Annons

Bildarkiv på företaget

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Hejsan

Jag har fått ansvaret att upprätta ett bildarkiv på mitt jobb för att bli av med den röra som vi befinner oss i nu. Som det ser ut idag så har vi ett 10-15 olika kompaktkameror av olika fabrikat runt om i bygget. Många säljare som är ute och reser och när dom kommer hem slänger dom upp alla bilder i en katalogstruktur på servern. Rakt upp och ner utan eftertanke. Sedan vill dom skicka ut bilderna via mail eller ut på en FTP och då ändrar dom storlek i PS Elements också utan att tänka efter, eftersom vissa av dom skriver över originalfilen och sparar om i JPEG flera gånger, urk =(

Eftersom jag bestämmer så har jag fria händer och det jag skulle vilja se är ett bildarkiv som ligger på en gemensam area på en server. Sökbart och i en bra struktur. De 3-4 olika dotterbolagen (låter större än vad det är) ska ha en egen struktur men ändå i samma hierarki.

Hur hanterar jag detta? Hur ser jag till så att denna struktur blir bra och hur gör jag det enklast för användarna att lägga upp bilderna i en mapp, sedan editera bilderna för rätt ändamål utan att skriva över originalbilderna.

Sedan kommer nästa stora frågeställning och det är vilket program ska man använda för att alla bilder. Det ska inte vara ett bildarkiv som är komplicerat och sökbart i oändlighet utan för att användarna själv ska kunna gå in och kolla på alla bilderna i den förhoppningsvis stilrena strukturen. Kan Photoshop Album räcka? Fast det är ett rätt tungt program och kanske inte nåt man vill lägga upp i en citrix-miljö. PSE suger tillräckligt med kraft redan.

Det sista "kravet" är att jag vill kunna publicera bilderna så att bilderna går att komma åt internt och även till viss del externt ut på Internet. Kanske smälta samman visningsprogrammet jag snackade om innan med en webbapplikation så att alla bilder är åtkomstbara i ett webbgränssnitt. Då slipper vi att ha en massa bilder "drällandes" på en FTP för det känns absolut inte som ett bra media att publicera företagets bilder på.

Jag tackar och bugar för eventuella tips och idéer hur ni skulle kunna tänka er att det såg ut. Nyckeln är att det ska vara enkelt och lätt att hantera och alla bilder ska ligga på en delad server med viss rättighetsstyrning.

Tack på förhand
Dennis

Tack för tipset, Stina! Ska kolla närmare på det. Några andra som har liknande situationer på sitt företag där ni redan löst det på ett smidigt sätt. Alla tips och idéer hur man skulle kunna göra välkomnas. Det behöver inte vara tekniskt prat utan mer hur ni hade kunnat tänka er att det såg ut, pedagogiskt och lättanvänt.

Fler tips: http://www.canto.com/pro/
Vet att det finns fler liknande program, men hittar inte länkarna nu.

Jag är övertygad om att du behöver ett program som ligger och håller ordning på alla bilder. Att försöka bygga ett eget flöde eller en egen struktur verkar väldigt jobbigt.

Och systemet måste bestämma över användarna; inte "du ska" utan "du är tvingad". Annars blir det snabbt kaos.

Lyckat till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar