Teodorian skrev:
Intressant information! Vad tror du om framtiden?
Modo tar nytt SM-guld i hockey -- förstås
Men bortsett från det ...
Vilka skärmar har vi för seriösa fotografer om fem år?!
Här är några trender som jag tycker syns redan idag och som jag extrapolerar lite. Jag börjar med de saker jag tycker känns mest sannolika och låter sedan fantasin skena lite åt olika håll ...
... ips-paneler är nästan helt borta, de flesta dyra skärmar har mva-/pva-paneler och på Fotosidan rasar en het debatt om Eizos nya CG-skärm med tn-panel verkligen håller måttet
Allvar, den urgamla tn-tekniken kommer envist att förbättras tills den börjar sippra in även bland de dyra skärmarna. Den är billigast att tillverka vilket får tillverkarna att fortsätta utveckla den.
... skärmarna ligger på 24, 27, 30, 34 tum och har framför allt bildstorlekar som 2560x1600 eller 3840x2400 och drivs via Displayport istället för gamla dvi.
... diodbelysning är dominerande bland mer påkostade skärmar.
... hårdvarukalibrering är en standardfunktion hos alla lite mer påkostade skärmar och en del tillverkare experimenterar med olika tekniker för självkalibrerande skärmar.
... i stort sett alla skärmar har färgrymder som ligger runt Ntsc / Adobe RGB / LAB Coated eller större
... uppdateringsfrekvensen ligger på 120 istället för 60 Hertz, utom möjligen för de allra största bildstorlekarna.
... det finns paneler som klarar 10 bitars färgdjup (vilket ställer nya krav på grafikkort, operativsystem, grafikprogram m m)
Det som är mest spännande är att det kan komma ny teknik och kullkasta mycket av det jag spekulerar i här. Men, när det kommer till drastiska teknikskiften fonns det två hämmande faktorer:
1. Tillverkning av skärmar är groteskt dyrt. En ny panelfabrik kostar obegripliga, svindlande och astronomiska belopp. Så mitt i all utveckling kommer tillverkarna också att vara lite försiktiga -- de vill inte konkurrera ut en gammal teknik innan de fått igen de pengar de investerat i den ...
2. En ny teknik har den svårigheten att tvingas konkurrera med gamla kända tekniker där man redan har byggt upp högeffektiv tillverkning. Så en ny teknik måste inte bara vara bättre, den måste vara otroligt mycket bättre och samtidigt inte vara så mycket dyrare att tillverka. Övergången från crt-skärmar till platta tft-skärmar är ett bra exempel. Det tog ett antal år innan den nya tekniken både fått ned tillverkningskostnaden och uppnått tillräcklig kvalitet för att knuffa undan crt-skärmarna. Men när man väl uppnått det gick förändringen snabbt.
Sedan finns det faktiskt nya tekniker som lurar i vassen redan idag ... Som FSC