ANNONS
Annons

Bildpool För Studiobilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu blir det mycket inlägg på en gång...

CHRISTER: Skulle det fungera att, under publicerad bild, publicera ytterligare en bild på kanske max 400x400 pixlar som beskriver studiouppsättningen grafiskt?

När man lägger upp sin bild finns alltså chans att publicera två bilder varav den andra, lilla bilden, ska beskriva uppsättningen. Det kan vara en bild ritad i paint eller ett foto över studion.

---------------------------------------------

Förstår ni hur jag menar?
Vore inte detta en bra lösning om det gick att genomföra rent praktiskt i kodningen?

Vad säger ni om detta förslag?

//Peter

När jag skrev EN uppsättning EN gg, så menar jag att jag borde kunna använda/länka till en skiss som ngn redan har gjort men skriva min egen textdata.

Peter: Jag tycker att definitionen låter luddig. Jag fattar inte själv vad som menas. Jag tycker att man ska vara lite mer konkret i vad som räknas som en studiobild. Dvs, en bild som är fotad i en studio. Sen är det upp till var och en att placera sin studio på valfritt ställe.

Jag hade gärna sett en lite mer informativ studioskiss. Den du har publicerat här lämnar många saker obesvarade. Det du har ritat här kan man utan allt för många ord beskriva i text.

PerFogelberg skrev:
Peter: Jag tycker att definitionen låter luddig. Jag fattar inte själv vad som menas. Jag tycker att man ska vara lite mer konkret i vad som räknas som en studiobild. Dvs, en bild som är fotad i en studio. Sen är det upp till var och en att placera sin studio på valfritt ställe.

Jag hade gärna sett en lite mer informativ studioskiss. Den du har publicerat här lämnar många saker obesvarade. Det du har ritat här kan man utan allt för många ord beskriva i text.

Jag tycker nog beskrivningen är rätt tydlig... Men man kanske ska göra den ännu enklare?
--------------------

Har du något bättre förslag på ett upplägg som inte är för krångligt gällande skissen?

Det är ju ungefär så det ser ut i många böcker.

Jag har gjort ett exempel på en stor bild hur jag skulle vilja att det såg ut. Mwn jag vet inte hur jag ska kunna publicera en stor jpg från min server =o( nån som kan hjälpa mig om jag skickar filen?

//Peter

Fungerar den här texten för att definiera vilka bilder som är okej att lägga upp?

------------------------------------------
Denna bildpool är riktad till dig som fotograferar i studiomiljö eller med studioteknik utomhus. Oavsett om du är nybörjare eller proffs. Syftet är att utveckla din egen ljussättning eller dela med dig av din erfarenhet till andra. Alla ljuskällor såsom blixtar, bygglampor, reflexskärmar m.m. är tillåtet.
-------------------------------------------

Det är inte så mycket text, men tillräckligt tydlig för att man ska kunna tolka den klart tycker jag.

Konkreta förslag till stycket?

Någonstans måste man ju börja också. Det går ju att modifiera reglerna efter hand om det skulle visa sig nödvändigt. Eller?

//Peter

PerFogelberg skrev:
Dvs, en bild som är fotad i en studio. Sen är det upp till var och en att placera sin studio på valfritt ställe.
Personligen tycker jag denna definition är ännu luddigare. Den säger ju att man ska plåta i en "studio" men att vad du anser är en studio är helt upp till dig. Alltså är den i praktiken oanvändbar. Definitioner ska inte vara upp till godtycklig bedömning, då är de inte mycket till definition.

Meningen med det jag skrev om avsikten och att ha ett mål med poolen istället för en definition var att istället för att hårt speca vad man får och inte får göra så kan man överlåta till folk att använda sitt sunda förnuft utifrån poolens syfte. Då slipper man få benhårda regler som ändå visar sig vara ohållbara efter ett tag när nya, tidigare inte påtänkta, fall dyker upp.

"Målet ska vara att uppnå en viss effekt med ljussättningen samt att man arbetat med ljussättningen och medvetet valt den."

Tanken med ovanstående snutt var att säga att man ska börja med en situation man vill fotografera och därefter försöka ljussätta den, dvs att fotografen ställt sig frågorna "vad vill jag uppnå med ljussättningen" och "hur ska jag uppnå det". Helst ska det inte bara tillkommit genom en ren slump.

peter_wahlström skrev:
Denna bildpool är riktad till dig som fotograferar i studiomiljö eller med studioteknik utomhus. Oavsett om du är nybörjare eller proffs. Syftet är att utveckla din egen ljussättning eller dela med dig av din erfarenhet till andra. Alla ljuskällor såsom blixtar, bygglampor, reflexskärmar m.m. är tillåtet.
Tycker det låter bra även om jag personligen skulle strukit nybörjare eller proffs. Tycker att det ska vara grundregeln här på fotosidan, men om andra tycker det är värt att förtydliga lite extra så...

Jag håller med dig helt Max... Det låter genomtänkt.

Jag skulle, med hjälp från ditt första inlägg, vilja skriva så här:
------------------------------
Denna bildpool är riktad till dig som fotograferar i studiomiljö eller med studioteknik utomhus. Syftet är att utveckla din egen ljussättning eller dela med dig av din erfarenhet till andra. Målet ska vara att uppnå en viss effekt med ljussättningen, samt att du arbetat med ljussättningen och medvetet valt den. Alla ljuskällor såsom blixtar, bygglampor, reflexskärmar m.m. är tillåtet.
------------------------------------

Jag tycker det är ganska solklart och mycket tydligt vad som gäller.

Skulle man kunna börja med detta?

Eller har någon fler konkreta ändringsförslag till texten?

Mvh /Peter

Tack! Då är definitionen spikad.

Det enda som egentligen återstår är "problemet" med att publicera en skiss och vilka mått som ska användas för denna.

Eller ska vi prova att publicera poolen sålänge och sedan göra förbättringar? Jag misstänker att det kanske krävs en del programmering för att t.ex lägga upp två bilder vid samma visning osv...

//Peter

Det största bildformatet är 1024x1024 pixlar. Det borde räcka till mycket detaljerad skiss.

En del vill kanske göra sin skiss i ett ritprogram. Andra kanske med penna och papper. I båda fallen borde det finnas ett symbolbibliotek. Jag tycker det inte skadar om symbolerna är ritade i skala. Möjligheten till att göra en bra skiss ska finnas även om man inte slaviskt måste göra den mer noggrann än vad man kommer ihåg eller har möjlighet till.

Det borde inte kräva några större programeringsinsatser för att kunna lägga upp en skissbild. Hoppas Christer inte har allt för mycket på sitt "andra" jobb.

peter_wahlström skrev:
Det enda som egentligen återstår är "problemet" med att publicera en skiss och vilka mått som ska användas för denna.
Ett tips är att den som gör skissen gör den med så stora symboler som möjligt. Sen får folk skala ned dem efter behov. Då kan man lätt tillgodo se både de som vill visa skissen över den ljussatta fruktskålen och de som vill visa den ljussatta exteriörbilden på villan. Med tanke på att symbolerna då kan användas i olika storlekar bör de vara så enkla och stilistiska som möjligt. Hoppas bara att någon duktig teknare/grafiker räcker upp handen.

Så många symboler är det väl inte det rör sig om? Kamera, modell, blixt, reflektor, skärm/"flag", bakgrund... Möjligtvis om man vill ha symbol för softbox och "barndoors" men det kan lätt bli för plottrigt på skissen. Om ingen annan är villig kanske jag kan starta InkScape när jag kommer hem och börja pilla runt lite.

Kanske ha färdiga blixtar med bokstäver på så att man slipper skriva dit beteckningar för referens själv.

Eller ska vi prova att publicera poolen sålänge och sedan göra förbättringar? Jag misstänker att det kanske krävs en del programmering för att t.ex lägga upp två bilder vid samma visning osv...
Är fotosidan beredda att göra en sådan modifikation inom en snar framtid? Jag kan vänta. Men är det tveksamt om de vill göra eller om det kan ta lång tid är det väl bara att få göra två på varandra följande inlägg för att komma runt begränsningen.

Hur ska man nå detta symbolbibliotek? Är det något som ska finnas tillgängligt på fotosidan?

Borde det inte vara enklast att använda en symbol för blixt, en för fastljus, reflexskärm m.m... Om man gör 10 lika symboler som är märkta med nummer så kan man sedan i bweskrivningen förklara vad man har monterat på lampan/blixten.

Detta för att man direkt ska se vad det är för ljuskälla. Om vi har tio olika symboler på en blixt beroende på vad vi hänger på den så kan det nog snabbt bli rörigt.

typ så här menar jag:

Bilagor

• new picture.jpg
    38.6 KB · Visningar: 162
Jag avvaktar svar från Christer angående att lägga upp en extra bild, eller hur vi nu ska publicera skisserna.

Beroende på vad han säger får vi ta beslut om vi ska publicera poolen eller vänta.

Annars är allt klart för att köra igång.

//Peter

Det verkar vara svårt att lösa det med länkade bilder osv...

Så det kan dröja.

Jag tycker vi kör igång istället och testar hur det går. Nånstans måste vi ju börja så vi har något att utvärdera ifrån.

Vi får helt enkelt lägga lite mer tryck på beskrivningen i ord och vara aktiva i kommentator-raden för att suga ut så mycket info som möjligt.

Kanske går det på något sätt att lösa så att man kan lägga upp bilder externt och länka till för de som har möjlighet. Vet dock inte om det är tillåtet att göra så?
Beroende på bildflödet kanske någon kan administrera det centralt. (poolvärden?) =o€

//Peter

Har man möjlighet att lägga upp bilder utanför fotosidan så är det enkelt att länka från bildbeskrivningen genom att skriva: <a href=http://[extern bildlänk]>Studioskiss</a>

Jag tycker fortfarande att symbolbiblioteket ska ha skalan 1 meter = 100 pixlar. Har jag fel?

En variant är att lägga sina skissbilder i ett opublicerat album, då syns de inte i Nya bilder, ens album etc - men kan ändå läggas i poolen.

Det blir inte så snyggt i översikten av bilder med varannan varandes en skiss, men det är det enklaste sättet - allt annat kräver utveckling, och jag har fullt upp med ett projekt på mitt riktiga jobb närmsa månaden.

Eh, det här börjar spåra ut lite tycker jag. Ett väldigt bra initiativ, men det börjar kännas på tok för krångligt för att speciellt många skall orka bry sig. Är det inte bättre att hålla allt lite enkelt så får folk beskriva sina uppstättningar på det sättet som passar dom bäst?

Exempelvis, vad blir symbolen för mina kartongbitar med silvertejp? Dessa är troligen den viktigaste delen för mig när jag modellerar mitt ljus.

Och saker och ting är aldrig exakta heller, så det behövs inte millimeterprecision i beskrivningarna. Viktigare är att beskriva tanken bakom ljussättningen och varför man gjort på ett visst sätt. Exakt vilken blixt man använt är också rätt ointressant.

Bara mina 0.2 cent...

Marco: Jag snackar inte millimeterprecision. Jag säger att det är bra om det finns en mall att börja jobba efter. Sen att den kanske inte passar alla är en annan sak. Då ska man inte känna sig tvingad att använda den.

Jag tycker det finns en viss finess med att standardisera studioskissandet. Det gör det enklare att hjälpa andra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar