ANNONS
Annons

Bildkritik på mina fotbollsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Det tar sig...

Det blir bättre och bättre efter hand. Men det är fullt normalt. De första fotbollsbilderna för säsongen är inte något speciellt ens för oss som plåtat fotboll i decennier. Det krävs många matchers "övning" varje år för alla innan det blir bra.
Skulle jag ge nåt tips är det att du ska placera dig lite annorlunda. Kortsidan mellan mål och hörnflagga brukar vara det bästa. Då täcker du fasta situationer och kan du få "den där bilden" som "ingen" i publiken sett men som "alla" talar om.
Nästa tips är att följa bollen hellre än spelarna. Då blir det lättare att trycka av sekunden innan "det" händer. Hjärnans fördröjning fixar resten.
Efter ett tag lär man sig "sina" lag och då blir det lättare att få bra bilder. Alla lag har sina spelmönster.
Det svåraste jag plåtat är inte UEFA-cup på Ullevi utan Västgöta-Dals Reserv Ängebacken mot Sundals Ryr I den matchen hände de mest oväntade saker.
-Öva och ha kul så blir det bra

Håller med Peter om placeringen.
Att sitta bakom kortlinjen är nog min favoritplats.
Vad det tog tid för mig att komma in i var att använda serietagning. När väl hjärnan lärde sig att hålla nere fingret så blev det fler bra bilder.

Ett annat tips är att beskära bilderna hårt.
Grönt gräs och gråa läktare tillför knappast något till bilder så oftast är det bäst att beskära hårt.

Motorsport-Filip skrev:
Det skulle vara trevligt med bildkritik på dem:

Du har redan fått lite kritik här. Mer får du nog om du gör som med din bilbild: lägger upp bilderna i en kritikpool.

I de flesta fall är det trist med pekpinnar, men med 70000 medlemmar på fotosidan funkar det inte att annonsera sina bilder i forumen.

Välkommen med fler i kritikpoolerna!

Helt rätt Peter

NordicV skrev:
Håller med Peter om placeringen.
Att sitta bakom kortlinjen är nog min favoritplats.
Vad det tog tid för mig att komma in i var att använda serietagning. När väl hjärnan lärde sig att hålla nere fingret så blev det fler bra bilder.

Ett annat tips är att beskära bilderna hårt.
Grönt gräs och gråa läktare tillför knappast något till bilder så oftast är det bäst att beskära hårt.
-Beskär så mycket du vågar och sen lika mycket till så blir det bra!
-Armar och ben har de flesta och behöver inte visas i bild om det inte tillför något. 180 och 300 är mina fotbollsfavoritgluggar tillsammans med litet skärpedjup. Men jag tycker det är lite "överkurs". Först gäller det att få det viktigaste i mitten på bilden, att lära sig följa spelet. Sen går vi på finliret.

Jag tycker själv att jag ofta får bilder med mycket "motljuseffekter" (skuggpartier, mörka bilder i allmänhet t.ex.) Hur motverkas detta, annat än att flytta på sig själv, använda motljusskydd och ändra ISO-värde/bländare?
(Tillbehörs)blixt?

Är det någon som har tips på om det finns något motljusskydd som är bra att ha vid sportfotografering? Finns det något överhuvudtaget?

Jag äger själv ett motljusskydd men har kanske inte kommit till rätta med hur det används bäst än.

Exponera efter ansiktet.

Motorsport-Filip skrev:
Jag tycker själv att jag ofta får bilder med mycket "motljuseffekter" (skuggpartier, mörka bilder i allmänhet t.ex.) Hur motverkas detta, annat än att flytta på sig själv, använda motljusskydd och ändra ISO-värde/bländare?
(Tillbehörs)blixt?

Är det någon som har tips på om det finns något motljusskydd som är bra att ha vid sportfotografering? Finns det något överhuvudtaget?

Jag äger själv ett motljusskydd men har kanske inte kommit till rätta med hur det används bäst än.
Det är viktigt att exponera efter ansikten, det är lättare att fixa till resten i efterhand. En mätning över en hel plan kanske i kvällsljus blir gärna lite fel. Speciellt om spelet försigår på is. Ljusmätarna är kallibrerade på 18% reflektion, gråkort.

Hur får man tillgång till att få fotografera längs kortsidan på tex allsvenska matcher? måste man ha något slags fotopass?

Förmodligen

Du behöver säkert nån form av nånting.
Hör med klubbarna som ansvarar för säkerheten på arenan. För mig brukar det räcka med: Hej nu var det dags igen! Men det tar en 20 år att komma dit.
Ett alternativ är att försöka komma så långt ner mot hörnflaggan som möjligt och använda tex ett 300. Det är så himla olika på olika arenor.
Det var inte så länge sedan damfotboll var gratis för de inte hade råd med nån biljettruvare.

Fungerar det alltså? "Hej jag är amatörfotograf, jag tänkte fråga ifall jag kunde få fota lite under matchen?"

Det värsta som kan hända..

..är att de säger nej.
Det beror ju precis vilken division vi talar om.
Och hur arenan är byggd.
Här i Vänersborg tex finns många träningsplaner då brukar det alldrig vara några problem. tex i div III eller IV brukar inte läktarna vara avgränsade utan man kan gå omkring så länge man inte är i vägen.
Div III och IV är bra att "öva" på för spelet är någorlunda riktigt men med lite lägre tempo.
Fasta situationer är alltid bra att "ta en säker" bild på. Bara att ställa skärpan på målvakten och trycka och låta kameran "rassla" av när skottet går då har du alltid en bild.

toidoi skrev:
Fungerar det alltså? "Hej jag är amatörfotograf, jag tänkte fråga ifall jag kunde få fota lite under matchen?"

Du behöver väl inte säga att du är amatör?

Har man bara tillräckligt stor kamera och en självsäker blick kommer man in praktiskt taget var som helst.
Jag har i alla fall aldrig blivit nekad att stå vid planen dom gånger jag försökt.

Lägre divisioner och damfotboll är nog inga större problem att få ackreditering till.
Ett bra "trick" är att erbjuda klubben att de kan få t.ex. lägga ut bilderna på nätet.

Till allsvenska matcher bör man nog ha någon anledning till varför man vill ha ackreditering.
Själv fotar jag för en fansida, mff-fans.com

Under matcherna har jag förutom fansidor och tidningsfotografer stött på fotografer som haft olika projekt t.ex. att skildra idrotten i Malmö på olika nivåer från barn och korpidrott till allsvenskan och elitserien.

Det har hänt mig när jag ringt om ackreditering på bortamatcher att de inte ens frågat vem jag fotar för.

- Va du fotograf sa du. Ja då går du bara till den gråe boden å tar en gul väst så kan du traska in.

Så det kan vara värt att testa.

Fråga om de vill ha en lagbild

Ett bra knep är att ge dem en lagbild 18x24 eller för nätpublisering. Gäller bara att tajma läget. Efter en vinstmatch brukar inte vara några problem.
Bara i den lokaltidningens spridningsområde jag jobbade på hade vi 112 fotbollslag i spridningsområdet vi kanske täckte 6-7 stycken. Varje sommar när de "höga" divisionerna hade semester brukade vi åka runt till en del av de lag som aldrig fick vara med annars. Det var asldrig någon konst, de var jätteglada att någon uppmärksammade dem nån gång. Ger du dem sen en lagbild har du kompisar för livet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar