Annons

Bildskärm för bildbehandling

Det är klart svårare för tillverkarna att få jämn belysning på en större yta. Därför är de mindre skärmarna bättre i det avseendet. Men jag upplever ändå min 26" NEC som jämn, även om jag i början var tveksam och tycktes mig se skillnader.
 
Vad jag menar är att fördelen med den större ytan överväger den något försämrade jämnheten av ljuset över bildytan. Och hur ofta tänker du på detta "problem" nu jämfört med glädjen över den stora bildskärmen som finns där varje gång du använder den?! Har man väl vant sig vid en stor skärm, säg 24 tum och större, tror jag att det är mycket svårt att gå tillbaka till en mindre variant. Jag lider varje gång, över den lilla bildytan, när jag använder på min lilla 17-tums bärbara Dell. Eizos 997-skärm på 21 tum är bra men Samsungs 275T är en fröjd att använda.
 
Teodorian skrev:
Vad jag menar är att fördelen med den större ytan överväger den något försämrade jämnheten av ljuset över bildytan. Och hur ofta tänker du på detta "problem" nu jämfört med glädjen över den stora bildskärmen som finns där varje gång du använder den?! Har man väl vant sig vid en stor skärm, säg 24 tum och större, tror jag att det är mycket svårt att gå tillbaka till en mindre variant. Jag lider varje gång, över den lilla bildytan, när jag använder på min lilla 17-tums bärbara Dell. Eizos 997-skärm på 21 tum är bra men Samsungs 275T är en fröjd att använda.

Jag hör själv till dem som prioriterar storlek framför yttersta kvalitet. Men det beror så mycket på vad man jobbar med och hur.

Det är alltid svårare att uppfylla samma högra krav på ytjämnhet hos en större skärm. Jobbar man med prepress eller mycket dyra utskrifter i allmänhet och har extremt höga krav på färgerna så kan ytvariationen ställa till det, även när den verkar försumbar.

Jobbar man sedan dessutom med proofing och sitter flera personer framför en skärm så finns det en svaghet hos 27- och 30-tummarna i och med att de har pva-paneler och inte ips. Nu skall sägas att Eizos 30-tummare och den nya CG241W har imponerat mycket på mig, och de har pva-paneler. Men det finns fotfarande en subtil färgskiftning beroende vinkeln, skillnaden mot till exempel CG210 är inte stor, men den finns där. Skillnaden beror på två faktorer: dels är färgförändringar beroende på vinkeln ännu mer subtila med ips-tekniken, dels blir aldrig vinklarna lika stora just eftersom skärmen är mindre.

Visst är det härligt meden stor skärm, och för min egen del skulle jag inte tveka en sekund att skaffa en 30-tummare om jag hade råd -- men jag kan förstå att det resonemanget inte passar alla. För somliga är det helt klart värt att offra arbetsglädjen med den stora ytan för att få en marginellt bättre precision.
 
stefohl skrev:
När vi diskuterar skärmar av denna kaliber tror jag den individuella variationen mellan skärmexemplar till skärmexemplar är större än skillnaden mellan skärmarna. Så köp en och testa den noggrant.

Stefan

Håller helt med, när man når en viss nivå av högkvalitetsprodukter spelar märket mindre roll. Dels tar exemplarvariationen över och dels bör man ta hänsyn till sådana sidofaktorer som vilken av programvarorna man trivs bäst med.
 
Grevture skrev:
Jag hör själv till dem som prioriterar storlek framför yttersta kvalitet. Men det beror så mycket på vad man jobbar med och hur.

Det är alltid svårare att uppfylla samma högra krav på ytjämnhet hos en större skärm. Jobbar man med prepress eller mycket dyra utskrifter i allmänhet och har extremt höga krav på färgerna så kan ytvariationen ställa till det, även när den verkar försumbar.

Jobbar man sedan dessutom med proofing och sitter flera personer framför en skärm så finns det en svaghet hos 27- och 30-tummarna i och med att de har pva-paneler och inte ips. Nu skall sägas att Eizos 30-tummare och den nya CG241W har imponerat mycket på mig, och de har pva-paneler. Men det finns fotfarande en subtil färgskiftning beroende vinkeln, skillnaden mot till exempel CG210 är inte stor, men den finns där. Skillnaden beror på två faktorer: dels är färgförändringar beroende på vinkeln ännu mer subtila med ips-tekniken, dels blir aldrig vinklarna lika stora just eftersom skärmen är mindre.

Visst är det härligt meden stor skärm, och för min egen del skulle jag inte tveka en sekund att skaffa en 30-tummare om jag hade råd -- men jag kan förstå att det resonemanget inte passar alla. För somliga är det helt klart värt att offra arbetsglädjen med den stora ytan för att få en marginellt bättre precision.

Mycket bra svar som pekar på både svagheter och styrkor i mitt eget resonemang. Detta är väl lite grann samma fenomen som vid val av kamera: storformatskameran är överlägsen i absolut bildkvalitet medan en vanlig DSLR har andra fördelar. De flesta väljer det senare medan en del entusiaster håller kvar vid film och storformat. En större skärm (>24") är inte bäst i absoluta bildkvalitetstermer men har andra fördelar som lockar många. Man får 95-98% av high-end-skärmens bildkvalitet för halva (eller ännu mindre) priset.
 
Teodorian skrev:
Vad jag menar är att fördelen med den större ytan överväger den något försämrade jämnheten av ljuset över bildytan. Och hur ofta tänker du på detta "problem" nu jämfört med glädjen över den stora bildskärmen som finns där varje gång du använder den?!
För min del använder jag två skärmar. På så sätt kan jag ha min bästa skärm för bilden och min gamla skärm för paletter och menyer. Efter tre år är min »nya« skärm så pass mycket sämre att det är dags att byta ut den till en ny och den får gå ner till att vara palettskärm. På så sätt kan jag alltid ha en bra skärm, trots att den får tjänstgöra 6 år.

Och ja, jag har inga problem att se att de mindre skärmarna är bättre, framförallt i sin betraktningsvinkel.

Stefan
 
stefohl skrev:
För min del använder jag två skärmar. På så sätt kan jag ha min bästa skärm för bilden och min gamla skärm för paletter och menyer. Efter tre år är min »nya« skärm så pass mycket sämre att det är dags att byta ut den till en ny och den får gå ner till att vara palettskärm. På så sätt kan jag alltid ha en bra skärm, trots att den får tjänstgöra 6 år.

Och ja, jag har inga problem att se att de mindre skärmarna är bättre, framförallt i sin betraktningsvinkel.

Stefan


Håller skärmen bara i tre år?!
 
Teodorian skrev:
Håller skärmen bara i tre år?!

Jag tillbringar 8-12 timmar om dagen framför skärmen, 5-6 dagar i veckan. Det innebär att min skärm är igång drygt 2000 timmar på ett år. Att en skärm blir sämre efter 6000 timmar är nog inget ovanligt.

Stefan
 
stefohl skrev:
Jag tillbringar 8-12 timmar om dagen framför skärmen, 5-6 dagar i veckan. Det innebär att min skärm är igång drygt 2000 timmar på ett år. Att en skärm blir sämre efter 6000 timmar är nog inget ovanligt.

Stefan

Då blir det inte mycket tid över till att fotografera?!
 
stefohl skrev:
Jag tillbringar 8-12 timmar om dagen framför skärmen, 5-6 dagar i veckan. Det innebär att min skärm är igång drygt 2000 timmar på ett år. Att en skärm blir sämre efter 6000 timmar är nog inget ovanligt.

Stefan

Alla skärmar åldras och förändras därmed sakta, och jag kan tänka mig att Stefan har en liten aning tuffare krav på sina skärmar än många av oss andra har :)

Det som mer än något annat åldras är bakgrundsbelysningen. Dels förändras färgegenskaperna hos lysrören med tiden, vilket innebär att panelen måste kompensera mer för att bakgrundsbelysningen inte längre ger lika rent vitt ljus. Dessutom består bakgrundsbelysningen av en tjock spridningsplatta som fördelar ljuset över ytan, de här plattorna har en tendens att gulna en aning över tid.

Man brukar slarvigt säga att en platt skärm skall kunna vara användbar i närmare 50000 timmar, men då menar man att det går att köta Word och Excel på den och se texten. Färgegenskaperna åldras snabbare och ju högre krav man har, ju kortare blir livslängden.

Men, platta skärmar har fortfarande betydligt bättre livslängd än crt-skärmar, de förändras ännu snabbare.

Och -- lite hopp för framtiden -- diodbelysning har ännu bättre livslängd än lysrörsljus, dessutom kan man via styrelektroniken bibehålla diodernas färgegenskaper även när de åldras vilket gör att skärmen kan bibehålla konstanta färgegenskaper över mycket längre tid.
 
Teodorian skrev:
Då blir det inte mycket tid över till att fotografera?!

Nej, numera kommer folk till mig med sina bilder som jag gör ordning till dem. Så då får man arbeta med de roliga delarna och överlåta fotograferandet till andra :)

Stefan
 
storlek framför yttersta kvalitet

Hej!
Står mellan valet och kvalet att köpa en bildskärm. Har nu sneglat ett tag på Eizos CG210NK främst för att den ligger hyggligt i pris och för att den verkar tillräckligt bra för att kunna få ett stabilt färgflöd. Men nu kommer ju Eizos CG241W och trampar en på tårna. Har en 24" just nu och måste erkänna att när man väl börjat med den storleken så blir man bortskämd och vill ju helst inte byta ner sig...stoleksmässigt alltså.
Jag undrar nu om det är någon som vet lite mer om CG241W och vad den går för. Är den likvärdig med 210:an. eller är den sämre. Ska även påpeka att jag framöver kommer att jobba mycket med färghantering och soft proofing och behöver veta om denna klarar av uppgiften. Prislappen bör helst inte överstiga CG241W.
 
Re: storlek framför yttersta kvalitet

Åmme skrev:
Hej!
Står mellan valet och kvalet att köpa en bildskärm. Har nu sneglat ett tag på Eizos CG210NK främst för att den ligger hyggligt i pris och för att den verkar tillräckligt bra för att kunna få ett stabilt färgflöd. Men nu kommer ju Eizos CG241W och trampar en på tårna. Har en 24" just nu och måste erkänna att när man väl börjat med den storleken så blir man bortskämd och vill ju helst inte byta ner sig...stoleksmässigt alltså.
Jag undrar nu om det är någon som vet lite mer om CG241W och vad den går för. Är den likvärdig med 210:an. eller är den sämre. Ska även påpeka att jag framöver kommer att jobba mycket med färghantering och soft proofing och behöver veta om denna klarar av uppgiften. Prislappen bör helst inte överstiga CG241W.

Det här är ett tufft val och jag förstår dina våndor ... Jag är själv kluven, jag har precis kikat på CG241W medan det var ett tag sedan jag såg på en CG210.

Bägge har sina för- och nackdelar:

- CG241W är ju som sagt större, bredbildsformatet (1920x1200 istället för 1600x1200) är trevligt för bildarbete.

- CG210NK har en ips-panel där färgerna förändras bara försumbart beroende på betraktningsvinkeln. Skall ni ofta vara två eller fler som sitter framför skärmen och diskuterar färger eller jämför bilder har den en klar fördel.

- CG241W har en pva-panel där färgerna förändras lite mer beroende på vinkeln. Så länge man arbetar själv framför skärmen och är medveten om fenomenet tycker jag personligen att det är hanterbart. Andra ser det nog annorlunda. Men CG241W är (tillsammans med nya S3031W) de bästa pva-baserade skärmar jag har sett vad gäller färger och betraktningsvinklar. De är faktiskt väl så bra eller bättre än hur ips-skärmar var för några år sedan.

- Pva-panelen i CG241W är bättre på att teckna svärta än ips-anelen i CG210NK, samma med vitt. Svart är svartare, vitt är vitare -- de angivna kontrastomfånget på 850:1 är på riktigt.

- Pva-panelen i CG241W har bättre förmåga att teckna skillnaderna mellan mycket närliggande mörka och närliggande ljusa nyanser. Men det innebär också att du kan se nyansskillnader på skärmen som sedan inte syns (lika tydligt eller alls) i utskrift.

- CG241W har en mycket stor färgrymd, den skall täcka 97% av AdobeRGB och om jag tolkat det rätt, 100% av iso coated. Klar fördel om du ofta skall kolla färger inför print/tryck.

Sedan finns det skillnader som är svår att mäta, men likafullt kan vara viktiga. Jag hör till dem som gillar den (enligt min helt ovetenskapligt subjektiva uppfattning) mjukare bilden hos ips-paneler där jag ofta uppfattar pva-paneler som lite "för mycket" för fotoarbete. Men jag kan glatt erkänna att jag verkligen gillade CG241W, det är en härlig skärm.

Många kommer säkert att fråga sig varför Eizo valt att satsa på pva-tekniken i sina nyaste skärmar. Det är svårt att veta exakt, men det jag hört från flera håll (olika skärmtillverkare) är att utvecklingen av ips-tekniken har avstannat eller i viss mån rört sig åt fel håll. Det finns de som hävdar att de nyaste ips-panelerna är färgmässigt sämre än sina föregångare eftersom tillverkarna har försökt förbättra till exempel kontrasten vilket inverkar negativt på andra egenskaper.

En annan sak för att ytterligare försvåra ditt val:
Snart släpper Eizo en CG-version av Flexscan S3031W som då färgmässigt och allmänt blir mycket lik CG241W -- men så underbart mycket större. Vet inte hur dyr den blir, men den kan vara värd att ha i åtanke.
 
Senast ändrad:
Mushkot skrev:
Hm, testar igen med länken då... Denna gång ska det nog funka haha

http://www.dustinhome.se/dacsaporta...wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010104936

Ah, klassikern Nec 20WGX2 ... Den här skärmen har hängt med i snart två år nu (och diskuterats flitigt tidigare i den här tråden) men är fortfarande en trevlig kompromisskärm, dels har den ips-panel med bra färger, men samtidigt bra svarstider så den fungerar för både spel och film. Tråkigt nog har den blank yta vilket ger sting i färgerna men samtidigt innebär att det ofta blir reflexer.

Den har bra betraktningsvinklar, en av fördelarna med ips-panel är att färgerna inte ändras nämnvärt även när du ser på bilden i lite vinkel. Färgvisningen är bra, lite bättre än hos många billigare skärmar som bygger på tn-paneler.

Ett annat billigare alternativ med liknande ips-panel är Philips 200WP7ES
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098785
 
Grevture skrev:
Ah, klassikern Nec 20WGX2 ... Den här skärmen har hängt med i snart två år nu (och diskuterats flitigt tidigare i den här tråden) men är fortfarande en trevlig kompromisskärm, dels har den ips-panel med bra färger, men samtidigt bra svarstider så den fungerar för både spel och film. Tråkigt nog har den blank yta vilket ger sting i färgerna men samtidigt innebär att det ofta blir reflexer.

Den har bra betraktningsvinklar, en av fördelarna med ips-panel är att färgerna inte ändras nämnvärt även när du ser på bilden i lite vinkel. Färgvisningen är bra, lite bättre än hos många billigare skärmar som bygger på tn-paneler.

Ett annat billigare alternativ med liknande ips-panel är Philips 200WP7ES
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098785

Okej! Går det att justera färgtemperaturen manuellt (RGB)? Min gamla iiyama-skärm är nere i 63 i luminans nu, definitivt dags för en ny...
 
Mushkot skrev:
Okej! Går det att justera färgtemperaturen manuellt (RGB)? Min gamla iiyama-skärm är nere i 63 i luminans nu, definitivt dags för en ny...

Jodå, du har sannolikt några olika fördefinierade färglägen ("varm", "kall" osv) plus ett eget läge ("custom") där du ställer rgb-mixen. I stort sett alla moderna skärmar har den minimiuppsättningen inställningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.