Re: Villrådig!
Hjälte skrev:
Hej!
Undrar om någon testat Lg L245 WP-BN - PVA-panel med på pappret bra värden( Mats A kanske?) Har även funderat på om Lg 226 WTQ kan vara en bra kompromiss likaså Samsung 226 BW, trots att de har TN-paneler - Jag har även spanat in Nec 2170 NX som enligt Mats A med flera är en bra skärm för bl.a. fotoarbete. En sak jag funderat på är om det är någon "väsentlig" skillnad mellan de olika skärmarna/skärmtyperna vad gäller själva "betraktandet/intrycket"av bilden.
(ex skärpa, nyanser, kvalitet mm förutom "absolut rätta RGB-färger" osv för rent proffsarbete med bilder.
M.A.O. kan jag motivera ett köp av en skärm som kostar lite mer än dubblet så mycket och vara förvissad om att jag fått en mycket bättre skärm för de surt förvärvade slantarna?
MVH
Urban Hjälte
Hej!
Jag skall alldeles om några dagar kika på en annan skärm med samma 24-tums tn-panel som LG L245 WP-BN -- det här är ju något helt nytt, så stora tn-paneler har inte funnits förut. Jag lär återkomma i den frågan
Det mest påtagliga som skiljer färgvisningen hos olika paneltyper är färgförändringar beroende på betraktningsvinkeln.
Alla skärmar med tn-paneler uppvisar fenomenet att färger förändras beroende på i vilken vinkel du ser på skärmen. Går du åt sidorna bleknar färger, mellantoner glider ihop och blir lika och färgtemperaturen ändras lite. Ändrar du vinkeln i höjdled blir skillnaderna ännu mer påtagliga, här förändras ofta färgtemperaturen en hel del och många skärmar ljusnar kraftigt när du ser ned på dem och mörknar om du ser upp på dem.
Observera att tn-skärmar ofta har riktigt bra betraktningsvinklar i specifikationerna. Det beror på att man inte alls mäter färgförändringar (som vi är intresserade av) utan enbart hur mycket kontrasten sjunker med vinkeln.
Hos skärmar med va-paneler (mva, pva osv) får du en viss blekning med vinkel, men inte mer än att man ofta kan leva med det utan problem. Här håller sig färgtemperaturen hyfsat konstant, och det är först i extrema vinklar (så stora att det är ointressant) som mellantoner glider ihop.
Hos skärmar med ips-paneler har du bara försumbara ändringar med vinkeln.
Sen är panelen så att säga bara en tredjedel av en skärm -- den har även en bakgrundsbelysning som bland annat kan vara olika jämn och skärmar har dessutom mycket olika påkostad styrelektronik. På de flesta skärmar som i huvudsak är avsedda för kontor (dvs majoriteten av skärmarna i prisintervallet 4000-12000 kr) kan du oftast bara välja fyra olika färglägen typ "varm", "kall", "neutral" och "egen" där egen innebär att du själv kan blanda en rgb-mix. Sen kan du ställa ljusstyrka och kontrast.
Hos alla skärmar avsedda för färgarbete och några få kontorsskärmar kan du stämma gammavärdet, du har ett separat reglage för färgtemperatur och du har ofta en färgmix med sex axlar (rgbcmy) istället för bara tre (rgb). Det här gör att du kan kalibrera skärmen med mycket större precision. Eizo har sådana här intsällningar på alla sina skärmar, även de enklaste budgetmodellerna. Nec har det på alla sina skärmar utom de rena budgetmodellerna i Accusync-serien. Samsung har lite försiktigt provat på det här med avancerade inställningar i sin Syncmaster 275T. Sen har ju då som sagt alla dedikerade grafikskärmar sådana här inställningar (och mer därtill), me de är ju ofta dyra (oftast 15000 kr och uppåt).
Så, den långa föreläsningen leder ut i ett kort svar: Nec 2170NX är en ur färgsynpunkt avsevärt mer användbar skärm än de övriga du kikade på -- eftersom den har en pva-panel och bra styrelektronik med mycket kalibreringsmöjligheter.
Jag har inte kikat på LG 226WTQ men jag har sett Samsung 226BW, Samsungen har den bästa färgvisning jag någonsin sett hos en tn-skärm. men den har trots allt fortfarande en 6-bitars panel (även om den specas till 16,7 miljoner färger) och färgerna förändras en hel del med vinkeln.
Tänk också på att betraktningsvinklar märks mer ju större skärm du har.