Annons

Bilder av minderårig och omynding i reklam

Produkter
(logga in för att koppla)

Valein

Aktiv medlem
Hej
Jag har fått en förfrågan av en skola att ta bilder som ska användas i deras marknadsföring. Jag vill veta vad som gäller juridiskt ifall minderåriga eller omyndiga ska vara med på några av bilderna. Jag misstänker att målsman måste ge sitt medgivande (helst skriftligt då jag inte möter målsmännen) för minderåriga (<15). Vad gäller för omyndiga (<18)? Ska jag kräva av skolan att inhämta medgivande i förväg eller ha en blankett som barnen får ta med sig hem ifall de blir fotograferade, och som sedan sänds till mig innan jag kan gå vidare med dessa bilder? Hur skulle ni göra?

/Rådvill

Hej
Jag har fått en förfrågan av en skola att ta bilder som ska användas i deras marknadsföring. Jag vill veta vad som gäller juridiskt ifall minderåriga eller omyndiga ska vara med på några av bilderna. Jag misstänker att målsman måste ge sitt medgivande (helst skriftligt då jag inte möter målsmännen) för minderåriga (<15). Vad gäller för omyndiga (<18)? Ska jag kräva av skolan att inhämta medgivande i förväg eller ha en blankett som barnen får ta med sig hem ifall de blir fotograferade, och som sedan sänds till mig innan jag kan gå vidare med dessa bilder? Hur skulle ni göra?

/Rådvill

Jag har gjort ett jobb precis som ditt. I det fallet hade skolan redan låtit eleverna skriva på ett papper redan vid terminstarten (de som ville). På en annan skola fick eleverna chansen att titta på bilderna som valts ut och godkänna dem i efterhand. Detta skedde mellan reklambyrån (som var min kund) och skolan.

Jag har fått en förfrågan av en skola att ta bilder som ska användas i deras marknadsföring. Jag vill veta vad som gäller juridiskt ifall minderåriga eller omyndiga ska vara med på några av bilderna. Jag misstänker att målsman måste ge sitt medgivande (helst skriftligt då jag inte möter målsmännen) för minderåriga (<15). Vad gäller för omyndiga (<18)?
Målsman måste ge sitt medgivande för alla personer som inte har fyllt 18 (dvs inte är myndiga). Vad barnen själva tycker spelar ingen roll, rent juridiskt. Fast det är väl bra om de också får tycka till?

Målsman måste ge sitt medgivande för alla personer som inte har fyllt 18 (dvs inte är myndiga). Vad barnen själva tycker spelar ingen roll, rent juridiskt. Fast det är väl bra om de också får tycka till?

Tack, det var just det där jag var lite osäker på. Tror ni det går bra att fotografera dem och sen ge dem ett lapp där de ska få målsmans underskrift som de sen lämnar in till någon lämplig person på skolan som i sin tur skickar in till mig? Eller är det kanske så att jag kan släppa den biten helt (givetvis informerar jag om vad som gäller för publicering av bilder med barn och ungdomar i reklam) och låta det här med medgivande helt ligga i skolans händer för det ändå är de som ska använda bilderna?

Eller är det kanske så att jag kan släppa den biten helt (givetvis informerar jag om vad som gäller för publicering av bilder med barn och ungdomar i reklam) och låta det här med medgivande helt ligga i skolans händer för det ändå är de som ska använda bilderna?
Visst kan du göra så -- det är inte fotografens ansvar. Men kanske bättre för samarbetet med uppdragsgivaren att fråga om de vill att du fixar tillstånden? Och givetvis tar betalt för extrajobbet...

Tack så mycket för svaren. Jag tror nog jag nu vet hur jag ska gå vidare ifall uppdraget faller på mig.

Jättetack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar