Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

macrobild skrev:
Jag fick mail av Eizo idag att Leopard+Colornavigator nu fungerar med CGskärmarna, har detta varit ute tidigare?
Mikael

Jag gjorde en liten stänkare om det igår men det gick nog obemärkt förbi.

Fick en betaversion från Eizo som funkar.
Nytt trevligt gränssnitt och bra funktioner.

Har kört med eye one match tidigare i leopard men det blev inte riktigt bra så det var en välkommen julklapp.

Jerry
 
Alexandersson skrev:
Skönt när man kan besvara sin egen fråga. Det verkar vara utan kvalitétsförsämringar man kan konvertera HDMI->DVI och det ingår en konverterare till LG245WP skärmen. Man tappar givetvis ljudsignalen som inte kan presenteras via DVI-kontakten men nu var det en BILD-skärm vi pratade om och ingen annan A/V enhet.

Vad jag kan se så verkar skärmen okej och det lockade mig så pass mycket att få en 24" och 1920x1200 att jag beställde en. Så nu får jag äta gröt tills snön smälter men det kan det nog vara värt! Återkommer med ett första intryck.

Menar du att du använder datorns HDMI-kontakt till bildskärmen? Och det funkar bra? När jag snackade med Eizo för några månader sedan rekommenderade de mig att INTE använda min HDMI-kontakt för att kommunicera med bildskärmen eftersom de ansåg att det skulle bli kvalitetsförlust. De ansåg att det i sådana fall var bättre att köra med VGA-kontakten, om man nu inte har en DVI-kontakt. Med, VGA-kontakt skulle man enligt Eizo förlora lite täckning i de mörka partierna, men det var enligt dem ganska försumbar förlust.
 
Jag kanske var otydlig men jag har DVI-kontakt på mitt grafikkort och kör den medföljande kabeln som är från skärmen HDMI->G-kort med DVI.

Menar du att Eizo menade att: skärm HDMI->G-kort HDMI blir sämre än min nuvarande lösning? Om det är så låter det skumt och har du något svar på varför i så fall?
 
Gården skrev:
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1246863

Det här måste väl vara ett riktigt klipp iallafall !!

Den här Eizo-monitorn har ju rekommenderats i den tråden.

Jag slog till och beställde en per omgående.

Ber f.ö.att tacka alla för den här informativa tråden, och då framför allt Martin.

// Hasse

Kan ju meddela att denna skärm kostade ca 6250:- vid det tillfälle som Hasse skapade inlägget, priset har sedan ändrats till 7800:-, antagligen en miss hos dom där dom glömde lägga på momsen, men det har bekräftats att vi(!) som beställde skärmen under juldagarna kommer att få den till det billigare priset! Mycket trevlig julklapp :)
 
Zipsweden skrev:
Kan ju meddela att denna skärm kostade ca 6250:- vid det tillfälle som Hasse skapade inlägget, priset har sedan ändrats till 7800:-, antagligen en miss hos dom där dom glömde lägga på momsen, men det har bekräftats att vi(!) som beställde skärmen under juldagarna kommer att få den till det billigare priset! Mycket trevlig julklapp :)

Ja du Per, vilken jä..a tur man har ibland !

Precis som du skriver så hade Inwarehouse gjort en miss med momsen. Jag såg det imorse när jag var inne på ett ann forum (Swecklockers) där denna skärm har diskuterats en hel del. Där var det fler som beställt till det låga priset (6244:- inkl.moms) som fanns på deras hemsida.
Många blev oroliga och trodde nog att det fanns något finstilt någonstans som sa att dom hade rätt att höja priset.
Det fanns det också.
Men nästan direkt gick deras marknadschef eller om det var inköpschef ut med ett inlägg i forumet att alla som beställt till det låga priset inte behövde vara besvikna ! Priset stod fast !

Det tycker jag var en väldigt stilig manöver av Inwarehouse. Sådant skapar Godwill (stavn ? )

Så för mellanskillnaden kanske man ska köpa sig en Spyder ?

