light
Aktiv medlem
Jag är absolut _för_ att isärskilja begrepp och definitioner. Min spontana tanke var dock istället tvärtom, att detta ytterligare poängterar att det är närmast omöjligt
Ja, det blir omöjligt om målet med en Deklarationen är att ge en detaljerad beskrivning. Men i mina inlägg så har det framgått att så inte kan få bli fallet. Det bör mera vara fråga om tydliga ramar.
Så för att börja denna bestyckning.. ska vi säga att bildmanipulation är ett bestämt begrepp eller beroende av mediet,syftet, typen osv?
En Deklaration bör främst kunna beskriva bildmanipulation utifrån ett allmänt fotografiskt perspektiv. Om en Deklaration därutöver också ska ge ramar utifrån olika typer av fotografi låter jag vara osagt.
Och vad är poängen med en sådan bestämning/deklaration, att frigöra och förenkla ansvaret hos fotografers trovärdighet och bildvärdet hos dessa?
Poängerna är många med en tydlig Deklaration som beskriver vad bildmanipulation är och inte är. Det är däremot mycket svårare att förstå vad det skulle vara för poäng med att låta begreppet vara kvar i ett mörkt dimhöljt dunkel.