ANNONS
Annons

Bildpool För Studiobilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
marco skrev:
ÄExempelvis, vad blir symbolen för mina kartongbitar med silvertejp? Dessa är troligen den viktigaste delen för mig när jag modellerar mitt ljus.
Vad syftar kartongbiten till? Är det en reflektor eller en skärm för att förhindra ströljus. Funktionen säger snabbt vilken typ av symbol som lämpar sig om man ska göra en skiss. En reflektor är en reflektor oavsett om den är gjord av ölflak och aluminiumfolie eller hopfällbar och inköpt för dyra pengar. Återigen till min huvudpunkt, avsikt och tanke.

Som vi konstaterat skulle antalet symboler i biblioteket (som var fritt att använda) vara ganska få, men det hjälper oss artistiskt obegåvade.

Och saker och ting är aldrig exakta heller, så det behövs inte millimeterprecision i beskrivningarna. Viktigare är att beskriva tanken bakom ljussättningen och varför man gjort på ett visst sätt. Exakt vilken blixt man använt är också rätt ointressant.
Kan inte annat än instämma, och det är också den linjen jag propagerat för.

Jag har försökt rita några enkla symboler. Det finns garanterat duktigare illustratörer än jag.

Nedanstående föreställer en bouncer på 1x1 meter och ett paraply med diametern 1 meter monterad på ett blixthuvud.

Bilagor

• bouncer.gif
    bouncer.gif
    2.6 KB · Visningar: 79
Så här kan kanske en studioskiss se ut. Den tillhör bilden "Crossed". Modellen står ca 2 meter från bakgrunden och bouncern står nära henne.

Bilagor

• setup.gif
    setup.gif
    3 KB · Visningar: 79
Kanske lite OT, men vill bara reda ut begreppen...

PerFogelberg skrev:
Nedanstående föreställer en bouncer på [...]
Kanske lite off topic men det är bara för att reda ut nomenklaturen. Vad menas med bouncer? Innan jag kom till fotosidan hade jag i princip aldrig hört termen annat än för Lumiquests produktserie av små portabla reflektorer man fäster på små kameramonterade blixtar.

Jag vet att i artikeln om studioutrustning så används bouncer för det som jag kallar softbox. Men jag har även sett att folk använder bouncer för reflektorer, dvs saker som "studsar" ljus mot motivet. Det här har orsakat begreppsförvirring tidigare.

Söker man på nätet så används även softbox på svenskspråkiga sidor precis som termen bouncer. Finns några åsikter?

En bouncer har lampan framtill och studsar ljuset likt ett paraply. I en softbox sitter lampan längst bak och lyser framåt.

Jag tycker att en bouncer ger ett lite mjukare ljus än en softbox.

Ok, bilden i artikeln visar en softbox och inom engelsk fototerminologi är bägge dessa modeller av utrustning ofta betecknade som softbox. Då jag har kompaktaggregat (och de brukar ofta inte placeras inuti om man inte har möjlighet att styra dem via fjärrkontroll eftersom man då inte har möjlighet att justera effekten på ett enkelt sätt) har jag enbart använt "softboxar".

Annars har du rätt i att en sådan där du placerar blixten i kan ge mjukare ljus, men en bra konstruerad softbox med extra diffusionstyg bör ge likvärdigt ljus då mjukheten beror på den relativa storleken på den. Att ljuset är jämnt fördelat över hela fronttyget i en bra softbox och att man inte har några "hotspots" är önskvärt. Tillverkare av bra softboxar brukar skryta med att skillnaden mellan centrum och hörn på deras produkter skiljer mindre än en viss bråkdels steg.

Nåväl, då vet jag. Jag hoppas bara att folk i poolen inte använder bouncer för reflektorer också.

När jag bläddrar igenom broschyrer från olika studioutrustningsföretag är det sällan man hittar en bouncer. Det mesta som tillverkas idag har lampan baktill. Enklast är det kanske bara att kalla den för softbox. Eller varför inte mjukljuslåda?

Vad mer har man mer för grejer?
  • reflexskärm
  • paraplyreflektor
  • "black flag"
  • snoot
  • klaffar
  • fresnell-spot
  • bikakeraster
  • filterhållare

Ett till exempel på en studioskiss. Den tillhör bilden "Jessica".

Skissen är från sidan och visar en bouncer och en reflexskärm. Är det en bra eller dålig studioskiss?

Bilagor

• setup2.gif
    setup2.gif
    4.1 KB · Visningar: 138
PerFogelberg skrev:
När jag bläddrar igenom broschyrer från olika studioutrustningsföretag är det sällan man hittar en bouncer. Det mesta som tillverkas idag har lampan baktill.
Mycket intressant. Kan det vara så att bouncer är en "svensk fotografterm"? Jag har bara varit i kontakt med engelskspråkiga studiofotografer och tyvärr lärt mig det mesta genom att ha läst litteratur så jag är ganska novis på fackspråket på hemmaplan.

Att det mest är sådana man monterar baktill tror jag är pga just enkelheten att komma åt reglage. På små sådana är det inga problem med att få jämn belysning. På mycket större modeller har jag dock sett flera som kör med "inbyggd" design.

Enklast är det kanske bara att kalla den för softbox. Eller varför inte mjukljuslåda?
Eftersom mjukljuslåda inte förekommer frekvent i litteratur tror jag det är lite synd att förvirra med att introducera en "ny" term. Men annars är den inte så dum. Den beskriver funktionen ganska bra. Kanske kan vi försöka introducera den parallellt? Tycker det är synd att jag hela tiden ska tvingas till att svänga mig med svengelska uttryck.

Vad mer har man mer för grejer?
Det är en mycket komplett lista. De enda saker jag kan komma på är mer esoteriska:
  • "gobo" (som tyvärr kan betyda mycket på engelska men oftast används om metallmallar man monterar framför lampan för att få mönster i ljuset, kanske få det att se ut som trädkronor eller ett spröjsat fönster)
  • "beauty dish" (stor öppen reflektor med central reflektor för själva lampan, dålig förklaring, se bilden på tex White lightings hemsida).
  • bakgrundsreflektor
  • "diffuser" (i konstruktion ungefär som en reflexskärm fast transparent som man lyser genom)
Skulle dock inte vilja påstå att någon av dessa förtjänar en symbol i symbolbiblioteket, det är något som bör stå i beskrivningen om man öht använder dem.

En tanke kan vara att ha en liten ordlista över de termer som finns i samband med tipsen på hur man beskriver sin uppsättning, gärna med referenser till de engelska termerna. Det finns säkert fler typer där ute som precis som jag är nollställd och lärt mig allt på utrikiska.

maxzomborszki skrev:
Vad syftar kartongbiten till? Är det en reflektor eller en skärm för att förhindra ströljus. Funktionen säger snabbt vilken typ av symbol som lämpar sig om man ska göra en skiss. En reflektor är en reflektor oavsett om den är gjord av ölflak och aluminiumfolie eller hopfällbar och inköpt för dyra pengar. Återigen till min huvudpunkt, avsikt och tanke.

Som vi konstaterat skulle antalet symboler i biblioteket (som var fritt att använda) vara ganska få, men det hjälper oss artistiskt obegåvade.

Kan inte annat än instämma, och det är också den linjen jag propagerat för.

Kartong är bra. Man kan använda den till lite av varje. Kartong, silvertejp och kniv borde ingå i alla fotografers utrustning ;)

Exempelvis här:

BILD

Så har jag använt kartongbitar både som skärmar för att få ljuset dit jag vill plus för mönstret i bakgrunden.

Jag är mest intresserad av varför man gjort på ett visst sätt än bara få ett exakt recept på hur bilden är gjord.

marco skrev:
Så har jag använt kartongbitar både som skärmar för att få ljuset dit jag vill plus för mönstret i bakgrunden.
Precis. Där har du visat ypperliga exempel på skärm och "gobo". Terminologin är ju bara för att det ska bli enklare att kommunicera, inget annat.

Du verkar tycka precis som jag med varför något görs. Till likasinnade kan jag varmt rekommendera boken Stu Williamson's Concept to Print: The making of 20 portrait images som är precis detta. Han ska ta en viss typ av bild, skissar på hur det kan se ut. Provar några olika uppställningar, både med ljus och modell MEN allra viktigast, pratar en massa om varför han gör det. Mycket bra läsning. Blir denna pool i närhet av vad han gör har vi i mina ögon lyckats över alla förväntningar.

För de som mest önskar "kokboksrecept" finns bättre böcker. Men jag förstår att det finns folk i båda världar och jag hoppas att denna pool ska kunna tillgodose alla.

För att det inte ska bli några missförstånd när det gäller beskrivning av softboxar/bouncer m.m så kan man lägga en länk från poolens regler till en sida som med bild och text beskriver vad de olika sakerna är.

Annars känns det som om det är läge att dra igång poolen. Så att vi, som jag tidigare sa, har något att utvärdera ifrån. Känns inte som om vi kommer så mycket längre just för ögonblicket.

Mvh /Peter

Då kan väl nån av er initiativtagarna lägga in ett par bilder med beskrivningar som exempel som vi resten kan utgå ifrån. Så sätter ni ribban redan från början.

Javisst...

Men jag tror inte det ska bli något problem. Beskrivningarna kommer nog dock ändå bli ganska varierande.

Uppstår det frågor om ljussättningarna så är ju tanken också att hålla en öppen diskussion i kommentatorraderna.

Förhoppningsvis kommer en generellt ganska hög standard att sättas i poolen om man ska tolkar texten i den här tråden =o)

Mvh /Peter

Jag lägger in ytterligare en studioskiss. Den tillhör bilden "Trafikstoppare". Jag har försökt rita den i skala 100 pixlar/meter. Kan man begripa vad jag har ritat?

Skissen visar hur jag använder min bouncer som bakgrund med ett rött tyg över. Två paraplyblixtar är studsade i mina vita väggar för att ge ett skugglöst ljus.

Edit: Fixade till lite väggar på skissen och laddade upp ett nytt inlägg istället.

Bilagor

• attachment copy.gif
    attachment copy.gif
    4.3 KB · Visningar: 112
en idé

PerFogelberg skrev:
Jag lägger in ytterligare en studioskiss. Den tillhör bilden "Trafikstoppare". Jag har försökt rita den i skala 100 pixlar/meter. Kan man begripa vad jag har ritat?

Skissen visar hur jag använder min bouncer som bakgrund med ett rött tyg över. Två paraplyblixtar är studsade i mina vita väggar för att ge ett skugglöst ljus.

Edit: Fixade till lite väggar på skissen och laddade upp ett nytt inlägg istället.

Bra förklaring och mycket snygg och lättförstårlig skiss.

Frågan är bara hur man ska publicera skissen på ett enkelt sätt utan att behöva lägga upp dubbla bilder.

Är det en idé att skapa en forumtråd som man länkar till? Där går ju att lägga upp 400x400-bilder samt att man kan ge en kort extra-beskrivning.... (går det att länka till ett speciellt inlägg, eller kan man bara länka till den speciella forumsidan?) Alltså typ som du har gjort nu... det är ju både lätt och snyggt!

En fördel är att man skulle kunna gå bakvägen - dvs gå in och spana på skisser och sedan leta upp bilden för att se hur resultatet blev...

//Peter

Poolen är igång. Kör hårt, och var flexibla med det där kravet på skisser i början - jag tror det blir för svårt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar