Re: Re: Re: HP 30tum
Jani_W skrev:
Du anger att "HP bygger på en pva-panel från just Samsung" Jag påstod att det är en IPS panel, jag trodde det för att det anges det här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=138061 .
Det står paneltyp S-IPS, detta stämmer alltså inte!?
Nej, den har samma panel som Samungs 30-tummare.
Ett sätt att se det är kontrasten. Så vitt jag vet säljs det inga ips-skärmar med kontrast så mycket över 600:1-700:1 och den här har 1000:1, ett värde som pva-paneler däremot klarar med glans (de finns numera även med 1500:1 och tydligen 2000:1 -- vad man nu skall med det till ...)
Sedan har jag hört rykten om att Dell släppt en HC-variant (High Contrast?) av sin 30-tummare som också har Samsungs pva-panel.
Där anges även Färgåtergivning 92% (av NTSC-färgrymden inte av AdobeRGB). Vet du om detta stämmer??? Och betyder detta värde något i praktiken eller måste man ange AdobeRGB för att man skall kunna utläsa något vettigt av det?
Alltså, är det bättre med en skärm som har högre färgåtergivning angett i NTCS än en skärm som har ett lägre värde?
NTSC-färgrymden och AdobeRGB är bara två olika färgrymder. De är grovt sett ungefär lika stora, men har lite olika form (dvs prioriterar lite olika i balansen mellan R, G och B).
Traditionellt har de flesta skärmar som sålts (utom dyra grafikskärmar) klarat färgrymden sRGB som väl är runt 70% i storlek av NTSC och AdobeRGB.
Att en del nya skärmar som släppts nu på senare tid (Samunsg 27-tummare, NEC:s 2690 m.fl.) har större färgrymd (90-95% av NTSC eller Adobe RGB) beror på att man kunnat förbättra bakgrundsbelysningen och färgfiltren i panelerna.
Det enkla svaret är att en stor färgrymd alltid är bättre -- du kan då se färger som din skrivare kan skriva ut, men som en vanlig skärm inte kan visa utan klipper.
Men, och ett viktigt men, en stor färgrymd kan leda fel om styrelektroniken inte är tillräckligt bra. Att kunna se mycket färger är bra, men att kunna se
rätt färger är ännu viktigare. Om man bara ökar storleken i färgrymden utan att öka precisionen på styrningen kommer skärmen via lite fel nyanser.
Jag vet ärligt talat inte riktigt hur bra färgmappningen är hos HP LP3065 (eller Samsung 305T) är, det skulle man behöva mäta upp med mer noggrannhet än vi använder när vi testar.
Du anger också att denna skärm inte har några kalibreringsmöjligheter att man bara kan justera ljusstyrkan. Jag har idag en 20tum Dell skärm (TFT) och min erfarenhet från denna är att justering av ljusstyrkan inte är tillräcklig för att få en matchning av ljusheten mellan utskriven kopia och skärm, utskrifterna blir alldeles för mörka. Jag har varit tvungen att dra ner på RGB-kanalerna till ca 50% ( som ger mig 85cd/m2 ). Jag vet att detta inte är maximalt, men vad gör man???. Frågan är alltså om du vet om ljusreglaget på HP´n är betydligt kraftfullare och att det skulle möjliggöra att jag inte blir beroende av att ändra RGB-kanalerna på skärmen???
Du får nog få problem att dra ned ljusstyrkan tillräckligt på de här skärmarna, jag har i och för sig inte mätt dem med ljusreglaget neddraget till minimum (vore ingen dum idé att börja göra det faktiskt), men tänk på att de här skärmarna i första han är tänkta för kontrollrum, mäklare eller andra som sitter i ljusa rum. De är helt enkelt inte byggda med fotomänniskor som målgrupp -- då hade de haft fullständiga kalibreringsmöjligheter.
Att gå in och ändra i egenskaperna för grafikkortet skall vad jag förstår vara ännu sämre...
Det är korrekt, skruvar du på grafikkortet tappar du sannolikt i färgomfång. Det är lite som med bildredigering, du skall justera saker så sent i kedjan som möjligt och inte ta bort information tidigt.
Jag profilierar skärmen med hårdvaru puck (Xrite) men detta påverkar väl inte ljusheten eller kontrasten, utan bara färgerna!? Det är i varje fall så som jag upplever det.
Hur är det med färgtemperaturen, tas den om hand via profilieringen eller måste den kallibreras på skärmen? Om den ställs via skärmen så är det alltå inte möjligt på HP´s skärm...
Profileringen kan påverka färgmixen (i olika delar av gråskalan) och därmed också färgtemperaturen.