Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Eizo kalibrator?

Martin Agfors, du har ju stenkoll på detta!

Jag skall snart byta ut min gamla CRT Nec MultiSync FE950+ och har bestämt mig för en Eizo CG241W om det inte visar sig att CG versionen utav deras nya 30" skärm skulle vara allt för dyr, jag tycker i.o.f. att smärtgränsen är nådd redan vid 24" skärmen... men men...

Om man köper en CG skärm från Eizo skall man köpa paketet där en X-Rite DTP94B kalibrator ingår eller bör man köpa någon annan kalibrator enligt dig?

Jag kan i princip inte hitta någon information alls om DTP94B kalibatorn på internet. Säljs den inte separat?

M.v.h. Jonathan Johansson
 
Re: Eizo kalibrator?

Jonathan Johansson skrev:
Martin Agfors, du har ju stenkoll på detta!

Jag skall snart byta ut min gamla CRT Nec MultiSync FE950+ och har bestämt mig för en Eizo CG241W om det inte visar sig att CG versionen utav deras nya 30" skärm skulle vara allt för dyr, jag tycker i.o.f. att smärtgränsen är nådd redan vid 24" skärmen... men men...

Om man köper en CG skärm från Eizo skall man köpa paketet där en X-Rite DTP94B kalibrator ingår eller bör man köpa någon annan kalibrator enligt dig?

Jag kan i princip inte hitta någon information alls om DTP94B kalibatorn på internet. Säljs den inte separat?

M.v.h. Jonathan Johansson

Hej!

Just kalibratorer är faktiskt något som jag inte har någon speciellt bra koll på ... Det här är ett område där till exempel Stefan Ohlsson och andra vet avsevärt mer än jag.

Men, utifrån det lilla jag vet i ämnet:

Det är inte helt enkelt för en kolorimeter (den vanligaste typen av kalibrator) att jobba med de här skärmarna. Vanliga kolorimetrar kan helt enkelt inte riktigt mäta hela den mycket stora färgrymden hos skärmar som CG241W. Eizo säger själva att de har fått anpassa kalibreringsprogrammet efter detta så att den kompenserar för att kalibratorn har svårt att mäta det skärmen verkligen visar.

Nu har de antagligen även sett till så att kalibreringsprogrammet fungerar även med andra välkända kalibratorer, men det är nog säkrast att kolla detta noga om du funderar på en annan modell än den de skickar med.

För min del känner jag det som att de själva rimligtvis har bra koll på att den kalibrator de väljer att skicka med också fungerar bra ...
 
Re: Eizo kalibrator?

Jonathan Johansson skrev:
Om man köper en CG skärm från Eizo skall man köpa paketet där en X-Rite DTP94B kalibrator ingår eller bör man köpa någon annan kalibrator enligt dig?

Detta är samma kalibrator som Monaco Optix, vilket anses som en av de allra bästa colorimetrarna. I samband med att X-Rite och GretagMacbeth slogs samman bestämde företaget sig för att fortsätta med EyeOne Display. Men man tillverkade ett stort antal Optix för att man skulle tillfredställa alla de som använde den kalibratorn i sina system. Så det är en alldeles utmärkt kalibrator, men den har upphört att tillverkas.

Martin tar upp ett problem med colorimetrar generellt, att med skärmar med stort färgomfång kan det vara svårt att mäta de allra mest mättade färgerna. Eizo har en inbyggd kompensation för detta problem, så i praktiken är det inget problem. Men om man vill ha max koll på färgerna använder man en spektrofotometer. De har däremot svårigheter att mäta de allra mörkaste partierna.

Stefan
 
Re: Re: storlek framför yttersta kvalitet

Grevture skrev:
Det här är ett tufft val och jag förstår dina våndor ... Jag är själv kluven, jag har precis kikat på CG241W medan det var ett tag sedan jag såg på en CG210.

Bägge har sina för- och nackdelar:

- CG241W är ju som sagt större, bredbildsformatet (1920x1200 istället för 1600x1200) är trevligt för bildarbete.

- CG210NK har en ips-panel där färgerna förändras bara försumbart beroende på betraktningsvinkeln. Skall ni ofta vara två eller fler som sitter framför skärmen och diskuterar färger eller jämför bilder har den en klar fördel.

- CG241W har en pva-panel där färgerna förändras lite mer beroende på vinkeln. Så länge man arbetar själv framför skärmen och är medveten om fenomenet tycker jag personligen att det är hanterbart. Andra ser det nog annorlunda. Men CG241W är (tillsammans med nya S3031W) de bästa pva-baserade skärmar jag har sett vad gäller färger och betraktningsvinklar. De är faktiskt väl så bra eller bättre än hur ips-skärmar var för några år sedan.

- Pva-panelen i CG241W är bättre på att teckna svärta än ips-anelen i CG210NK, samma med vitt. Svart är svartare, vitt är vitare -- de angivna kontrastomfånget på 850:1 är på riktigt.

- Pva-panelen i CG241W har bättre förmåga att teckna skillnaderna mellan mycket närliggande mörka och närliggande ljusa nyanser. Men det innebär också att du kan se nyansskillnader på skärmen som sedan inte syns (lika tydligt eller alls) i utskrift.

- CG241W har en mycket stor färgrymd, den skall täcka 97% av AdobeRGB och om jag tolkat det rätt, 100% av iso coated. Klar fördel om du ofta skall kolla färger inför print/tryck.

Sedan finns det skillnader som är svår att mäta, men likafullt kan vara viktiga. Jag hör till dem som gillar den (enligt min helt ovetenskapligt subjektiva uppfattning) mjukare bilden hos ips-paneler där jag ofta uppfattar pva-paneler som lite "för mycket" för fotoarbete. Men jag kan glatt erkänna att jag verkligen gillade CG241W, det är en härlig skärm.

Många kommer säkert att fråga sig varför Eizo valt att satsa på pva-tekniken i sina nyaste skärmar. Det är svårt att veta exakt, men det jag hört från flera håll (olika skärmtillverkare) är att utvecklingen av ips-tekniken har avstannat eller i viss mån rört sig åt fel håll. Det finns de som hävdar att de nyaste ips-panelerna är färgmässigt sämre än sina föregångare eftersom tillverkarna har försökt förbättra till exempel kontrasten vilket inverkar negativt på andra egenskaper.

En annan sak för att ytterligare försvåra ditt val:
Snart släpper Eizo en CG-version av Flexscan S3031W som då färgmässigt och allmänt blir mycket lik CG241W -- men så underbart mycket större. Vet inte hur dyr den blir, men den kan vara värd att ha i åtanke.



Tack för ditt svar Martin, lutar åt att köra på CG241W främst för att skärmens storlek bidrar till så mycket mer. ¨För tillfället så sitter jag med en Dell UltraSharp 2407WFP-HC 24-inch Widescreen och jag antar/hoppas att Eizo CG241W slår den med hästlängder när det gäller färgskillnader vid olika betrakningsvinklar. Som jag har nu så kan jag knappt lägga två bilder brevid varandra på skärmen och visuellt matcha dem så att de färgmässigt blir lika. Hur mycket bättre tror du Eizo CG241W klarar detta.
Som du nämnde så kan det vara en nackdel att CG241W visar att det finns små nyansskillnader i mycket mörka partier. Kan sluta med att allt slår igen vid tryck och det är inte så kul. Fast å andra sidan så bör man väl inte gå under 12 nivåer (RGB) i mörka partier för att säkerställa att det finns en liten täckning vid tryck. Finns det någon annan skärm i denna prisklass helst 24" som kan vara ett bättre alternativ eller finns det inte så många i denna storleken så man måste gå upp ytterliggare några tusenlappar.

Mvh

Andreas
 
Re: Re: Re: storlek framför yttersta kvalitet

Åmme skrev:
Tack för ditt svar Martin, lutar åt att köra på CG241W främst för att skärmens storlek bidrar till så mycket mer. ¨För tillfället så sitter jag med en Dell UltraSharp 2407WFP-HC 24-inch Widescreen och jag antar/hoppas att Eizo CG241W slår den med hästlängder när det gäller färgskillnader vid olika betrakningsvinklar. Som jag har nu så kan jag knappt lägga två bilder brevid varandra på skärmen och visuellt matcha dem så att de färgmässigt blir lika. Hur mycket bättre tror du Eizo CG241W klarar detta.
Som du nämnde så kan det vara en nackdel att CG241W visar att det finns små nyansskillnader i mycket mörka partier. Kan sluta med att allt slår igen vid tryck och det är inte så kul. Fast å andra sidan så bör man väl inte gå under 12 nivåer (RGB) i mörka partier för att säkerställa att det finns en liten täckning vid tryck. Finns det någon annan skärm i denna prisklass helst 24" som kan vara ett bättre alternativ eller finns det inte så många i denna storleken så man måste gå upp ytterliggare några tusenlappar.

Mvh

Andreas

Hej!

Det är svårt att veta hur stor skillnad i betraktningsvinklar du kommer att se mellan din nuvarande Dell och Eizo CG241W -- så vitt jag vet bygger de på samma eller i alla fall mycket likartade paneler (Samsungs pva i bägge fallen). Den stora skillnaden mellan de två skärmarna ligger snarare i precisionen i styrningen av färger och toner: Eizos DUA-teknik som ger bättre ytjämnhet, både i ljusstyrka och färgtemperatur, att Eizo-skärmen har samma färgtempereatur genom hela gråskalan, att den gör interna färgberäkningar med 16 bitars precision osv.

Plus då att du kan köra automatiserad hårdvarukalibrering av CG241W.

Det där med för bra förmåga att separera mörka toner kan du delvis kalibrera bort genom att välja att köra med en högre svartluminans än vad skärmen har med fabriksinställningar -- du väljer alltså frivilligt att inte ha så svart svärta som skärmen är kapabel till.

Vad gäller konkurrerande 24-tumsskärmar är utbudet dåligt. Det är inte så många som gör 24-tumspaneler och jag vet inte om det över huvud taget finns någon ips-panel på 24 tum -- det jag vet finns är 23- och 26-tums ips-paneler. Men sedan Samsung (de dyker upp över allt) släppte sin 24-tums tn-panel, den som sitter i Samsung 245B och andra, så lär 24-tum bli budgetvalet för dem som vill ha 1920x1200. Då är det tungt att ta fram en 24-tums ips-panel som är avsevärt dyrare att tillverka.

Det jag möjligen tycker du skall kika på är Nec 2690UXi, både den vanliga Multisync och Spectraview-modellen (Spectraview är ju Nec:s motsvarighet till Eizos Coloredge CE/CG-serie). Och då kan du även kika på Lacies 26-tummare (som är en Nec Spectraview 2690 med annat skal). Det här är ips-skärmar med 1920x1200 och ligger väl i ungefär samma prisklass.

Det vore onekligen kul att ställa CG241W och en Spectraview 2690 bredvid varandra och jämföra ... :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: storlek framför yttersta kvalitet

Gille Spie skrev:
Var vi inte överens härom veckan att LG hade en 24-tum med ips?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=83556

När jag kollade närmare visade det sig att den av allt att döma har en mva-panel, inte ips som jag först trodde.

LG är den största leverantören av ips-paneler (används till exempel av Apple, Dell, Nec mfl) och någon skulle ha en 24-tums ips så vore det ju LG. Det var mycket det som först fick mig att tro att LG L245WP hade ips.

Du tog väl hem och tittade på en sådan? Är du nöjd med den hittills?
 
Grevture skrev:
(---)Dess nackdelar är framför allt lite ojämn belysning (varierar över ytan), men det problemet delar den med i stort sett alla 20- och 22-tumsskärmar på marknaden ...

Även med Eizos CE210WK och NEC Spectraview 2190? Är 24-tummarna ännu sämre då?
 
JAG BUGAR....DJUPT!

Martin. Du har visat ett otrolig engagemang i denna tråden. Jag listade alla 20/22 tummare i tråden, och det var inte få:D
Beställde etter dina anvisningar en NEC 22"ips-panel, som kommer med Posten i morgon. Hoppas bara nu min Monaco-Optix taklar kalibreringen..........
Det mesta innan fotoväg kann man ju hitta nogonlunda änkelt, men bildskärmar är ett hel..te.
Tack för hjälp!
mvh Erik J
 
Huh, det här var verkligen inte enkelt när jag försökte reda ut i Eizos 24"-djungel. Där finns (minst) följande modeller:
CE240W
CE240WK
CG241W
CG241WK
CG241W-BK
HD2441W
HD2441WT
HD2441W-BK
HD2441W-WS
HD2441W-TS
HD2451W
S2410
S2410W
S2411W
S2411WK
S2411WMK
S2411W-BK
S2431W
S2431W-GY
S2431W-BK
S2431WK
S2431WK-GY
S2411W-WS
S2431W-BK
...

Listan tycks oändlig. Och det gäller bara deras 24-tummare. Arma den som ska försöka jämföra mellan olika storlekar. Och använder man sökfunktionen på www.eizo.com för att ta reda på vad modellbeteckaningarna står för, vilka av modellerna som är nya och vilka som är utgågna, så får man oftast meddelandet: "Results: No document matching your query."
 
Eeros skrev:
Även med Eizos CE210WK och NEC Spectraview 2190? Är 24-tummarna ännu sämre då?

Hej!

Nu är de två skärmarna 21-tummare och inte 20- eller 22-tummare :)

Saken är att de skärmar jag syftade på är 20- och 22-tums bredbildsskärmar med bildstorleken 1680x1050. De flesta sådana 20-tummare har numera tn-panel och ganska enkel bakgrundsbelysning. Det finns 20-tums bredbilddskärmar som har ips-panel (Apples Cinema 20, några av Dells tidiga 20-tummare samt några LG- och Philips-skärmar). Men numera är tn vanligast i den skärmstorleken. 22-tums bredbilddskärmar har fram till nu alla haft tn-paneler -- men nu lär det vara en pva-panel på gång, kan bli intressant.

De två skärmarna du tog upp är annorlunda, Eizo CE210WK (liksom deras CE211W, S2110W och S2111W) bygger på en pva-panel från Samsung, samma som Samsung själva använde för sin Syncmaster 215TW. Men Eizo använder en rätt speciell bakgrundsbelysning i de här modellerna, u-formade lysrör bakom panelen -- de enda andra skärmar som har samma typ av belysning är Eizos S2410W, S2411W, CE240W och CE241W.

Nec 2190 är ett helt annat djur, precis som sitt lillasyskon 2090 en klassisk 4:3-skärm med bildstorleken 1600x1200 och en fin ips-panel. Just 2090UXi, 2190UXi samt Spectraview 2190 har en teknik Nec kallar ColorComp som gör dem exceptionellt jämna över ytan.

Så, den korta versionen: Nej, mitt svar gällde inte Eizos CE210WK och NEC Spectraview 2190 :)

Vad gäller 24-tummare så har de generellt inte varit allt för jämna, men det börjar bättra sig där med. Eizos S2410W, S2411W, CE240W och CE241W hör till de bättre, deras nya CG241W är ännu bättre.

Som generell tumregel kan man säga att
a) bredbildsskärmar hittills haft sämre jämnhet än motsvarande stora normala skärmar och att
b) större skärmar generellt varit ojämnare än mindre samt att
c) dyrare skärmar ofta är jämnare än billiga skärmar.

Några exempel på dyrare, men jämna bredbildsskärmar är Nec 2690UXi med ColorComp aktiverat och Eizo CG221 som bägge är otroligt jämna. Även Eizos CG241W är helt ok.
 
Senast ändrad:
Eeros skrev:
Huh, det här var verkligen inte enkelt när jag försökte reda ut i Eizos 24"-djungel. Där finns (minst) följande modeller:
CE240W
CE240WK
CG241W
CG241WK
CG241W-BK
HD2441W
HD2441WT
HD2441W-BK
HD2441W-WS
HD2441W-TS
HD2451W
S2410
S2410W
S2411W
S2411WK
S2411WMK
S2411W-BK
S2431W
S2431W-GY
S2431W-BK
S2431WK
S2431WK-GY
S2411W-WS
S2431W-BK
...

Listan tycks oändlig. Och det gäller bara deras 24-tummare. Arma den som ska försöka jämföra mellan olika storlekar. Och använder man sökfunktionen på www.eizo.com för att ta reda på vad modellbeteckaningarna står för, vilka av modellerna som är nya och vilka som är utgågna, så får man oftast meddelandet: "Results: No document matching your query."

Hej!

Det här med modellbeteckningar på bildskärmar kan ge mig huvudvärk ... Men de flesta tillverkare har faktiskt ganska logiska namnsystem när man väl listat ut dem. Eizo är ändå rätt ok på den fronten.

Det ser värre ut än det är. Många av de olika modellnamnen du räknade upp är i själva verket samma modell men med olika färg på ramen och liknande småskillnader (S2431W är grå, S2431WK är svart för att nu ta ett exempel). Kika in på deras svenska webb och läs om de olika modellerna så klarar det ganska snabbt.

Över huvud taget kan jag rekommendera besök på de svenska sajterna för Eizo (http://www.eizo.se), Nec (http://www.nec-display-solutions.se klicka på "Produkter" i menyn) och Samsung (http://www.samsung.com/se/products/monitors/index.asp) -- de tre har alla rejält med info om sina skärmar och är alla hyfsat konsekventa med att uppge saker som paneltyp i specifikationerna på sina svenska webbsidor (inte alltid på de engelskspråkliga dock).
 
Tack för det infot. Jag är nu på deras svenska hemsida och försöker leta fram rätt produkt åt mig.

Dessa fyra kostar mellan 8 000-15 000 kr. Är det någon av dem som inte lämpar sig för färgkritiska uppgifter (softproofing)?
S2401WSE (med något som heter "Brightregulator)
S2411W
S2431W
HD2441W

S2411W verkar ha en trevlig ergonomi, då man kan få den i en väldigt skön vinkel så att man slipper få nackont. Dessutom kostar den 10 000 kr, vilket ligger inom min budget. Så jag vill gärna att du säger att den är bäst av dessa fyra skärmar, för en grafiker som softproofar trycksaker. :)
 
Om man vill titta på Nec 26an och bor i stockholm så har dom ett ex på Inlife på Sveavägen kopplad till en Mac Pro!

/
 
stefohl skrev:
Ska jag rekommendera en skärm till dig skulle jag säga ColorEdge CG211.

Stefan

Är kvalitén så pass mycket bättre på denna mindre skärm, att det har betydelse?


Edit: Wops, den är ju mer än dubbelt så dyr som S2411W. Den är ju lika dyr som CG241. Tyvärr allt för dyr för mitt lilla företag i nuläget.
 
Senast ändrad:
Eeros skrev:
Är kvalitén så pass mycket bättre på denna mindre skärm, att det har betydelse?
En av de få skärmar som brukar bli godkänd med U-Dact, som är ett testprogram som UGRA/FOGRA har utvecklat. Att få godkänt innebär att den klarar av att återge minst 92% av det färgomfång som kan tryckas på ett bestruket papper. Och inte bara återge dessa färger, utan återge dem korrekt :)

Stefan
 
stefohl skrev:
En av de få skärmar som brukar bli godkänd med U-Dact, som är ett testprogram som UGRA/FOGRA har utvecklat. Att få godkänt innebär att den klarar av att återge minst 92% av det färgomfång som kan tryckas på ett bestruket papper. Och inte bara återge dessa färger, utan återge dem korrekt :)

Stefan

Ja, det låter onekligen lockande för en grafiker det. Men. Hur nära ligger S2411W CG211:s förmåga att återge färgerna korrekt? Trots allt så får jag två stycken S2411W för samma peng, men är skillnaden stor så får jag ta mig en funderare. Är skillnaden mellan skärmarna däremot enbart marginell, så blir det nog en S2411W.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.