Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildorganisationsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
Behöver lite tips och idéer om vilka funktioner som behövs och är önskvärda i ett program för organisation av
bilder, behöver helt enkelt hjälp att tänka... :D

Lägga till bilder:
  • Bildnamn
  • Kategori Möjlighet att välja fler kategorier?
  • Typ Analog eller digital
  • Format "s/v, negativ, dia" alt. om digital är valt, "*.tiff, *.jpg"
  • Arkiv Var bilden är lagrad, plats i ett arkiv eller plats i datorn
  • Datum Aktuellt fotograferingsdatum
  • Fritext
Kategorier kommer man själv kunna lägga till eller ta bort om så behövs.
När man väljer typ av bild, analog eller digital, så ändrar sig Format (Format är ett textfält) automatiskt
till antingen, "s/v, negativ eller dia" eller "*.tiff, *.jpg" se bifogad bild
Skall Format vara fasta val i en dropmeny eller textfält som nu där man själv skriver i vilket format bilden är i?
Vad är enklast, att skriva tiff i ett textfält eller att välja tiff i en dropmeny?

Söka bilder:
  • Söka på, bildnamn, kategori, typ, format, datum och fritext.
  • Kombinerad sökning t.ex: Kategori + datum, typ + fritext m.m?
Redigera:
  • Redigera uppgifter knutna till bilden, t.ex. lägga till en kategori m.m.
Konfiguration:
  • Konfiguration av programmet bl.a. redigering av kategorier.
Övriga funderingar:
Storlek på negativ?
Bilden kopierad?
Bilden såld?

Bilagor

• prog.gif
    prog.gif
    20.6 KB · Visningar: 255
Lite tankar...

Det jag spontant saknar är alternativet "RAW" som angivet format då man angivit att bilden är digital.

För mig går det snabbare att välja filformat ur en lista än att skriva in det.

Vore fint om man i konfigurationen kunde ange vilket format som skall vara det förvalda.

Hoppas det var till någon hjälp...

mvh Janne

Bygger du ett program själv? Viktigt att tänka på är att gränssnittet är SNYGGT, annars väljer man som användare ett annat program. Snygga program är bl a ACDSee och iView Multimedia Pro.

Tack!
Jo, RAW skall naturligtvis vara med, hade helt missat det.. :)

Jo, jag gör det själv och visst är det av vikt att det är snyggt men just nu så är det sekundärt.
Jag fick för mig sent i går kväll/natt att jag skulle göra programmet så jag sitter fortfarande och funderar på vilka funktioner som skall vara med och hur allt skall fungera.

Så om du syftar på bilden att programmet är grått o trist, så ja det är det, än så länge.. :D

Har du hittat några moduler att läsa bildfiler och Exif med? Annars har du ett digert arbete framför dig om du ska programmera dessa själv.

Det här verkar spännande. Ett lovvärt initiativ!

Ett önskemål: Jag är inte så förtjust i rullgardinsmenyer. Det vore bättre om det gick att välja kategorier genom att markera kryssrutor som är tillgängliga samtidigt, kanske under en flik.

ANNONS