Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder från dagis

Produkter
(logga in för att koppla)

knobloch

Aktiv medlem
Hej, jag har en liten undran som jag hoppas någon kan svara på. (Hoppas att det inte finns en likadan tråd sedan tidigare, men jag har sökt och inte lyckats finna någon som beskriver exakt nedanstående situation).

Personalen på vårt dagis brukar ta bilder av barnen på vardagarna. I slutet av varje vecka brukar de maila ett veckobrev till alla föräldrar där de berättar lite vad barnen har gjort. Detta veckobrev är i form av ett Powerpoint-dokument där de har infogat lite bilder från veckan som gått.

Denna vecka fanns inga bilder med i veckobrevet utan de har skrivit att de dessvärre inte får skicka veckobrev med foton längre. Har de enligt lag inte rätt att skicka bilder på barnen?

Kan tillägga att dagiset aldrig har bett om vårt tillstånd (mitt och min frus) för att få ta bilder på vår son och skicka dessa i mail som går ut till alla föräldrar, så jag kan bara anta att ingen annan förälder heller har tillfrågats. Men krävs ett tillstånd från målsman enligt lag? Eller får de överhuvudtaget inte skicka bilderna trots att de skulle ha målsmans tillstånd?

Hoppas någon kan svara på detta, jag är ganska nyfiken. Dessutom är det lite tråkigt att inte få några bilder längre.

Tack på förhand!

Tillägg: När jag tänker efter så har vi nog skrivit på något där vi godkänner att personalen tar bilder av barnen.

Men det som alltså verkar vara själva problemet nu är alltså att de inte får maila dessa bilder till alla föräldrar.

Mvh, Björn

Hos oss har vi fått godkänna detta. Min gissning är att någon förälder motsatt sig detta, och då blir det antagligen ogörligt att ha koll på så att det/dom barnen inte hamnar på bild. Men det är bara en gissning....

Jag misstänker också att någon förälder har tagit upp detta. Lite trist att någon skulle motsätta sig det, men det kanske finns giltiga skäl, vad vet jag.

Har i alla fall svarat förskolan att de gärna får skicka bilder på vår son om de känner för det. :)

Tack för svaret!

Ja verkligen tråkigt, tycker också att det är kul att få se barnen i den miljön dom agerar när man själv INTE är där. För barn tenderar ju faktiskt till att vara annorlunda när inte föräldrarna är med. Hos oss filmar dom en del också och lägger ut det på en portal där man loggar in och kan kolla sådant. Och det är ju riktigt kul att se :)

Det kan ju finnas goda skäl till att man inte vill att bilder på ens barn hamnar på nätet.

Sedan har även vi fått skriva på papper om fotografering på dagis. De slutade med att tillåta föräldrar att fota efter att någon inte beskrev på. Själva tar de kort och sorterar bort oönskade barnbilder. bilderna sprids via USB.

Ja verkligen tråkigt, tycker också att det är kul att få se barnen i den miljön dom agerar när man själv INTE är där. För barn tenderar ju faktiskt till att vara annorlunda när inte föräldrarna är med. Hos oss filmar dom en del också och lägger ut det på en portal där man loggar in och kan kolla sådant. Och det är ju riktigt kul att se :)
Precis det jag också tycker är roligt. De har tydligen precis även köpt in en ny kamera med filmfunktion också, men nu blir det väl inga filmer heller.. :(

I senaste brevet skrev de "Tyvärr får vi inte sända veckobrev med foton längre, men vi kommer att hänga upp veckobrev i hallen". Undrar om de menar att dessa brev inkluderar bilder också, för i så fall fattar jag inte riktigt skillnaden mellan att visa bilderna digitalt via mail eller "analogt" på en vägg. Alla föräldrar kommer ju i alla fall att se bilderna. Jaja, återstår att se.

Det kan ju finnas goda skäl till att man inte vill att bilder på ens barn hamnar på nätet.

Sedan har även vi fått skriva på papper om fotografering på dagis. De slutade med att tillåta föräldrar att fota efter att någon inte beskrev på. Själva tar de kort och sorterar bort oönskade barnbilder. bilderna sprids via USB.
Jo det är klart att vissa kan ha synpunkter på att bilderna sprids på nätet. Men i detta fall så mailar de bilderna, de tillgängliggörs inte på någon hemsida. Men det är klart att någon förälder kan få för sig att publicera dessa bilder på nätet (fast då bryter de väl visserligen mot upphovsrätten i och med att de publicerar en bild som någon annan har tagit).

Jag kanske får ta med kameran till dagis själv och ta lite bilder. Fast det roliga är ju att se bilderna som någon annan tagit förstås.. när man inte är där själv.

Precis det jag också tycker är roligt. De har tydligen precis även köpt in en ny kamera med filmfunktion också, men nu blir det väl inga filmer heller.. :(

I senaste brevet skrev de "Tyvärr får vi inte sända veckobrev med foton längre, men vi kommer att hänga upp veckobrev i hallen". Undrar om de menar att dessa brev inkluderar bilder också, för i så fall fattar jag inte riktigt skillnaden mellan att visa bilderna digitalt via mail eller "analogt" på en vägg. Alla föräldrar kommer ju i alla fall att se bilderna. Jaja, återstår att se.

Spridningsfaktorn bli mycket större digitalt. bilderna skickas vidare till släkt & vänner samt förr eller senare hamnar de på en hemsida. Extra spridning kan ju även ske för att datorer i kedjan är infekterade med virus & liknande.

Spridningsfaktorn bli mycket större digitalt. bilderna skickas vidare till släkt & vänner samt förr eller senare hamnar de på en hemsida. Extra spridning kan ju även ske för att datorer i kedjan är infekterade med virus & liknande.
Jo, där har du så klart en poäng.

Men det är fortfarande trist. Ska man tolka det som att det finns någon lag/regel som kräver ett godkännande från målsman att maila bilder även om det finns ett godkännande om fotografering?

Jo, där har du så klart en poäng.

Men det är fortfarande trist. Ska man tolka det som att det finns någon lag/regel som kräver ett godkännande från målsman att maila bilder även om det finns ett godkännande om fotografering?

kanske behövs en specifik PUL-lags godkännande?

Var glad att du kan ta med kameran till dagis. Jag har bilder från båda barnens inskolning men det blev totalstopp strax efter det. Dagispersonal är inga vidare fotografer så det är ju roligt med lite egna bilder oxo :)
Vi fick alla personalens bilder på dottern på cd då hon slutade. Ruktigt kul det oxo

Hehe.. jo, det stämmer att det inte brukar vara toppenkvalitet på personalens bilder. Men man brukar ju dessvärre endast ta med kameran när man lämnar/hämtar. Så det blir ju inga bilder från skogspromenader eller liknande.

Nä, det är ju trist att det blivit så här i barnomsorgen, eller trist att det ska behöva bli så här kanske man ska säga.

Du kanske skulle föreslå examens-CD som de gjorde på vårt dagis?

Ska man tolka det som att det finns någon lag/regel som kräver ett godkännande från målsman att maila bilder även om det finns ett godkännande om fotografering?
Nej, det finns ingen sådan lag. Det finns inte heller någon lag som innebär att föräldrarna måste godkänna fotografering. Den regel som tycks förbjuda bilder i de elektroniska veckobreven skulle jag gissa att det lokala skolförvaltningen har hittat på.

Jag tror att det är någon av alla dessa tråkmånsar som häckar i varje upphovsrätts tråd på fotosidan, som sett till att ni inte får ta del av era barns vardag.... En del av dessa olyckskorpar kan man spana in i google tråden som är lite halvhet just nu.... ;)

Jag tror att det är någon av alla dessa tråkmånsar som häckar i varje upphovsrätts tråd på fotosidan, som sett till att ni inte får ta del av era barns vardag.... En del av dessa olyckskorpar kan man spana in i google tråden som är lite halvhet just nu.... ;)

Jag tror att du har fått något om bakfoten, för vad den här tråden har med upphovsrätt att göra framstår som oklart. De som skulle kunna göra några sådana anspråk är personalen och de ville ju enligt uppgift hålla på med det här.

I övrigt tror jag nog på Erlands teori.

Nej, det finns ingen sådan lag. Det finns inte heller någon lag som innebär att föräldrarna måste godkänna fotografering. Den regel som tycks förbjuda bilder i de elektroniska veckobreven skulle jag gissa att det lokala skolförvaltningen har hittat på.

Jag skulle tro att du har rätt. Föräldrakrav har säkert tvingat fram regler som begränsar fotografering.
Det har förmodligen inget med lagkrav att göra.

Du kanske skulle föreslå examens-CD som de gjorde på vårt dagis?
Ja, det kanske kan vara en idé, tack för tipset!

Om det nu förhåller sig på det sättet så är jag knappast förvånad. Jag har inte fått något svar från dagispersonalen angående anledningen, frågan är om de ens vet om det är tillåtet eller inte. Kan tänka mig att de inte vågar chansa, om nu någon förälder har haft synpunkter.

Hehe, kan vara så. Jag vet vilken tråd du menar.

kan vara andra orsaker

Det kan ju vara som det är på vissa förskolor, att där går det barn som har skyddad identitet och då får man inte skicka bilder på dem så att de kommer i orätta händer.

Varför de har skyddad identitet kan vara av många olika orsaker.

Vi har också skrivit på att det är ok att publicera bilder på vår son på hans förskola, men det kommer inte ut så många bilder på honom, utan det är mer på deras digitala fotoram som de kommer.

Det kan ju vara som det är på vissa förskolor, att där går det barn som har skyddad identitet och då får man inte skicka bilder på dem så att de kommer i orätta händer.

Varför de har skyddad identitet kan vara av många olika orsaker.

Vi har också skrivit på att det är ok att publicera bilder på vår son på hans förskola, men det kommer inte ut så många bilder på honom, utan det är mer på deras digitala fotoram som de kommer.
Jo, tanken har också slagit mig, alltså angående skyddad identitet. Kanske inte är så troligt, men helt klart möjligt. Jaja, jag kommer inte att tjafsa med förskolan angående detta, jag blev mest nyfiken på om det är förbjudet enligt lag.

Lustigt, fick precis reda på att vår förskola också har köpt in en digital fotoram där de ska visa bilder. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar