"Jag vill vara lite hård nu och påstå att det finns så mycket rövslickeri här på fotosidan och så mycket dåliga amatörer att jag funderat på att sluta ladda bilder här. En platt och tråkig bild på någons unge som inte är bildbehandlad kan få 10 kommentarer medans mina bilder som jag lägger ner en hel del på att skapa få c:a 1 kommentar per 90 visningar. Tycker inte folk att det jag gör är bra så skriv det då! Eller är det så att folk inte kan ta till sig konstnärliga alster och lite mörk kreativitet?
Sen till rövslickeriet. Folk som är lite småkändisar inom foto här får så jävla mycket kommentarer och jag tycker att mycket dom ( nämner inga namn) gör är fint men det finns andra som tar lika bra bilder men inte får ett skit. Pinsamt och falsk tycker jag. Känns som folk försöker göra sig kompisar med dom istället för att kommentera bra och dåliga bilder."
Det här är inte att vara hård, det är att vara avundsjuk och skylla andra för sin egen bristande förmåga. Du kan göra några val här. Antingen inse att du inte är så kreativ och konstnärlig som du tror, eller inse att din målgrupp antingen inte finns här eller inte har upptäckt dig än, eller inse att med så många bilder i omlopp är det inte konstigt att just dina bilder inte får så många kommentarer. Väljer du det senaste alternativet kan du också göra några val. Det finns sätt att få fler kommentarer och det är t.ex. att själv kommentera andras bilder vilket gör att de upptäcker dig eller, som du gör nu, genom att synas mycket i forumet. Här får du en visdom: Man kan inte ändra på andra, bara på sig själv.
"Men för många lägger upp bilder utan att försöka tycker jag. Det känns som att bilden bara har ett sentimentalt värde till dom. Detta är ett ställe för fotografer och kreativa mäniskor tycker jag, och jag är faktist inte intresserad i att titta på tråkiga semester bilder eller en platt solnedgång för 6000:e gången.
Folk har självklart olika smaker men man måste ju kunna urskilja kreativitet mot visionslösa idéer."
Sitter det någon och riktar en pistol mot din tinning och tvingar dig att titta på semesterbilder och solnedgångar? I såna fall kan jag förstå dig, annars är mitt råd att försöka vara lite mer konstruktiv och inte titta på bilder du avskyr så slipper du lida så hemskt.
"Jag skall dra en paralell:
Jag är ju musiker oxå och om man vill bli bättre och lära sig spela nya och annorlunda saker skall man spela med musiker som är bättre än en själv. Då lär man sig mest, snabbast. Och har roligast. Varför skulle jag som musiker bara begränsa mig till det första jag lärde mig spela?
Samma med all konst:
Foto, måla, matlagning, idrott m.m.
Sträva efter att göra nya saker och att bli bättre. Många är lata här inne och orkar inte, eller är helt enkelt för okreativa för att bli bra fotografer.
Smaken kommer alltid vara olika men bara man lägger ner lite möda i det man gör och våga visa något speciellt!"
Det är ju ganska fantastiskt att du inte har lärt dig ett dugg av att några musiker som är skickligare än du alltså är ödmjuka nog att låta dig vara med och lära av dem. Nej, istället tycker du att nu när DU har lärt dig allt du vill, så ska dörren stängas för alla som är mindre skickliga än du och enbart lika bra eller bättre "musiker" ska få vistas i ditt sällskap så att DU kan lära dig ännu mer. Förstår du inte att det nu är DIN uppgift som varande en skickligare musiker än en del andra, att lära dem hur man spelar, att nu ha den erfarnare musikerns roll? Är det verkligen bara du som ska ha chansen att utvecklas?
"Nä, det verkar som alla här inne är så j"vla gulliga mot alla och man kan inte längra säga att saker och ting suger.
Jag tycker alla skall ta sig en funderare varför ni och andra fotar och lägger upp era bilder på en sida som är skapad av fotografer för fotografer. Jag ser inte fotosidan som en myshörna där man sitter och är gulliga mot varann utan ett ställe där man möts och ger varann inspiration.
Ta era solnedgångsbilder, jag orkar inte längre bry mig. Vi lite mer kreativa och strävande människor kanske kunde ha en fotosida delux där solnedgångar och semesterbilder är förbjudna. Så kan svensson sitta och kommentera andra svenssons på deras solnedgångar."
På vilket sätt är du inspirerande? För min del är du snarare som en grå, blöt trasa som läggs över FS, det är bland det mest deprimerande och oinspirerande jag har läst här någonsin. Jag håller med vem det nu var som sa ungefär att det är banne mig inte nyttigt att läsa på forumet. Maken till icke-konstruktiva, egoistiska, oförskämda och aningslösa inlägg har jag sällan läst. Det är bara att hoppas att de flesta fotografer/medlemmar har bättre saker för sig än att läsa här.
"Skärp dig och sluta bete dig som en 8-åring. Denna diskution och sida är för folk som kan ta kritik och är seriösa."
Skärp dig själv och sluta utgå ifrån att du är den enda som är seriös, det är oförskämt.
"Jag skulle inte vilja hänga här om det fanns ett annat mer skruvat ställe. Samma sak med uteställen. Du ser inte en enda jazz-pansionär på en rave klubb eller en dödsmetallare i en kyrkör av fri vilja."
Att nischa in sig så är ett tecken på omognad och/eller inskränkthet. Det är utvecklande att umgås med människor som inte är precis som en själv så att man inte stagnerar, både som människa och kreativt.