Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildpool För Studiobilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker skalan ska vara 100 pixlar/meter. Hur många har en studio längre än 10,24 meter? Sen kan någon vänlig själ rita upp ett bibliotek av de vanligaste studioprylarna i samma skala.

wsaar skrev:
Bra initiativ! Joakim har en poäng i att det kan vara värt att tänka över poolens namn och omfattning för att den även ska inkludera de många användningarna av studiotekniker som sker utanför studion. Många fotografer inom mode, reklam och porträtt arbetar trots allt med studiobelysning "on location" och att kombinera studiotekniker med befintligt ljus och miljöer är en utmaning inom området som rymmer många lärdomar.

Det är bra... Bilder som är tagna "on location" med studioteknik är intressanta. Det är ju samma tänk med ljuset.

Dock hör inte vanliga utomhusbilder i befintligt ljus hemma här tycker jag.

//Peter

Utkast - Poolregler

Jag har gjort ett första utkast om regler som ska styra poolen. Är "studiofotografering" ett lämpligt poolnamn? Kom med åsikter om vad som kan ändras och förbättras:

Studiofotografering
"För dig som vill utveckla din fotografering i studio"

Denna bildpool är riktad till dig som fotograferar i studiomiljö. Oavsett om du är nybörjare eller proffs. Syftet är att utveckla sin egen ljussättning eller dela med sig av sin erfarenhet till andra. För att detta ska fungera på bästa sätt, så krävs det att du är frikostig med att i detalj beskriva ditt tillvägagångssätt. Alla ljuskällor såsom blixtar, bygglampor, reflexskärmar och dagsljus genom fönster är tillåtet. Även bilder som är tagna "on location" utanför studion med hjälp av studioteknik är också tillåtna. Dock inte rena utomhusbilder i enbart befintligt ljus.

Bilden måste beskrivas med hur du ljussatt och vilka tekniker du använt. Tänk efter själv vad du skulle vilja veta om en bild för att få ut så mycket information som möjligt. Bilder utan, eller med otydlig beskrivning plockas bort.

Fotografen som lägger in en bild bör bevaka den för att kunna svara på frågor som kan dyka upp. Du får ladda upp en bild per dygn.

Det sista stycket är bra. Det är viktigt att diskussionen hålls levande.

Jag tycker det är extra viktigt att all tekniska fakta presenteras. Gärna för mycket än för lite. Att bara skriva digitalkamera + studioblixt går fetbort.

PerFogelberg skrev:
Det sista stycket är bra. Det är viktigt att diskussionen hålls levande.

Jag tycker det är extra viktigt att all tekniska fakta presenteras. Gärna för mycket än för lite. Att bara skriva digitalkamera + studioblixt går fetbort.

Absolut. Det ska beskrivas i detalj så att man i princip kan gå hem och ställa upp sina grejjer på exakt samma sätt och därmed kunna lära sig någonting. Det är ju det som är syftet.

Även användandet av reflexskärmar, bakgrunder, raster, reflektorer, barndoors, färgfilter, filter på kameran...... Även vilken tanke man har med bilden kan sitta på sin plats, men är inte nödvändigt.

//Peter

Och även vad man har använt för märkern på sakerna man använder, måste väl kunna gå att hämta från "Din Kameraväska"? på något sätt.
Då kanske det kan bli lättare för folk att se vad olika produkter gör, och vet bättre vad man skall köpa till sig själv?

En sådan där rullnings list vi har till dom övriga kategorierna när vi lägger in bilderna borde funka.

Eller blir detta för mycket?

appel79 skrev:
Och även vad man har använt för märkern på sakerna man använder, måste väl kunna gå att hämta från "Din Kameraväska"? på något sätt.
Då kanske det kan bli lättare för folk att se vad olika produkter gör, och vet bättre vad man skall köpa till sig själv?

En sådan där rullnings list vi har till dom övriga kategorierna när vi lägger in bilderna borde funka.

Eller blir detta för mycket?

Rullningslisten kan bli svår om man använder flera olika fabrikat. Annars är det ganska intressant att veta vad man har använt för prylar.

/Peter

Peter: All utrustning är viktig. I synnerlighet reflexskärmar, bakgrunder, raster, reflektorer, barndoors, färgfilter, filter på kameran.

I en dagsljusstudio är kanske en reflexskärm det enda verktyget förutom kameran.

Det ser lovande ut! Riktig skala på studioskisserna låter överkurs i mina öron. Lite beskrivande text krävs ändå alltid. Lika bra att ange avstånden i texten också.

Angående kopplade skissbilder: kan man inte bara namnge skiss och resultatbild med samma basnamn men olika suffix. Exempel:

portrait789_a.jpg - resultat
portrait789_b.jpg - studioskiss 1
portrait789_c.jpg - studioskiss 2

osv.

Enkelt och enbart baserat på sortering av bilderna i poolen efter filnamn.

Oj oj. Dessvärre får jag nog dra mig ur. Kommer definitivt inte ihåg så detaljerat hur alla prylar var uppställda, avstånd, bländare, blixtinställningar m m. Sen är man nog lite lat oxå.... Men idén är intressant om ett gäng eldsjälar orkar förverkliga den. Lycka till!

skitbra! jag är på!

men jag lär ju knappast komma ihåg det så exakt detaljerat, så jag hoppas man får skriva ner så pass som man kommer ihåg.

Estethia skrev:
skitbra! jag är på!

men jag lär ju knappast komma ihåg det så exakt detaljerat, så jag hoppas man får skriva ner så pass som man kommer ihåg.

Javisst, Man får förklara så gott det går. Förhoppningsvis vet man såpass mycket att man skulle kunna ta om bilden och få den att se ut ungefär likadan. Då kan man nog dra sig till minnes vart man har ställt ljuskällorna och vad man använde för tillbehör.

Uppstår det små oklarheter eller andra frågor som rör t.ex ljussättningen, så är ju poolen till för att kunna fråga och få svar i kommentarfältet.

MATS: Du behöver nog inte känna dig tvingad att skriva ner allt så detaljerat som inställningar på kameran osv... Det viktigaste är som sagt vad du har använt för typ av ljus och vart det är placerat samt om du har använt dig av paraply, softbox etc...

Mvh /Peter

Start?

Rent praktisk - Är det läge att dra igång poolen så fort som möjligt och senare komplettera med lösningar för att visa separata skisser osv...?

Vad säger ni? Och framförallt - Vad säger vår käre kodsnickare CHRISTER? Vad krävs för att dra igång, eller är det redan påbörjat?

Om vi kan klara oss utan länkade bilder och andra lösningar för att grafiskt visa en studiouppsättning sålänge - Finns det några andra synpunkter på poolreglerna som ni tycker ska justeras?

Kom med era synpunkter.

Mvh /Peter

PerFogelberg skrev:
Jag tycker skalan ska vara 100 pixlar/meter. Hur många har en studio längre än 10,24 meter?
IMHO tycker jag det är rätt onödigt att i poolen sätta regler för exakt skala på skisserna, det är väl principerna som är intressanta inte att man har tekniskt fulländade planlösningar? Det handlar väl inte om att man ska totalplanka någon annans uppsättning till 100% utan att man lär sig hur det blir med en ungefärlig uppsättning?

Tror ändå inte någon har sådan koll på var de ställer ut sin utrustning att de kan ange det exakt på centimetern, och spelar det verkligen roll i praktiken? Gör man sådana regler kommer man bara låsa in sig och avskräcka folk från att delta. Uppmuntra gärna nogranna beskrivningar, men skalenliga?

Bara för att belysa det orimliga med att ha en maxstorlek på studioytan: en fråga som dyker upp då och då i Photo.Nets Lighting-forum är hur man ljussätter stora föremål, tex en bil. Då är 10 meter studio inte särskilt stort längre.

Personligen tycker jag annorlunda uppställningar, antingen där ljussättningen blir speciell eller där man har "svåra" motiv, är intressantade att få presenterade då de sällan nämns i fotolitteratur. (Däremot går det tretton böcker på dussinet som visar en mängd olika sätt att ljussätta porträtt.) Att då utesluta dessa diskussioner om annorlunda uppställningar pga teknikaliteter som att studion är för stor för att kunna plottas ned på centimeternivå är i mina ögon enbart absurt.

(FYI, senast jag lånade en lokal för att kunna leka studio så hade jag en som var väl över 10 meter bred, kanske det dubbla djup samt åtminstone 6 meter i takhöjd... Synd bara att jag inte har den som permanent studio.)

PerFogelberg skrev:
Varför är det överkurs? Det är väl lika bra att göra rätt från början. Med en enhetlig beskrivningsmall är det lätt att jämföra varje uppställning.
Jag håller med Francis om att det är överkurs. Ingen av de böcker på området jag har är så detaljerade som det nämnts tidigare i tråden. Det finns skisser på ungefärlig placering, vilken typ av utrustning samt inställningarna. Själv har jag inte haft några problem att förstå dem.

Jag tycker det är bra med en enhetlig beskrivningsmall som folk kan använda som bas och utgå från, men gör det inte så omständligt att folk avskräcks från att delta då de inte ids beskriva sina uppställningar. Det är mitt råd.

[Edit: Jag såg Peters näst senaste inlägg, som dök upp medan jag skrev detta, om hans syn på "exakthet" och skriver under på det. Så går det om man äter frukost medan man skriver inlägg... :)]

Senast ändrad:
peter_wahlström skrev:
Dock hör inte vanliga utomhusbilder i befintligt ljus hemma här tycker jag.
En fråga, är utomhusbilder med enbart befintligt ljus som tagits med "studiotekniker" (dvs att man använt enbart diffusorer och reflektorer för att modifiera det befintliga ljuset utan att lägga till egna ljuskällor i form av blixt/fast ljus) något som får förekomma i poolen?

Inte för att jag själv gjort sådant, men är intresserad av det. Jag har närvarat vid dels en filminspelning där det var mycket fixande med ljuset samt dels observerat en väldigt speciell plåtning på stan där man hade mer reflektorer och större skärmar än jag sett i någons studio och bara använde sig av solen. Det var lärorikt och intressant.

Bara som förfrågan om förtydligande av poolreglerna.

maxzomborszki skrev:
En fråga, är utomhusbilder med enbart befintligt ljus som tagits med "studiotekniker" (dvs att man använt enbart diffusorer och reflektorer för att modifiera det befintliga ljuset utan att lägga till egna ljuskällor i form av blixt/fast ljus) något som får förekomma i poolen?

Inte för att jag själv gjort sådant, men är intresserad av det. Jag har närvarat vid dels en filminspelning där det var mycket fixande med ljuset samt dels observerat en väldigt speciell plåtning på stan där man hade mer reflektorer och större skärmar än jag sett i någons studio och bara använde sig av solen. Det var lärorikt och intressant.

Bara som förfrågan om förtydligande av poolreglerna.

Det är bra att du tar upp det... Var var inte riktigt nöjd med mitt inlägg om poolregler för befintligt ljus.

Vad är det för skillnad att stå under ett träd i befintligt ljus eller använda sig av befintligt ljus från ett fönster? Hmmm...

En bild tagen i befintligt ljus utomhus med påverkan av ljuset borde vara välkommen i poolen. Det är ju samma teknik som i studion och det kan förekomma mycket sådant i praktiken också. Jag tror inte jag har fotat ett enda brudpar i studion i sommar. Alla utomhus. Då kan det vara bra att få tips. Det är ju faktiskt en enorm studio att vistat under bar himmel och om det är mulet är det en ren fröjd att få jobba med världens största softbox! =o)

Jag får nog modifiera poolreglerna en smula. Dock krävs det att man på något sätt modifierar den naturliga ljussättningen.

Tack för synpunkterna!

Mvh /Peter

Jag besvarar mig själv...

När jag sitter och funderar på om man ska tillåta bilder som är tagna i befintligt ljus med modifiering så är jag inte lika säker längre.

För att inte hamna för långt ifrån studion så kanske man ska kräva minst en konstljuskälla om man är utomhus.

Fast en reflektor är ju också en form av konstljuskälla.

Jag blir snurrig i huvudet. Jag är kluven! Jag är lite rädd att det bara blir utomhusbilder. Men det blir det kanske inte??

Kan inte ni andra komma med synpunkter om vad ni tycker?

//Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar