Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbyrå

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja, angående prisnivån o.s.v är det samma visa som det brukar vara när de s.k fria yrkena ska försvaras.

En hobbyfotograf kan säkert skaka fram en och annan bra bild som står sig i konkurrensen, men inte mad samma frekvens som den duktige yrkesmannen. Det har hobbygubben inte tid med. Hobbygubben kan dock ta mindre betalt eftersom hans räkningar är betalda av annat. Detta är inget problem egentligen, eftersom köparen i slutänden upptäcker att det tar för mycket tid att leta billiga hobbygubbar när man får vad man vill ha snabbt och smidigt av yrkesmännen.

I den här debatten finns alltid en massa folk som anser att priserna skall hållas upp trots att deras egna arbeten inte står sig i konkurrensen, de glömmer att fotografyrket lever efter samma marknadslagar som allt annat. Säljer man för få dammsugare får man göra något annat. Har man inget körkort får man inte köra buss och, mer likt, lirar man för dåligt blir man aldrig musiker. Det finns ingen rättighet att "uttrycka sig konstnärligt" mot betalning. Det finns det tyvärr för en del andra konstformer, men det är lyckligtvis i mindre och mindre utsträckning.

Det verkar dyka upp en massa bildbyråer nuförtiden! Den digitala tekniken har förändrat marknaden rejält, både på gott o ont. Bäst att kolla upp vad de vet om fotolagen!
Jag ska läsa ngr böcker om kirurgi o börja operera på egen hand o tjäna grova pengar! ;)
Lr varför inte börja köra svart taxi?!
Låt professionella fotografer, alltså de som (försöker) livnära sig på fotografi, få utöva sitt yrke ifred.
Eller 'what the f*ck', det som sker får ske...

esy65 skrev:
Det verkar dyka upp en massa bildbyråer nuförtiden! Den digitala tekniken har förändrat marknaden rejält, både på gott o ont. Bäst att kolla upp vad de vet om fotolagen!
Jag ska läsa ngr böcker om kirurgi o börja operera på egen hand o tjäna grova pengar! ;)
Lr varför inte börja köra svart taxi?!
Låt professionella fotografer, alltså de som (försöker) livnära sig på fotografi, få utöva sitt yrke ifred.

Det här inlägget är ju ett av de märkligare jag har läst här på fotosidan. Bäst att vi amatörer håller oss borta från både fotosidan och fotohandeln så att proffs-/ professionella fotograferna inte blir störda. Skall nog anlita en yrkesfotograf till att ta mina semesterbilder i sommar. Och skicka ungarna till fotbollsträningen i taxi för att inte stöta mig med yrkeschaufförerna... :)

Jämförelsen med att jobba som kirurg utan att ha erfoderlig utbildning är ju hyffsat stapplande och underlig. Läkaryrket är ju till skillnad från fotografens ett yrke som kräver legitimation som utfärdas av tillsysnmyndigheten socialstyrelsen under förutsättning att man har erforderlig utbildning. Detta är reglerat i lag, någon motsvarande lag finns ju tack och lov inte avseende behörigeten att kalla sig fotograf eller att ta bilder. En sådan lag med en statlig tillsynsmyndighet skulle jag tveklöst uppfatta som ett försök till censur. Nej, tacka vet jag ett fritt samhälle där människor tillåts göra det de vill inom rimliga gränser utan att man skall börja ropa efter förbud.. Förresten var hittar jag "fotolagen"?

Jalle

Senast ändrad:
Grattis

esy65 skrev:

Detta måste vara bland årets mest korkade inlägg.

Att man inte ska få tur sälja sina bilder som amatör verkar ju oehört korkat. Det kanske är så att de såkallade "riktiga" fotograferna måste anstränga sig lite, nu när det kommit fram en massa amatörer som också klarar av att handskas med en kamera.

Lycka till med att knäppa bra bilder..

Jörgen

Sluta upp med proffs amatörtjafset,
vad det handlar om är ju att dessa nya lingon till bildbyråer försöker skinna er.
Det handlar ju om ersättningsnivån.
skulle ni acceptera att få lönen sänkt 20% eller barnbidraget eller sjukförsäkringen.
Varför kan inte en firma som denna betala en skälig andel till sina anslutna fotografer.
VArför kan inte "jag är amatör" inse att hans bilder skall ha samma ersättning som alla andras.

Lite stolthet skadar inte.

/Göran

Göran: Så det nystartade garage-bandet som spelar coverlåtar ska kräva samma ersättning som Bruce Springsteen, eftersom de båda spelar "musik"?

De har två alternativ: Antingen vänta på ett skivkontrakt för 80 miljoner kronor eller spela utan ersättning i resten av sina liv? De ska aldrig begära mindre än "etablerade rockstjärne-ersättning"?

Jämför det inte med lön för annat arbete eller barnbidrag. Allting är inte svart eller vitt.

Ditt resonemang håller bara om du anser att kvalitén på bilderna är densamma och att fotografen kan erbjuda samma kontinuerliga och höga nivå som "proffsen". Man ska kunna ta samma uppdrag, jobba under samma tidspress och ha samma bredd i sitt fotograferande.

Men jag tror inte många av de fotografer som blivit kontaktade av "lågpris"-bildbyråer kan erbjuda det som proffsen gör. I så fall är det bara att artigt tacka nej och fortsätta syssla med det man gör. Att känna sig hotad och börja klaga tycker jag är att visa att man inte är säker på att ens egna bilder och arbetssätt verkligen ligger på en högre nivå/är värda det högre priset.

Hurra, jag står för årets sk mest korkade inlägg! :)
Nån måste ju röra om i grytan, skriva spontant. O att det väcker känslor e bra, eller hur Jörgen G? Så jag fortsätter.

Det finns många bra amatörer. Har sett fantastiska bilder på Fotosidan. Kan dessa (amatör-)fotografer sälja en bild då o då till en bildbyrå, e det bara bra, så stålarna kan investeras i ny utrustning lr annat.
Men kolla upp hur bilderna används, speciellt om det e människor på dom.
E du nöjd om du får exempelvis 300:- för en bild som andra kommer att tjäna betydligt mer på, e du en idiot.

Faktum kvarstår att fotografyrket befinner sig i en lågkonjunktur, nåt som amatörer/fotoklubbister kanske ej har förstått, o vilket stressar oss frilansare som försöker få in pengar o överleva på att "knäppa kort". Alla heter inte Paul Hansen eller Mikael Jansson.
Hur fan kul e det att plåta för 500 spänn när man vet att i slutet av månaden ska, i mitt fall, över 15000:- i räkningar, skatt mm betalas?!
Bildmakeriet däremot upplever en högkonjunktur tack vare digitalkameror o Photoshop. Det e bra!

Så tala om för mig hur ni ser på fotografYRKETs framtid o status "nu när det kommit fram en massa amatörer som också klarar av att handskas med en kamera..."?! som Jörgen G. skriver.

Behöver vi egentligen yrkesfotografer, när alla kan ta lika bra bilder o royaltyfria cdskivor översvämmar marknaden?

Lr kan det vara så att (yrkes-)fotograferna haft det för bra hittills o ska tuktas enligt den svenska jantelagen?

"Eller 'what the f*ck', det som sker får ske..." Med dessa ord menade jag att: vad kan man egentligen göra åt det hela?
Vad har jag för rätt att styra o ställa o "hindra" folk från att göra vad de vill med sina bilder?!
Ni var nog så upprörda att ni missade poängen med min sista rad! Borde ha tillagt *axelryckning*

ps: det där med kirurg o svart taxi var ironiskt skrivet!

Det var ungefär det jag menade. Det som sker, det sker. Helt enkelt beroende på att det finns folk som vill betala si och folk som säljer för så. Ibland mötas de två.

-> Jarl R. Ngr länkar om fotografilagen, upphovsrätt mm

http://justitie.regeringen.se/propositionermm/ds/pdf/ds99_60.pdf

"Fotografilagen har under en längre tid omarbetats och en ny fotografilag kommer att gälla från 1 juli i år. Den nya fotografilagen (SFS 1993:1009) kommer att ingå i upphovsrättslagen och ger fotografier lika skydd som andra verk. Den ny lagen innebär i korthet att:
Beställarrätten försvinner. Bildbeställare äger inte längre automatiskt upphovsrätten till beställda bilder.
Fotografier får samma skydd som andra konstnärliga alster. I den nya lagen förlängs skyddstiden från 25 år till 50 år efter upphovsrättsinnehavarens död.
Fotografens upphovsrätt förstärks när det gäller manipulering av fotografier. Man kan inte få upphovsrätt till en bild genom att manipulera en eller flera fotografier och skapa en ny bild."
(http://www.gt.kth.se/uttryck/94/Lag_och.html)

Magnus77 skrev:
Göran: Så det nystartade garage-bandet som spelar coverlåtar ska kräva samma ersättning som Bruce Springsteen, eftersom de båda spelar "musik"?
Även detta resonemang haltar lite grand. Inom musikbranchen är det ett fåtal som är riktigt stora och som tar ett gage som är astronomiskt. Den stora massan professionella musiker har en helt annan, och mycket lägre, ersättningsnivå. Precis som i fotovärlden, ett fåtal fotografer kan ta i princip hur mycket som helst betalt. De är tillräckligt stora för att bli anlitade ändå.

Men det är inte dem vi talar om här, utan den stora massan mer eller mindre professionella fotografer som försöker försörja sig på sin fotografi. Deras ersättningsnivå ligger antagligen redan så lågt att det är svårt att försörja sig. När sedan en oräknelig massa amatörer kliver in med en stor volym bilder i en prisnivå som närmast är gratis, ja då finns det risk att marknaden "förstörs" för de som försöker livnära sig på det.

Sedan är jag inte så säker på att "gratisamatörmarknaden" förstör så mycket för de professionella fotograferna. Precis som påpekats tidigare; bildköparen värderar sin tid. Det tar mycket längre tid att hitta Bilden om man skall dammsuga hundratals amatörsiter på internet, än om man helt enkelt ringer upp sin bildbyrå och säger "Jag behöver en bild på en ung kvinna i en gul regnkappa". Man skall inte glömma att själva handelsvarans pris inte är hela kostnaden.

Det är kanske inte vi som tar bilderna utan köparna det är fel på

Stéfan Estassy bra att du inte blev sur ;=)

Jörgen

esy65 skrev:
-> Jarl R. Ngr länkar om fotografilagen, upphovsrätt mm

[

Jag vill först och främst poängtera att jag inte tycker det inlägg jag kommenterade från dig var korkat som någon annan utryckte det, utan märkligt.

Skulle vilja passa på och tacka för promemorian du länkade till, intressant läsning. Anledningen till att jag undrade om fotolagen är att jag aldrig hört talats om den, vilket inte är så konstigt kanske i och med att den försvann för 10 år sedan genom att den nya upphovsrättslagen kom?

Att sedan fotograferna lider av en pågående lågkonjunktur är ju tråkigt, men de är knappast ensamma om det. Jag tycker faktiskt att det är roligt att se att unga killar, och tjejer för den delen, är så pass driftiga att de startar egna verksamheter i ung ålder. Det är enbart kul tycker jag. Och de har ju säkerligen precis som du en hel bunt med räkningar att betala vid månadsskiftet. Att dessa företag sedan kanske inte blir en guldgruva i slutändan spelar inte någon större roll... Marknaden fungerar på det sättet, den som har något att erbjuda som efterfrågas av många brukar kunna göra vinst på det. De som inte har det brukar försvinna från marknaden ganska snabbt. Så funkar det inom de flesta branscher. Precis som den svenska textilindustrin i princip försvann i ett paradigmskifte, står kanske den fotografiska industrin och branschen inför ett paradigmskifte. Detta kan leda till att branschen tvingas till att genomgå förändringar som inte är ösnkvärda av alla parter.

Mvh

Jalle

Magnus77 skrev:
Göran:

Att känna sig hotad och börja klaga tycker jag är att visa att man inte är säker på att ens egna bilder och arbetssätt verkligen ligger på en högre nivå/är värda det högre priset.

För det första så känner jag mej inte det minsta hotad, och mej veterligen så är det enda jag "klagat" på är att vissa bildbyråer sänker ersättningen till fotografen för jag anser att det inte är rättvist.
Jag ligger inte sömnlös bara för att du får en femtilapp där du borde fått hundra, men jag behöver väl inte tycka det är rätt.

/Göran

Jag kan inte se någonstans om bilderna som skall läggas upp på en sån här byrå är gratis vilket jag inte tror, så jag tror att affärsidén hos byrån är att tjäna pengar på fotografer som lägger in bilder och inte själva försäljningen.

Ingen fara, Jörgen/folks! Jag e ganska bra på att kasta sten i glashus. :) O den som ger sig in i leken får leken tåla.

Det e väl så att hela branschen genomgår nån sorts sanering. Tyvärr drabbar det även duktiga fotografer som inte har exempelvis dom rätta kontakterna. Det e inte alltid lätt att sälja nåt man gör själv. E inte kunden nöjd, kan det vara svårt att skylla på ngn annan än sig själv.

Men som sagt, bildmakeriet lever o frodas som aldrig förr, inte minst här på Fotosidan!

Steve, hos seriösa bildbyråer kostar det inget att ha bilder utlagda. Det som kostar e framkallningen av diarullarna o förstoringarna + tid.

Men började inte denna tråd med en nystartad digital byrå och då var min poäng att det kanske inte är försäljningen som man skall tjäna på utan "lura" glada amatörer att betala för skanning eller något annat och sen om något blir sålt så är det lite lök på laxen så att säga.
För övrigt så är jag med i en etablerad bildbyrå och är medveten om villkoren.

För att Stefan och Steve inte ska spekulera sig till sömns, så kan jag informera er om att det givetvis är kostnadsfritt att lägga upp bilder på den nämnda bildbyrån, precis som tydligen utmärker "seriösa" bildbyråer. Scanning-"problemet" tror jag inte är något problem heller. Fotar digitalt själv, vilket jag också tror de flesta som ansluter sig till denna bildbyrå gör. Det blir onödigt komplicerat och dyrt annars...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar