Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder på projektor.

Produkter
(logga in för att koppla)

Reco

Medlem
Hejsan.
Det senaste har vi använt lite random bilder ett par gånger i kyrkan jag jobbar i. Bilderna är tagna direkt från internet. En del bilder av människor, en del av natur och annat.
Men jag undrar följande:
Vilken rätt har vi att använda dem?
Har vi råkat bryta mot lagen?
Vad är det som gäller?

Det är ju inga pengar inblandade, vi tjänar inget på det.
De visas under en samling på projektor, alltså inget tryckt.
Det är inga kränkande bilder.

Vad gäller?

Ja, ni har nog brutit mot lagen. Vad skulle du själv tycka om t ex McDonalds snodde dina bilder från nätet och visade dem på skärmarna i sina restauranger?

Ja, ni har nog brutit mot lagen. Vad skulle du själv tycka om t ex McDonalds snodde dina bilder från nätet och visade dem på skärmarna i sina restauranger?

Ett: De driver ett företag för att tjäna pengar. Vi är en idéell förening.
Två: Hade min bild rullat förbi random i ett sammanhang utan vinstintresse hade jag inte brytt mig. Fast det är klart, det beror ju på sammanhanget.

Det är av de anledningarna jag undrar.

Ett: De driver ett företag för att tjäna pengar. Vi är en idéell förening.
Det spelar ingen roll. Även om man kan tycka att det är mindre moraliskt felaktigt att -- som Robin Hood -- stjäla om syftet är att ge till de fattiga så är stöld fortfarande förbjuden.

Det finns ju en hel del bilder på nätet som man får använda fritt, bl a de flesta bilder som publiceras i Wikipedia. Och många fotografer skulle nog bara bli smickrade om ni mejlade och frågade om ni fick visa deras bilder.

Gå runt med hinken på söndagarna och samla in minneskort? Nån borde ju vilja skänka lite bilder till kyrkan.

...eller så skickar man helt enkelt iväg ett kort mail till den man "lånar" bilden av och frågar om det är okej. Jag tror att de flesta svarar ja, särskilt som det inte handlar om kommersiellt utnyttjande.

Tack för hjälpen alla!

En annan sak jag funderar på...
Är det några problem att visa bilder på människor, utan deras tillåtelse?

Nej, inte juridiskt. Så länge det inte är bilder som kan uppfattas som kränkande eller det handlar om reklam. Men det är inte ovanligt att folk blir upprörda ändå, så det är bra att vara försiktig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar