PerFogelberg
Aktiv medlem
Jag tycker skalan ska vara 100 pixlar/meter. Hur många har en studio längre än 10,24 meter? Sen kan någon vänlig själ rita upp ett bibliotek av de vanligaste studioprylarna i samma skala.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
wsaar skrev:
Bra initiativ! Joakim har en poäng i att det kan vara värt att tänka över poolens namn och omfattning för att den även ska inkludera de många användningarna av studiotekniker som sker utanför studion. Många fotografer inom mode, reklam och porträtt arbetar trots allt med studiobelysning "on location" och att kombinera studiotekniker med befintligt ljus och miljöer är en utmaning inom området som rymmer många lärdomar.
PerFogelberg skrev:
Det sista stycket är bra. Det är viktigt att diskussionen hålls levande.
Jag tycker det är extra viktigt att all tekniska fakta presenteras. Gärna för mycket än för lite. Att bara skriva digitalkamera + studioblixt går fetbort.
appel79 skrev:
Och även vad man har använt för märkern på sakerna man använder, måste väl kunna gå att hämta från "Din Kameraväska"? på något sätt.
Då kanske det kan bli lättare för folk att se vad olika produkter gör, och vet bättre vad man skall köpa till sig själv?
En sådan där rullnings list vi har till dom övriga kategorierna när vi lägger in bilderna borde funka.
Eller blir detta för mycket?
PerFogelberg skrev:
Peter: All utrustning är viktig. I synnerlighet reflexskärmar, bakgrunder, raster, reflektorer, barndoors, färgfilter, filter på kameran.
Varför är det överkurs? Det är väl lika bra att göra rätt från början. Med en enhetlig beskrivningsmall är det lätt att jämföra varje uppställning.FiLM) (Francis-G skrev:
"Riktig skala på studioskisserna låter överkurs i mina öron."
Estethia skrev:
skitbra! jag är på!
men jag lär ju knappast komma ihåg det så exakt detaljerat, så jag hoppas man får skriva ner så pass som man kommer ihåg.
IMHO tycker jag det är rätt onödigt att i poolen sätta regler för exakt skala på skisserna, det är väl principerna som är intressanta inte att man har tekniskt fulländade planlösningar? Det handlar väl inte om att man ska totalplanka någon annans uppsättning till 100% utan att man lär sig hur det blir med en ungefärlig uppsättning?PerFogelberg skrev:
Jag tycker skalan ska vara 100 pixlar/meter. Hur många har en studio längre än 10,24 meter?
Jag håller med Francis om att det är överkurs. Ingen av de böcker på området jag har är så detaljerade som det nämnts tidigare i tråden. Det finns skisser på ungefärlig placering, vilken typ av utrustning samt inställningarna. Själv har jag inte haft några problem att förstå dem.PerFogelberg skrev:
Varför är det överkurs? Det är väl lika bra att göra rätt från början. Med en enhetlig beskrivningsmall är det lätt att jämföra varje uppställning.
En fråga, är utomhusbilder med enbart befintligt ljus som tagits med "studiotekniker" (dvs att man använt enbart diffusorer och reflektorer för att modifiera det befintliga ljuset utan att lägga till egna ljuskällor i form av blixt/fast ljus) något som får förekomma i poolen?peter_wahlström skrev:
Dock hör inte vanliga utomhusbilder i befintligt ljus hemma här tycker jag.
maxzomborszki skrev:
En fråga, är utomhusbilder med enbart befintligt ljus som tagits med "studiotekniker" (dvs att man använt enbart diffusorer och reflektorer för att modifiera det befintliga ljuset utan att lägga till egna ljuskällor i form av blixt/fast ljus) något som får förekomma i poolen?
Inte för att jag själv gjort sådant, men är intresserad av det. Jag har närvarat vid dels en filminspelning där det var mycket fixande med ljuset samt dels observerat en väldigt speciell plåtning på stan där man hade mer reflektorer och större skärmar än jag sett i någons studio och bara använde sig av solen. Det var lärorikt och intressant.
Bara som förfrågan om förtydligande av poolreglerna.