ANNONS
Annons

Bildskärm för bildbehandling

Eeros skrev:
Ja, det låter onekligen lockande för en grafiker det. Men. Hur nära ligger S2411W CG211:s förmåga att återge färgerna korrekt? Trots allt så får jag två stycken S2411W för samma peng, men är skillnaden stor så får jag ta mig en funderare. Är skillnaden mellan skärmarna däremot enbart marginell, så blir det nog en S2411W.

Det är ju som framgår av priset två lite olika skärmar, och för mig är det ingen tvekan om att CG211 är en bättre skärm för professionell proofing.

S2411W är en mycket bra skärm (bättre än den 24-tummare jag själv använder för att nu ta ett irrelevant exempel :), den är ohyggligt ljusstark, den har ett enormt kontrastomfång, den har en mycket välkalibrerad tonskala vilket ger den mycket bra förmåga att teckna både mycket ljusa och mycket mörka nyanser. Du kan se mycket mer detaljer i lågdagrar med den än med CG211. Men det går inte att bortse från några saker:
- S2411W har en pva-pael där du får en viss färgskiftning beroende på betraktningsvinkeln. Inte mycket, men förmodligen i alla fall ett irritationsmoment om du tillbringar mycket tid med att jämföra snarlika bilder
- S2411W har inte automatiserad kalibrering ("hårdvarukalibrering"). Nu är sådana här skärmar mycket välkalibrerade vid leverans, men alla skärmar åldras. Du kan inte få den lika exakt kalibrerad som en CG211 där du enkelt kör en omkalibrering då och då.
- CG211 har (så vitt jag vet) ett större färgomfång än S2411W, och framför allt som Stefan är inne på, ett bättre avstämt färgomfång.

Det är bara du som kan avgöra om CG211 är värd de extra pengarna för dig. Jag vet att många yrkesfotografer klarar sig med ännu enklare skärmar än S2411W, men att andra skulle bli fullkomligt tokiga av att köra proofing på en pva-skärm (Stefan är en starkt misstänkt kandidat för den senare kategorin :)

Bägge är bra skärmar, men på lite olika sätt och till olika pris. Jag vet att det här inte är mycket till råd, men det är bara du som kan avgöra vad det verkligen är du behöver.

Grevture skrev:
Bägge är bra skärmar, men på lite olika sätt och till olika pris. Jag vet att det här inte är mycket till råd, men det är bara du som kan avgöra vad det verkligen är du behöver.

Jodå, ditt inlägg var till stor hjälp, då jag nu fick ett inblick i skillnaderna mellan skärmarna. Nu gäller det för mig att ta en funderare på vilken av dessa jag ska välja.

Men om jag ens tar en funderare på CG211, så kommer frågan om CG241 automatiskt upp; de två kostar ungefär lika mycket, men CG241 är mycket större. Är det fortfarande så stark fördel för CG211 (bättre färghantering), att du skulle rekommendera den även istället för CG241, som ändå ska vara bättre än S2411W?

Det är framför allt tre saker jag prioriterar när jag väljer skärm:
-Den ska ha bra arbetsergonomi, dvs, den måste kunna sänkas lång ner och vinklas bakåt, så att man får en naturlig arbetsställning för nacken.

-Den ska ha stor arbetsyta

-Den ska återge färgerna korrekt.

Eeros skrev:
Jodå, ditt inlägg var till stor hjälp, då jag nu fick ett inblick i skillnaderna mellan skärmarna. Nu gäller det för mig att ta en funderare på vilken av dessa jag ska välja.

Men om jag ens tar en funderare på CG211, så kommer frågan om CG241 automatiskt upp; de två kostar ungefär lika mycket, men CG241 är mycket större. Är det fortfarande så stark fördel för CG211 (bättre färghantering), att du skulle rekommendera den även istället för CG241, som ändå ska vara bättre än S2411W?

Det är framför allt tre saker jag prioriterar när jag väljer skärm:
-Den ska ha bra arbetsergonomi, dvs, den måste kunna sänkas lång ner och vinklas bakåt, så att man får en naturlig arbetsställning för nacken.

-Den ska ha stor arbetsyta

-Den ska återge färgerna korrekt.

Hej!

Jag var rädd att du skulle dra in CG241W i det här, den krånglar till situationen ytterligare ... :)

CG241W bygger på en nyare och lite anpassad version av samma panel som S2411W har. Det är fortfarande pva, men nu med än ännu större färgrymd än CG211. Vad jag har kunnat bedöma är precisionen mycket bra, den borde med andra ord både kunna återge mycket färger och återge dem korrekt. Dessutom är den ovanligt jämnt belyst för att vara en 24-tumsskärm, märkbart jämnare än S2411W. Den håller exakt samma färgtemperatur över hela ytan och genom hela gråskalan.

Nu har jag tyvärr aldrig mätt upp en CG211 på samma sätt så jag vet inte riktigt hur jämn den är, jag har däremot mätt den ännu lite dyrare CG221 och den är extremt jämn över ytan.

CG241W har bättre betraktningsvinklar än S2411W, det är fortfarande en pva-panel, men skillnaden mot ips-paneler (som i CG211W) har krympt betydligt. Vid vinklar upp till 20 grader händer mycket lite, det du kan se är att nyansskillnader i lågdagrar förstärks lite medan de försvagas i högdagrar. Vid större vinklar än 20 grader ser du en viss blekning av färgerna. De här fenomenen är som jag ser det inget problem så länge du sitter själv framför skärmen, men kommer du ofta sitta tillsammans med någon annan och bedöma färger fungerar det bättre med en ips-baserad skärm

Skillnaden i storlek mellan CG241W och CG211W handlar i grund och botten om 1920 x 1200 jämfört med 1600 x 1200. Jag själv hör till störreärbättre-skolan, medan andra vill ha bästa möjliga kvalitet och sätter storleken som nummer två.

Både CG241W och CG211W har automatiserad kalibrering (hårdvarukalibrering), bägge har Eizos väl dokumenterade och beprövade färgstyrning.

Jag misstänker att valet i det här fallet står mellan å ena sidan lite större storlek och å andra sidan lite mindre färgförändringar med betrakningsvinkeln.

Jag kan ärligt erkänna att jag själv inte vet vilken av de här två jag skulle välja. Bägge är grymt bra, men på lite olika sätt.

Grevture skrev:
Jag misstänker att valet i det här fallet står mellan å ena sidan lite större storlek och å andra sidan lite mindre färgförändringar med betrakningsvinkeln.

Tack Martin för ditt utförliga svar, du är till stor hjälp ska du veta.

När jag har läst och luskat lite här och där på Nätet, mest här på Fotosidan.se och i denna tråd, så har jag försökt skapa mig en ungefärlig uppskattning av hur mycket pengar man minst måste lägga ut för att få en skärm som duger till något inom grafiska och fotografiska yrken. Det resulterade i denna diagram, där 10 000 kr verkar vara det man åtminstone måste lägga ut, helst det dubbla. Är du benägen att hålla med, eller skulle du vilja flytta på siffrorna?

Diagram:

Bilagor

• monitorkurva.jpg
    monitorkurva.jpg
    41.2 KB · Visningar: 844
Eeros skrev:
Tack Martin för ditt utförliga svar, du är till stor hjälp ska du veta.

När jag har läst och luskat lite här och där på Nätet, mest här på Fotosidan.se och i denna tråd, så har jag försökt skapa mig en ungefärlig uppskattning av hur mycket pengar man minst måste lägga ut för att få en skärm som duger till något inom grafiska och fotografiska yrken. Det resulterade i denna diagram, där 10 000 kr verkar vara det man åtminstone måste lägga ut, helst det dubbla. Är du benägen att hålla med, eller skulle du vilja flytta på siffrorna?

Diagram:

Jag gillar ditt diagram! :)

Helt allvarligt, dels har du fångat något viktigt i det faktum att kurvan ingalunda är helt rak. Starkt förenklat gäller ju grundprincipen att man får vad man betalat för, men sedan blir det ju det här med "diminishing returns", att det kostar mer och mer för mindre och mindre fördelar.

Det kan vara värt att tillägga att din kurva nog gäller bra för den som arbetar som fotograf och har firma, men får en ganska annorlunda form för en amatörfotograf som får betala samma skärm med skattade pengar ur hobbybudgeten. Där hamnar nog miniminån för en seriös hobbyfotograf runt 4000-6000 kronor (inklusive moms). Den nivå där det går att hitta bra skärmar med va- eller ips-paneler.

Men för den som arbetar yrkesmässigt och vill ha hyfsad färgnoggrannhet ligger nog en miniminivå på runt 10000 (exklusive moms). Kommer du upp i 20000 eller mer så kan du hitta skärmar som klarar extremt höga krav.

Nu beror det ju givetvis på hur man arbetar. Press- och nyhetsfotografer som far runt mellan olika händelser med bärbar dator klarar sig alltså utmärkt med en rätt medioker tn-skärm, motsvarande en 2000-kronorsnivån för en lös skrivbordsskärm. En reklamfotograf som lägger dagar av arbete på några bilder till en katalog har givetvis helt andra krav, och ser man till de andra kringkostnader en sådan fotograf har så är en skärm för 20000 kronor ingen stor kostnad i förhållande till vad den ger.

Genom hela skalan finns hela tiden avvägningen i varje prisläge mellan å ena sidan mer kvalitet eller å andra sidan större storlek.

Grevture skrev:
Det kan vara värt att tillägga att din kurva nog gäller bra för den som arbetar som fotograf och har firma, men får en ganska annorlunda form för en amatörfotograf som får betala samma skärm med skattade pengar ur hobbybudgeten. Där hamnar nog miniminån för en seriös hobbyfotograf runt 4000-6000 kronor (inklusive moms).

Kan så vara, men håller du med om att den största skillnaden i kvalitét är mellan de skärmar som kostar ca 6 000 kr och de skärmar som kostar runt 10 000 kr? Att kurvan är brantast mellan dessa två kategorier?

Eeros skrev:
Jag gillar ju att ha två :) Stor yta och bra färg.

Jag ska dock testa en CG241 snart, eftersom Eizo hävdar att deras pva-teknik har blivit så mycket bättre.

Stefan

stefohl skrev:
Jag gillar ju att ha två :) Stor yta och bra färg.

Jag ska dock testa en CG241 snart, eftersom Eizo hävdar att deras pva-teknik har blivit så mycket bättre.

Stefan

Ja två är faktiskt skönt att ha, jag kör med två billiga skärmar för tillfället, en gammal crt-skärm och en ny flat med tn-panel. Problemet är att fastän jag kalibrerar och profilerar (med hjälp av Spyder 2) så får jag inte till färgerna riktigt. Färgerna på framkallade bilder och trycksaker skiljer sig från skärmarnas färger allt för mycket.

Dessutom skiljer sig färgerna betänkligt mellan skärmarna, den ena (crt) visar en för gul bild, den andra (tft) en allt för blå bild. Dessutom går det inte att kalibrera denna Samsung 206BW med Spyder 2, då den vill att jag ska köra rött och blått på 0 och grönt på 100. Allt blir naturligtvis grönt, men tydligen klarar inte Spyder 2 av att läsa av skärmen korrekt, eller så gör jag något fel? Oh, vad jag längtar tillbaka till min Nokia-crtskärm, synd att den pajade (suddig bild och bleka färger på äldre dar) och att Nokia har slutat tillverka skärmar.Vem var det som köpte Nokias skärmdivision? Eizo?

Nåja, jag får verkligen ta en funderare på om jag ändå inte ska satsa på en skärm med automatisk kalibrering, det skulle spara mig mycket svett och tårar. En skärm som även klarar av att visa tryckfärgerna bättre. Budgeten är dock satt till runt 10 000 kr plus moms. Eftersom jag är min egen chef och det är jag som även svarar för ekonomin i det här företaget, så är det mig själv jag måste övertyga om att istället satsa det dubbla på en skärm, gärna på två skärmar. Det blir tuffa förhandlingar, då min chef är lite besvärlig att förhandla med...

Eeros skrev:
Problemet är att fastän jag kalibrerar och profilerar (med hjälp av Spyder 2) så får jag inte till färgerna riktigt. Färgerna på framkallade bilder och trycksaker skiljer sig från skärmarnas färger allt för mycket.

Att du får olika färger på dina två skärmar är inte så farligt. Jag brukar sätta min sämsta skärm på lägre ljusstyrka, så att den inte påverkar mitt färgseende. Sedan kalibrerar jag min bästa skärm till den blir riktigt bra. På den sämre skärmen lägger jag alla paletter och menyer och på den bra skärmen lägger jag bilden, bara bilden. Skönt att slippa allt distraherande runt den.

Stefan

diver1 skrev:
Det låter som om du har glömt att sätta på filtret för LCD-skärmar på din Spyder.

Nejdå, jag har visst satt på den. Det konstiga är att när man kalibrerar en plattskärm så varnar Spyder-programvaran för att man inte ska röra RGB-kontrollerna, eftersom man då kan råka ut för oönskade färgstick. Man tycker ju att en kalibrator som är avsedd även för platta skärmar, borde kunna skanna av dem rätt. Oavsett om man justerat färgvärdena eller inte.

Var på ScandinavianPhoto i Mölndal idag för att titta på en Eizo CG241W. Dom hade en i lager så jag kunde inte låta bli att ta med den hem. :)

Tyvärr hade dom inte den med kalibrator-paketet så det återstår att köpa en sådan.
Vilken skall jag då ha?

Jag har även problem med någon form utav störning som är riktigt irriterande... Jag har inte hunnit kolla så mycket på det. Men det uppenbarar sig som blått flimmer i vissa färger och pulserande blå streck över bildytan. Skärmen är kopplad via DVI. Får kolla mer på det imorgon.

M.v.h. Jonathan

Eeros skrev:
Nejdå, jag har visst satt på den. Det konstiga är att när man kalibrerar en plattskärm så varnar Spyder-programvaran för att man inte ska röra RGB-kontrollerna, eftersom man då kan råka ut för oönskade färgstick. Man tycker ju att en kalibrator som är avsedd även för platta skärmar, borde kunna skanna av dem rätt. Oavsett om man justerat färgvärdena eller inte.

Jag köpte en Dell 2407WFP-HC och kämpade ett tag med att profilera den med en Spyder2-colorimeter och Spyder2Pro-programvaran.

Med gamla versionen som följde med Spydern (1.0.5-1) fick jag ibland varningen att jag hade angivit att det var en LCD-skärm, men att Spydern inte trodde på det.
När jag försökte ställa in RGB-värdena så hamnade jag på R=100, G=53, B=52 när colorimetern tyckte att jag hade 6500K. Då var skärmen helt RÖD.
Jag har skrivit en fråga om detta i färghanteringsforumet, men inte fått några svar:http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=84008

Den profileringen blev ju i alla fall helt oanvändbar och jag börjde läsa på ännu mer.

I hjälptexterna i Spyder2Pro står det bl a om att det på platta skärmar ofta blir bättre om man som du skriver inte rör RGB och använder factory default på brightness och contrast, vilket även backas upp på bl a www.updig.org (vilket jag tyckte var en bra och informativ sida). Dom verkar tycka att man ska låta mjukvaran göra så mycket av jobbet som möjligt när man har en platt skärm.

Jag testade då att uppgradera till nyaste versionen av Spyder2Pro och valde att jag bara kunde justera Brightness och Contrast. Då ville den att jag skulle dra upp Brightness till max (100) och skärmen lyste då som en sol och det kändes inte alls bra.
Då ställde jag ner Brightness och Contrast en aning från factory defalut (50) för att inte få bandning i en testbild med svart-vit gradient (och minska strålkastareffekten från skärmen något). Hamnade på nånting mellan 40-45 på båda och klickade sen i att jag inte kunde justera någonting alls på skärmen. Då gick kalibreringen/profileringen igenom och det verkade funka.

2407WFP-HC har i många trådar beskrivits som kall i färgerna vid fabriksinställningarna och det håller jag med om. Efter profilering ser den varmare ut (men före-efter-jämförelsen blir inte riktigt som jag minns att det blev på CRT:er, som jag upplevt som lite faddare i färgerna efter profilering) och när jag jämför bilder jag justerat på min gamla skärm och sen skickat för utskrift mot hur dom visas på 2407:an så tycker jag att det ser bra ut.
Än har jag inte justerat några nya bilder på 2407:an och skrivit ut, men när jag gör det tror jag det finns gott hopp om att jag blir nöjd när "baklängesjämförelsen" ser så bra ut.

Men, varför blir det som det gör?
Varför klarar inte Spydern av att profilera skämen om jag säger att jag kan justera det som går, dvs Brightness, Contrast och RGB?
Har det att göra med det som Martin Agfors skrev tidigare i den här tråden att det kan bli problem med skärar som visar en större färgrymd? 2407:an kanske inte visar lika stor rymd som den Eizo-skärm Martin skriver om, men den ska enligt specen visa 92% av NTSC, till skillnad från föregångaren som "bara" visade dryga 70% (eller nåt).
Det vore kul om Martin eller Stefan skulle kunna kommentera detta. Även om jag tror att resultatet duger gott för mig vill jag gärna lära mig mer och kunna göra det så bra som möjligt :)

Är denna nåt att ha?

Denna tråd börjar bli ganska lång ;-) men verkar vara en aktiv tråd om man behöver ställa en fråga.
Jag tänker skaffa mig en ny skärm och kalibreringsutrustning och man blir rätt snurrig av alla dessa skärmar och produktspecar.
Jag dock spanat in denna skärm:
SAMSUNG SYNCMASTER 940T
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010115040
Någon som kan ge en input om det är en bra skärm om min budget ligger i den prisklassen.
Specifikationerna verkar ju bra.

Halkade in här på ett bananskal, aldrig tänkt särskilt mycket på skärmens roll förutom att jag kalibrerar då och då enligt anvisningar publicerade här på FS.

Hur som helst, använder en 6-7 år gammal 21 tums Dellskärm (antagligen tillverkad av Sony, det står Trinitron i övre vänstra hörnet) som körs med upplösning 1600x1200 och 75 Hz. Köpte loss den från ett företag med ekonomiska problem och vet att den ny kostade Kr 12-13 000:-

Är detta stenålder och så mycket sämre än en modern skärm att en glad amatör bör fundera på uppgradering?

Re: Är denna nåt att ha?

jjf skrev:
Denna tråd börjar bli ganska lång ;-) men verkar vara en aktiv tråd om man behöver ställa en fråga.
Jag tänker skaffa mig en ny skärm och kalibreringsutrustning och man blir rätt snurrig av alla dessa skärmar och produktspecar.
Jag dock spanat in denna skärm:
SAMSUNG SYNCMASTER 940T
Någon som kan ge en input om det är en bra skärm om min budget ligger i den prisklassen.
Specifikationerna verkar ju bra.

Hej!

Det här är en helt ok skärm vad gäller bildkvalitet, dess enda egentliga nackdel (för att vara en skärm i den här prisklassen) är att den inte har så mycket inställningsmöjligheter.

Du kan också kika på den här:
som har mycket snarlik (eller rent av samma) panel och lite bättre inställningsmöjligheter. I övrigt är den mycket lik den du kikade på.

Lite dyrare variant på samma tema, med lika bra inställningsmöjligheter som Eizon:
Troligen också samma panel som de Samsungen och Eizon.

Lite billigare igen, men bredbild. Bra panel, men precis som Samsungen lite tråkiga inställningsmöjligheter

De här skärmarna är (som jag ser det) ungefär likvärdiga, vilken man väljer är en smak- och humörfråga. Det här är i grund och botten skärmar avsedda för kontorsbruk. Mer påkostade än hemmaskärmar (höj- och sänkbar fot, dyrare panel, dubbla kontakter osv), men billigare än en "riktig" grafikskärm. Personligen tycker jag sådana här skärmar är bra kompromisser mellan pris och kvalitet för den som fotograferar som hobby.

BjörnN skrev:
Halkade in här på ett bananskal, aldrig tänkt särskilt mycket på skärmens roll förutom att jag kalibrerar då och då enligt anvisningar publicerade här på FS.

Hur som helst, använder en 6-7 år gammal 21 tums Dellskärm (antagligen tillverkad av Sony, det står Trinitron i övre vänstra hörnet) som körs med upplösning 1600x1200 och 75 Hz. Köpte loss den från ett företag med ekonomiska problem och vet att den ny kostade Kr 12-13 000:-

Är detta stenålder och så mycket sämre än en modern skärm att en glad amatör bör fundera på uppgradering?

Total stenålder! :)

Nädå, så länge du tycker den är bra att arbeta framför, varför inte? Trinitron-skärmarna hade bra prestanda. Frågan är hur "trött" den börjar bli. Crt-skärmar som börjar bli några år har en tendens att bli lite luddiga (softad bild) och så börjar väl färgegenskaperna irra åt olika håll.

Men som sagt, så länge du kan jobba med dina bilder och få ut utskrifter/webbsidor som du är nöjd med så ... Don't fix it unless it's broken :)

Re: Re: Är denna nåt att ha?

Grevture skrev:
Du kan också kika på den här:
som har mycket snarlik (eller rent av samma) panel och lite bättre inställningsmöjligheter. I övrigt är den mycket lik den du kikade på.

Lite dyrare variant på samma tema, med lika bra inställningsmöjligheter som Eizon:
Troligen också samma panel som de Samsungen och Eizon.

Lite billigare igen, men bredbild. Bra panel, men precis som Samsungen lite tråkiga inställningsmöjligheter

Martin, är du medveten om att alla dina tre länkar här ovan pekar på samma skärm, till och med samma skärm som den som Jan föreslog? :)

Re: Re: Re: Är denna nåt att ha?

Eeros skrev:
Martin, är du medveten om att alla dina tre länkar här ovan pekar på samma skärm, till och med samma skärm som den som Jan föreslog? :)

Jag ber om ursäkt, glömde att Dustin behåller den urprungliga URL:en även fast man bläddrar iväg till andra produkter ...

Nytt försök:

Eizo S1931SA
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095438

Nec 1970NXP
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010114894

Philips 200WP7
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098785

Bra att du sa till Eero, så här dags är man inte alltid vid fullt medvetande :)

Vi fick ett väldigt bra pris på Dells 24-tummare (nya varianten) på jobbet, och bestämde oss för att köpa ett knippe.

Leveranstid: två månader :(

Finns det någon konkurrent som levererar något så när likvärdiga skärmar för runt 5kkr?

/afe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar