ANNONS
Annons

Bildpool För Studiobilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är inte vitsen med förslaget just att man skall begränsa.
Det låter som det vore effektivare med flera parallella poler i så fall.

ZoMbiE skrev:
Jag mailade redaktionen häromdagen gällande en porträtt/mode/reklam pool. Inte fått nåt svar än men den poolen skulle ju definitivt innefatta studiofotografering m.m och dessutom inte vara så snävt begränsad till just studio.
Får väl se om de nappar på det, men svaret verkar dröja.. ;)

Idén var inte att visa upp sina studiobilder - utan främst förklara hur man har gått tillväga, då det verkar finnas ett stort intresse för att lära sig ljussättning och studiofoto här på fotosidan.

En generell pool för det du skrev är ju inte heller fel! Håller med om att det saknas... Poolerna är ju inte konkurrerande på något sätt.

//Peter

Hej på er, vi är och har varit dränkta i uppdrag på våra "riktiga" jobb - så det tar en stund att få svar ibland - men vi har diskuterat denna nu, så jag kan ta och skapa den.

Vad som behövs är en bra beskrivning av poolen och dess regler. Det kan ni väl försöka komma fram till här, meddela mig sedan.

Sen kan vi ju ha alternativa uppladdningsregler, andra typer av betyg odyl för denna pool - känns det som det är något ni vill ha?

Vem kan ta på sig att vara forumvärd? Det är inte betungande eller för något "krav på aktivitiet" med sig, men man får befogenhet att plocka bort bilder so inte passar i poolen.

Jag är också med på idén. Jag har redan ett par tusen modellfoto - lejonparten tagna i studiomiljö - som jag kanske kan dela med mig av.

clindh skrev:
Hej på er, vi är och har varit dränkta i uppdrag på våra "riktiga" jobb - så det tar en stund att få svar ibland - men vi har diskuterat denna nu, så jag kan ta och skapa den.

Vad som behövs är en bra beskrivning av poolen och dess regler. Det kan ni väl försöka komma fram till här, meddela mig sedan.

Sen kan vi ju ha alternativa uppladdningsregler, andra typer av betyg odyl för denna pool - känns det som det är något ni vill ha?

Vem kan ta på sig att vara forumvärd? Det är inte betungande eller för något "krav på aktivitiet" med sig, men man får befogenhet att plocka bort bilder so inte passar i poolen.

Jag kan ta på mig ansvaret som forumsvärd eftersom det var min idé om det är ok.

Jag har en rätt klar bild framför mig hur jag skulle vilja ställa reglarna. I stora drag är det som jag beskrev i första inlägget på den här tråden. Men det kanske måste finslipas lite med hjälp från er andra.

Jag tror de flesta som har postat svar i den här tråden är överens om att poolens primära syfte är att utbilda likasinnade studioamatörer/proffs/wannabe´s m.fl. Det ska alltså inte vara som en vanlig kritikpool.

Ett krav för att få lägga upp en bild är att man beskriver sin ljussättning/tillvägagånssätt. Det ska också vara en pool där man kan prova sig fram med olika ljussättningar och få kritik på vad man kunde gjort bättre och hur.

Poolen kan också bli något som många efterfrågat - En uppslagsbok för ljussättningar och inspiration till bättre studiobilder. För de som fotar i studio och vill visa sina bilder, men vill hålla sin teknik hemlig finns andra pooler som lämpar sig bättre.

Jag tror ni är med på mitt resonemang nu...

Jag ska finslipa och skriva några krav/regler för poolen och publicera, så får ni komma med förslag hur de kan finslipas.

OK?

Mvh /Peter

Mycket bra Peter, då kommer det att bli en pool som många ville. Och jag tycker det är en bra idè att du tar ansvaret som forumvärd.

Detta kommer att hjälpa mig och många andra som vill lära sig mer om ljussättning. Behöver du någon hjälp Peter så är det bara att fråga.

Skicka mig gärna ett mejl om dina funderingar angående regler, så hjälper jag dig gärna.

Finns det sätt att länka ihop bilder?

Alltså
1 man gör en ritning/textbeskrivning över en studiouppsättning.
2 man länkar från 1 till de bilder man vill visa och kan lägga till text på var & en av dessa bilder. tex: avstånd blixt 1=2.5m, 2 steg ljusare bakgrund

Erik Schalin skrev:
Finns det sätt att länka ihop bilder?

Alltså
1 man gör en ritning/textbeskrivning över en studiouppsättning.
2 man länkar från 1 till de bilder man vill visa och kan lägga till text på var & en av dessa bilder. tex: avstånd blixt 1=2.5m, 2 steg ljusare bakgrund

Jag har också funderat lite över detta. Det vore optimalt att få ett upplägg liknande vissa porträttböcker där man ser en skiss över ljussättningen på ena sidan och resultatet på andra sidan.

Om man kunde publicera två bilder, varav den ena (skissen) göms under en länk, vore det kanon! Förstår ni hur jag menar?

Alltså... det första man ser är bilden (precis som vanligt). Under bilden, efter [förstora]-länken så finns en länk till som skulle kunna heta [studioskiss]. Om man klickar där öppnas ett nytt fönster med en enkel skiss som man har gjort i paint alternativt ett litet översiktsfoto från studiouppsättningen.

Är detta möjligt för FS kodsnickare?

//Peter

Är det inte enklare att skapa ett sätt att beskriva uppställningen av lampor i enbart text.

För att kunna beskriva uppställningen kan man göra en karta av den. Har man en karta brukar man även ha en kompass. Genom att ange vilken vinkel, höjd och typ lampan är av har man kommit en lång väg.

Exempel:
Karaktärsljus: 45 grader, 2 meter, paraply, f/8.
Upplättningsljus: 0 grader, 2,5 meter, paraply, f/4.

Bakgrunden blir då 180 grader.

PerFogelberg skrev:
Är det inte enklare att skapa ett sätt att beskriva uppställningen av lampor i enbart text.

För att kunna beskriva uppställningen kan man göra en karta av den. Har man en karta brukar man även ha en kompass. Genom att ange vilken vinkel, höjd och typ lampan är av har man kommit en lång väg.

Exempel:
Karaktärsljus: 45 grader, 2 meter, paraply, f/8.
Upplättningsljus: 0 grader, 2,5 meter, paraply, f/4.

Bakgrunden blir då 180 grader.

Det är givetvis det enklaste och kanske mest lämpligt att börja med.

Såsmåningom tror jag att poolen kommer få ett språk i beskrivningen som de flesta förstår.

Om det uppstår mindre otydligheter i en beskrivning är ju tanken att man ska kunna fråga och diskutera ljussättningen i kommentarfältet.

//Peter

PerFogelberg skrev:
Den här bilden har även en länk till en större bild under. Något liknande borde gå att göra med en studioskiss.

Perfekt!!

Om det fungerar att lägga in en annan bild på det sättet vore det kanon!

När man lägger upp sin bild ska det alltså finnas TVÅ "browse-rader" en där man lägger upp sin studiobild och en där man lägger upp skissbilden.

Undrar om det är svårt att genomföra rent praktiskt?

//Peter

Jag hinner inte sätta igång och koda till länkade bilder odyl, det står iofs högt på önskelistan men men...

Förslaget med gradangivelser är väl bra. Kan också tänka mig att man skriver "klockslag", lite enklare att tänka för den som inte orienterar kanske - motivet i mitten - fotografen tittar mot kl 12, så ljus från vänster är kl 8 tex.

Bra initiativ! Joakim har en poäng i att det kan vara värt att tänka över poolens namn och omfattning för att den även ska inkludera de många användningarna av studiotekniker som sker utanför studion. Många fotografer inom mode, reklam och porträtt arbetar trots allt med studiobelysning "on location" och att kombinera studiotekniker med befintligt ljus och miljöer är en utmaning inom området som rymmer många lärdomar.

ett script liknande "skissa och gissa" på passagen.se skulle vara fint, men det är nog lite överkurs =o)

Om man länkade till en bild kunde det även vara ett foto som är taget över ljussättningen i studion (översiktsbild).

En enkel skiss i paint skulle nog de flesta klara av annars. Skisserna i boken "porträttfotografering" av Ulf Sjöstedt är ganska enkla beskrivningar. Men funkar kanon.

//Peter

betyg?

Jag tycker inte bilderna ska gå att betygsätta. Alla ska kunna känna sig välkomna oavsett nivå. Det kan också skilja väldigt mycket i kvalitet och då kan betygssättningen bli konstig. Tanken är ju inte att det ska vara en kritikpool heller.

Tycker ni det är OK?

//Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar