Annons

Bildkvalitet Sigma 70-300 APO

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon EF 75-300 III USM

Vad tror ni om detta objektiv istället för Sigmas 70-300?

Av bilderna jag har tittat på så verkar bildkvaliten vara bättre på 300mm....
 
trifix skrev:
Canon EF 75-300 III USM

Vad tror ni om detta objektiv istället för Sigmas 70-300?

Av bilderna jag har tittat på så verkar bildkvaliten vara bättre på 300mm....

Har provat Nikons och har Sigmas motsvarighet och gissningsvis är bildkvaliteten snarlik. I dom här prisklasserna är det inte mycket som skiljer. En liten fördel du får med denna dock är USM (den här optiken jagar en hel del och låter således tämligen mycket).
 
Ok om vi säger så här då. Vad kostar ett hyfsat bra objektiv 7X-300mm ? Där man får bra autofocus och bra skärpa på 300mm ? Är man uppe i över 10.000 ? (vilket ju för mig som nybörjare är helt sjukt mycket pengar)
 
För mycket :)

Jag skulle rekommendera att du köper en 70-200/2.8 (te x Sigma) i första läget, och senare en 1.4X eller 2X konverter om zoom och skärpa är viktigt för dig.
 
Jesper Ekvall gav mig tipset att ta sigman... Det ska vara skarpare än canons motsvarighet i ytterläge.

SIGMAN:
- skarpt som f*n på 200mm och neråt (helt klart slår den sitt pris)
- Afen är helt ok med canonfattning... seg och jagar på minolta.
- Finfint med macro-möjlighet. En nikon 6T i 200mm + macroläge levererar bra möjligheter.
- Perfekt att jag insekter med... måste dock MF.
 
Hämtade ut mitt Sigma objektiv igår och har fotograferat lite ströbilder i från lägenheten på träd osv utanför huset.

Bilderna är ju hemska i skärpa på hela brännvidden och då ska vi inte tala om maxat läge där det ser ut som nån smetat vaselin på linsen. Jag vet inte men det känns som om jag gjort fel någonstans. Alla bilderna är fotograferade på stativ och i vissa fall även tagna med timer för att verkligen eliminera skakningar i kameran. Tog även några bilder i macroläge på 200mm och det såg ju inte alls bra ut.

På 70mm är inte det här objektivet i närheten av kitobjektivet vad det gäller skärpa, ska det vara så ?

edit: Jag pratar om EOS350d med 18-55mm kittet
 
Senast ändrad:
Nej, det ska inte vara så. Om det är så illa som du beskriver så är det något fel någonstans.
Jag har hunnit ta en hel del bilder med Sigmas 70-300 APO under sommaren och även om skärpan blir sämre över 250 mm så är den inte så usel att bilderna inte går att använda.

Det kan inte vara så att du har problem med fokus?
 
trifix skrev:
Hämtade ut mitt Sigma objektiv igår och har fotograferat lite ströbilder i från lägenheten på träd osv utanför huset.

Bilderna är ju hemska i skärpa på hela brännvidden och då ska vi inte tala om maxat läge där det ser ut som nån smetat vaselin på linsen. Jag vet inte men det känns som om jag gjort fel någonstans. Alla bilderna är fotograferade på stativ och i vissa fall även tagna med timer för att verkligen eliminera skakningar i kameran. Tog även några bilder i macroläge på 200mm och det såg ju inte alls bra ut.

På 70mm är inte det här objektivet i närheten av kitobjektivet vad det gäller skärpa, ska det vara så ?

edit: Jag pratar om EOS350d med 18-55mm kittet

defenitivt något fel. I 70mmläge är den väldigt skarp faktiskt... helt klart värd att skotta helöppen.
 
Skillnaden mellan Sigma 70-300 och ett dyrare 100-300 EX är stor, mycket stor. Jag ägde båda objektiven under en tid och gjorde en del jämförelser. Förutom att det dyrare objektivet fokuserar flera ggr snabbare samt har halverad slutartid vid fullbländaröppning jämfört mot det billigare så är bildskärpan vid 300mm väldigt mycket bättre. Bilderna är tagna med stativ. Tyvärr var jag tvungnen att minska ner dom men man ser ändå skillnaden i kraftigt nedminskat format.
 

Bilagor

  • 70-300_vs_100-300.jpg
    70-300_vs_100-300.jpg
    51.4 KB · Visningar: 444
OK Prisvärt och bra

Mitt omdöme att Sigma APO DG 70-300mm är en klart godkänt telezoom.

Den har ett stort zoomomfång och presterar mycket bra ända upp till ca 250mm. Sen tappar den något men är ändå användbar på 300mm. Att den också har en bra närbildsfunktion "fuskmakro" är ju en extra bonus.

Kan man inte få skarpa bilder på korta brännvidder med detta objektiv så beror det nog på fotografens handhavande mer än objektivet.

I 300mm-läget så är det mycket lätt att få oskärpa på grund av skakning eller även vibrationer från spegelmekaniken vid exponering. När man testar gluggen och vill eliminera så många felkällor som möjligt. Vibratonerna är lite luriga och kan variera på olika slutartider. Stativet måste vara stadigt och man bör använda kabelutlösare. Allra bäst är att kunna fälla upp spegeln under exponeringen.

Jag tycker att den nya DG versionen av detta objektiv ger klara och rena färger. Det finns en del kromatisk abberation som gör sig påmind framförallt vid skarpa konturer mellan ljust och mörkt.

Sigma 100-300 EX är en av de bästa telezoomarna som finns och det är också en ordentlig prisskillnad mellan dessa två gluggar.

Bilden på anden är ett utsnitt i 100% pixlar med EOS 20D brännvidd 300mm
 

Bilagor

  • 0982det400.jpg
    0982det400.jpg
    43 KB · Visningar: 398
Senast ändrad:
Klart godkännt tycker jag att det är!

Bilden jag visar visar inte på optisk kvalitet utan på att man utan dålig magkännsla kan använda den även i sådana snabba typiska AF,situationer..

(Fotat med den första versionen 70-300 APO)



/mvh Niclas,
 

Bilagor

  • knipa.jpg
    knipa.jpg
    44.7 KB · Visningar: 390
Fortsätter denna diskussion med en fundering har ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II
och längst ner mot kamera huset finns det något som kallas fokusring och bländarring (om jag fattat det hela rätt) det är så att jag har inte riktigt brytt mig om dessa då jag inte vet riktigt vad det är och vad dom är till för, vet ialf att flyttar men den ena följer den andra med automatiskt, nu är det så att jag undrar när man har användning av att snurra på ringarna?

jag har hittils bara användt vanlig manuell och automatisk fokus osv utan att petat på ringarna dom är ial numrerade från 22-16-11-8-5,6-4 vilket i mina ögon verkar vara bländartal...

edit: den har hittils varit inställd på 22 (vilket är rött markerat så jag antar att det är standard)

kan någon förklara för en nybörjare inom ämnet eller skicka en bra länk eller liknande
 
Sigma 70-300 har två ringar vilket är riktigt. Den undre är zoom-ringen och den övre fokusringen.Kör du manuell fokus kan du alltså skippa att bry dig om den övre. Du bör ju däremot använda den undre eftersom den avgör hur mycket du zoomar in eller ut.
 
ok, men mina ringar följer med båda två så man kan inte bara flytta en, men med lite våld kanske...

men om man kör manuell så kan man ju ställa in bländaren är det inte samma sak?
 
Fokusringen kan väl flyttas för sig själv, men om du vrider på zoomringen så följer kanske resten av objektivet med?
 
ska kolla det senare när objektivet är monterat på kameran om det blir någon skillnad nu orkar inte kolla just nu...

men ang den andra frågan då?
men om man kör manuell så kan man ju ställa in bländaren är det inte samma sak?
 
Bländarringen skall du inte använda med din D70. Du ställer bländaren med pekfingerhjulet på kamerahuset när du fotograferar manuellt.

Om du vrider bländarringen så den inte står på minsta bländaren så stängs ljusmätaren av i huset.

Fokusringen sitter längst ut mot fronten. Den kan du bara vrida på när du stängt av autofokusen.

Zoomringen kan du vrida på när som helst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.