Eeros skrev:
Ja, det låter onekligen lockande för en grafiker det. Men. Hur nära ligger S2411W CG211:s förmåga att återge färgerna korrekt? Trots allt så får jag två stycken S2411W för samma peng, men är skillnaden stor så får jag ta mig en funderare. Är skillnaden mellan skärmarna däremot enbart marginell, så blir det nog en S2411W.
Det är ju som framgår av priset två lite olika skärmar, och för mig är det ingen tvekan om att CG211 är en bättre skärm för professionell proofing.
S2411W är en mycket bra skärm (bättre än den 24-tummare jag själv använder för att nu ta ett irrelevant exempel , den är ohyggligt ljusstark, den har ett enormt kontrastomfång, den har en mycket välkalibrerad tonskala vilket ger den mycket bra förmåga att teckna både mycket ljusa och mycket mörka nyanser. Du kan se mycket mer detaljer i lågdagrar med den än med CG211. Men det går inte att bortse från några saker:
- S2411W har en pva-pael där du får en viss färgskiftning beroende på betraktningsvinkeln. Inte mycket, men förmodligen i alla fall ett irritationsmoment om du tillbringar mycket tid med att jämföra snarlika bilder
- S2411W har inte automatiserad kalibrering ("hårdvarukalibrering"). Nu är sådana här skärmar mycket välkalibrerade vid leverans, men alla skärmar åldras. Du kan inte få den lika exakt kalibrerad som en CG211 där du enkelt kör en omkalibrering då och då.
- CG211 har (så vitt jag vet) ett större färgomfång än S2411W, och framför allt som Stefan är inne på, ett bättre avstämt färgomfång.
Det är bara du som kan avgöra om CG211 är värd de extra pengarna för dig. Jag vet att många yrkesfotografer klarar sig med ännu enklare skärmar än S2411W, men att andra skulle bli fullkomligt tokiga av att köra proofing på en pva-skärm (Stefan är en starkt misstänkt kandidat för den senare kategorin
Bägge är bra skärmar, men på lite olika sätt och till olika pris. Jag vet att det här inte är mycket till råd, men det är bara du som kan avgöra vad det verkligen är du behöver.