Annons

Bildkvalitet Sigma 70-300 APO

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte01

Aktiv medlem
Jag har införskaffat en Sigma 70-300 APO zoom och är lite fundersam på kvaliten på bilderna den ger.

Jag vet att det är ett riktigt billigt objektiv och att man får man betalar för, men jag vet inte vad jag ska kunna förvänta mig, och om jag får ut det bästa som går.
Jag har också bara KIT-objektivet att jämföra med och det är väl inte heller något höjdar-objektiv om jag förstått saken rätt när man läser i forumet.

Jag tycker att bilderna blir OK i utzoomat läge men när jag zoomar in fullt ut blir bilderna riktigt dåliga (oskarpa och suddiga utan något som helst sting) Jag ser samma tendens när jag använder mig av macroläget. Hur blir skärpedjupet egentligen när man kör med macro ? Hur räknar man ut det? Om jag kör med största bländare och full macro vad blir skärpedjupet om jag står så nära som det går för att objektivet ska kunna ställa in skärpan ?

Jag tycker jag har prövat det mesta. Stativ, olika bländare (Vilken bländare ger bäst skärpa?), väldigt korta slutartider (1/2000 då bör det väl omöjligen kunna bli någon oskärpa även om jag inte använder stativ)
Tycker mig också läst mig till att man inte kan lite riktigt på autofokusen. Kan det ha med det att göra ?

Jag vore väldigt tacksam om någon skulle kunna ge mig lite kött på benen gällande detta. Om någon kan ge någon länk till exempelfoton från detta objektiv i macro och full zoom med skulle jag bli tacksam. Gärna obehandlade bilder så jag direkt kan jämföra med mina egna, och gärna med exif-information.

Jag vore också tacksam om jag inte bara får svar modell: "Det är ett skitobjektiv. Köp XXX för 12000:- så blir det bra"

Jag har inte den ekonomin men jag skulle vilja ha en riktig zoom för att kunna ta lite naturbilder (fåglar och andra djur på håll).
Går det inte att använda Sigman för det så kanske någon i så fall kan ge mig tips på ett prisvärt objektiv som jag skulle kunna ha råd med (4-5000:) med en ordenlig zoom

Det blev mycket funderingar men innan jag jobbar ännu mer på att försöka skapa OK bilder med objektivet vore det skönt att veta om jag bara slösar tid.

Mvh Mats
 
Jag har detta objektiv själv och även om det inte är något superexklusivt objektiv så tar det enligt min mening mycket bra bilder.

Använder det både för macro och för att fotografera på större avstånd.

Jag använder det t o m ibland vid modellfotografering i studion.

Finns säkert några av mina bilder här på fs som är tagna med detta objektiv
 
Matte01 skrev:
Jag har införskaffat en Sigma 70-300 APO zoom och är lite fundersam på kvaliten på bilderna den ger.

Jag vet att det är ett riktigt billigt objektiv och att man får man betalar för, men jag vet inte vad jag ska kunna förvänta mig, och om jag får ut det bästa som går.
Jag har också bara KIT-objektivet att jämföra med och det är väl inte heller något höjdar-objektiv om jag förstått saken rätt när man läser i forumet.

Jag tycker att bilderna blir OK i utzoomat läge men när jag zoomar in fullt ut blir bilderna riktigt dåliga (oskarpa och suddiga utan något som helst sting) Jag ser samma tendens när jag använder mig av macroläget. Hur blir skärpedjupet egentligen när man kör med macro ? Hur räknar man ut det? Om jag kör med största bländare och full macro vad blir skärpedjupet om jag står så nära som det går för att objektivet ska kunna ställa in skärpan ?

Jag tycker jag har prövat det mesta. Stativ, olika bländare (Vilken bländare ger bäst skärpa?), väldigt korta slutartider (1/2000 då bör det väl omöjligen kunna bli någon oskärpa även om jag inte använder stativ)
Tycker mig också läst mig till att man inte kan lite riktigt på autofokusen. Kan det ha med det att göra ?

Jag vore väldigt tacksam om någon skulle kunna ge mig lite kött på benen gällande detta. Om någon kan ge någon länk till exempelfoton från detta objektiv i macro och full zoom med skulle jag bli tacksam. Gärna obehandlade bilder så jag direkt kan jämföra med mina egna, och gärna med exif-information.

Jag vore också tacksam om jag inte bara får svar modell: "Det är ett skitobjektiv. Köp XXX för 12000:- så blir det bra"

Jag har inte den ekonomin men jag skulle vilja ha en riktig zoom för att kunna ta lite naturbilder (fåglar och andra djur på håll).
Går det inte att använda Sigman för det så kanske någon i så fall kan ge mig tips på ett prisvärt objektiv som jag skulle kunna ha råd med (4-5000:) med en ordenlig zoom

Det blev mycket funderingar men innan jag jobbar ännu mer på att försöka skapa OK bilder med objektivet vore det skönt att veta om jag bara slösar tid.

Mvh Mats

Menar du 300mm läget när du säger "zooma in helt".

Tänk på slutartiderna. Jag gissar att du har en 300D/350D med 1.6 cropfaktor.
För att kunna ta bilder på frihand krävs då tider på runt 1/500 eller snabbare för att det ska bli skarpt.
Ligger du runt bländare 8 så tycker jag att det objektivet levererar hyfsat skarpa och bra bilder. Speciellt när man tänker på priset.

Vid macro på största bländaren så får du ett mycket kort skärpedjup. Vi pratar om millimetrar här och ett stativ är klart att föredra samt god belysning.

Den här bilden har jag tagit med en Nikon D70 och ett Sigma 70-300 APO på 280mm vill jag minnas. Frihand naturligtvis och jag tycker att den blev skarp.
Bilden är helt oredigerad och skulle nog vinna på lite USM.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=304902
 
Vet inte riktigt om det här hjälper men, jag har ett Canon EF 75-300/4-5,6 III USM som ligger i samma prisklass och jag tycker mig se att vid brännvidder över 200 mm så försämras bilden avsevärt.. Kanske samma sak med Sigman?
 
Kanske inte heller någon hjälp men...

Jag har nyss köpt detta objektiv. Var ute och testade det i går (med min 300D) för första gången och tycker det presterar väldigt bra. Bilderna blir skarpa och fina, även över 200mm. Några blev oskarpa på 300mm, men det berodde på ostadiga händer. Som Daniel skriver så kräver objektivet bra ljus/höga slutartider. De gånger jag lyckades hålla kameran stadigt så blev bilderna skarpa och fina även på 300mm. Tycker att f8 ger bäst skärpa. Macroläget har jag dock inte hunnit testa ännu.

Mvh Peter
 
Senast ändrad:
Jag har samma Sigma, det som är generellt för 70-300 zoomarna i denna prisklass (oavsett fabrikat) är att kontrasten är väldigt låg, speciellt på dom längre brännvidderna. Detta i kombination med skakoskärpa som Daniel nämnde ger ofta upphov till "oskarpa" bilder. Stativ eller minst 1/500 slutare är ett krav på 300 mm, ett polfilter kan förstärka kontraster alternativt göra kontrasthöjning i RAW-konverterare/redigeringsprogram efteråt.

När du jobbat i Macroläge skall du tänka på att du har väldigt kort skärpedjup, speciellt om du kör med största bländare (vilket man sällan gör med Macro). Bäst skärpa får du vid bländare 8-11 på detta objektiv, men då måste du ha stativ eller gå upp i ISO för att inte får skakoskärpa. Du måste också vara beredd på att fokusera manuellt i macroläget - viktigt att verkligen titta i sökaren och se att fokus ligger där du vill ha den (vilket innebär att du finjusterar fokus genom att "gunga" fram och tillbaka).
 
Matte01 skrev:
Jag har inte den ekonomin men jag skulle vilja ha en riktig zoom för att kunna ta lite naturbilder (fåglar och andra djur på håll).
Går det inte att använda Sigman för det så kanske någon i så fall kan ge mig tips på ett prisvärt objektiv som jag skulle kunna ha råd med (4-5000:) med en ordenlig zoom

Det du skall fråga dig själv är om du verkligen behöver en zoom. Jag har frågat mig själv det och kommit fram till att svaret är nej. Min Sigma 70-300 används till 98% på 70 och 300 mm enbart. Mitt nästa objektiv blir därför en Sigma EX 150/2.8 makro med en 2X telekonverter. Då får jag ett riktigt bra och skarpt makroobjektiv, en 150mm tele och en 300mm tele vilket är precis vad jag behöver (kostar 6 papp i Sverige, 559 Euro i Tyskland + konvertern som man ju kan köpa senare).
 
Det finns andra zoomar i prisklassen.
Canons 100-300 lär var bra, jämn skärpa över hela omfånget:
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/100-300.php

Denna zoom verkar intressant:
http://www.cyberphoto.se/tokina/80-400.php

Din Sigmazoom är tyvärr ganska oskarp i omfånget 250-300mm, men för övrigt ett bra och prisvärt objektiv. Du kanske kan behålla den och så småningom skaffa ett riktigt bra fast objektiv. Canons EF 2,8/200mm L eller Sigmas och Tamrons fasta macrotelen ger en helt annan bildkvalitet än någon zoom.
 
Nya försök

Tack för alla kommentarer. Det låter som jag inte ska ge upp gällande objektivet.

Jag är ju också nybörjare (Vilket ni säkert redan förstått :) vilket garanterat gör sitt till när jag försöker skapa bra bilder.

Jag suger åt mig av tipsen och testar vidare.
Jag har sökt och hittat en del bilder som är tagna med objektivet och tycker att det i de allra flesta fallen verkar ta helt OK bilder.

Tittade igenom mina egna och hittade faktiskt ett par som var rätt OK ändå. Tror att jag jobbat med för stora bländare eftersom objektivet inte är så ljusstarkt.

Kanske inte heller lyckats att hitta fokusen när jag använt auto-läget. Ska testa och ta lite bilder med manuell fokusering. Tycker dock att känsligheten när man använder manuell fokusering både på KIT-objektivet och Sigman jag har inte känns så exakta, och det känns som det är lätt att bara genom att missa att hålla fokusringen helt stilla när man knäpper lätt kan tappa fokusen.
Vet inte om det beror på att det är budget-objektiv eller om det är jag som är för darrhänt, men jag skulle önska en mer exakt och lite trögare fokusring.

Och gällande behovet av Zoom håller jag med. Man jobbar ofta i ändlägena, men samtidigt känns det tryggt att snabbt kunna ändra brännvidden om man behöver ett snabbt handhavande och inte hinner skifta objektiv.

Någon som har lite fler exempelbilder gärna i full zoom (300) att dela med sig av via någon länk eller i era album här på fotosidan så blir jag väldigt tacksam. (Gärna med full exif)

En helt annan fråga: När jag försöker titta på bilder som är upplagda här på Fotosidan har jag aldrig lyckats se någon Exif-info när jag klickar på länken Exif. Beror det på att det inte är någon inlagd eller på att det är skit bakom spakarna (Dvs hos mig) ?

Mvh Mats
 
Re: Nya försök

Matte01 skrev:
En helt annan fråga: När jag försöker titta på bilder som är upplagda här på Fotosidan har jag aldrig lyckats se någon Exif-info när jag klickar på länken Exif. Beror det på att det inte är någon inlagd eller på att det är skit bakom spakarna (Dvs hos mig) ?

Mvh Mats

Det beror på att de flesta kör Photoshop och använder det rekommenderade alternativet "Save for Web" för att få bilder på exakt 250kb. Dumma Adobe har gjort den funktionen så den skalar bort Exifen...
 
Tack för objektivförslagen. (Dom kom in när jag skapade mitt förra inlägg)

Ska kanske till USA i höst och tänkte att man kanske skulle kunna hitta något objektiv där till ett bra pris. Gärna som är lite ljusstarkare än det jag har.
 
Re: Nya försök

Matte01 skrev:
Någon som har lite fler exempelbilder gärna i full zoom (300) att dela med sig av via någon länk eller i era album här på fotosidan så blir jag väldigt tacksam. (Gärna med full exif)

Min bilder tagna med Sigman (dock utan Exif): http://www.fotosidan.se/gallery/lis...cation=&sort=ptime+desc&maxrows=100&limit=100

Du kan enkelt söka bilder på fotosidan tagna med detta objektive genom att ange det under utrustning i sökrutan (Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO II) i bildsökfunktionen.
 
http://www.foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=187768

Nikon D70
2005/07/30 14:52:32.7
JPEG (8-bit) Fine
Image Size: Large (3008 x 2000)
Lens: 70-300mm F/4-5.6 D
Focal Length: 300mm
Exposure Mode: Aperture Priority
Metering Mode: Multi-Pattern
1/400 sec - F/8
Exposure Comp.: -1.0 EV
Sensitivity: ISO 200
Optimize Image: Custom
White Balance: Auto
AF Mode: AF-S
Flash Sync Mode: Not Attached
Color Mode: Mode Ia (sRGB)
Tone Comp: Medium High
Hue Adjustment: 0°
Saturation: Normal
Sharpening: Medium high
Image Comment:
Noise Reduction: OFF




http://www.foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=162972 i macroläge förstås.

Nikon D70
2005/02/21 13:02:28.1
JPEG (8-bit) Fine
Image Size: Large (2000 x 3008)
Lens: 70-300mm F/4-5.6 D
Focal Length: 300mm
Exposure Mode: Aperture Priority
Metering Mode: Multi-Pattern
1/125 sec - F/5.6
Exposure Comp.: +1.0 EV
Sensitivity: ISO 1000
Optimize Image: Portrait
White Balance: Auto
AF Mode: Manual
Flash Sync Mode: Not Attached
Color Mode: Mode Ia (sRGB)
Tone Comp: Auto
Hue Adjustment: 0°
Saturation: Normal
Sharpening: Medium low
Image Comment:
Noise Reduction: OFF
 
Senast ändrad:
Re: Re: Nya försök

jkene skrev:
Min bilder tagna med Sigman (dock utan Exif): http://www.fotosidan.se/gallery/lis...cation=&sort=ptime+desc&maxrows=100&limit=100

Du kan enkelt söka bilder på fotosidan tagna med detta objektive genom att ange det under utrustning i sökrutan (Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO II) i bildsökfunktionen.

Tackar Kenneth. Kan ju inte klaga på skärpan på dessa bilder. Känns skönt att veta att objektivet kan prestera riktigt bra bilder, men samtidigt måste jag försöka förstå vad jag missar när jag fotar.

Kan man få lite mer kött på benen gällande bilderna i och med att det saknas Exif ?

Har du använt stativ, manuell eller automatisk fokus (Exempelvis på ärlan) slutartider, bländare brännvidd. Behöver inte ha för varje bild utan bara lite allmänt hur du brukar jobba, och vilka bländare du använder dig av vid makro respektive full zoom (300)

Det vore mycket värdefullt för mig så jag får lite idéer hur jag kan förbättra kvaliten på mina bilder.
 
Re: Re: Re: Nya försök

Matte01 skrev:
Tackar Kenneth. Kan ju inte klaga på skärpan på dessa bilder. Känns skönt att veta att objektivet kan prestera riktigt bra bilder, men samtidigt måste jag försöka förstå vad jag missar när jag fotar.

Kan man få lite mer kött på benen gällande bilderna i och med att det saknas Exif ?

Har du använt stativ, manuell eller automatisk fokus (Exempelvis på ärlan) slutartider, bländare brännvidd. Behöver inte ha för varje bild utan bara lite allmänt hur du brukar jobba, och vilka bländare du använder dig av vid makro respektive full zoom (300)

Det vore mycket värdefullt för mig så jag får lite idéer hur jag kan förbättra kvaliten på mina bilder.

Jag använder alltför sällan stativ :) Jag går hellre upp i ISO och brusreducerar efteråt (Lövträdslöparen är dock tagen med stativ). Jag kör oftast med f8 (normala bilder) eller f8-11 (makro) och autofokus (utom med makrobilder där jag har tid att fokusera manuellt vilket oftast blir bäst). Och som tdigare nämnts, alla bilder behöver kontrasthöjas efteråt. Tror ingen av exempelbilderna är tagen med annat än 70 eller 300mm men jag kan kolla exakt exif på specific bild om du vill veta.
 
Re: Re: Re: Re: Nya försök

jkene skrev:
Jag använder alltför sällan stativ :) Jag går hellre upp i ISO och brusreducerar efteråt (Lövträdslöparen är dock tagen med stativ). Jag kör oftast med f8 (normala bilder) eller f8-11 (makro) och autofokus (utom med makrobilder där jag har tid att fokusera manuellt vilket oftast blir bäst). Och som tdigare nämnts, alla bilder behöver kontrasthöjas efteråt. Tror ingen av exempelbilderna är tagen med annat än 70 eller 300mm men jag kan kolla exakt exif på specific bild om du vill veta.

Det är inte nödvändigt, men jag har en fråga gällande autofokus:
Är det inte svårt att få fokus rätt, på exempelvis gulärlorna när man kör auto?

Läste någonstans att man var tvungen att få minst hela fokuspunkten täckt av motivet man vill ha skärpa på.
Dvs att det kunde bli fel fokus om fokuspunkten inte helt täcker den närmaste stolpen i bilden på gulärlorna ?

Använder du dig av en fast fokuspunkt eller låter du kameran välja fokuspunkt själv ?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Nya försök

Matte01 skrev:
Det är inte nödvändigt, men jag har en fråga gällande autofokus:
Är det inte svårt att få fokus rätt, på exempelvis gulärlorna när man kör auto?

Läste någonstans att man var tvungen att få minst hela fokuspunkten täckt av motivet man vill ha skärpa på.
Dvs att det kunde bli fel fokus om fokuspunkten inte helt täcker den närmaste stolpen i bilden på gulärlorna ?

Använder du dig av en fast fokuspunkt eller låter du kameran välja fokuspunkt själv ?

Jag kör ju Nikon, så fokus är inget problem :)

I denna bild har jag manuellt valt centerfokuspunkten (som är den enda i D70 som hanterar både vertikala och horsontella mönster och därmed är mest pålitlig), fokuserat på pippin med halvtryck och komponerat om.
 
Den här tråden uppskattar jag mycket. Jag har en Nikon D70 och själv funderar på att skaffa det här objektivet.
Min utgångsförutsättningar är att det skall inte vara extremt dyr, det skall ge hyfsade bilder, skärpa för allmän fotografering från tele till vissa makro.
Med andra ord vill man ha så mycket som möjligt för pengarna, dock medveten om kompromisser.
Ja just den är den stora frågan: hur mycket skall man kompromissa? Därför söker jag själv efter så många bilder som möjligt, tagna med Sigma 70-300 av andra att kunna dra mina egna slutsatser.
Här hittade jag massor med bilder tagna just med den här gluggen:

http://www.pbase.com/cameras/sigma/70300

/Fred
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nya försök

jkene skrev:
Jag kör ju Nikon, så fokus är inget problem :)

I denna bild har jag manuellt valt centerfokuspunkten (som är den enda i D70 som hanterar både vertikala och horsontella mönster och därmed är mest pålitlig), fokuserat på pippin med halvtryck och komponerat om.

Jaha ja. Tänkte inte på att du kör Nikon.
Jag vet inte riktigt hur Nikon-kameran fungerar gällande fokusering.
Kör ju själv en Canon 350 och jag har för mig att jag läst att man rekommenderade att hela fokuspunkten skulle täcka det man ville ha fokus på för att vara säker på att man fick rätt fokusering.

Någon som kör 350 och vet hur det ligger till med det ? Bör jag köra med manuell fokus för att vara säker eller kan jag lita på autofokusen. Kör mest med autofokus med mitt-punkten som fast fokuspunkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.