Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildombudsmannen

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha, den hade snarare så mycket värde att den fick pryda förstasidan.

All heder åt dig som säger ifrån, det tjänar alla på i längden, även tidningarna som får bra bilder.

Ring chefredaktören och lägg fram fakta. Bilden har använts, den har använts olovligen, den har croppats och byline har utlämnats. Multiplicera med antalet publiceringar. Du har fått betalt från alla övriga som stal bilden. Varje publicering kostar säg 2500kr, olovlig publicering lika mycket till, crop, byline, summa: 10 000kr.

Om de inte betalar går du till kronofogden eller direkt till tingsrätten. Ärendet kommer hela tiden publiceras på lämplig blogg.

Var öppen, tydlig och bestämd.

Det är precis den summan jag har fakturerat dem och de nekar, därför tog jag hjälp av Bildombudsmannen.

Jag är av samma åsikt, det blir mer och mer vanligt att tidningarna stjäl bilder, jag har själv minst 10 stölder per år hittills och jag är en person.
Om inte någon säger ifrån så kommer det att fortsätta oavsett vad det handlar om för summor.
 
Det är precis den summan jag har fakturerat dem och de nekar, därför tog jag hjälp av Bildombudsmannen.

Jag är av samma åsikt, det blir mer och mer vanligt att tidningarna stjäl bilder, jag har själv minst 10 stölder per år hittills och jag är en person.
Om inte någon säger ifrån så kommer det att fortsätta oavsett vad det handlar om för summor.

Oavsett ett ev. påstått nyhetsvärde så hade de tydligen publicerat den utan att ha upphovsrätt eller betalt dig för användingen. Då är det fullständigt ointressant vilket värde de vill hävda den hade.

Har du fakturerat och även påmint kan du skicka det till kronofogden för indrivning.
Bestrider de också då, så går det till tingsrätten.

Har du bevis att du har upphovsrätten och de inte kan visa att de betalt dig, så har jag svårt se att tingsrätten inte skulle ge dig rätt.
Jag tror att Expressen kommer hosta upp pengarna när de ser att det går till rätten. I annat fall riskerar det att bli mycket dyrare för dem.
 
Skandalöst att en stor tidning som Expressen först bestämmer sig för att göra sig av med alla sina fotografer och sedan stjäl bilder från andra utan att betala. Om de nu, vilket tycks bli allt vanligare bland tidningar, stjäl bilder från nätet och hoppas att det inte upptäckts så borde anständigheten åtminstone kräva att de betalar utan prut när fotografen hör av sig.

I Expressens fall tycks det som om de anser bilder är något självklart som numera finns överallt och som man inte längre behöver betala för. Märklig attityd hos en tidning som en gång hade bildreportaget som något som skapade deras profil.
 
Oavsett ett ev. påstått nyhetsvärde så hade de tydligen publicerat den utan att ha upphovsrätt eller betalt dig för användingen. Då är det fullständigt ointressant vilket värde de vill hävda den hade.

Har du fakturerat och även påmint kan du skicka det till kronofogden för indrivning.
Bestrider de också då, så går det till tingsrätten.

Har du bevis att du har upphovsrätten och de inte kan visa att de betalt dig, så har jag svårt se att tingsrätten inte skulle ge dig rätt.
Jag tror att Expressen kommer hosta upp pengarna när de ser att det går till rätten. I annat fall riskerar det att bli mycket dyrare för dem.

Instämmer, det verkar ju vara ett glasklart fall. Bara att köra på.
 
Skandalöst att en stor tidning som Expressen först bestämmer sig för att göra sig av med alla sina fotografer och sedan stjäl bilder från andra utan att betala. Om de nu, vilket tycks bli allt vanligare bland tidningar, stjäl bilder från nätet och hoppas att det inte upptäckts så borde anständigheten åtminstone kräva att de betalar utan prut när fotografen hör av sig.

I Expressens fall tycks det som om de anser bilder är något självklart som numera finns överallt och som man inte längre behöver betala för. Märklig attityd hos en tidning som en gång hade bildreportaget som något som skapade deras profil.

Det är mer regel än undantag enligt min erfarenhet!

Jag har en tidning i Östergötland som har stulit bilder för mig vid sju tillfällen. Sista gången jag mejlade så fick jag ett svar: "Nej fan är det du nu igen, vi betalar".

Visst det är bra pengar för mig men det är jävligt irriterande när någon talar om att mitt arbete inte är värt något och använder det själva för att tjäna pengar.

Bilderna det handlar om denna omgång stals av Expressen, SR, MVT, Corren och Aftobladet.
Alla utom Expressen gjorde rätt för sig och som ni ser så är det inte frågan om några små företag.
 
Jag har en tidning i Östergötland som har stulit bilder för mig vid sju tillfällen. Sista gången jag mejlade så fick jag ett svar: "Nej fan är det du nu igen, vi betalar".

En tidning som så tydligt satt i system att använda dina bilder olovligt skulle jag mer än gärna sätta åt lite extra. Någonstans måste man som fotograf sätta ner foten och tydligt visa att nu får det f-n vara nog.

Jag hade vid nästa tillfälle skickat en ruskigt saltad faktura där jag påvisar att jag på grund av upprepade bildstölder också önskar ett skadestånd för den upprepade kränkningen, att jag önskar betalt för all den tid som lagts ner på just detta att jaga tidningen för att få betalt o.s.v.

Skulle tro att om du får igenom ett sådant skadeståndskrav så lär dom tänka till lite extra nästa gång dom känner för att publicera bilder olovligt, i alla fall just dina.
 
En tidning som så tydligt satt i system att använda dina bilder olovligt skulle jag mer än gärna sätta åt lite extra. Någonstans måste man som fotograf sätta ner foten och tydligt visa att nu får det f-n vara nog.

Jag hade vid nästa tillfälle skickat en ruskigt saltad faktura där jag påvisar att jag på grund av upprepade bildstölder också önskar ett skadestånd för den upprepade kränkningen, att jag önskar betalt för all den tid som lagts ner på just detta att jaga tidningen för att få betalt o.s.v.

Skulle tro att om du får igenom ett sådant skadeståndskrav så lär dom tänka till lite extra nästa gång dom känner för att publicera bilder olovligt, i alla fall just dina.

Hoppas det inte var Corren, förr den bästa lokaltididningen.

Skulle vilja göra en granskningsaktion. Dvs att man nästa gång man hittar en bildstöld slår sig ihop med några andra och går igenom tidningens samtliga bilder och ser hur många det är som är stulna. Är det enstaka vi pratar om eller är det 10%, 30%, eller? Det finns massor med bilder utan byline, snabbgranskade Correns förstasida och det är kanske 40% men alla bilder behöver inte byline.

Är det många skulle man faktiskt kunna låta bli att stämma för upphovsrättsbrott och istället väcka åtal så att det känns för den ansvariga utgivaren.
 
Hoppas det inte var Corren, förr den bästa lokaltididningen.

Skulle vilja göra en granskningsaktion. Dvs att man nästa gång man hittar en bildstöld slår sig ihop med några andra och går igenom tidningens samtliga bilder och ser hur många det är som är stulna. Är det enstaka vi pratar om eller är det 10%, 30%, eller? Det finns massor med bilder utan byline, snabbgranskade Correns förstasida och det är kanske 40% men alla bilder behöver inte byline.

Är det många skulle man faktiskt kunna låta bli att stämma för upphovsrättsbrott och istället väcka åtal så att det känns för den ansvariga utgivaren.

Corren har tagit bilder för mig vid två tillfällen, men de har varit jättesnabba med att ersätta.
MVT däremot kör med helt andra kort och är otrevliga och försöker nervädera ens bilder.
Det är de som stulit bilder för mig sju gånger.
 
Är det många skulle man faktiskt kunna låta bli att stämma för upphovsrättsbrott och istället väcka åtal så att det känns för den ansvariga utgivaren.

Ja ett gruppåtal vore kanske ingen dum ide egentligen.

Om alla inblandade dessutom bloggar om det hela så får det ju också spridning vilket kommer att bli negativt för tidningen ifråga.

Detta med olovlig publicering som tidningarna satt i system är ju något som kan drabba alla som publicerar bilder online och därför av intresse att bidra till att stävja.

Det tråkiga med denna olovliga publicering är att fotograferna blir utan ersättning och att tidningarna sparar in oerhörda belopp. Publicering av icke egna bilder "ska kosta" pengar och inget man spar pengar på som tidning.
 
Anledningen att jag tog upp hälsoaspekten var att ST inte svarat på några frågor på sin hemsida sedan augusti (och inte gjort några andra uppdateringar). Det var inte avsett som något påhopp på de som uppnått pensionsåldern :)
 
Anledningen att jag tog upp hälsoaspekten var att ST inte svarat på några frågor på sin hemsida sedan augusti (och inte gjort några andra uppdateringar). Det var inte avsett som något påhopp på de som uppnått pensionsåldern :)

Jag har tyvärr haft dålig erfarenhet direkt från att han fick pengar från mig.

Jag skickade in allt material, fick inte ett svar tillbaka eller någon bekräftelse.
Jag fick stöta på honon flera gånger innan han svarade.

Sen går tiden igen och inte ett ord om vad han planerar att göra eller har gjort.

Så har det varit hela tiden. I November fick jag sista mejlet från honom där han skriver lite lojt att jo vi får nog invänta ett sista svar från Expressen sen ska vi nog stämma.
Efter det har det varit knäpptyst.
 
Jag tycker mig märka att en del tidningar snor först och betalar sen. Det är säkert ett rationellt sätt för dem eftersom många missar att deras bild publiceras och så slipper tidningen leta upp fotograferna och förhandla. Men då borde de betala utan att knota i efterhand. Kan tänka mig att det bara handlar om att Expressen vill ha ner prislappen först.
 
Tråkigt detta, jag skulle låta BOM pengarna ses som förlorade (du kan ju alltid kräva pengarna tillbaka en gång om året) och koncentrera mig på Expressen.

Vad skulle krävas för att sätta några chefsredaktörer och kanske någon i Bonnierfamiljen (som tjänar pengar på dessa brott) i fängelse för vad som om man ser till verksamheten i stort är ett systematiskt och omfattande (sett till upplaga och antal bilder) upphovsrättsbrott?

När det gällde Piratebay gänget gick det ju bra trots att de bara gjorde sig skyldiga till medhjälp.

Jag gissar i.o.f.s. att svenskt rättsväsende i praktiken inte kommer låta någonting sådant hända. Det är en sak att sätta några slynglar i fängelse på inrådan av viktiga personer och intressen, en helt annan sak att göra tvärt om.

Det vore ändå intressant med en större grupptalan och se hurpass lika inför lagen vi är.
 
Jag tycker mig märka att en del tidningar snor först och betalar sen. Det är säkert ett rationellt sätt för dem eftersom många missar att deras bild publiceras och så slipper tidningen leta upp fotograferna och förhandla. Men då borde de betala utan att knota i efterhand. Kan tänka mig att det bara handlar om att Expressen vill ha ner prislappen först.

Jag kan tycka att deras förhandlingsposition är ruskigt svag i ett sådant här läge. Här står dom med handen i kakburken och försöker slå ifrån sig...!

Som jag ser det så har dom egentligen bara en sak att göra för att inte tappa ännu mer goodwill än dom redan gjort, och det är att betala vad fotografen begär.
 
Jag kan tycka att deras förhandlingsposition är ruskigt svag i ett sådant här läge. Här står dom med handen i kakburken och försöker slå ifrån sig...!

Jojo. Men om 9 av 10 inte skickar någon faktura så ...

Som jag ser det så har dom egentligen bara en sak att göra för att inte tappa ännu mer goodwill än dom redan gjort, och det är att betala vad fotografen begär.

Det kan jag hålla med om. Men de har kanske ändå sin egen uppfattning om vad priset borde vara. Aftonbladet har betalat utan att knota när jag fakturerat dem.
 
Jojo. Men om 9 av 10 inte skickar någon faktura så ...

Raden med handen i kakburken syftade i detta fallet på Expressens handlande gentemot TS och inget annat.

Men kan förvisso hålla med om att antalet fotografer som de facto fakturerar för otillåten publicering antagligen är få. Vilket då innebär att tidningen kommer undan med alldeles för många olovliga publiceringar för att det ens ska vara trevligt.

Sådant här vittnar för min del om en ruskigt låg affärsmoral och en etik som inte ligger i närheten av vad den borde vara. Man tycker att dom borde skämmas för det dom håller på med men antalet fall som hela tiden dyker upp vittnar om det rakt motsatta och visar därmed att det så uppenbart är satt i system.
 
Anledningen att jag tog upp hälsoaspekten var att ST inte svarat på några frågor på sin hemsida sedan augusti (och inte gjort några andra uppdateringar). Det var inte avsett som något påhopp på de som uppnått pensionsåldern :)

Han svarade i alla fall nyss på det mail jag skickade tidigare idag för att kolla om han kunde hjälpa mig att få en av våra rikstäckande tidningar att göra rätt för sig. Jag fick vänta på svar ganska exakt 6 timmar :) Mer krasslig än så är han i alla fall inte.
 
Han svarade i alla fall nyss på det mail jag skickade tidigare idag för att kolla om han kunde hjälpa mig att få en av våra rikstäckande tidningar att göra rätt för sig. Jag fick vänta på svar ganska exakt 6 timmar :) Mer krasslig än så är han i alla fall inte.

Då kan man ju tycka att han kunde svara TS också ;)
 
Han svarade i alla fall nyss på det mail jag skickade tidigare idag för att kolla om han kunde hjälpa mig att få en av våra rikstäckande tidningar att göra rätt för sig. Jag fick vänta på svar ganska exakt 6 timmar :) Mer krasslig än så är han i alla fall inte.

Tack Anders! Då sitter han bara och struntar i att svara mig helt enkelt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.