Annons

bild i tidning

Produkter
(logga in för att koppla)

_mono_

Aktiv medlem
Scenario: en stor månadstidning (-magasin) vill publicera ett reportage om ett par vänner tillsammans med några av mina bilder. Magasinet mailar till mina vänner o ber dem få godkänt av fotografen (mig) för att kunna publicera bilderna. Jag blir självklart glad o säger ja.

Fråga: Kan jag ställa några som helst 'krav' på att få betalt för bilderna eller ska jag bara tacka o ta emot för att en stor tidning vill publicera dem? (Reportaget har inte gjorts ännu men mailet om att få godkänt av mig finns)
Jag är inte yrkesfotograf, har inget eget företag osv.

Rent moraliskt säger mitt inre att om Magasinet inte är beredda att betala så ställer jag inte heller upp med bilder eftersom det i så fall skulle hjälpa till att undergräva marknaden för etablerade fotografer.
Rent egoistiskt vore det ju askul att se sina bilder i en stor tidning, oavsett betalning eller ej.

Vad säger ni?
 
Om det är en stor tidning har de säkert råd att betala. De kanske väntar sig att du skickar en faktura?

Vad jag förstår ska det inte vara krångligt för ett företag att betala en privatperson när det handlar om varor (till skillnad mot tjänster).

Fråga dem!
 
Sara H skrev:
Vad jag förstår ska det inte vara krångligt för ett företag att betala en privatperson när det handlar om varor (till skillnad mot tjänster).

Nja. De måste fortfarande betala A-skatt och sociala avgifter till skattmasen om du inte har F-skatt.

Det är iofs. mer tveksamt om det överhuvudtaget funkar nu när du redan har sagt ja till publicering utan några speciella villkor. Men du kan ju alltid pröva med en måttligt ställd faktura och se om de bara tackar och betalar.

Till vem har du sagt ja? Har du skrivit på något? Iofs. har du ju uttalat här att du har sagt ja...
 
Har du sagt ja till att de ska få publicera dina bilder gratis?

Annars borde det väl rimligt vis vara så att du menade givetvis att dom får publicera efter gällande prispraxis. (eller gäller det bara yrkesverksamma fotografer?)
 
LeadHead skrev:
Nja. De måste fortfarande betala A-skatt och sociala avgifter till skattmasen om du inte har F-skatt.



Är det verkligen så? Skulle det i så fall skilja på om de köper bildrättigheter eller en fysisk pryl? För om de skulle köpa t.ex. en begagnad fåtölj av mig kan jag inte tänka mig att det blir några sociala avgifter i alla fall! Tacksam för mer information i ämnet.

Mvh Dan
 
Jag vet inte, men det är möjligt att försäljning av bildlicenser räknas som en försäljning tjänst.

Om du säljer en färdig inramad bild kanske det är annorlunda. Hmm... Borde kolla upp det här bättre.
 
LeadHead skrev:
Nja. De måste fortfarande betala A-skatt och sociala avgifter till skattmasen om du inte har F-skatt.

Det kan jag svårligen tänka mig att de måste göra, eftersom de inte skickat henne på något uppdrag.
 
Jag kan inte heller riktigt motivera varför det är så, men jag har iaf. fått intrycket att tidningar som köper bilder av privatpersoner generellt betalar A-skatt och sociala avgifter på köpeskillingen. Jag kan dock inte svära på att det är så.

En möjlig förklaring vore om det är skillnad mellan "kapitalvaror" som man som privatperson har köpt och sen säljer vidare å ena sidan och varor som är en produkt av ens egna ansträngningar å andra sidan. Hursomhelst verkar det som att inkomstöverskott av hobbyverksamhet beskattas under inkomstslaget "tjänst", dvs. med A-skatt.
 
Vid bildköp av privatperson som saknar F eller FA-skatt, så tvingas företag att betala sociala avgifter + semesterersättning etc etc.

En stor tidning, som det näms i början, dom brukar ha full kontroll på vad bilder kostar i inköp. Efter publicering så skickar du en faktura till dom.

Innan man bara säger JA till publicering, så kan det vara läge för andra att veta - att man bör klargöra direkt för ev bildköpare, att bilden inte är gratis. Nämn en för er skälig summa, men aldrig under gällande prislista för BLF - styckebilder.

Den är förnärvarande 660:- per bild (dagspress), kanske något högre för månadsmagasin.
 
F-skattsedel

Det finns ett företag i Göteborg som heter SmartStart. Deras affärsidé är att låta andra använda deras F-skattsedel.
Man räknas alltså som projektanställd hos dom och det är dom som fakturerar. 10% har jag för mig att de tar för besväret och så sköter dom om alla andra skatter och avgifter. Ungefär hälften av fakturerat belopp brukar man få i handen till slut.

/Mårten
 
Men säljer man en produkt till ett företag så ska de inte behöva betala A-skatt och sociala avgifter.

Köper de en tjänst däremot så räknas det som om du jobbar åt dem och då måste de betala. Jag har sålt bland annat domäner till kommuner och företag och det enda problemet är att de inte får tillbaka momsen om de handlar av en privatperson. Så har jag fått det förklarat för mig och kommuner och företag har också handlat efter detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.