Re: Ångest..
lingultblad skrev:
Hej,
Jag har nu fösrökt mer eler mindre läsa igenom denna långa skärm-tråden.
Jag är ute efter en skärm. Min kompis rekomenderade en LG L204WT-SF.(http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE92625) Men den blev ju totalt sågad i denn diskussionen. Nu är jag rådlös igen.
En viktig nyansering: Skärmarna med dynamisk kontrast (som LG-skärmen här) är utmärkta för att visa tv och film och fungerar alldeles utmärkt som kontorsskärmar. Men just tekniken för att ge den extremt höga kontrasten blir ett problem för bildarbete, de ökar kontrasten bland annat genom att förändra ljusstyrkan i skärmen beroende på vad den visar vilket i sin tur får både vitbalans och gamma att variera beroende på vilken bild man visar. Inte en bra idé i vår lilla värld
KAN NÅGON REKOMMENDERA EN SKÄRM FÖR EN FATTIG STUDENT?? (Jag har inte 5000 ens att lägga på en skärm så det måste vara ngt därunder..)
Jag struntar i följande saker:
-storlek
-widescreen
-vridbarhet
-design
Det enda jag kräver är att:
-Jag när jag skickar in mina redigerade bilder för utskrift så vill jag inte få tillbaka dem halvsvarta med sunkiga färger. (Det är det som händer nu) Jag vill alltså att skärmen ska ha hyfsad färg och kontraståtergivning (Om man kan säga så?)
Hur stor budget har du? Det är ganska stor skillnad vad du får för 2000 eller 4000 kronor.
Men om du jämför en skärm för 2000 kronor mot några av dem vi diskuterar här (5000 kr och uppåt med bra färger) så är huvudskillnaderna:
- färgomfång, de billigare skärmarna kan visa ett mindre färgomfång än de bättre. Det innebär att det finns färgnyanser i dina bilder som syns på en bra skärm och som bra skrivare kan skriva ut, men som en enkel skärm inte klarar att visa.
- jämnhet, billiga skärmar har oftare än dyra lite ojämn färgtemperatur i olika delar av bilden, ljusstyrkan varierar mer över bildytan vilket i sin tur gör att samma färg kan visas lite olika beroende på om den hamnar i mitten eller ute i ett hörn.
- betraktningsvinklar, billigare skärmar har enklare paneler där kontrasten och färgtoner påverkas en hel del beroende på i vilken vinkel du ser på skärmen.
För 2000 kronor får du med stor sannolikhet bättre färger om du köper en begagnad men lite finare gammal crt-skärm än en ny tft-skärm. Men då har du skärm som behöver kalibreras ganska ofta och det är ju alltid ett äventyr att köpa begagnade saker.
Mitt förslag är att köpa en platt skärm från något ganska känt märke. Jag tog en snabb titt hos Dustin och där finns det 50 olika modeller av 19-tummare för mellan 2000 och 3000 kronor. Vilken av dem du väljer spelar förmodligen inte så rasande stor roll, skärmar i den klassen är ganska lika. Du har ju till exempel ett par skärmar i Eizos M-serie där, panelmässigt är de ungefär som alla andra men de har lite bättre med inställningsmöjligheter.
Men, viktigast av allt för att du ska få någon förutsägbarhet på utskrifter: Kalibrera och profilera skärmen! Låna ett kalibreringsinstrument, det brukar gå att få fram via skolan, via någon fotoklubb eller kanske rent av (om du frågar snällt) av en fotoaffär.
Även en enkel skärm gör ett ok jobb bara den är kalibrerad. Det blir extra viktigt om du skaffar en crt-skärm, de påverkas mycket mer av omgivninegn och förändras en hel del över tid och behöver kalibreras om med mycket tätare intervall än en tft-skärm.