Annons

Bildskärm för bildbehandling

FredJ skrev:
En till fråga, stämmer det att Samsung 206BW'n (http://www.futurelooks.com/446-Sams...screen-20-Inch-LCD-Monitor-Review.html?page=1) har 6 bitars färger och endast emulerar de två sista för att få 8?

Jag jobbar ju med arbeten någonstans mellan amatör och proffsnivå, kommer denna 6+2 monitor i så fall vara tillräckligt bra i mitt arbete tror ni?

Hej!

De flesta tn-skärmar har ju traditionellt haft 6-bitars färg (dvs bara drygt 260 000 färger) där man lurar ögat att se fler färgnyanser med frame rate control och liknande tekniker, dvs att man växlar en bildpunkt snabbt mellan två nyanser så ögat ser en tredje, mellanliggande.

Numera finns det tn-paneler med riktig 8-bitars färg.

Tillverkare brukar annars signalera att en skärm har 6-bitars färg genom att antalet färger uppges till 16,2 miljoner istället för de 16,7 miljoner man får med äkta 8-bitars färg. Nu ser jag att Samsung uppger 16,7 miljoner på sin hemsida (http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft21_40/226bw.asp?page=Specifications)
och de brukar vara noga med faktauppgifterna. Så sannolikt har den faktiskt riktig 8-bitars färg.

Jag skall kolla med Samsung, återkommer.
 
FredJ skrev:
Om jag hade en tusenlapp till... Skulle då inte denna monitor vara precis det jag letade efter?

NEC MultiSync LCD20WGX2
http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=78466

tester:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/nec_20wgx2.htm
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/nec_20wgx2_phase2.htm

Detta med tanke på att den ska vara bra både till spel och till bildarbete.

Hej!

Det där är en trevlig skärm, Nec satte overdrive-teknik i en ips-panel vilket ger den trevliga svarstidsspecifikationer samtidigt som den då har den fina färgvisningen hos en ips-panel. Min största invändning mot den skärmen är den blanka ytan som lätt ger blänk. Men annars är det en trevlig skärm som har diskuterats en del tidigare i den här tråden.
 
Hej!

Jag fick en fråga via mejl, men besvarar heller den här så fler kan läsa svaret ... :)

Jag är ute efter en [skärm] snabbt och har inte allt för stor budget. Jag är proffsanvändare, jobbar både mot magasin och dagstidningar.
Såg att du rekomenderade samsungs 206, de har en som heter 226bw som jag skulle köpa ända tills du sa att TN-paneler inte var bra!

Så jag undrar lite snabbt bara om du vet något om 226'an eller liknande, alltså 22" wide för under 5000 helst under 4000.

Det enkla och lite hjärtlösa svaret är att är du proffsanvändare bör du använda proffsgrejer. Jag antar att du inte tar bilder för magasin med kameran i din mobiltelefon? :)

Samma gäller bildskärmar, 206BW och 226BW är jättefina skärmar avsedda för hemmabruk, de är utmärkta kompromisser för den som både vill spela spel, greja med bilder och över huvud taget bara sitter framför skärmen några timmar i taget -- allt detta till ett måttligt pris. För att vara en sådan kompromiss så har 206BW/226BW fantastiska färger.

Men skall du som yrkesfotograf arbeta timme efter timme och ha höga krav på färgnoggrannhet så duger de helt enkelt inte.

Lika lite som du får en ny proffskamera för 4-5000 kronor får du en ny proffsskärm för de pengarna. Det finns riktigt bra skärmar (som Sony SDM-205 som det talats mycket om tidigare i den här tråden). Det är en utgången modell, men en mycket bra skärm som reas ut av Komplett (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328476).
Den har en bra panel (ips) och är har bra färgvisning för att vara en kontorsskärm. Men inte heller den är avsedd för färgkritiskt arbete. Den har ganska enkla färginställningar, den har ingen hårdvarukalibrering med kalibrator (du får istället sitta och skruva själv via inställningsmenyerna).

Skall du verkligen arbeta professionellt kan jag rekommendera det här erbjudandet, det är en riktigt proffsskärm av utgående modell som nu reas ut till ett mycket lågt pris:
http://www.yfo.se/index.php?page_id=4&article_id=4211

Andra bra alternativ är Lacie 321 eller Nec Spectraview 2090 eller Spectraview 2190.

Skall man arbeta professionellt bör man använda professionell utrustning -- och skärmen är en del av utrustningen.
 
Villrådig!

Hej!
Undrar om någon testat Lg L245 WP-BN - PVA-panel med på pappret bra värden( Mats A kanske?) Har även funderat på om Lg 226 WTQ kan vara en bra kompromiss likaså Samsung 226 BW, trots att de har TN-paneler - Jag har även spanat in Nec 2170 NX som enligt Mats A med flera är en bra skärm för bl.a. fotoarbete. En sak jag funderat på är om det är någon "väsentlig" skillnad mellan de olika skärmarna/skärmtyperna vad gäller själva "betraktandet/intrycket"av bilden.
(ex skärpa, nyanser, kvalitet mm förutom "absolut rätta RGB-färger" osv för rent proffsarbete med bilder.
M.A.O. kan jag motivera ett köp av en skärm som kostar lite mer än dubblet så mycket och vara förvissad om att jag fått en mycket bättre skärm för de surt förvärvade slantarna?
MVH
Urban Hjälte
 
Re: Villrådig!

Hjälte skrev:
Hej!
Undrar om någon testat Lg L245 WP-BN - PVA-panel med på pappret bra värden( Mats A kanske?) Har även funderat på om Lg 226 WTQ kan vara en bra kompromiss likaså Samsung 226 BW, trots att de har TN-paneler - Jag har även spanat in Nec 2170 NX som enligt Mats A med flera är en bra skärm för bl.a. fotoarbete. En sak jag funderat på är om det är någon "väsentlig" skillnad mellan de olika skärmarna/skärmtyperna vad gäller själva "betraktandet/intrycket"av bilden.
(ex skärpa, nyanser, kvalitet mm förutom "absolut rätta RGB-färger" osv för rent proffsarbete med bilder.
M.A.O. kan jag motivera ett köp av en skärm som kostar lite mer än dubblet så mycket och vara förvissad om att jag fått en mycket bättre skärm för de surt förvärvade slantarna?
MVH
Urban Hjälte

Hej!

Jag skall alldeles om några dagar kika på en annan skärm med samma 24-tums tn-panel som LG L245 WP-BN -- det här är ju något helt nytt, så stora tn-paneler har inte funnits förut. Jag lär återkomma i den frågan :)

Det mest påtagliga som skiljer färgvisningen hos olika paneltyper är färgförändringar beroende på betraktningsvinkeln.

Alla skärmar med tn-paneler uppvisar fenomenet att färger förändras beroende på i vilken vinkel du ser på skärmen. Går du åt sidorna bleknar färger, mellantoner glider ihop och blir lika och färgtemperaturen ändras lite. Ändrar du vinkeln i höjdled blir skillnaderna ännu mer påtagliga, här förändras ofta färgtemperaturen en hel del och många skärmar ljusnar kraftigt när du ser ned på dem och mörknar om du ser upp på dem.

Observera att tn-skärmar ofta har riktigt bra betraktningsvinklar i specifikationerna. Det beror på att man inte alls mäter färgförändringar (som vi är intresserade av) utan enbart hur mycket kontrasten sjunker med vinkeln.

Hos skärmar med va-paneler (mva, pva osv) får du en viss blekning med vinkel, men inte mer än att man ofta kan leva med det utan problem. Här håller sig färgtemperaturen hyfsat konstant, och det är först i extrema vinklar (så stora att det är ointressant) som mellantoner glider ihop.

Hos skärmar med ips-paneler har du bara försumbara ändringar med vinkeln.

Sen är panelen så att säga bara en tredjedel av en skärm -- den har även en bakgrundsbelysning som bland annat kan vara olika jämn och skärmar har dessutom mycket olika påkostad styrelektronik. På de flesta skärmar som i huvudsak är avsedda för kontor (dvs majoriteten av skärmarna i prisintervallet 4000-12000 kr) kan du oftast bara välja fyra olika färglägen typ "varm", "kall", "neutral" och "egen" där egen innebär att du själv kan blanda en rgb-mix. Sen kan du ställa ljusstyrka och kontrast.

Hos alla skärmar avsedda för färgarbete och några få kontorsskärmar kan du stämma gammavärdet, du har ett separat reglage för färgtemperatur och du har ofta en färgmix med sex axlar (rgbcmy) istället för bara tre (rgb). Det här gör att du kan kalibrera skärmen med mycket större precision. Eizo har sådana här intsällningar på alla sina skärmar, även de enklaste budgetmodellerna. Nec har det på alla sina skärmar utom de rena budgetmodellerna i Accusync-serien. Samsung har lite försiktigt provat på det här med avancerade inställningar i sin Syncmaster 275T. Sen har ju då som sagt alla dedikerade grafikskärmar sådana här inställningar (och mer därtill), me de är ju ofta dyra (oftast 15000 kr och uppåt).

Så, den långa föreläsningen leder ut i ett kort svar: Nec 2170NX är en ur färgsynpunkt avsevärt mer användbar skärm än de övriga du kikade på -- eftersom den har en pva-panel och bra styrelektronik med mycket kalibreringsmöjligheter.

Jag har inte kikat på LG 226WTQ men jag har sett Samsung 226BW, Samsungen har den bästa färgvisning jag någonsin sett hos en tn-skärm. men den har trots allt fortfarande en 6-bitars panel (även om den specas till 16,7 miljoner färger) och färgerna förändras en hel del med vinkeln.

Tänk också på att betraktningsvinklar märks mer ju större skärm du har.
 
Grevture skrev:
Hej!

De flesta tn-skärmar har ju traditionellt haft 6-bitars färg (dvs bara drygt 260 000 färger) där man lurar ögat att se fler färgnyanser med frame rate control och liknande tekniker, dvs att man växlar en bildpunkt snabbt mellan två nyanser så ögat ser en tredje, mellanliggande.

Numera finns det tn-paneler med riktig 8-bitars färg.

Tillverkare brukar annars signalera att en skärm har 6-bitars färg genom att antalet färger uppges till 16,2 miljoner istället för de 16,7 miljoner man får med äkta 8-bitars färg. Nu ser jag att Samsung uppger 16,7 miljoner på sin hemsida (http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft21_40/226bw.asp?page=Specifications)
och de brukar vara noga med faktauppgifterna. Så sannolikt har den faktiskt riktig 8-bitars färg.

Jag skall kolla med Samsung, återkommer.

Hej!

Uttråkad som jag är så här på morgonen innan dagens fototur börjar så svarar jag även på mina egna inlägg ... :)

Samsnung 226BW har fortfarande en sexbitars panel, Samsung svarade så här:
"TN skärmar som visar 16.7M färger är fortfarande 6-bitars med förbättrad FRC så kallad HiFRC"

(FRC innebär lite förnklat att du snabbt växlar pixlar mellan flera färgnyanser och därmed lurar ögat att se en mellanliggande färnyans som pixlarna inte kan visa.)

Personligen tycker jag det är lite olyckligt att man inte (som förut med värdet 16,2 miljoner) visar när en skärm har 6-bitars färg. För vanliga konsumentskärmar och kontorsskärmar spelar det här ingen praktiskt roll, men för oss fotografiska färgtokar är det intressant att veta.
 
Re: Re: Villrådig!

Grevture skrev:
Hej!

Jag skall alldeles om några dagar kika på en annan skärm med samma 24-tums tn-panel som LG L245 WP-BN -- det här är ju något helt nytt, så stora tn-paneler har inte funnits förut. Jag lär återkomma i den frågan :)

Hej!
Tack för det snabba svaret. Men enligt de uppgifter jag fått från LG:s support och hemsidan www.flatpanels.dk har L245WP-BN en PVA-panel? Du skriver att den har en TN-panel? Vilka uppgifter är rätt?
Vänliga hälsningar
/Urban H
 
Re: Re: Re: Villrådig!

Hjälte skrev:
Hej!
Tack för det snabba svaret. Men enligt de uppgifter jag fått från LG:s support och hemsidan www.flatpanels.dk har L245WP-BN en PVA-panel? Du skriver att den har en TN-panel? Vilka uppgifter är rätt?
Vänliga hälsningar
/Urban H [/B]

Sorry! Jag blandade ihop L245WP med en annan skärm :)

L245WP har en p-mva, dvs en modern mva-panel som förmodligen kan vara riktigt trevlig. Jag har dock inte sett den. LG som märke är ju annars i våra kretsar mer känd för sina trevliga ips-paneler (som de tillverkar själva).
 
Hej!


jag är på jakt efter en stor bildskärm-helst 24 tum i mellanprisklassen (max 15-2o tkr) med färgrymd som ligger så nära Adobe RGB som möjligt och är kalibreringsbar

Har tittat på SAMSUNG 244 T resp EIZO Coloredge Ce 240W som båda är 24-tummare.

Är dessa skärmar bra? Finns det bättre alternativ i denna prisklass -Hur mycket bättre kvalite kan man få om man går ner till ungefär 22 tum.

Bildredigeringen är för hobbybruk.

Tacksam för tips

Björn Gustafsson
 
Sonyn har gått ner ytterligare i pris sedan jag köpte den: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=328476

Suverän skärm för bildbehandling men jag kan glömma Counterstrikespelande på seriös nivå då responstiden är för långsam för riktigt snabba 3D-shooterspel....

Det positiva är att jag spenderar mycket mer tid med bildbehandling än på CS-servrar.. ;)
 
nalleg skrev:
Hej!

jag är på jakt efter en stor bildskärm-helst 24 tum i mellanprisklassen (max 15-2o tkr) med färgrymd som ligger så nära Adobe RGB som möjligt och är kalibreringsbar

Har tittat på SAMSUNG 244 T resp EIZO Coloredge Ce 240W som båda är 24-tummare.

Är dessa skärmar bra? Finns det bättre alternativ i denna prisklass -Hur mycket bättre kvalite kan man få om man går ner till ungefär 22 tum.

Bildredigeringen är för hobbybruk.

Tacksam för tips

Björn Gustafsson

Hej!

Samsung 244T och Eizo CE 240W bygger på samma pva-panel (från just Samsung), men är i övrigt två ganska olika skärmar. De klarar bägge sRGB, vilket innebär att de klarar i runda tal 70-75% av AdobeRGB. Här kan det vara intressant att avvakta lite, det kommer nya skärmar nu med förbättrad bakgrundsbelysning och bättre färgfilter som klarar över 90% av AdobeRGB (Samsung 275T är ett exempel, Nec 2690WUXi ett annat).

Men om vi jämför de två du tittar på så är 244T en jättetrevlig och fin kontorsskärm, men med förhållandevis begränsade inställningsmöjligheter. Du kalibrerar den via knapparna och inställningsmenyn. CE240W däremot har mer avancerad styrelektronik och där kan du kalibrera skärmen automatiskt med en programvara som känner vad en kalibrator mäter och skickar inställningar direkt till skärmen (dvs det vi i dagligt tal kallar hårdvarukalibrering).

Bland 22-tummare hittar du idag inga skärmar alls med de kvaliteter du är ute efter, i den storleken finns det än så länge bara skärmar med tn-paneler som inte är avsedda för bildarbete.

Går du ned till 21 tum hittar du dels Eizo CE210W/CE211W som är en mindre version av CE240W,dvs fortfarande bredbildsskärm. Men du hittar också alla traditionella 21-tummare med 4:3-bild istället för 16:10. Skärmar som Lacie 321, Nec 2190UXi eller Nec Spectraview 2190. Hör kommer för övrigt Nec med en spännande ny modell, 2190UXp Photo Edition. Det är en pva-skärm (till skillnad från vanliga 2190 som är en ips-skärm) men som säljs med kalibrator och är tänkt just för foto- och bildfolk som tycker Spectraview-modellerna är lite för dyra.
 
Martin, jag läste om denna skärm förut (2190UXp) och undrar bara nu om just modellnamnet 2190UXp ÄR den sk "photo edition" eller om det finns en 2190UXp som INTE är det.
 
johan.morck skrev:
Martin, jag läste om denna skärm förut (2190UXp) och undrar bara nu om just modellnamnet 2190UXp ÄR den sk "photo edition" eller om det finns en 2190UXp som INTE är det.

Hej!

Som jag förstått Nec så betyder "i" i UXi (som 2190UXi eller 2690WUXi) att det är en ips-panel medan "p" i UXp-modellerna signalerar att skärman har en pva-panel. Det här är något som jag önskar att fler tillverkare tog efter, det blir tydligt och klart vad det är för skärm.

Photo Edition handlar nog mer om paketeringen med kalibrator.

De har ju till exempel 1990SXi Photo Edition, dvs en Photo Edition-skärm med ips-panel.
 
Morsning

Jag har just fått hem min Nec 2690 "belive it or not" från netsuperstore för 13042 kr dom har ju inte bästa ryktet men det funkade den här gången.

Hur som helst så är jag nöjd med skärmen och den är underbar att köra Lightroom på den.

Nu kommer en del frågor, jag har kalibrerat skärmen med Optix pro.

1. Att ställa svartpunkten funkar inte riktigt som med en crt skärm jag blev tvungen att justera både kontrast och brightmes och någonting som heter blacklevel för att komma ner till 0,5 är det rätt sätt att gå till väga?

2. Sen justerade jag färgtemperaturen inga konstigheter med det tror jag men det finns en hel del till som jag kan justera saturation,offset och hue när justeras man dom?

MVH/stefan
 
NEC multisync 2690 Wuxi eller 2690 Spectralview

hej!

Har bestämt för någon av dessa skärmar. Såvitt jag förstår är skillnaden huvudsakligen att den dyrare skärmen levereras med ett kalibreringsprogram och med en huv. Stämmer det eller finns det också andra väsentliga skillnader?
Är sedan kalibreringsprogrammet prsivärt eller kan man köpa nåt mer prisvärt nån annanstans?.

Tack på förhand för ev. svar.

MVH
Björn G
 
Re: NEC multisync 2690 Wuxi eller 2690 Spectralview

nalleg skrev:
Är sedan kalibreringsprogrammet prsivärt eller kan man köpa nåt mer prisvärt nån annanstans?.
Nec använder programmet Basiccolor som kalibreringsprogram, som de sedan har döpt om till Spectraview. Bland de allra bästa program för kalibrering.

Stefan
 
Re: NEC multisync 2690 Wuxi eller 2690 Spectralview

nalleg skrev:
hej!

Har bestämt för någon av dessa skärmar. Såvitt jag förstår är skillnaden huvudsakligen att den dyrare skärmen levereras med ett kalibreringsprogram och med en huv. Stämmer det eller finns det också andra väsentliga skillnader?
Är sedan kalibreringsprogrammet prsivärt eller kan man köpa nåt mer prisvärt nån annanstans?.

Tack på förhand för ev. svar.

MVH
Björn G

Det är i grund och botten samma skärmar rent tekniskt, men
- Spectraview-skärmarna består av utvalda exemplar där varje unik skärm har mätts upp och fabrikskalibrerats innan leverans
- Spectraview-modellerna har aktiverat den del av styrelektroniken som gör att programvaran får åtkomst till skärmen och kan ändra i dess inställningar = hårdvarukalibrering

Det är samma princip som med Eizos CE- och CG-skärmar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.