Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild i webbtidning. Prislistan för dagspress eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olsin

Aktiv medlem
Jag har lyckats få två bilder publicerade i en nyhetstidning som endast finns på nätet (http://www.gotlandska.se). Så långt är allt frid och fröjd, men nu kommer mitt dilemma: Om man läser BLF:s dagspressprislista så gäller den endast tryckta tidningar, men varför göra skillnad på tryckta och webbtidningar?

Nu kommer jag nog att ta enligt dagspresslistan (som är billigare) och hoppas att de är nöjda och köper fler bilder i framtiden. Hur skulle du göra?

En av anledningarna till att en webbild är dyrare, kan vara att spridningen är obegränsad. Med en tryckt tidning har man ändå en absolut spridning. BLF anger väl dessutom bara bild på sajt och inte mera specifikt. Därför brukar priset basera sig på en tidsrymd och placering mer än upplaga.

960:- + moms är väl ett ganska rimligt pris?
Det är ju i princip samma pris som för en mindre bild i <50000 ex.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar