ANNONS
Annons

Bildskärm för bildbehandling

jukkas skrev:
Någon som har erfarenhet av viewsonic q22wb, såg att el-giganten har lagerrensning och säljer ut skärmen för 1990:-

Hej!

Jag har inte sett exakt just skärmmodellen, men den är baserad på en tn-panel -- det är i stort sett alla 22-tumsskärmar med bildstorleken 1680x1050. Det finns liknande (mycket lika :) skärmar från i stort sett alla större märken, priserna brukar grovt sett ligga mellan 2000 och 3000 kronor (enstaka märken/modeller kan vara dyrare).

Det här är trevliga allmänskärmar för hemmabruk, men de är inte i första hand tänkta för den som är riktigt noga med färgerna. Deras svagheter är i första hand att färgerna förändras en hel del beroende på betraktningsvinkeln, i synnerhet om du flyttar huvudet i höjdled. Den andra svagheten är att de sällan är speciellt jämna över ytan, ljusstyrkan och färgegenskaperna förändras påtagligt ut mot kanterna och i synnerhet hörnen.

Men, för att ge en referens: Om du arbetat med en bärbar dator och tycker den skärmen är ok så lär du tycka lika bra om de här. Bärbara skärmar använder (nästan alltid) också tn-teknik i panelen och har ungefär samma problem med ojämnhet.

Tack för infot.
Jag har en ganska kass skärm idag, en av dom första platta skärmar som kom (17")så jag har funderingar på att inhandla en billig större skärm tills jag får ihop till en kvalitetsskärm, just nu tillåter inte ekonomin några större utsvävningar.

/Tobbe

Grevture skrev:
Ett tecken i tiden är Eizo ColorEdge CG241W, alltså en skärm i deras prestigeserie CG, är byggd på en pva-panel från Samsung, samma med deras nya 30-tummare som för övrigt snart också kommer i en CG-version.
Tack för svaret.

Om man ställer de senaste 24-tummare från olika tillverkare (t ex Samsung, Dell, Eizo, NEC i ungefär samma prisklass ca 10000:) bredvid varandra, får samma bild på alla tror Ni att det går att se någon märkbar skillnad?

MVH
Alex

Grevture skrev:
Hej!

Med den skärmen tror jag att du kan välja att använda knapparna eller köra via programvaran som Eizo skickar med. Men som du säger får du oavsett själva inmatningsmetoden göra det maneuellt.

Eye-One Match och kalibratorn talar som sagt om för dig om du skruvar åt rätt eller fel håll. Säg att du vill ha en vittemperatur på 5000K och en ljusstyrka på 120 candela/m2. Då kör du Eye-One Match och programmet talar om för dig vilken vittemperatur och ljusstyrka du verkligen fått, sedan kan du finjustera tills det blir rätt.

Hade du haft en CE240W istället (samma skärm, men med hårdvarukalibrering) så hade du ställt in de önskade värdena i programvaran och tagit en fika medan programmet gjorde jobbet åt dig.

Nå, när du har kalibrerat så exakt du kan så gör du en profilering (också med Eye-One Match) som kompenserar för de små fel som fanns kvar även efter kalibreringen. Men profileringen gör inget med själva skärmen, den påverkar bara vad grafikkortet skickar till skärmen.

Du kanske redan har läst den, men den här artikeln reder ut begreppen på ett bra sätt:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm

Aha! Det förklarade en del som jag inte begrep innan. Tack! Ska se om jag får det hela rätt nu....

Lars

jukkas skrev:
Tack för infot.
Jag har en ganska kass skärm idag, en av dom första platta skärmar som kom (17")så jag har funderingar på att inhandla en billig större skärm tills jag får ihop till en kvalitetsskärm, just nu tillåter inte ekonomin några större utsvävningar.

/Tobbe

Aha! :)

Då blir du säkert mycket nöjd även med 22-tummarna vi pratade om -- det är som sagt bra skärmar, även om de kanske inte riktigt är avsedda för just fotoarbete med de speciella krav som det ställer.

Jämfört med din gamla skärm så har sannolikt en ny tn-skärm fantastiskt bra betraktningsvinklar ;)

Alex Freeman skrev:
Tack för svaret.

Om man ställer de senaste 24-tummare från olika tillverkare (t ex Samsung, Dell, Eizo, NEC i ungefär samma prisklass ca 10000:) bredvid varandra, får samma bild på alla tror Ni att det går att se någon märkbar skillnad?

MVH
Alex

Hej!

Nu kostar iofs 24-tummaren från Eizo som jag pratade om 17000 + moms, men ändå ;)

Men det är en intressant sak du tar upp, vad skiljer ett gäng skärmar åt som alla bygger på samma pva-panel?

Ja, dels är det där med "samma panel" en liten förenkling. Samungs paneldivision (som alltså är ett helt separat företag från det Samsung som gör bildskärmar) säljer en hel serie av 24-tums pva-paneler med lite olika pris och lite olika egenskaper. I grund och botten mycket lika, men små detaljskillnader. Så olika tillverkare väljer lite olika redan där.

Sedan väljer man olika bakgrundsbelysning, det som skiljer olika sådana åt är vilka spektrala egenskaper de har (hur exakt och stabilt vitt ljus de avger), hur jämnt ljus (över ytan) de kan avge och hur livslängd. Skall du bygga en skärm för kontorsbruk kanske du kompromissar ned de spektrala egenskaperna och lägger mer tonvikt vid låg energiförbrukning och lång livslängd ... medan man gör tvärtom hos en skärm för grafiskt bruk.

Sedan väljer man färgfilter, polarisationsfiler, ytbeläggning: blank, halvmatt eller kraftig anti-reflexbehandling? En skärm för hemmabruk kan få en ganska blank yta, en kontorsskärm får kanske ett kraftigare antireflexfilter. En mer påkostad skärm får ett mycket finare färgfilter.

Till sista bygger du (eller köper in) en styrelektronik med olika precision (6, 8, 10, 12-bitars lut, gammatabeller osv), olika mycket inställningar, tillägg som overdrive för svarstider, dynamisk kontrast eller att den kan styra ljusstyrkan med hjälp av en ljussensor.

Summan av alla de här valen du gjort blir den skärm du säljer, så visst kan man se skillnad i bildkvalitet hos ett gäng skärmar som bygger på samma (nåja nästan) panel.

Mer info om Eizos nya 30-tummare (från Kamera och Bild):

Eizo FlexScan SX303
30-tummare till datorn från Eizo
2007-10-08 20:29
Stor, större, störst. Bland datorskärmar anses 24-tummare stora. 30-tummare är ovanliga och ses som giganter.

Eizo släpper nu sin första 30-tummare, FlexScan SX3031WK, och utlovar en kvalitet som tidigare inte funnits i klassen.

Skärmens upplösning är 2560 x 1600 bildpunkter. Det innebär att inte alla grafikkort klarar att driva skärmen. För fotografer är det värt att notera att skärmen klarar av att visa 97 procent av färgrymden Adobe RGB.

En ovanlig finess är att det går att ansluta två datorer till skärmen och visa bild från båda samtidigt med en upplösning på 1200x1600 vardera. Det går också att växla mellan två anslutan datorer. Tack vare 16-bitars färghantering klarar skärmen av att visa 68 miljarder färgnyanser.

Skärmen sälja från november med 5 års garanti eller 30 000 timmar.

Fakta

Maximal ljusstyrka 270 cd/m
Kontrastförhållandet 900:1
Betraktningsvinkel 178°
Svarstiden 6ms
Färgområde 100% av NTSC och 97% av Adobes RGB
12-bit LUT (Look Up Table)
Upplösning 2560 x 1600
Fot med höjdjustering, lutning och vridning.
Inbyggd ljusmätare för stabilisering av ljusstyrkan

Av: Magnus Fröderberg

Vill ha 2007-10-09 10:45
Oj, vad jag vill ha sååååå mycket

/Mattias

Pris 2007-10-09 16:32
Synd att det saknades någon rekommenderat utpris.
Ofattbar hög "vill-ha" känsla hur som helst.

/Niklas

Svar: Pris 2007-10-10 09:22
Rekpriset är 19 995 kronor plus moms

/Magnus Fröderberg

Jag antar att 26/27/30-tums LCD kommer att bli självklar standard på ett par år för seriösa fotografer precis som 40/46 tum kommer att bli det för TV. Priserna faller och kvaliteten ökar. I båda fallen är det nog ingen god idé att öka storleken ytterligare därefter med tanke på betraktningsavståndet. (Jag har själv en Eizo 997 21-tummare och en 27-tums Samsung 275T.)

Grevture skrev:
Hej!

Nu kostar iofs 24-tummaren från Eizo som jag pratade om 17000 + moms, men ändå ;)

Men det är en intressant sak du tar upp, vad skiljer ett gäng skärmar åt som alla bygger på samma pva-panel?

Ja, dels är det där med "samma panel" en liten förenkling. Samungs paneldivision (som alltså är ett helt separat företag från det Samsung som gör bildskärmar) säljer en hel serie av 24-tums pva-paneler med lite olika pris och lite olika egenskaper. I grund och botten mycket lika, men små detaljskillnader. Så olika tillverkare väljer lite olika redan där.

Sedan väljer man olika bakgrundsbelysning, det som skiljer olika sådana åt är vilka spektrala egenskaper de har (hur exakt och stabilt vitt ljus de avger), hur jämnt ljus (över ytan) de kan avge och hur livslängd. Skall du bygga en skärm för kontorsbruk kanske du kompromissar ned de spektrala egenskaperna och lägger mer tonvikt vid låg energiförbrukning och lång livslängd ... medan man gör tvärtom hos en skärm för grafiskt bruk.

Sedan väljer man färgfilter, polarisationsfiler, ytbeläggning: blank, halvmatt eller kraftig anti-reflexbehandling? En skärm för hemmabruk kan få en ganska blank yta, en kontorsskärm får kanske ett kraftigare antireflexfilter. En mer påkostad skärm får ett mycket finare färgfilter.

Till sista bygger du (eller köper in) en styrelektronik med olika precision (6, 8, 10, 12-bitars lut, gammatabeller osv), olika mycket inställningar, tillägg som overdrive för svarstider, dynamisk kontrast eller att den kan styra ljusstyrkan med hjälp av en ljussensor.

Summan av alla de här valen du gjort blir den skärm du säljer, så visst kan man se skillnad i bildkvalitet hos ett gäng skärmar som bygger på samma (nåja nästan) panel.

Intressant information! Vad tror du om framtiden? Vilka skärmar har vi för seriösa fotografer om fem år?!

Jag är inte spec teknisk

1. Vad händer om man köper en platt skärm som har bättre upplösning än vad datorn klarar av?

2. Om skärmen bara har DVI-ingång men jag bara har vanlig VGA-utgång på datorn - fungerar det med någon adapter eller ska jag inte alls ha en sådan skärm?

Med jämna mellanrum byter man ju dator men inte just nu. Just nu vill jag bara ha en skärm platt inför framtiden men ska fungera nu också. Bör också gå bra att kalibrera.
Funderar starkt på Eizo 21,1" FlexScan S2110W Widescreen

Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Jag antar att 26/27/30-tums LCD kommer att bli självklar standard på ett par år för seriösa fotografer precis som 40/46 tum kommer att bli det för TV. Priserna faller och kvaliteten ökar. I båda fallen är det nog ingen god idé att öka storleken ytterligare därefter med tanke på betraktningsavståndet. (Jag har själv en Eizo 997 21-tummare och en 27-tums Samsung 275T.)

När jag för några år sedan för första gången satt framför en 24-tumsskärm tänkte jag "större skärm än så här är inte praktiskt användbart". Nu har jag själv kört en 24 i snart tre år och tycker inte längre den känns så stor.

Så hur stora skärmar kan vi praktiskt använda på ett skrivbord?

Jag tror det här mycket är en smakfråga kombinerat med hur bra synskärpa och periferisyn man har -- och storlek på skrivbord :) Men för min egen del tror jag att maxgränsen för en skrivbordsskärm går någonstans vid 75 cm bredd. Sedan måste jag börja öka avståndet (från de ca 50-70 cm jag kör idag) och då blir det inte längre någon poäng med större skärm.

Typiska breddmått hos dagens största skrivbordsskärmar:
24-tummare - ungefär 56 cm
27-tummare - ungefär 60 cm
30-tummare - ungefär 65 cm

Teodorian skrev:
Intressant information! Vad tror du om framtiden?

Modo tar nytt SM-guld i hockey -- förstås ;)

Men bortsett från det ...

Vilka skärmar har vi för seriösa fotografer om fem år?!

Här är några trender som jag tycker syns redan idag och som jag extrapolerar lite. Jag börjar med de saker jag tycker känns mest sannolika och låter sedan fantasin skena lite åt olika håll ...

... ips-paneler är nästan helt borta, de flesta dyra skärmar har mva-/pva-paneler och på Fotosidan rasar en het debatt om Eizos nya CG-skärm med tn-panel verkligen håller måttet :) Allvar, den urgamla tn-tekniken kommer envist att förbättras tills den börjar sippra in även bland de dyra skärmarna. Den är billigast att tillverka vilket får tillverkarna att fortsätta utveckla den.

... skärmarna ligger på 24, 27, 30, 34 tum och har framför allt bildstorlekar som 2560x1600 eller 3840x2400 och drivs via Displayport istället för gamla dvi.

... diodbelysning är dominerande bland mer påkostade skärmar.

... hårdvarukalibrering är en standardfunktion hos alla lite mer påkostade skärmar och en del tillverkare experimenterar med olika tekniker för självkalibrerande skärmar.

... i stort sett alla skärmar har färgrymder som ligger runt Ntsc / Adobe RGB / LAB Coated eller större

... uppdateringsfrekvensen ligger på 120 istället för 60 Hertz, utom möjligen för de allra största bildstorlekarna.

... det finns paneler som klarar 10 bitars färgdjup (vilket ställer nya krav på grafikkort, operativsystem, grafikprogram m m)

Det som är mest spännande är att det kan komma ny teknik och kullkasta mycket av det jag spekulerar i här. Men, när det kommer till drastiska teknikskiften fonns det två hämmande faktorer:
1. Tillverkning av skärmar är groteskt dyrt. En ny panelfabrik kostar obegripliga, svindlande och astronomiska belopp. Så mitt i all utveckling kommer tillverkarna också att vara lite försiktiga -- de vill inte konkurrera ut en gammal teknik innan de fått igen de pengar de investerat i den ...
2. En ny teknik har den svårigheten att tvingas konkurrera med gamla kända tekniker där man redan har byggt upp högeffektiv tillverkning. Så en ny teknik måste inte bara vara bättre, den måste vara otroligt mycket bättre och samtidigt inte vara så mycket dyrare att tillverka. Övergången från crt-skärmar till platta tft-skärmar är ett bra exempel. Det tog ett antal år innan den nya tekniken både fått ned tillverkningskostnaden och uppnått tillräcklig kvalitet för att knuffa undan crt-skärmarna. Men när man väl uppnått det gick förändringen snabbt.

Sedan finns det faktiskt nya tekniker som lurar i vassen redan idag ... Som FSC ;)

Re: Jag är inte spec teknisk

Gille Spie skrev:
1. Vad händer om man köper en platt skärm som har bättre upplösning än vad datorn klarar av?

Säg att du har en dator som klarar 1600x1200 och köper en skärm för 1920x1200. Hos de flesta skärmar får du två svarta band av oanvända bildpunkter på vardera sidan om din 1600x1200-bild, och hos några skärmar kommer elektroniken att försöka tänja ut bilden över hela ytan vilket ger dålig skärpa och geometri.

2. Om skärmen bara har DVI-ingång men jag bara har vanlig VGA-utgång på datorn - fungerar det med någon adapter eller ska jag inte alls ha en sådan skärm?

Om skärmen enbart har dvi-ingång brukar den vara av typen dvi-i som kan ta emot både analog och digital signal. Har skärmen däremot både analog och digital ingång brukar den digitala vara av typen dvi-d som enbart kan ta emot digital signal.

En adapter från analog d-sub-kontakt till dvi-i kostar inte många kronor, ofta medföljer en sådan när du köper lite dyrare skärmar.

Med jämna mellanrum byter man ju dator men inte just nu. Just nu vill jag bara ha en skärm platt inför framtiden men ska fungera nu också. Bör också gå bra att kalibrera.
Funderar starkt på Eizo 21,1" FlexScan S2110W Widescreen

Skärmar har ju gerenellt mycket längre livslängd än datorer. En vanlig tumregel är att man byter dator minst dubbelt så ofta som man byter skärm. Nå, jag är rimligt säker på att S2110W har dubbla dvi-i-ingångar (dess efterföljare S2111W har det) så den skall nog inte vara något problem att koppla in. Har du inte ett alldeles otroligt uråldrigt grafikkort så skall det utan problem gå att få 1680x1050 som den skärmen vill ha.

Tack för spännande information och spekulation om framtida bildskärmar! Det är en fascinerande tid vi lever i tekniskt sett. Det är ju bara så kostsamt att hela tiden uppgradera sig...

Hej
Har har tänkt att köpa en ny skärm, står mellan NEC 21.3"SpectraView® 2190 och EIZO 21.3" ColorEdge CG210NK
Har beslutsvånda någon som har erfarenhet av dessa skärmar ?

vagnmakaren skrev:
Hej
Har har tänkt att köpa en ny skärm, står mellan NEC 21.3"SpectraView® 2190 och EIZO 21.3" ColorEdge CG210NK

När vi diskuterar skärmar av denna kaliber tror jag den individuella variationen mellan skärmexemplar till skärmexemplar är större än skillnaden mellan skärmarna. Så köp en och testa den noggrant.

Stefan

CG 210 har jag haft i två år och den fungerar mycket bra, vad jag förstår så kan du få tag i den till ett bra pris.
Detta är en utmärkt prepresskärm och colornavigator kalibreringsverktyget/programvaran fungerar perfekt till skärmen.

Mikael

vagnmakaren skrev:
Hej

Varför begränsa dig till en "liten" 21-tums skärm när det finns många utmärkta större modeller (24/26/27/30 tum)?!

stefohl skrev:
För att de ofta är bättre :)

Stefan

Har du testat sida vid sida? Menar du på fullaste allvar att du tror att Eizos nya 30-tummare är sämre än deras 21- och 24-tumsmodeller?! På vilket sätt är en större skärm sämre? Jag har själv både en 21-tummare och en 27-tummare och jag skulle aldrig tveka att välja den större modellen. Jag tror att man måste ägna sig åt extrem "pixelpeeping" för att se någon märkbar skillnad i kvalitet till det mindre formatets fördel om det är samma grundmodell.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar