Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder blir svarta

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag prövat lite och ta kort i M läget och får ibland bra bild, rätt exponering osv, men på displayen står det fortfarande att det blir underexponerat."pilen" eller vad man ska kalla det rör inte på sig vilken inställning jag än har på.
Är det något fel på kameran eller vad är det?

Gör den så även om du använder exakt samma inställning som kameran föreslår?

Om du är i dagsljus och ställer in bländare 8, borde du genom att skruva på tumhjulet kunna få mätaren att ställa sig mitt i.

Det finns ett avsnitt i handboken som heter ungefär P,S, A och M-läget. I kapitlet om M-läget står det i en ruta exakt hur det ska se ut när det är rätt exponerat. Titta där igen, och berätta om det förändrar något.

Per.

Ja, det händer ingenting,
Men när man snurrar på hjulet så ändrar man ju bara slutartiden.
Tyvärr har jag slarvat bort manualen och D40x säljs ju inte längre så jag vet inte hur jag ska få tag på en manual

Har Du en knapp märkt +/- brukar det vara så att den behöver tryckas in för att kunna ändra bländarvärdet. Pröva med att i normalt solljus och t.ex 200 ISO använda 1/250 sek och bl. 11. Ett hyffsat grundvärde.

Ställ kameran på P-, Av-, eller Tv-läget. Ta en bild. Blir denna bra exponerad, ratta nu helt enkelt in exakt samma inställningar i M-läget. Då ska bilden bli hyffsat exponerad, sedan kan du experimentera därifrån.

Sedan tycker jag verkligen att du ska kolla på denna bildserie: http://www.pbase.com/wlhuber/the_basics

Den beskriver förhållandet mellan slutartid, bländare och iso på ett mycket pedagogiskt sätt!

Har du gjort detta?

Ställ kameran på P och ta en bild. Blir den OK? Isåfall: notera slutartid, bländare och ISO. Ställ kameran på M och ratta in samma inställning på samtliga tre. Ta en bild. Blir den likadan?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar