Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Det var inte min mening att du skulle känna dig personligt påhoppad, men när du ändå tar upp det kan jag medge hela orsaken till inlägget.

Inlägget skrev jag eftersom jag reagerar på att vissa kan få påstå att andra är besserwissers, tro sig vara störst och bäst , för att vara idioter, dumma eller whatever och beroende på vem det är som yttrar sånt är det helt ok, men när "fel" person yttrar liknande då är det helt tvärtom...

Ok då är jag med..
nä det är fel om det är så som du upplever det.
Det är ju givetvis inte ok att någon ska klanka ner eller vad jag ska kalla det.

Men jag tycker det är ok att bry oss om varandra också. Hoppas du förstår vad jag menar med det.
 
Henrik... jag kan ta att du tyckte jag betedde mig som ett 8-åring.. :eek:))).. och ibland kanske känslorna svallar lite för mycket när man skriver.. sorry för det!

Jag tycker däremot inte att jag är oseriös för att jag skriver vad jag tycker..

Tack för att du tyckte att jag hade nån bild i mina album som tilltalade ditt öga.. det är alltid kul att höra!
 
FILM) (ulltand skrev:
Eftersom det finns fler än en Ulf på FS och fö i den här tråden, så kanske det är läge att precisicera sig.

Hur många ulf skrev till mig? Pajkstning. Moget. Kan vi hålla diskussionen seriös eller har en del inget mer att komma med. För då kan man göra något annat ist. Kanske gå ut och ta en bild på en solnedgång.
 
ulricahdesign skrev:
Henrik... jag kan ta att du tyckte jag betedde mig som ett 8-åring.. :eek:))).. och ibland kanske känslorna svallar lite för mycket när man skriver.. sorry för det!

Jag tycker däremot inte att jag är oseriös för att jag skriver vad jag tycker..

Tack för att du tyckte att jag hade nån bild i mina album som tilltalade ditt öga.. det är alltid kul att höra!
Gött!
 
lottawe skrev:
Det var inte min mening att du skulle känna dig personligt påhoppad, men när du ändå tar upp det kan jag medge hela orsaken till inlägget.

Inlägget skrev jag eftersom jag reagerar på att vissa kan få påstå att andra är besserwissers, tro sig vara störst och bäst , för att vara idioter, dumma eller whatever och beroende på vem det är som yttrar sånt är det helt ok, men när "fel" person yttrar liknande då är det helt tvärtom...

Det var väl inte OK att jag skrev så som jag gjorde, men jag har också, kanske något otydligt, bett Henrik om ursäkt.. och jag gör det gärna igen!
 
ulricahdesign skrev:
Det var väl inte OK att jag skrev så som jag gjorde, men jag har också, kanske något otydligt, bett Henrik om ursäkt.. och jag gör det gärna igen!

Ulrica, du har verkligen ingenting att be om ursäkt för i den här diskussionen!
 
Gunnlaug skrev:
Nej det ska du obsolut inte göra om du frågar mig... utan ta detta via mail...
Annars på pricken Eva...

Hmmm... varför ska jag ta det via mail?
Det är väl bättre isåfall under bilden, det tycker ialla fall jag.
Men nu kommer jag kanske inte ens att svara så...
 
henke-stenbäck skrev:

"Jag vill vara lite hård nu och påstå att det finns så mycket rövslickeri här på fotosidan och så mycket dåliga amatörer att jag funderat på att sluta ladda bilder här. En platt och tråkig bild på någons unge som inte är bildbehandlad kan få 10 kommentarer medans mina bilder som jag lägger ner en hel del på att skapa få c:a 1 kommentar per 90 visningar. Tycker inte folk att det jag gör är bra så skriv det då! Eller är det så att folk inte kan ta till sig konstnärliga alster och lite mörk kreativitet?
Sen till rövslickeriet. Folk som är lite småkändisar inom foto här får så jävla mycket kommentarer och jag tycker att mycket dom ( nämner inga namn) gör är fint men det finns andra som tar lika bra bilder men inte får ett skit. Pinsamt och falsk tycker jag. Känns som folk försöker göra sig kompisar med dom istället för att kommentera bra och dåliga bilder."

Det här är inte att vara hård, det är att vara avundsjuk och skylla andra för sin egen bristande förmåga. Du kan göra några val här. Antingen inse att du inte är så kreativ och konstnärlig som du tror, eller inse att din målgrupp antingen inte finns här eller inte har upptäckt dig än, eller inse att med så många bilder i omlopp är det inte konstigt att just dina bilder inte får så många kommentarer. Väljer du det senaste alternativet kan du också göra några val. Det finns sätt att få fler kommentarer och det är t.ex. att själv kommentera andras bilder vilket gör att de upptäcker dig eller, som du gör nu, genom att synas mycket i forumet. Här får du en visdom: Man kan inte ändra på andra, bara på sig själv.

"Men för många lägger upp bilder utan att försöka tycker jag. Det känns som att bilden bara har ett sentimentalt värde till dom. Detta är ett ställe för fotografer och kreativa mäniskor tycker jag, och jag är faktist inte intresserad i att titta på tråkiga semester bilder eller en platt solnedgång för 6000:e gången.
Folk har självklart olika smaker men man måste ju kunna urskilja kreativitet mot visionslösa idéer."

Sitter det någon och riktar en pistol mot din tinning och tvingar dig att titta på semesterbilder och solnedgångar? I såna fall kan jag förstå dig, annars är mitt råd att försöka vara lite mer konstruktiv och inte titta på bilder du avskyr så slipper du lida så hemskt.

"Jag skall dra en paralell:
Jag är ju musiker oxå och om man vill bli bättre och lära sig spela nya och annorlunda saker skall man spela med musiker som är bättre än en själv. Då lär man sig mest, snabbast. Och har roligast. Varför skulle jag som musiker bara begränsa mig till det första jag lärde mig spela?
Samma med all konst:
Foto, måla, matlagning, idrott m.m.

Sträva efter att göra nya saker och att bli bättre. Många är lata här inne och orkar inte, eller är helt enkelt för okreativa för att bli bra fotografer.
Smaken kommer alltid vara olika men bara man lägger ner lite möda i det man gör och våga visa något speciellt!"

Det är ju ganska fantastiskt att du inte har lärt dig ett dugg av att några musiker som är skickligare än du alltså är ödmjuka nog att låta dig vara med och lära av dem. Nej, istället tycker du att nu när DU har lärt dig allt du vill, så ska dörren stängas för alla som är mindre skickliga än du och enbart lika bra eller bättre "musiker" ska få vistas i ditt sällskap så att DU kan lära dig ännu mer. Förstår du inte att det nu är DIN uppgift som varande en skickligare musiker än en del andra, att lära dem hur man spelar, att nu ha den erfarnare musikerns roll? Är det verkligen bara du som ska ha chansen att utvecklas?

"Nä, det verkar som alla här inne är så j"vla gulliga mot alla och man kan inte längra säga att saker och ting suger.
Jag tycker alla skall ta sig en funderare varför ni och andra fotar och lägger upp era bilder på en sida som är skapad av fotografer för fotografer. Jag ser inte fotosidan som en myshörna där man sitter och är gulliga mot varann utan ett ställe där man möts och ger varann inspiration.
Ta era solnedgångsbilder, jag orkar inte längre bry mig. Vi lite mer kreativa och strävande människor kanske kunde ha en fotosida delux där solnedgångar och semesterbilder är förbjudna. Så kan svensson sitta och kommentera andra svenssons på deras solnedgångar."

På vilket sätt är du inspirerande? För min del är du snarare som en grå, blöt trasa som läggs över FS, det är bland det mest deprimerande och oinspirerande jag har läst här någonsin. Jag håller med vem det nu var som sa ungefär att det är banne mig inte nyttigt att läsa på forumet. Maken till icke-konstruktiva, egoistiska, oförskämda och aningslösa inlägg har jag sällan läst. Det är bara att hoppas att de flesta fotografer/medlemmar har bättre saker för sig än att läsa här.

"Skärp dig och sluta bete dig som en 8-åring. Denna diskution och sida är för folk som kan ta kritik och är seriösa."

Skärp dig själv och sluta utgå ifrån att du är den enda som är seriös, det är oförskämt.

"Jag skulle inte vilja hänga här om det fanns ett annat mer skruvat ställe. Samma sak med uteställen. Du ser inte en enda jazz-pansionär på en rave klubb eller en dödsmetallare i en kyrkör av fri vilja."

Att nischa in sig så är ett tecken på omognad och/eller inskränkthet. Det är utvecklande att umgås med människor som inte är precis som en själv så att man inte stagnerar, både som människa och kreativt.
 
Jag vet egentligen inte om jag tänkt klart i den här frågan och det är kanske risk för att mitt inlägg är prematurt, men jag blir så frustrerad när jag läser den här och liknande trådar.
Jag har läst (sedan jag blev medlem) tråd efter tråd med i stort sett samma tema om för lite kommentarer och om nu "idioterna" mot förmodan kommenterar så görs det på fel sätt och har därför inget eller ett ringa värde.
Jag förstår ju att önskan eller syftet med diskussionerna är att få till en förändring där både bilder och kommentarer kvalitativt ska bli så mycket bättre - men vad tror ni att dessa trådar hittills uppnått?

Om man lyckas få tyst på alla oss som inte kommenterar på rätt sätt (bara berömmande/sockersött eller vad det nu kan vara), då kommer en betydande mängd kommentarer att försvinna. Vad är det för nytta med det i så fall?

Jag förstår inte varför folk inte kan få utvecklas i sin egen takt även med konsten att kommentera. Vad är det för farligt med det?

Fortsätt ni som kan det här med "riktiga kommentarer" att kommentera, så lär säkert vi andra oss av det. Våga tro på att vi även på detta område kommer försöka utvecklas efter bästa förmåga. Var goda förebilder under tiden.
/Nonno
 
nonno skrev:
Jag vet egentligen inte om jag tänkt klart i den här frågan och det är kanske risk för att mitt inlägg är prematurt, men jag blir så frustrerad när jag läser den här och liknande trådar.
Jag har läst (sedan jag blev medlem) tråd efter tråd med i stort sett samma tema om för lite kommentarer och om nu "idioterna" mot förmodan kommenterar så görs det på fel sätt och har därför inget eller ett ringa värde.
Jag förstår ju att önskan eller syftet med diskussionerna är att få till en förändring där både bilder och kommentarer kvalitativt ska bli så mycket bättre - men vad tror ni att dessa trådar hittills uppnått?

Om man lyckas få tyst på alla oss som inte kommenterar på rätt sätt (bara berömmande/sockersött eller vad det nu kan vara), då kommer en betydande mängd kommentarer att försvinna. Vad är det för nytta med det i så fall?

Jag förstår inte varför folk inte kan få utvecklas i sin egen takt även med konsten att kommentera. Vad är det för farligt med det?

Fortsätt ni som kan det här med "riktiga kommentarer" att kommentera, så lär säkert vi andra oss av det. Våga tro på att vi även på detta område kommer försöka utvecklas efter bästa förmåga. Var goda förebilder under tiden.
/Nonno

Jag håller helt och hållet med dig! Bra skrivet!

Låt oss enkla kommentatörer leva på vår nivå, så kan vi succesivt lära oss av dom som kan bättre.

Ju fler kommentarer de duktiga skriver, desto lättare kan vi andra hitta något att sikta mot.
 
Utveckling är väl alla för?

nonno skrev:

Jag förstår inte varför folk inte kan få utvecklas i sin egen takt även med konsten att kommentera. Vad är det för farligt med det?
Jag har också följt alla diskussioner i ämnet tror jag men jag har inte uppfattat någon alls som inte tycker att folk ska få _utvecklas_ i sin egen takt. Däremot har det föreslagits massvis för att stötta det konstruktiva kommentarerna och mycket för att främja dem och kvalitén.

Har man viljan att utvecklas och försöker så borde man nog inte behöva oroa sig för andras åsikter tror jag..
 
Re: Utveckling är väl alla för?

lottawe skrev:
Jag har också följt alla diskussioner i ämnet tror jag men jag har inte uppfattat någon alls som inte tycker att folk ska få _utvecklas_ i sin egen takt. Däremot har det föreslagits massvis för att stötta det konstruktiva kommentarerna och mycket för att främja dem och kvalitén.

Har man viljan att utvecklas och försöker så borde man nog inte behöva oroa sig för andras åsikter tror jag..

Lotta, jag förstår att ni vill hjälpa oss och är välmenande. Men det finns inlägg av olika valörer och en del kan faktiskt inte uppfattas som incitament till utveckling - snarare känns det för mig som en uppmaning att inte lägga upp bilder/inte kommentera - gärna avsluta medlemsskapet för bilderna är dåliga och icke-kreativa.
Jag har därmed inte sagt att just du framfört åsikter av det slaget.

/Nonno
 
Re: Utveckling är väl alla för?

lottawe skrev:


Har man viljan att utvecklas och försöker så borde man nog inte behöva oroa sig för andras åsikter tror jag..

Jag har ju dragit från den här tråden men jag gör en snabb U(rbano)-sväng (C;=

Om man har viljan men inte förmågan att utvecklas vad händer då? Och vem skall avgöra huruvida nån "försöker" eller har utvecklats eller ej - Du Lotta?

Jag har då sett flera exempel på fotografer som skulle ha behövt oroa sig för elaka kommentarer. JANNE
 
Med tanke på klimatet i forumet på fs kan man anta att de som fortfarande är aktiva medlemmar är det på grund av ett genuint fotointresse, och en vilja att utvecklas.

Utan detta intresse skulle man nog skrämts iväg för länge sedan.
 
Kanske kan vi få ett slut på dessa "orosmoment", nu när vi alla vet att ingen ska behöva oroa sej för andras åsikter och därmed inte bli "uthängda" i diverse trådar i forumet.

Då är vi väl överens om att vi respekterar varandras sätt att kommentera på?
Och att vi tar den tiden vi behöver för att utvecklas?
 
Min senaste erfarenhet

För en tid sedan tog jag bort alla mina bilder och laddade upp ett dussin nya. Sedan har jag låtit det vara ungefär så många/få bilder. Jag har bytt ut dem ganska frekvent, och inte segat på med de som uppenbarligen inte intresserar.

Resultatet är att jag på 3½ månad fått lika många kommentarer som jag tidigare fått under drygt ett år. Jag tror inte att jag plötsligt börjat göra så mycket intressantare bilder, men jag tror att det har blivit lättare att se alla mina 12 bilder när man är inne på min profil och att det kanske lockar mer till en kommentar.

Det är så mycket som spelar in när man (åtminstone jag) skriver en kommentar, mest av allt humöret. Jag tror att det är omöjligt att optimera FS så att alla får fler kommentarer. Det känns i alla fall hopplöst att försöka åstadkomma det med frustrerade foruminlägg. Enda ultimata receptet som var och en kan bruka är väl att pröva sig fram till intressantare bilder.

-Bara mina 50 öre till debatten.
 
FILM) (ulltand skrev:
Hur är det Henrik? Allt bra?

Jag har _aldrig_ lagt upp en barnbild på FS.

Så sorry ulf. Det var håkan lindquvist som skrev. Jag är skev i hjärnan. Beklagar påhoppet. du må skjuta mig, he he.

Eva Janson. SUCK! Du vrider och vänder på allt jag skrivit. Är du möjligtvis politiker?
Bottom line:
Jag får kommentarer av andra kreativa mäniskor och det känns super härligt, men eftersom FS har blivit mer och mer en sida för bilder på solnedgångar efter solnedgångar så känner jag att det är svårt att hitta andra som pysslar med konst som ligger mer åt mitt håll. Jag känner mäniskor som inte hänger här mer pga det. Det är därför jag har frågat runt om det inte finns ett sådant ställe.
Jag har en bild som är visad 330 gånger och kommenterad av 8 personer. Denna bild är ganska kreativ. Om det är så att den suger som bild och inte alls är så kreativ som jag tro, varför skriver inte folk det då?
Jag såg däremot en kille som hade väldigt många kompisar ( om man såg på hur bilden var kommenterad ) här inne. Han hade tagit en suddig bild på en buske brännässlor och folk ( polare och andra fotografer med brun tunga) var helt lyriska om den bilden. Jag tycket nog att det var en av det sämsta jag sett. Jag fick anstränga mig för att se vad det skulle föreställa. Så som svar på ditt påhopp. Jag skulle skämmas ögonen av mig om jag tog en suddig-färglös bild på något man knappt ser vad det är och ha en massa folk jag känner som sitter öser snälla kommentarer över den. Så jag är inte ett dugg avundsjuk, bara lite förundrad och små äcklad. Kompisar och kändiskap = många kommentarer. Om britney spears skulle lägga upp en platt bild här på en vanlig blomma, skulle den få 30 000 kommentarer. Och det tycker jag är fel eller är jag dum i huvudet.
Sen dina påhopp om mig som musiker så är det så att jag lär gärna folk om foto och musik som vill lära sig. Det är svin kul, men det jag skrev som du misstolkade var att det finns grymt duktiga fotografer och musiker, och om man har tillgång att lära sig från dom genom att vara nära och ställa frågor och betrakta dom från nära håll så är det det bästa sättet att bli bra själv. Då tycker jag det är konstigt att folk skriver i detta forum att folk är rädda att kommentera bilder som är för tekniska för dom för att dom inte vet vad dom skall kommentera. Ser jag på en animerad film så kan jag säga vad jag tycker är bra med den eller sämre även fast jag inte kan ett jävla skit om animering.
En fråga: Hur många kommentarer har ni givit kontra fått.
Jag själv ligger alltid runt 80-100 mer på kommenterade än fått kommentarer.
Fått 160, gett 240.
Så nog fan har jag försökt pusha folk och vara konstruktiv.
Ingen riktar någon pistol mot mig men när FS vattnas ut av bilder som ser ut som en annan bild som ser ut som en annan bild är det svårt att hitta guldkornen. Därför skulle jag vilja ha ett ställe för mer seriösa fotografer. Vad är det för fel med det?????Misstolka inte mer saker som jag skriver nu!!!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.