Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Gavs det någon motivering till avslaget?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lite tveksam är nog den "rätten" allt. Offentligt finansierad verksamhet bör vara tillgänglig för allmänheten.Jag retar mig en del på att de har ett generellt avbildandeförbud, vilket jag tycker är onödigt men de har rätt att ha det dock.
Eftersom det är kontraheringsrätten som medför att fastighetsägaren (eller motsvarande) kan förbjuda fotografering så finns det ingen straffrättslig påföljd. Du kan bli uppmanad att upphöra med fotograferingen och avlägsna dig från lokalen, och om du inte följer denna uppmaning så kan fastighetsägaren tillkalla polis för att avhysa dig.Har en fråga, vad kan efterräkningen bli tro om man går in och fräckt dokumenterar hela kyrkan, ett digert pengabelopp? Skaka galler på nån av statens fina anstalter? Eller finns där vakter så man blir utkickad innan man hunnit fota ett gravlock?
Nu fick jag svar på min förfrågan, negativt, trodde ett tag jag skulle få men fick avslag sen. Var det någon som hade fått tillstånd? Riddarholmskyrkan alltså.
Och varför skriver de att man kan ansöka om tillstånd att fotografera om man ändå inte kan få det? Det verkar ju konstigt. Vad krävs för att jag ska få fota månntro, att bara titta på bilderna själv i garderoben i totalt mörker? Var det det att jag skrev att jag skulle använda bilderna på webben som skrämde dem, antagligen. Fast alla kan ju gå dit och se grejerna i verkligheten in i minsta detalj så varför får inte jag visa några lågupplösta bilder?
Nej det står uttryckligen att 3 saker är förbjudna av 1 anledning.Att det är fortfarande är _fotografering förbjuden_, men du läste bara in en av anledningarna.
Ett saknat kommatecken hade förvisso förtydligat det, men enklast gör dom att bort den skrivna anledningen helt.
Michael - Bild på en överkorsad kamera -
Det är ju en annan sak. Liksom nästa händelse i kedjan...Om de upplyser dig om att du inte får fotografera spelar det ingen roll vad det står i texten. Fortsätter du ändå fotografera kan du bli avvisad från platsen.
Nej det står uttryckligen att 3 saker är förbjudna av 1 anledning.
O bryter man inte mot den anledningen så är det väl tillåtet...
Om jag talar om för dig att du inte får fotografera på en plats, tex hemma hos mig, med svart kavaj på dig, om du har en sådan på dig.Nej, ett förbud upphör inte bara för att man har hittat ett kryphål/ en brist /ett stavfel i anledning till ett förbud.
Men de behöver inte ange någon orsak till det förbudet,...