Annons

Bilderna från minneskortet kommer inte in i datorn!

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinOlsson

Medlem
Jag har ett STORT problem!
Jag har fotograferat ett bröllop och bilderna på ett av minneskorten får jag inte in i datorn.
Jag har testat att ta kablen genom kameran, men då kommer det upp felmeddelande som säger något i stil med att bilderna inte kan läggas in.
Jag testade därefter att lägga in bilderna genom att använda en minneskortläsare, och då ser jag att bilderna finns men det står "kan ej förhandsgranskas" på ungefär hälften av bilderna. Den andra hälften kan jag kolla på.
Bilderna som jag inte kan se på datorn kan jag se i kameran. Filerna finns alltså men jag får inte fram dem. Finns det något sätt som jag kan få fram mina bilder på? Jag är inte speciellt bra på photoshop eller andra progam, kan man få fram bilderna därigenom på något vis?

Mvh/ Elin

Hej Elin,

de kan vara så mycke olika orsak...
Först skulle jag pröva på en annan dator.

Vad är de för filerna RAW, jpeg eller båda?

Kan jpg bilderna vara Thumbnails som tillhör dina stora RAW filer?

Hej
Jag har testat att lägga in dem på två olika datorer.
Filerna är i jpeg format. Jag kan se bilderna på kameran, men inte när jag väl ska lägga in dem på datorn.

/ Elin

Volker är på rätt spår skulle jag tro, det låter exakt som om du har JPEG + RAW fotat.

Då brukar nämligen JPEG fotot kunna ses men RAW versionen kan inte förhandsgranskas utan kräver annan programvara.

Nu kan jag inte nikon, det brukar ju följa med en programvara för att hantera bilderna när man köper kamera oavsett märke - kan någon nikonist kliva in här tro med lite expertis?

Nikonist, Javisst!

Nikons programvara som följer med "picture project" skall kunna visa om än inte konvertera raw-filerna (som heter .nef hos Nikon).

Är det bilder du saknar? Det kan naturligtvis också ha blivit något fel på kortet. Ovanligt men det händer. Om så så brukar det gå att återskapa bilderna med ett bildräddningsprogram.
Det följer med ett sådant program med exempelvis Sandisks Extreme III kort.

Hoppas det löser sig!

/Jon

Ett annat helt ovetenskapligt försök kan vara att testa i Googles programvara Picasa. Den hanterar i alla fall Canons raw format direkt.

mvh//Kent

Om du stoppar i kortet i datorn och tittar på kortet via utforskaren (windows explorer), stäng ner alla fönster som poppar upp de är ett otyg. Kopiera så många filer du kan manuellt. Med lite tur är det bara ngn enstaka bild som är trasig.

Tack för er hjälp!
Jag ska testa Picture Project senare idag och se om jag får över bilderna då.
Men om jag har "råkat" fota JPEG+RAW (vilket jag väldigt sällan fotar med). Lägger inte sig bilderna som dubletter, en JPEG och en RAW? För de bilderna som jag vet finns på minneskortet (genom att kolla på kameran) syns inte i datorn. Jag ser de första 100 (från kyrkan) men sen blir resterande ca 150 bilder (från festen) endast vita/ ej kan förhandsgranskas.
Om det nu är så att minneskortet har slutat fungera, var kan man få tag i ett bildräddningsprogram?

Mvh/ Elin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar