Annons

Bilder skannade i SilverFast blir oskarpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Triglav

Medlem
Skärmavbild 2025-02-03 kl. 11.15.22.png
När jag skannar en pappersbild i SilverFast (Version 9.2.5) blir den preskannade bilden (till höger) skarp, men bilden som kommer upp efter slutskanning (till vänster) är oskarp. Vad beror det på? Jag skannar i 1200 ppi med 300 ppi upplösning. Jag får samma resultat i JPEG och TIFF och samma resultat med 1200 ppi och 2400 ppi. Skannern är Epson Perfection V750 PRO.

Hur scannar du i 1200 ppi med 300 ppi upplösning? Är det inte antingen det ena eller det andra?
Nu ska ju 300 dpi vara ungefär vad normala ögon klarar av, så om du inte förstorar bilden sen ska du inte se någon större skillnad.

Felet ligger nog i att du scannar i 300ppi som programmet sedan interpolerar upp till 1200ppi (400% uppförstoring).
Nu minns inte jag vilken optisk upplösning din skanner har, men testa att ha samma värde både på skanningen, t.ex. 1200ppi (preset) och den slutliga upplösningen (res).

Bäst resultat borde du få om du skannar med skannerns maximala optiska upplösning och sedan jobbar vidare i ett fotoredigeringsprogram.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto