Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bilder från Sony A850 på HD-TV
- Trådstartare interior
- Start datum
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Hur gör man? Skalar man ner innan, eller låter TVn sköta det? Kommer kvaliteten på objektiven spela liten roll? Om man har bra objektiv, kan man då beskära ut en ruta 1920×1080 pixlar och få samma kvalitet som om man använder hela sensorn? Någon som har en länk?
Skaffa en HDMI-kabel med mini-HDMI kontakt i ena änden och koppla bara in kameran.
Jag har en 5-meters sådan, vilket är helt suveränt. Perfekt också för att snabbkolla bilder vid hemmastudio-foto då allting från kamerans display replikeras till TVn, även LiveView. QuickLV upplevs dock lite grynig i 52 tum
För att visa bilder så används kamerans visningsfunktion och bildspelfunktion.
Bilden skalas om automatiskt och på något sätt optimerar kameran bilderna från början att visas i 1920x1080. Vet inte precis hur, men på någe vis gör den det. Blir superfnt i allafall!
Om du har en 3D-tv så prova att ta lite 3D-panoraman med kameran, det blir helt otroligt!
(Sen kan du såklart koppla en dator till tvn och använda tvn som en vanlig bildskrm, men det är en annan historia.)
/Mats
Avslutat medlemskap
OOps. Såg inte att det stod A850, läste A580
.
HDMI-kabel funkar lika, men såklart LiveView och 3D-panorama blir lite knepigt...
/Mats
HDMI-kabel funkar lika, men såklart LiveView och 3D-panorama blir lite knepigt...
/Mats
interior
Aktiv medlem
Jag kollar också med HDMI-kabel på TV (52 tums SONY). Resultatet blir överraskande bra. Det är suveränt efter en dags fotande att gallra framför TVn.
Men nu vill jag beskära och redigera bilder innan visning. Antar att man inte kan lägga tillbaka bilderna på minneskortet och läsa av det med kameran. Kanske göra ett bildspel.
Det är ju lite overkill att fota i 24 megapixlar och sedan använda 2. Jag tycker dock att bilderna blir skarpare på TVn om man använder bra objektiv, kan det stämma. Jag menar att 2 MP bör vara begränsningen - inte optiken.
Ska man skala ner i PS5 eller låta TVn göra jobbet? Om jag gör det i PS5 - hur gör man det för bästa resultat?
Men nu vill jag beskära och redigera bilder innan visning. Antar att man inte kan lägga tillbaka bilderna på minneskortet och läsa av det med kameran. Kanske göra ett bildspel.
Det är ju lite overkill att fota i 24 megapixlar och sedan använda 2. Jag tycker dock att bilderna blir skarpare på TVn om man använder bra objektiv, kan det stämma. Jag menar att 2 MP bör vara begränsningen - inte optiken.
Ska man skala ner i PS5 eller låta TVn göra jobbet? Om jag gör det i PS5 - hur gör man det för bästa resultat?
reflux
Aktiv medlem
Skala ner själv, konvertera till sRGB och gör lätt skärpning, precis som för webbpublicering. Det går mycket snabbare för tvns elektronik att visa en nedskalad bild än den fulla upplösningen och deras skalningsalgoritmer brukar inte vara så bra heller. Nackdelen är väl att du inte kan zooma om du nu skulle vilja det.
Om din tv visar Full-HD bör du alltså förminska bilderna på största ledden så att de passar in på 1920*1080. Förhoppningsvis drar inte tvn ut bilderna för att de ska täcka hela skärmen, annars får du ändra canvas-storleken till 1920*1080 efter att du beskurit och skalat ner.
Avslutat medlemskap
Ja, det går att lägga tillbaka redigerade bilder på kortet så att kameran kan visa dem, men det går fint även med originalbilderna, även om du bara fotograferar i cRAW (som jag gör).
Det är inte TVn som skalar ned bilderna, de kommer färdiga i HD-format via HDMI-anslutningen, så skalningen görs i kameran.
Extra fiffigt bilr det om du skaffar fjärrkontrollen till kameran. Då kan du haka upp kameran och ställa den vid TVn och sitta i soffan och styra allt med fjärren. kostar bara en trhundring ungefär och är rät vettig. Bra att ha som utlösare då du kör på stativ också.
/Mats
Det är inte TVn som skalar ned bilderna, de kommer färdiga i HD-format via HDMI-anslutningen, så skalningen görs i kameran.
Extra fiffigt bilr det om du skaffar fjärrkontrollen till kameran. Då kan du haka upp kameran och ställa den vid TVn och sitta i soffan och styra allt med fjärren. kostar bara en trhundring ungefär och är rät vettig. Bra att ha som utlösare då du kör på stativ också.
/Mats