt och nu ser allt bra ut.

Det jag gjorde sedan var att köra helskärmar med svart, vitt, röd, grön, blå, grå för att kika hur färgerna såg ut. Till en början så var jag van vid CRT där betraktningsvinkeln inte spelar någon större roll och tyckte skärmen visade olika nyanser i hörnen men inte mitt på. Flyttade jag huvudet så blev färgerna bra. Min lösning blev att flytta bak skärmen till armlängds avstånd och reglera den i höjd så jag nästan stirrar i centrum istället för i överkant som på förra skärmen. Detta går bra så länge man ser bra, ser man lite sämre får man placera skärmen närmare och flytta huvudet lite mera för att se hur färgerna ser ut även i kanterna på skärmen. Färgen tycker jag tecknar sig jämt över hela skärmen men man kan ana att den är bakgrundsbelyst om man kikar i rätt vinkel vid svart skärm men bara ana och det är ingenting jag kommer störa mig på i mitt arbete. Har inte hittat några döda pixlar heller.

Det går att rotera hela skärmen så man får den ståeende också om man är intresserad, dock går det utmärkt att få 2st sidor brevid varandra i Word nu.

Summa summarum är att jag nu när jag är inne på andra dagen är mycket nöjd med skärmen och hoppas den kommer hålla 6-7 år framöver.

Måste tillägga att just 1920x1200 känns klart större än 1600x1200 vid arbete i photoshop och liggande bilder. Arbetsyta kan man nog inte för får mycket av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.