// Hasse
 
Martin Agfors.
Du verkar ha koll på läget, vilket är tur eftersom det är ditt jobb :)

Skulle du vilja ge en liten lägesrapport ?
Typ de 5 bästa skärmarna idag för runt 4000-6000.-
19"-24"

Tack på förhand.
//Christopher.
 
NEC på G....

Då var det gjort, kunde inte vänta med att beställa tills efter nyår så nu är en NEC 2690WUXI på G! Ska bli fruktansvärt spännande att få se den "in action"!

/Micke
 
Hej på er!
Vilken av följande två monitorer är bästa köpet?


- HP LP2065 20,1" (4300:)

- NEC MultiSync LCD2070NX 20,1" (5300:)


Har någon erfarenhet av dom eller vet något?
Är Nec'en värd den extra 1000-lappen?
Är det ens bra köp?
etc...

Tacksam för råd och tips :)
/Jonas
 
Re: Re: Viewsonic VX2025wm???

Grevture skrev:
Utifrån specarna ser det ut som en bra skärm, med mva-panelen kommer du att se en viss blekning av färger när du ser på skärmen i lite vinkel, men det är ett fenomen man vänjer sig vid.
Denna blekning som du skriver om, tror du verkligen "att man vänjer sig"?
Jag har varit runt och titta på en del skärmar och alla hitills har jag irriterat mig på att det är olika ljusnyanser beroende på betraktningsvinkel.
Sitter du och guppar huvudet upp och ner samt sidled för att bedömma bilden korrekt eller hur jobbar du?
(Eller är det så enkelt att du bara inte blir irriterad/bryr dig?)
Den "finaste" som jag varit och tittat på är en ViewSonic VP2130B vilken jag tyckte att det var stor/irriterande luminansskillnad på i de mörkare nyanserna mellan höger och vänster öga vilket gjorde att ett köp var otänkbart.

Är jag för evigt hänvisad till det dyra IPS-träsket?
Finns det ingen annan räddning för mig?
Det enda jag egentligen bryr mig om är färgskiftning vid betrakningsvinkel.

Iofs har jag börjat snegla på crt-skärmar, de är ju ruggigt bra på det jag irriterar mig på, finns det nån nytillverkning på dem?
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Viewsonic VX2025wm???

bEPH skrev:

Är jag för evigt hänvisad till det dyra IPS-träsket?
Finns det ingen annan räddning för mig?
Det enda jag egentligen bryr mig om är färgskiftning vid betrakningsvinkel.

Iofs har jag börjat snegla på crt-skärmar, de är ju ruggigt bra på det jag irriterar mig på, finns det nån nytillverkning på dem?
Finns många andra saker som är viktiga när det gäller skärmar, men jag kan hålla med om att om en skärm varierar mycket beroende på betraktningsvinkel, så är det inget kul. IPS har varit enda lösningen, men Eizos senaste CG241W har övertygat mig om att det går att hitta andra lösningar också.

Stefan
 
Sitter och är lite konfunderad över det här med Gamma-värde. Jag köpte en Eizo S2110W men den känns som den har för hög kontrast. När jag kör kalibreringsprogrammet för min Spyder 2 och ska särskilja de svarta rutorna för "black luminance point" flyter allt ihop och det går knappt att se några gränser mellan de fyra kvadraterna.

Det finns ingen kontrastkontroll när man kör med DVI utan bara "gain" för de tre färgerna och det spelar ingen roll hur jag kör med Brightness. Däremot om jag ändrar gain till 1,8 istället för att köra på 2,2 så kan jag se skillnader i det svarta. Jag kör Macbook Pro.

Finns det några nackdelar om jag ändrar till 1,8 och vad har det här med gain egentligen för praktisk betydelse? Ska jag ändra till 1,8 även i kalibreringsprogrammet eller ska jag köra vidare med gamma 2,2 och 6500 Kelvin där?

Allt var mycket lättare med den gamla skärmen som hade färre inställningsmöjligheter ;-)

(Det finns ingen kontrastkontroll på S2110W, i alla fall inte när man kör med DVI)
 
nej
gamma 1,8 är en kontrastkurva som passar din skärm bättre när du kollar mot testbilderna exv Stefans bilder, själv kör jag 2.0 på en mac book pro.
Jämför jag bilder som jag har redigerat från bärbara och min eizo så ser de lite mörka ut samt har svagare kontrast, just pga att mac book pro skärmen är ljusstark och trycker på med högre kontrast och gamma 2.2. Drar även ner ljusstyrkan till 60-70% vilket ger candella 100-120 på min bärbara (beroende på omgivningsljus så ser jag bilden rätt så bra och lika jämfört mot min eizo)
Mikael
 
Senast ändrad:
Okej Mikael. Så man kan ändra gain så att det passar.

Samtidigt svarar du inte riktigt på min fråga. Att macbookens bildskärm ger en väldigt "ljus" bild ser jag, men här handlade det ju om att när jag kopplar in Eizoskärmen till Macbooken ser bilden ut som om man lagt på en rejäl S-kurva på den. Om jag ställer ner gamma till 1,8 eller 2,0 blir den mer normal.

Kanske ska man ställa skärmens hårdvara på gamma 1,8 men ändå köra kalibreringsprogrammet för 2,2? Eller spelar det ingen roll vad jag väljer där?
 
Hej
Hänger inte riktigt med på vad du menar. Välj gamma 1.8 , 2.0 i ditt kalibreringsprogram , kalibrera din bärbara dators skärm efter det gamma du har valt.
Den andra skärmen kalibrerar du efter de förutsättningar som är bäst för den
Mikael
 
hej

Givetvis - vad jag undrade mest var om det var något "fel" med att kalibrera efter 1,8 nu när alla verkar köra 6500 Kelvin och gamma 2,2 även på mac. Förr körde man ju 1,8 på mac av någon för mig okänd anledning.

Men huvudsaken är ju att det ser bra ut i tryck/utskrift och webb. Sedan kan man då tydligen använda vilket gamma man vill. Färgriktighet och vitbalans är ju ganska enkelt att förstå men det här med gamma och vad det är viktigt för fattar jag inte till hundra procent...
 
Någon som har hört om / haft problem med att HP LP2065, som ska vara en S-IPS, istället har varit en MVA? Jag har läst i andra forum att detta tydligen är ett problem(?)

Funderar på att köpa en sådan monitor men blir ju lite fundersam när sådana rykten sprids...

Funderar också på en NEC 2070NX men undrar om den verkligen är värd de extra 1300:- (över HP;n)

Tacksam om någon här på tråden har några bra tips och råd.

/Jonas
 
macrobild skrev:
Köp en skärm som är framtagen till bildbehandling och prepress, skärmen får väl då kosta en slant men utspritt på 5 år är det inte mycket.

21.3" ColorEdge CG211
24.1" ColorEdge CG241W+DTP94B
eller billigare HD2441W som fått fantastiskt testresultat http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=146&NEWS=1679

Hej

Farligt när man läser trådar som dessa :) :)

Blev lite sugen och bestämde mig lite snabbt på en Eizo HD2441W.

Verkar ha sjunkit lite i pris, visst ligger dollaren lågt men på B&H ligger den på ca 2000$

http://www.bhphotovideo.com/c/produ...W_BK_FlexScan_HD2441W_BK_24_1_Widescreen.html

Jag köpte den på Dustin för 11495kr, inte billigt men billigare än innan.

http://www.dustinhome.se/pd_5010114770.aspx

Har ej fått den än. Nu kör jag med Samsung Syncmaster 213T (21 ") som första skärm och som andra skärm Lacie Electron22blueIII (22").

Tanken var då att ha Eizon som första skärm och sedan Samsungen som andra skärm.

Får bara hoppas att mitt grafikkort orkar driva en skärm i 1920x1200 och den andra på 1600x1200.

Tester

http://www.hardware.no/tester/skjerm/eizo_flexscan_hd2441w/44542

http://www.trustedreviews.com/displays/review/2007/07/25/Eizo-FlexScan-HD2441W-24in-LCD-Monitor/p1

http://www.computerarts.co.uk/reviews/hardware/other/eizo_hd2441w

Mvh

Omar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.