Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder från dagis

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju bara att sortera bort de eventuella bilder där barn med skyddad identitet förekommer.

Jag har hört om sådana här konstiga nyuppfunna restriktioner på dagis från flera håll i landet, och jag misstänker att det är någon slags "cover my ass"-panik högre upp bland cheferna för verksamheten. De vill väl inte råka ut för att Aftonbladet kör en artikel om hur pedofiler använder bilder på dagisbarn.

Till TS: får ni föräldrar fotografera själva när ni besöker dagiset? Totalt fotoförbud förekommer på vissa dagis i landet.

Till TS: får ni föräldrar fotografera själva när ni besöker dagiset? Totalt fotoförbud förekommer på vissa dagis i landet.
Har också hört talas om fotoförbud på vissa dagis. Jag har inte sett några skyltar om fotoförbud på vårt, men jag har faktiskt aldrig frågat någon vad som gäller. Men jag har haft med kameran någon gång, och det är aldrig någon som har sagt något när jag då tagit bilder. Så nej, tror inte att det råder något fotoförbud.

Det är ju bara att sortera bort de eventuella bilder där barn med skyddad identitet förekommer.

Jag har hört om sådana här konstiga nyuppfunna restriktioner på dagis från flera håll i landet, och jag misstänker att det är någon slags "cover my ass"-panik högre upp bland cheferna för verksamheten. De vill väl inte råka ut för att Aftonbladet kör en artikel om hur pedofiler använder bilder på dagisbarn.

vårt dagis satte fotoförbud när någon förälder vägrade skriva på att det var ok att deras barn fotograferades.

Vem som helst får ställa sig utanför dagis och ta kort på barnen med supertele. Dessa bilder kan fotografen publicera på internet. (det moraliska i detta är en helt annan fråga!)
Inomhus på dagis kan det vara andra regler om detta inte är en offentlig plats. Som flera redan skrivit är det kommunens bestämmelser som gäller (eller vem som nu äger lokalen).
Troligast är ju att någon förälder klagat och därför får dagispersonalen kalla fötter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar