Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkvalitet Sigma 70-300 APO

Produkter
(logga in för att koppla)
alltså dom två ringarna längst mot kamerahuset,
fick uppfattningen av att du pratade om själva objektivet men jag kan ju ha missförstått det hela
 
AngelKiller skrev:
alltså dom två ringarna längst mot kamerahuset,
fick uppfattningen av att du pratade om själva objektivet men jag kan ju ha missförstått det hela

alltså simon.
Det är objektivet han pratar om!!! Det är ju såhär att på din sigmazoom har du dels ett zoomvred och dels ett fokusvred...

har du kameran i närheten så finns det en liten switch långt nere på objektivet som heter mf/af. För det mot mf. Fatta längst ut på objektivet och vrid åt båda hållen. BRA! nu har du hittat fokusvredet. Det finns en skala på objektivet. vrid på den tjocka ringen (centimeter tjock alltså) och voila! du har hittat zoomvredet.

Hoppas du hittar rätt. Optikdjungeln är svår att få grepp om.
 
tror ändå det är någon form av missförstånd detta menar ialf jag...
jag såg att stälde jag om ringen kunde jag inte ta kortet, är det till för vissa kameror eller är det för analoga?


detta menar jag:
25716283759.jpg
 
När du läser Michaels inlägg, tänk då på att han kör Canon. På Nikonobjektiven sitter det ingen AF/MF-brytare på objektivet, den sitter på kameran.
 

Bilagor

  • simon.jpg
    simon.jpg
    30.4 KB · Visningar: 329
Bildkvalitet Sigma 70-300 APO

Köp en bra objektivet tokina 80-400 tycker jag det är skaplig objektivet. runt 5000 kr
 
Jim Heikkinen: ok men vad används bländar ringen till och den verkar ju inte ens funka på min d70, bara att fortsätta ignorera den?

Michael Nilsson: vi finns överallt...

Leif Andersson: kanske gör det senare mitt får duga än så länge...
 
Bländarringen används på äldre kameror. På din D70 skall du låtsas att den inte finns där. Det är därför den är låsbar.
 
AngelKiller skrev:
Jim Heikkinen: ok men vad används bländar ringen till och den verkar ju inte ens funka på min d70, bara att fortsätta ignorera den?

Michael Nilsson: vi finns överallt...

Leif Andersson: kanske gör det senare mitt får duga än så länge...

VA!? menar ni att ni ser ut och beteer er precis som vi??? Nä nu försöker du dra mig vi näsan simon! Hehe... skojade bara.

OfftopicOverAndOUT.
 
Tackar för att vi rett ut min fråga en gång för alla...
såg inte att det hela låg i canon tråden sökte bara efter objektivet och fortsatte i tråden men tack för infon...
 
Re: OK Prisvärt och bra

JanOlofHärnström skrev:
Mitt omdöme att Sigma APO DG 70-300mm är en klart godkänt telezoom.
...
Sigma 100-300 EX är en av de bästa telezoomarna som finns och det är också en ordentlig prisskillnad mellan dessa två gluggar.

Bilden på anden är ett utsnitt i 100% pixlar med EOS 20D brännvidd 300mm
Är den bilden tagen med 70-300:at?
Om så är så är det riktigt stor skillnad mot tex.
dazelou:s exemplar.
 
Det behöver inte vara så stor skillnad mellan mitt och Jan Olofs exemplar. Bilden på anden är tagen på ganska nära håll medan min bild är tagen på ca 75m håll. Ofta fick jag ofta hyfsade bilder när fokus låg nära och väldigt dåliga bilder med oändlig fokus. Sen ser ju inte bilden på anden så där superskarp ut heller...Jag känner igen den litet blurriga känslan som finns i bilden, det ser inte skarpt ut trots att fokus ligger där det ska.

Kontentan är, är du intresserad av foto och vill utveckla dig så köp en dyrare zoom. Sigma 70-300 duger i en början men efter ett tag märker man begränsningarna. Dock funkar objektivet bra i soligt väder i 300mm om man zoomar in på katten som sitter 5m bort på gräsmatten. Funkar mindre bra när man ser en älg 70m bort i skogskanten. Fler bilder från både 70-300 och 100-300 finns på min sida.
 
Sticker in med en fråga vad är APO och vad är det bra för? Det finns ett Sigma 70-300 objektiv utan det för ca 1000:- billigare.
 
Ekdilson skrev:
Sticker in med en fråga vad är APO och vad är det bra för? Det finns ett Sigma 70-300 objektiv utan det för ca 1000:- billigare.

APO-varianten har kort sagt bättre bildkvalite + har möjlighet till fuskmacro om jag inte kommer ihåg snett.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.